Ευαγγελία Βαγκοπούλου
«Ενώ ήδη νοσούσα ο τότε διευθυντής στην Περιφέρεια Εκπαίδευσης όπου ανήκω με τοποθέτησε σε πέντε διαφορετικά σχολεία  ενώ είχα ήδη κινητικές δυσκολίες και περπατούσα με βακτηρία»

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ την προπερασμένη Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου, και τα όσα ειπώθηκαν την ημέρα αυτή από επίσημα χείλη για τις δράσεις της Πολιτείας υπέρ της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία αλλά και την ισότητα στην πρόσβαση και κυρίως την εργασία, το tovima.gr επιδίωξε και συνάντησε μία εκπαιδευτικό με κινητικά προβλήματα.

Στη κουβέντα που είχε μαζί της επιχείρησε να προσεγγίσει και να αναδείξει κάποιες από τις πτυχές, της ομολογουμένως όχι εύκολης καθημερινότητάς της.

H κυρία Ευαγγελία Βαγκοπούλου είναι εκπαιδευτικός, εργάζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευσης από το 2008, μιλώντας μας ξεδιπλώνει  την 15ετή εμπειρία της, προϊόν μιας σειράς προβλημάτων που υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια που της θέτει η επίκτητη κινητική της αναπηρία.

– Συχνά ακούμε περί συμπερίληψης και ισότητας στην πρόσβαση των ΑμεΑ στον εργασιακό/επαγγελματικό χώρο στο πλαίσιο ενός κράτους δικαίου.Τι όμως από όλα αυτά που ακούμε και ακούσαμε προσφάτως με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ΑμεΑ ισχύει στην πράξη σε άτομα με αναπηρία;

Θα σας πω το εξής ενδεικτικό. Το 2017 και ενώ ήδη νοσούσα ο τότε διευθυντής στην Περιφέρεια Εκπαίδευσης όπου ανήκω με τοποθέτησε σε πέντε διαφορετικά σχολεία  ενώ είχα ήδη κινητικές δυσκολίες και περπατούσα με βακτηρία.

– Μας πως είναι δυνατόν. Κάτι τέτοιο, εκτιμώ, έχει πολλά προβλήματα ακόμη και για έναν υγιέστατο εκπαιδευτικό

Η δικαιολογία ήταν ότι η θέση μου προέκυψε ξαφνικά και έπρεπε να τοποθετηθώ σε πολλά σχολεία με ολιγόωρη παρουσία στο καθένα. Ηταν μία πρόχειρη τοποθέτηση, χωρίς δεύτερη σκέψη. Θα έλεγα χωρίς καν πρώτη σκέψη.

– Και πως τελικά ανταποκριθήκατε σε αυτήν την συνθήκη; Πώς λειτούργησε;

Τι να σας περιγράψω; Ενδεικτικά σας λέω ότι σε ένα από τα πέντε αυτά σχολεία ήμουν περιορισμένη σε έναν ισόγειο χώρο ο οποίος ορίστηκε ως αίθουσά μου, χωρίς όμως καμία διάδραση με τους υπόλοιπους συναδέλφους μου από τον σύλλογο των εκπαιδευτικών. Και αυτό γιατί δεν είχα τη δυνατότητα να χρησιμοποιώ ασανσέρ, γιατί απλά υπολειτουργούσε.

-Στα υπόλοιπα σχολεία. Ισχυε το ίδιο;

Σε άλλα σχολεία η πρόσβαση δεν ήταν επίσης ό,τι καλύτερο καθώς υπήρχαν σκαλοπάτια στην είσοδο του σχολείου που με δυσκολία μπορούσα να ανέβω.

– Και πως κινηθήκατε μπροστά σε αυτές τις δυσκολίες. Βρήκατε λύση;

Επεφτα διαρκώς πάνω σε προβλήματα για τα οποία όλοι, σε όλους τους φορείς και σε όλες τις βαθμίδες, δήλωναν αναρμόδιοι να προσφέρουν λύσεις. Κανείς δεν μπορούσε να μου τις εξασφαλίσει και έτσι κατέφυγα στον Συνήγορο του Πολίτη.

Η εκπαιδευτικός Ευαγγελία Βαγκοπούλου
Η εκπαιδευτικός Ευαγγελία Βαγκοπούλου

– Και τι συμβαίνει σήμερα στο σχολείο, έξι χρόνια μετά την προσφυγή σας στον Συνήγορο του Πολίτη.

 Το σχολείο, γενικά η σχολική κοινότητα, είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία εξακολουθούν να έχουν αρκετές δυσκολίες, οι οποίες δεν περιορίζονται μόνο στην προσβασιμότητα και στην παρουσία μιας ράμπας. Εξάλλου, η ζωή ενός ανθρώπου με αναπηρία δεν περιορίζεται στη ράμπα. Είναι οι καθημερινές συνθήκες που επικρατούν και οι οποίες επιτείνουν τις αντικειμενικες δυσκολίες όπως δηλαδή γίνεται συνολικά στην κοινωνία. Η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων εξακολουθούν να μην έχουν τη βασική προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία, είτε αυτά είναι γονείς, είτε εκπαιδευτικοί, είτε παιδιά, μαθητές.

Ως νεοδιόριστη  έπρεπε να κάνετε την πρώτη σας διετία σε σχολείο συγκεκριμένης Περιφέρειας. Υπήρχε σε αυτήν σχολείο ικανό για να εξυπηρετήσει  ανάγκες ΑμεΑ;

Οχι και το συγκεκριμένο σχολείο δεν αποτέλεσε εξαίρεση καθώς η συντριπιτική πλειοψηφία των ελληνικών σχολικών κτιρίων δεν έχουν υποδομές για ΑμεΑ. Ωστόσο, η διεύθυνση του σχολείου κάλεσε τον δήμο οι αρμόδιες υπηρεσίες του οποίου έφτιαξαν ράμπες μέσα και έξω από το σχολείο.

Δύο χρόνια αργότερα για να βρίσκομαι πλησιέστερα στον τόπο κατοικίας μου πήρα μετάθεση σε άλλη περιφέρεια. Το Νοέμβριο του 2022 είχα ενημερώσει τα αρμόδια τμήματα της νέας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης που μετατέθηκα ότι κάνω χρήση αναπηρικού αμαξιδίου και πως για το λόγο αυτό θα έπρεπε να τοποθετηθώ σε κατάλληλα σχολεία. Με τοποθέτησαν σε 2 σχολεία. Το πρώτο το είχα ζητήσει η ίδια γιατί είχα δει ότι είχε πρόσβαση εξωτερικά, αλλά δεν γνώριζα πως είναι διαμορφωμένος εσωτερικά ο χώρος και το δεύτερο σχολείο ήταν ένα σχολείο το οποίο ήταν εντελώς ακατάλληλο για μένα και χρειάστηκε για το λόγο αυτό να κάνω την ανάληψη υπηρεσίας ηλεκτρονικά και τελικά να αποσπαστώ εσωτερικά σε ένα άλλο σχολείο.

– Αν σας δινόταν η ευκαιρία να μιλήσετε στο σημερινό υπουργό Παιδείας κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη τι θα του λέγατε;

Καταρχάς να του ευχηθώ καλή επιτυχία στο Υπουργείο που πρόσφατα ανέλαβε. Θα ήθελα επίσης να πω ότι το σχολείο, – η σχολική κοινότητα – οφείλει να γίνει πιο συμπεριληπτική. Και η συμπερίληψη ξεκινάει από την ορατότητα. Για να υπάρξει ορατότητα θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς ΑμεΑ – εν προκειμένω – να μπορούν να εργαστούν και να είναι λειτουργικοί με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες στο χώρο του σχολείου.

– Ποια είναι το επίπεδο των υποδομών στο σχολείο που εργάζεστε σήμερα; Είναι βελτιωμένο;

Για διάφορα θέματα της σχολικής ζωής και κυρίως για εργασίες που αφορούν το σχολικό κτήριο υπεύθυνοι είναι οι δήμοι. Όμως, άλλα πρόσωπα ασχολούνται με θέματα υποδομών εντός του σχολικού κτηρίου και άλλα πρόσωπα ασχολούνται με εργασίες εκτός. Αυτός ο διαχωρισμός δημιουργεί γραφειοκρατία και ο συντονισμός των εργασιών δεν είναι πάντα εύκολος. Για παράδειγμα, άλλα πρόσωπα είναι υπεύθυνα για τις εξωτερικές ράμπες του σχολείου και άλλα πρόσωπα είναι υπεύθυνα για τις εσωτερικές. Αυτό από μόνο του εκ των πραγμάτων προκαλεί μια δυσλειτουργία.

Στο σχολείο που βρίσκομαι αυτή την περίοδο οι ράµπες δεν έχουν τη σωστή κλίση είτε για την ανάβαση, είτε για την κατάβαση. Έχουν γίνει επανειλημμένα τηλεφωνήματα στο δήμο και από την πλευρά μου και από την πλευρά της διεύθυνσης αλλά παρόλα αυτά μετά από 3 μήνες δεν έχει έρθει κάποιος μηχανικός για να αξιολογήσει την υφιστάμενη κατάσταση.

– Εκτιμάτε ότι χώρα μας εξακολουθεί να είναι ουραγός ανάμεσα στις αναπτυγμένες χώρες, στην εξασφάλιση των δικαιωμάτων για άτομα με αναπηρία.

Πολλές φορές σκέφτομαι ότι σε μια πόλη όπως στο Βερολίνο το ποσοστό της σωματικής λειτουργικότητας μου θα ήταν πολύ υψηλότερο απ ό,τι στην Ελλάδα.  Εξαιτίας των υποδομών που υπάρχουν και των νόμων που ισχύουν εκεί. Ολα είναι διαφορετικά στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη και στο πλαίσιο της πολιτικής ορθότητας που τόσο λείπει στη χώρα μας.

 Κατά την περιγραφή την εμπειρίας σας καταγράφετε συνθήκες αλλά μάλλον αποφεύγετε να ονοματίσετε πρόσωπα.

– Έτσι ακριβώς. Επιλέγω να μην φωτογραφίσω πρόσωπα παρά μόνο καταστάσεις. Θα ήθελα απλώς να σκιαγραφήσω την κατάσταση που έχω βιώσει και εξακολουθώ να βιώνω, να μιλήσω για την προσωπική μου εμπειρία και να ελπίζω σε μια αλλαγή που έπρεπε να έχει γίνει χρόνια πριν.

– Τι σημαίνει για εσάς η 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ

Κάθε χρόνο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας, λαμβάνουμε πολλά email από το Υπουργείο για να κάνουμε ως εκπαιδευτικοί δράσεις για την ημέρα αυτή. Θα ήθελα η Πολιτεία πρωτίστως να αναλάβει και να πραγματοποιήσει σχετικές δράσεις ώστε οι εργαζόμενοι ΑμεΑ να είναι όλο και σε μεγαλύτερο ποσοστό στους χώρους εργασίας.  Το θέμα μου είναι διαχρονικό και αφορά και πολλούς άλλους συναδέλφους, όλες τις κυβερνήσεις και όλους τους υπουργούς Παιδείας.

-Σας ευχαριστώ πολύ.

-Και εγώ!

Πηγή: Μαρία Χ. Τσώλη - tovima.gr

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kausonas
Καμπανάκι επιστημόνων: Οι ακραίες θερμοκρασίες συνδέονται με θανατηφόρα εγκεφαλικά επεισόδια
«Τα εγκεφαλικά είναι η δεύτερη πιο συχνή αιτία θανάτου παγκοσμίως και αυτή η επιβάρυνση που προκαλείται από τις ακραίες θερμοκρασίες είναι πολύ...
Καμπανάκι επιστημόνων: Οι ακραίες θερμοκρασίες συνδέονται με θανατηφόρα εγκεφαλικά επεισόδια
kleista sxoleia proaulio
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας: 15χρονος χτύπησε συνομήλικο του μέσα σε προαύλιο Γυμνασίου
O 15χρονος φέρεται να εισήλθε σε προαύλιο χώρο Γυμνασίου στο Αγρίνιο και να χτύπησε με γροθιά τον συνομήλικό του, με αποτέλεσμα να του προκαλέσει...
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας: 15χρονος χτύπησε συνομήλικο του μέσα σε προαύλιο Γυμνασίου