Χριστουγεννιάτικο δώρο: Μία ψυχολόγος για 1.000 παιδιά...
Η νέα συναδέλφισσα ψυχολόγος μοιράζεται σε πέντε σχολεία,  περιφερόμενο δώρο να το απολαμβάνουν πολλοί και πολλές, μα αυτά θα πει κάποιος είναι ψιλά γράμματα

 Ιδιαιτέρως ευχάριστο το γεγονός ότι τοποθετήθηκε στο σχολείο μας ψυχολόγος τόσο νωρίς, δηλαδή αρχές Δεκεμβρίου, ένα πρώιμο χριστουγεννιάτικο δώρο. Δεν το ειρωνεύομαι καθόλου: η προηγούμενη συναδέλφισσα ψυχολόγος είχε τοποθετηθεί 14 του Γενάρη 2022, λίγο πριν από τη λήξη του Α' τετραμήνου. Ίσως, γιατί μετά από μία απροσδόκητη έκλαμψη σύνεσης ζητήθηκε η συμβουλή του Άγιου Βασίλη, ως πιο ειδικού, αφού πολλοί από τους ιθύνοντες του Υπουργείου ειδικεύονται σε άλλες επιστήμες άσχετες με την Παιδεία. Επίσης, όσον αφορά τα δώρα τους, δεν διακρίνονται οι ιθύνοντες ιδιαιτέρως από εκλεπτυσμένο γούστο, αν κρίνουμε παραδείγματος χάριν από τα παγουρίνο, τις υπερμεγέθεις μάσκες και τα vouchers. Αστειεύομαι.

      Μπορεί από την άλλη να επικράτησε η αντίληψη ότι τα ψυχολογικά προβλήματα δεν ξεκινούν από τη μέση της χρονιάς αλλά κάπως νωρίτερα. Το πρώτο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς,  βέβαια, δεν υπάρχουν ψυχολογικά, γιατί ερχόμαστε όλοι, εκπαιδευτικός και μαθητικός κόσμος με τη φορά των διακοπών. Είμεθα  full charged από τις θάλασσες, τις ηλιοθεραπείες, τις βόλτες και τα άλλα θερινά συμπαρομαρτούντα.  Αστειεύομαι.

      Βέβαια, η νέα συναδέλφισσα ψυχολόγος μοιράζεται σε πέντε σχολεία,  περιφερόμενο δώρο να το απολαμβάνουν πολλοί και πολλές, μα αυτά θα πει κάποιος είναι ψιλά γράμματα. Δεν υπογράφουμε και συμβόλαιο με το υπουργείο. Άλλωστε έχει αρχίσει να χτίζεται μία παράδοση, το να υπηρετεί δηλαδή μία/ένας σχολικός ψυχολόγος σε πέντε σχολεία. Και, βέβαια, στην Ελλάδα έχουμε την παράδοση να τηρούμε τις παραδόσεις, και μάλιστα τα τελευταία χρόνια όλο και πιο πιστά ιδίως, όταν εξυπηρετούν τις καπιταλιστικές επιταγές και φειδωλές δημόσιες προθέσεις. Αστειεύομαι.

      Προσπαθώ, αν και φιλόλογος, να  προσεγγίσω το ζήτημα με μπακαλίστικα μαθηματικά, έτσι ώστε να προχωρήσω σε πιο αντικειμενικές διαπιστώσεις: 200 περίπου παιδιά κάθε σχολείο επί 5 σχολεία ίσον χίλιες μαθήτριες και μαθητές και άλλοι 30 × 5 εμπλεκόμενες/οι καθηγήτριες/τές και κοντά 2000 γονείς και κηδεμόνες. Η αναλογία προκαλεί ίλιγγο. Φαντάζομαι κάποιοι θα ορθώσουν θυμωμένη ένσταση ότι δεν έχουν κι όλα τα παιδιά ψυχολογικά. Από την άλλη οι έρευνες στους χαλεπούς καιρούς της κορωναίκης εποχής δείχνουν δραματική αύξηση της χρήσης ουσιών, τα ποσοστά στα λύματα των πόλεων αποτελούν δυσώδη μεν αλλά αδιάψευστο μάρτυρα, ενώ και από το 2012 έχουν αυξηθεί λόγω της εισβολής στην καθημερινότητά μας των smartphones οι περιπτώσεις χαμηλής αυτοεκτίμησης, το κλείσιμο στον εαυτό, η κατάθλιψη. Δεν αστειεύομαι.

      Πέρα όμως από τη διαχείριση ατομικών  περιπτώσεων αλλά και την ομιλία/ συζήτηση με ομάδες παιδιών είναι πολύ χρήσιμη η παρουσία μιας/ενός ψυχολόγου στις αποφάσεις που καλείται να λάβει ο σύλλογος για πειθαρχικά κυρίως ζητήματα, με πρωταγωνιστές παιδιά που λαχταρούν την προσοχή. Τα παιδιά αυτά έχουν μάθει να προσελκύουν την προσοχή ή να την αρπάζουν με αρνητικό τρόπο - συχνά κάνοντας συμμαθητές/τριες να νιώσουν πόνο, σωματικό ή ψυχολογικό και καθηγητές/τριες να βγουν έξω από τα ρούχα τους. Επιμένουν όμως σε αυτές τις συμπεριφορές, γιατί φαίνεται τους προσφέρουν  μια αίσθηση πληρότητας, έστω και πρόσκαιρη. Η/ο ψυχολόγος μπορεί να αναδείξει την ψυχολογική διάσταση του θέματος, να προσφέρει μία ευρύτερη αλλά και βαθύτερη πτυχή στους συχνά κολλημένους καθηγητές και καθηγήτριες στην έννοια της ποινής, και δη των αποβολών, ως μονής ενδεδειγμένης συνέπειας "πειθαρχικών παραπτωμάτων". Γιατί συχνότατα το μόνο ζητούμενο εν τέλει είναι πόσες μέρες αποβολή θα επιβληθούν, στο οποίο μπορεί να αφιερωθεί πολύς χρόνος λόγω των διχογνωμιών αλλά και να καταλήξουμε σε γεμάτες σασπένς ψηφοφορίες. Δεν αστειεύομαι.

      Εάν διατηρηθεί αυτή η κατάσταση και κάποιος/α προσπαθεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και του λειτουργήματος του, μάλλον και η ίδια η συναδέλφισσα ψυχολόγος θα χρειαστεί ψυχολόγο. Ψυχολόγο θα χρειαστούμε και εμείς - και δεν μιλάω για κάποιους/ες εξ ημών που ήδη  έχουμε διαμορφώσει μία ασθενή ψυχολογική υπόσταση -  αλλά και για κάποιες/ους που δείχνουμε περισσότερο ανθεκτικές/οί, αφού δοκιμάζονται επικίνδυνα και ημών τα όρια με ό,τι καθημερινά αντιμετωπίζουμε, τις αστοχίες, τις εκπτώσεις, τις πιέσεις, τις παλινωδίες, τις εμμονές των ιθυνόντων. Κλείνοντας, όπως κάνουν συχνά τα παιδιά στους επιλόγους των γραπτών τους, με μία ευχή προτροπή: ας ασχοληθούμε, κύριοι προϊσταμένοι και συναδέλφισσες/συνάδελφοι υφιστάμενες/οι επιτέλους με την ψυχολογική ουσία. Στα σοβαρά.

Βαγγέλης Δήμας 

φιλόλογος στο 1ο ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πώς λέγεται ο κουλ στα ελληνικά;

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 26/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα