απεργια
Γιατί απεργούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα για το εργασιακό νομοσχέδιο

Στον γενικό ξεσηκωμό που αναμένεται σήμερα για το εργασιακό νομοσχέδιο, συμμετέχουν και οι εκπαιδευτικοί. 

Ειδικά για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, το νομοσχέδιο αυτό μπορεί να επιφέρει επιδείνωση των εργασιακών τους σχέσεων καθώς μια από τις κατηγορίες εκπαιδευτικών που κινδυνεύουν με ραγδαία επιδείνωση των εργασιακών τους συνθηκών σε περίπτωση ψήφισης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας είναι όσοι παρέχουν τις λεγόμενες «προαιρετικές απογευματινές δράσεις» των ιδιωτικών σχολείων, δηλ. τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα μετά τη λήξη του διευρυμένου ωρολόγιου προγράμματος.

Ήδη, σύμφωνα με όσα αναφέρει η Ομοσπονδία τους (ΟΙΕΛΕ)  μεγάλος αριθμός αυτών δεν θεωρούνται καν εργαζόμενοι, καθώς δεν δηλώνονται πουθενά και δεν πληρώνονται. Τούτο σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις τα χρήματα που οι γονείς καταβάλλουν για τις (πανάκριβες) απογευματινές δράσεις των ιδιωτικών σχολείων, καταλήγουν ατόφια στην τσέπη του εργοδότη. Ας δούμε όμως τι υποστηρίζει η ΟΙΕΛΕ.

Οι σύγχρονοι είλωτες της εκπαίδευσης

Τα ιδιωτικά σχολεία παρέχουν υπηρεσίες πέραν των προβλεπόμενων στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Απογευματινές δράσεις, open days, bazaars, summer camps είναι οι κυριότερες από αυτές. Στη μεγάλη έρευνα που οργάνωσε πέρσι το κλαδικού Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ με τη συμμετοχή 815 εκπαιδευτικών, τα αποτελέσματα ήταν συγκλονιστικά. Στην ερώτηση, αν αμείβεστε για το σύνολο των δράσεων του σχολείου εκτός προγράμματος, το 86% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών απάντησαν «όχι».

ιδιωτικα

Στις απογευματινές δράσεις που είναι πιο οργανωμένες και διεξάγονται καθημερινά, άρα ο κίνδυνος να υπάρξει κάποιος έλεγχος (ή να συμβεί κάποιο ατύχημα που θα απαιτήσει διερεύνηση) είναι μεγαλύτερος, το ποσοστό των δηλωμένων - αμειβόμενων εκπαιδευτικών μεγαλώνει, αλλά δεν ξεπερνά το μισό των απασχολούμενων σε αυτές! Μόλις το 45% πληρώνεται για τις υπηρεσίες που παρέχει το απόγευμα!

οιελε

 Από τα γραφήματα αυτά, αλλά και από όσα γνωρίζουμε καλά στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, γίνεται αντιληπτό το μέγεθος της άγριας εκμετάλλευσης των εργαζόμενων αλλά και της εξαπάτησης των γονέων που δίνουν, συχνά από το υστέρημά τους, μεγάλα ποσά, προφανώς και για να πληρωθούν οι άνθρωποι που διδάσκουν τα παιδιά τους.

Ο ρόλος του νόμου Κεραμέως στην εργασιακή και οικονομική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών στις απογευματινές δράσεις

Απογευματινές δράσεις παρέχονται στα ιδιωτικά σχολεία εδώ και δεκαετίες υπό τον έλεγχο του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο, η κ. Κεραμέως διαστρέβλωσε πλήρως την πραγματικότητα, λέγοντας ότι με το νόμο που ψήφισε για την ιδιωτική εκπαίδευση τάχα καθιέρωσε για …πρώτη φορά απογευματινές δράσεις (που ήδη ίσχυαν με άλλους νόμους!) Δεν ήταν όμως αυτή η μοναδική διαστρέβλωση. Ανέφερε ότι με την …καθιέρωση των δράσεων, βοηθάει τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και αυξάνει το εισόδημά τους. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα;

  • Μείωση τουλάχιστον κατά 75% της αμοιβής των απασχολούμενων στις δράσεις!

Με τους Ν. 4415/2016 και 4472/2017 (Νόμοι Φίλη-Γαβρόγλου):

Οι απογευματινές δράσεις αμείβονταν με το μισθολόγιο των δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών (Ενιαίο Μισθολόγιο).

Με το Νόμο 4713/2020 (Νόμος Κεραμέως):

Οι δράσεις δεν θεωρούνται πλέον τμήμα των επίσημων εκπαιδευτικών παροχών του σχολείου και οι εργαζόμενοι πληρώνονται με το κατώτατο ωρομίσθιο της κοινής εργατικής νομοθεσίας. Αν υπολογίσουμε ότι το μέσο ωρομίσθιο ενός εκπαιδευτικού είναι περίπου 20 ευρώ μεικτά, με το Νόμο Κεραμέως το ωρομίσθιο έπεσε περίπου στα 5 ευρώ μεικτά, μείωση σχεδόν 75%!

  • Κατάργηση της αναγνώρισης προϋπηρεσίας στις δράσεις

Με τους Ν. 4415/2016 και 4472/2017 (Νόμοι Φίλη-Γαβρόγλου):

Οι ώρες των απογευματινών δραστηριοτήτων έπρεπε να περιλαμβάνονται στο διοριστήριο του εκπαιδευτικού και προσμετρώνταν στην προϋπηρεσία του για το δημόσιο.

Με το Νόμο 4713/2020 (Νόμος Κεραμέως):

Οι διδάσκοντες δεν αμείβονται πλέον με τον μισθό του εκπαιδευτικού, οι ώρες δεν περιλαμβάνονται στο διοριστήριο και, φυσικά, δεν αναγνωρίζονται για το δημόσιο ως νόμιμη προϋπηρεσία.

  • Κανένας έλεγχος στο προσωπικό από το Υπουργείο Παιδείας

Με τους Ν. 4415/2016 και 4472/2017 (Νόμοι Φίλη-Γαβρόγλου):

Το πρόγραμμα των απογευματινών δράσεων ενός ιδιωτικού σχολείου κατατίθονταν υποχρεωτικά στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης όπου δηλώνονταν οι δράσεις, τα τμήματα και οι διδάσκοντες.

Με το Νόμο 4713/2020 (Νόμος Κεραμέως):

Σήμερα το σχολείο έχει την υποχρέωση της απλής γνωστοποίησης των δράσεων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Τούτο σημαίνει ότι στο Υπουργείο Παιδείας δεν γνωρίζουν ποιοι διδάσκουν, πόσα είναι 

τα τμήματα και οι μαθητές (γεγονός που θέτει ερωτηματικά και για την ασφάλεια των παιδιών). Οι δε υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας λαμβάνουν γνώση μόνο των συμβάσεων όσων (!) δηλώνονται.

Η κατάσταση, λοιπόν, στις απογευματινές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς είναι τραγική. Η εργασιακή εκμετάλλευση κυριαρχεί, ώστε ο σχολάρχης να γεμίσει τα ταμεία του με τον δικό μας κόπο. Δίνουμε μαζί την μάχη για να τεθούν και πάλι οι δράσεις υπό την πραγματική εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και για να αποκατασταθούν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών που εργάζονται ως σύγχρονοι είλωτες στο χώρο της Παιδείας.

Εργασιακή εξάντληση και εξωδιδακτικές εργασίες στα δημόσια σχολεία

Να πούμε εδώ, ότι δεν είναι μόνο αυτό το νομοσχέδιο που εξαντλεί τον κόσμο της εργασίας. Στη δημόσια εκπαίδευση, σύμφωνα με το Ν. 4823/2021 (ΦΕΚ A 136 - 03.08.2021) "Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις" ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας «αναθέτει στο διδακτικό προσωπικό την εκτέλεση εξωδιδακτικών εργασιών, εκτός του διδακτικού και εντός του εργασιακού ωραρίου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α’ 167)».

Και συνεχίζει:

«2.Το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 τροποποιείται και η παρ. 8 διαμορφώνεται ως εξής: «8. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους τις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παρ. 2 του Κεφαλαίου ΣΤ’ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώριση - ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Με την επιφύλαξη της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α’ 112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών.»

Είναι φανερό ότι με το Ν. 4823/2021 το υπουργείο Παιδείας αυξάνει ακόμη περισσότερο τις εξωδιδακτικές εργασίες και επιχειρεί να «μπαζώσει» το σύνολο του εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Παραμένει βεβαίως και ο φόρτος εργασίας που έχει ο εκπαιδευτικός μετά το τέλος του εργασιακού του ωραρίου στο σχολείο καθώς μεταφέρει αρκετή δουλειά στο σπίτι του.

Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι σύμφωνα με την υφυπουργό Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή δώδεκα πρόσθετες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, μπορούν να ανατίθενται στους εκπαιδευτικούς από τα όργανα διοίκησης του σχολείου πέραν της διδασκαλίας. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών, γεγονός που υπογραμμίζει ότι οι  εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να επιτελούν και πλήθος γραφειοκρατικών εργασιών...

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κιβωτός του Κόσμου
Κιβωτός του Κόσμου: «Χτύπησαν παιδί με σανίδες και πέτρες»
Το δικαστήριο απασχόλησαν τρεις καταγγελίες παιδιών από την δομή του Βόλου - Ξυλοδαρμούς και παιδική εργασία έναντι τροφής και στέγης περιέγραψαν...
Κιβωτός του Κόσμου: «Χτύπησαν παιδί με σανίδες και πέτρες»
Εκλογές
Για μια Ευρώπη της προόδου!
Οι εκλογικές διαδικασίες πάντα έχουν ιστορική βαρύτητα. Παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, στην εξέλιξη κοινωνιών μας, στο μέλλον της χώρας μας.
Για μια Ευρώπη της προόδου!
panellinies ekpaideutikos
Πανελλήνιες 2024: Εκπαιδευτικοί καλούνται να διανύσουν 35 χιλιόμετρα για να προσέλθουν στο εξεταστικό κέντρο!
Πανελλήνιες 2024: «Μεγαλύτερος φόρτος σε λιγότερα άτομα γεγονός που υπονομεύει την ομαλή διενέργεια των πανελλαδικών εξετάσεων»
Πανελλήνιες 2024: Εκπαιδευτικοί καλούνται να διανύσουν 35 χιλιόμετρα για να προσέλθουν στο εξεταστικό κέντρο!