Ένα ουσιαστικό μάθημα ενδοσχολικής επιμόρφωσης
Το κείμενο που ακολουθεί, αποτελεί προσωπική επιστολή που απέστειλε ο γράφων στις συναδέλφισσες και συναδέλφους ενός σχολείου της Αττικής μετά  από μια επιμορφωτική διαδικασία σχετικά με τη ρομποτική στο σχολείο

Αγαπητές Συναδέλφισσες,

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Με δεδομένο ότι στον οικείο χώρο του σχολείου μας, έχουμε κατακτήσει τη διάκριση της προσωπικής από τις άλλες διαστάσεις της συν λειτουργίας μας (επιστημονική, ιδεολογική, επαγγελματική κ.λπ) σε βαθμό να μπορούμε να διαφωνούμε χωρίς να διαταράσσονται οι προσωπικές μας σχέσεις, αισθάνομαι ειλικρινά την ανάγκη (χωρίς καμία διάθεση ειρωνείας) να σας ευχαριστήσω για την ουσιαστική, για μένα, γνώση που μου δώσατε την ευκαιρία να οικοδομήσω σήμερα μέσα μου.

Δεν σας κρύβω ότι από την αναγγελία και μόνο του τίτλου της επιμορφωτικής συνάντησης ένα έντονο ενδιαφέρον φούντωνε σταδιακά μέσα μου. Είχα μεγάλη περιέργεια να γνωρίσω το πόσο η ρομποτική, που εμφανίζεται ως σημαντική καινοτομία και διαφημίζεται μάλιστα από την ίδια την Υπουργό μας μπορεί να είναι χρήσιμη, να συμβάλλει στη μεταρρύθμιση του σχολείου και πως τελικά μπορεί να λειτουργεί μέσα στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο.

Με την έναρξη της συνάντησης θαύμασα την οργάνωση της παρουσίασης, σκοπός, στόχοι μεθοδολογία, προσδοκόμενα αποτελέσματα (διεπιστημονικότητα, εποικοδομητισμός, ανεστραμένη τάξη, διερευνητική, βιωματική μάθηση διδασκαλία σε ομάδες, συνεργασία κ.λπ.) ήταν πλήρως εναρμονισμένα μεταξύ τους. Στον νου μου ήρθαν τα φοιτητικά μου χρόνια και αισθάνθηκα την αύρα της πανεπιστημιακής αίθουσας, καθώς αυτό που έβλεπα και βίωνα ήταν η τελευταία λέξη της διδακτικής επιστήμης στην παρουσίαση ανάλογων πανεπιστημιακών σεμιναρίων.

Εκεί όμως που η περιέργεια και το ενδιαφέρον μου έκαναν ένα άλμα μέσα μου ήταν όταν εμφανίστηκε μπροστά μας το «μαγικό» κουτί. Μια έντονη διάθεση να ανακαλύψω τι έκρυβε μέσα του με κυρίευσε. Όταν μάλιστα ξεπετάχθηκαν από μέσα του μοτέρ, κάμερα, καλώδια, τουβλάκια λέγκο κ. ά. Σχεδόν δεν κρατιόμουν, ήθελα να τα αγγίξω, να τα χαΪδέψω, να παίξω, να δοκιμάσω πως λειτουργούν. Αισθάνθηκα ότι όλα τα κύτταρα του οργανισμού μου εστίαζαν την προσοχή τους σ’ αυτές τις μικροσκοπικές μηχανές και τουβλάκια, που μου έμοιαζαν πολύ μα πάρα πολύ σημαντικά. Όταν δε αυτά με τις κατάλληλες και καλά σχεδιασμένες διαδικασίες αυτοματισμού έλαβαν «σάρκα και οστά», απέκτησαν, δηλαδή, κίνηση ένα κύμα ενθουσιασμού με πλημμύρησε. Αυτά είπα είναι, οι καλύτερες διδακτικές διαδικασίες και τα ποιο κατάλληλα μέσα να διεγείρω το ενδιαφέρον των μαθητών μου για να μάθουν αυτά που πρέπει να μαθαίνουν επιτέλους. Αυτό το συναίσθημα ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο, όταν ταυτόχρονα σκεφτόμουν πως μπορεί να ένιωθαν οι μαθητές μου όταν θα κατακτούσαν τη γνώση του αυτοματισμού και θα μπορούσαν να κατασκευάσουν το συγκεκριμένο αυτοκινητάκι ή άλλα ρομπότ, να τους δίνουν κίνηση, εντολές να σταματούν, να ξεκινούν, να στρίβουν, να παράγουν ενέργεια, να επιτίθενται κ.λπ. Σίγουρα θα είχαν παραληρήσει από χαρά, ικανοποίηση, αυτοπεποίθηση με άλλα λόγια είναι σίγουρο ότι θα ένοιωθαν μικροί θεοί.

Αλλά, ξαφνικά, κάτι άρχισε να μη πάει μέσα μου καλά, καθώς αχνά στην αρχή και πιο έντονα στη συνέχεια στο άλλο μέρος του μυαλού μου αναδύονταν μια περίεργη εικόνα που άρχισε να επιδρά και συναισθηματικά μέσα μου. Βρέθηκα σε μια κατάσταση που δύο διαφορετικές εικόνες στο μυαλό μου έμοιαζαν και διέφεραν παράλληλα πολύ μεταξύ τους. Τι συμβαίνει; Αναρωτήθηκα; Τότε συνειδητοποίησα ότι το «μαγικό» κουτί πού είχε εμφανιστεί και με είχε συνεπάρει ομοίαζε με το κουτί της Πανδώρας, το θαυμαστό αυτό μύθο που είχα ακούσει από μικρός. Για κάποιο χρονικό διάστημα αμφιταλαντεύθηκα. Αναρωτιόμουν συνεχώς μέσα μου. Μα καλά ο Δίας έστειλε την Πανδώρα με το κουτί της στους ανθρώπους για να τους τιμωρήσει κρύβοντας βαθιά μέσα την ΕΛΠΙΔΑ, ενώ αυτό το «μαγικό» κουτί με ενθουσιάζει, με γεμίζει ελπίδες με τις δυνατότητες που μου δίνει, είναι χρήσιμο, η τελευταία λέξη της τεχνο-επιστήμης του καιρού μας . Τι χρειάζεται τελικά να κάνω;

Η απάντηση σ’ αυτό το δίλημμα, ήρθε αστραπιαία μόλις σκέφτηκα τον ρόλο μου αλλά και τι έκανε ο κάθε αρχαίος ελληνικός θεός και τι προσέδωσε στην Πανδώρα τα οποία συνοπτικά σας τα κωδικοποιώ:

ΗΦΑΙΣΤΟΣ: Πλάθει με χώμα και νερό ομοίωμα σεβαστής κοπέλας με γλώσσα και δύναμη όμοιο στη μορφή με τις αθάνατες θεές και είδος όμορφο

  • ΑΘΗΝΑ: Της έμαθε έργα (υφαίνει πλουμιστό αργαλειό) την έζωσε και τη στόλισε καλά και επιμελήθηκε στο τέλος όλο της τον στολισμό.

  • ΑΦΡΟΔΙΤΗ: Έχυσε τη χάρη της τη χρυσή και προσέδωσε πόθο ενοχλητικό κι έγνοιες που παραλύουν τους ανθρώπους. (πόθον αργαλέον και γυιοβόρους μελεδώνας – μαρτυρικό πόθο και καημούς που κόβουν τα μέλη

  • ΕΡΜΗΣ (διάκτορον – Αργεϊφόοντην) : Της έδωσε σκέψη σκυλίσια και ήθος πονηρό – ψέματα, λόγους σαγηνευτικούς και ήθος πονηρό με φωνή θεϊκή

  • ΧΑΡΙΤΕΣ & ΠΕΙΘΩ (πότνια): Οι θεές Χάριτες και η αφέντρα Πειθώ τις έβαλαν γύρω στο κορμί χρυσές αλυσίδες – χρυσά περιδέραια στο μαλακό λαιμό της έβαλαν

  • ΩΡΕΣ: Οι ομορφόμαλλες Ώρες τη στεφάνωσαν με άνθη ανοιξιάτικα

  • ΑΛΛΟΙ ΘΕΟΙ: Ο κάθε θεός της χάρισε από ένα δώρο για να είναι συμφορά στους δραστήριους ανθρώπους (Οι άνθρωποι αποκαλούνται εδώ ως ανδράσιν αλφηστήσιν :Χαρακτηρίζονται δηλαδή αλφησταί (από το ρήμα αλφάνω = παράγω - κερδίζω

Τότε ένα έντονο ανάμεικτο συναίσθημα φόβου και τρόμου μαζί έσβησε όλα τα φώτα και τα ευχάριστα συναισθήματα μέσα μου. Ήθελα να μοιραστώ αυτόν τον προβληματισμό μου. Η φωνή μου αντιλήφθηκα ότι είχε ένταση και φάνταζε ενοχλητική και παράκαιρη ίσως. Ένιωσα το αίμα μου να συσσωρεύεται στα πόδια μου. Δεν άντεχα άλλο, αρνούμουν πλέον να συμμετέχω στη διαδικασία. Ένιωσα απογοητευμένος και είπα μέσα μου ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΛΠΙΔΑ.

Ωστόσο, λίγο αργότερα συνειδητοποίησα την ουσιαστική γνώση που οικοδόμησα σήμερα, χάρη ακριβώς στη δική σας διαδικασία. Σας ευχαριστώ λοιπόν θερμά γιατί με βοηθήσατε να κατανοήσω σε βάθος:

  • Πόσο χρειάζεται να βασανίζω τη σκέψη μου και να φιλτράρω, ακόμα και αυτά που με «μαγεύουν».

  • Πόσο προσεκτικός και επιφυλακτικός χρειάζεται να είμαι σε κάθε καινοτομία που προτείνεται από επιστήμονες - σοφούς κομιστές μιας γνώσης που ενδύεται με το μανδύα της έγκυρης επιστημονικής γνώσης, η οποία επιπλέον μαγεύει και παράλληλα «τυφλώνει» ακόμα και τους σοφούς του Υπουργείου Παιδείας, την ίδια στιγμή που καλούμαι καθημερινά να μεριμνώ για την ανάπτυξη και καλλιέργεια της ανθρώπινης συνείδησης των μικρών μαθητών μου και αυριανών υπεύθυνων πολιτών του αύριο. Και

  • Πόσο αληθινή, οικουμενική και διαρκώς παρούσα στην καθημερινότητά της είναι η αρχαία ελληνική σκέψη, δράση και δημιουργία όταν την προσεγγίζει κανείς με την κατάλληλη αναλογική σκέψη που τόσο δυστυχώς λείπει σήμερα από το ελληνικό σύγχρονο σχολείο των καινοτομιών της τεχνοεπιστήμης του καιρού μας.

Και πάλι σας ευχαριστώ θερμά

Με βαθιά εκτίμηση και αγάπη

Νίκος Ζούκης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 9/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα