Χορτάσαμε δηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου από παντού. Ιδίως απο κυβερνητικά στελέχη, που κόπτονται να αποδείξουν ότι και η συντηρητική παράταξη εκτιμά τη μεγάλη εξέγερση.
Παράδειγμα η κ.Κεραμέως: «Σήμερα, η εξέγερση του Πολυτεχνείου συνεχίζει ακόμη να εμπνέει, υπενθυμίζοντας ότι στη χώρα όπου γεννήθηκε η Δημοκρατία, δεν μπορεί αυτή παρά να αποτελεί μονόδρομο. Ο αγώνας των νέων για την ελευθερία και τη δημοκρατία είναι άοκνος, διαχρονικός και πανανθρώπινος», δήλωσε η υπουργός που κατά τα άλλα προσπαθεί με κάθε τρόπο να ιδιωτικοποιήσει ό,τι κινείται στο χώρο της Παιδείας.
Η καταστροφή ενός ιστορικού κτηρίου
Το alfavita.gr αποκαλύπτει σήμερα, ανήμερα της επετείου, πόσο πολύ νοιάζεται η κυβέρνηση για το Πολυτεχνείο. Τόσο, ώστε άφησε ένα από τα ιστορικότερα κτήρια του Κάτω Πολυτεχνείου, το ιστορικό κτήριο Γκίνη, κυριολεκτικά να σαπίσει...
Το κτήριο Γκίνη είναι ένα εμβληματικό οικοδόμημα. Έχει μνημειώδη όψη στην οδό Στουρνάρη, στέγασε για πολλές δεκαετίες τη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών και φέρει το όνομα του καθηγητή και διευθυντή της Άγγελου Γκίνη που συνέβαλε στη διαμόρφωση του σύγχρονου Πολυτεχνείου μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο. Η παλιά πτέρυγα οικοδομήθηκε τη δεκαετία του 1920 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Κώστα Κιτσίκη, μετέπειτα καθηγητή και κοσμήτορα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, που ανέλαβε επίσης της επέκτασή του με προσθήκες και νέα πτέρυγα στις δεκαετίες του 1950 και 60. Είναι διατηρητέο ιστορικό μνημείο, όπως και τα άλλα κτίρια του συγκροτήματος, «για κοινωνικούς, αρχιτεκτονικούς, τεχνικούς, ιστορικούς και επιστημονικούς λόγους».
Μάλιστα, η Σύγκλητος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αποφάσισε ομόφωνα στις 29 Μαΐου 2020 την αποκατάσταση και επαναλειτουργία του κτιρίου Γκίνη στο πλαίσιο της γενικότερης ανάδειξης του συγκροτήματος Πατησίων. Τι απέγινε έκτοτε;
Νεκρά ζώα, τοίχοι και ταβάνια που καταρρέουν, στοιβαγμένα μπάζα...
Προχτές, μια ομάδα αναρχικών και αυτόνομων φοιτητών, έκοψε με τροχό τα κάγκελα της οχύρωσης ενάντια στους ανθρώπους στο ιστορικό κτήριο Γκίνη στο κάτω Πολυτεχνείο. Ένα νεκρό κτήριο, χωρίς ζωή, σφραγισμένο από τις 15 Μαρτίου του 2020 να σαπίζει μέρα με τη μέρα. Στόχος ήταν, ως ελάχιστος φόρος τιμής στην Εξέγερση του Πολυτεχνείου, να κρατηθεί ανοιχτό το ιστορικό κτίριο Γκίνη και να γίνουν εκεί εκδηλώσεις μνήμης και τιμής.
Τι βρήκαν; Θα το δείτε στο βίντεο που ακολουθεί στο τέλος του κειμένου, αλλά ως τότε ας αφήσουμε να το περιγράψουν οι ίδιοι:
«Νεκρά ζώα, τοίχοι και ταβάνια που καταρρέουν, στοιβαγμένα μπάζα, σπασμένες πόρτες από την εισβολή της αστυνομίας πριν 2.5 χρόνια και η πλήρης απουσία ζωής. Εκεί που κάποτε στεκόταν το πιο αξιοποιημένο και ζωντανό κτήριο μέσα στο παρατημένο και φθαρμένο κάτω Πολυτεχνείο, εκεί που όχι και τόσα πολλά χρόνια πριν τα κοινωνικά, φοιτητικά και ταξικά κινήματα επί σχεδόν μισό αιώνα έδιναν και έπαιρναν ζωή σε αυτόν τον τόπο συνάντησης μέσα από πολιτικές ζυμώσεις, ανταλλαγή απόψεων, συνελεύσεις και εκδηλώσεις, εκεί που λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 17 Νοέμβρη το 1973 είχαν συγκεντρωθεί εκατοντάδες άτομα, φοιτητές/τριες εργαζόμενοι/ες και άνεργοι/ες κάθε πολιτικής απόχρωσης στην πρώτη συνέλευση της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.
Κι αυτό ακριβώς είναι που φοβούνται. Όπως και με την εκκένωση της κατάληψης του Βιολογικού στο ΑΠΘ τον Δεκέμβρη του 2021, μια κατάληψη ανοιχτή επί 34 χρόνια, το εσωτερικό του κτηρίου γκρεμίστηκε για να μην μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί κι έτσι παραμένει έκτοτε νεκρό, ένα άχρηστο γιαπί που χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για την εισβολή και στρατοπέδευση των ΜΑΤ έκτοτε στο ΑΠΘ. Πόσες δυνάμεις, χρόνο και χρήμα ξόδεψαν και πόσα χημικά, επιθέσεις και δημόσια βασανιστήρια σε φοιτητές και φοιτήτριες, ακόμη και επιθέσεις σε συναυλίες για να παραμείνει το νεκρό κτήριο νεκρό. Με άλλα λόγια αυτό που τους φοβίζει και θέλουν να θάψουν μέσα στα ερείπια είναι το ίδιο το περιεχόμενο, τον ίδιο τον συμβολισμό που φέρουν και όχι τα ίδια τα ντουβάρια ενός κτηρίου. Για αυτό και τα προορίζουν για άλλη χρήση και σκοπούς, βιβλιοθήκη, μουσείο και άλλα τέτοια «πιασάρικα» τεχνάσματα που απευθύνονται στον μέσο τηλεθεατή και αναγνώστη που καταναλώνει ειδήσεις.
Η αλλαγή χρήσης των κτηρίων είναι το «κλειδί». Εν ολίγοις, και επιστρέφοντας στο θέμα του κτηρίου Γκίνη, και αντιγράφοντας απόσπασμα σχετικού κειμένου πριν από 1 μήνα από τα Αυτοοργανωμένα εγχειρήματα από τις σχολές του Πολυτεχνείου, "στο σήμερα βλέπουμε ένα αποστειρωμένο συγκρότημα που με έντονη παρουσία μπάτσων περιμετρικά, άτυπα face control, κλειδώματα αιθουσών και των πυλών με το πέρας των μαθημάτων, αποκλείει όσα δεν ανήκουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Κράτος και πρυτάνεις προσπαθούν να μετατρέψουν το κάτω πολυτεχνείο σε ένα χώρο αποστειρωμένο από κάθε πολιτικό και κοινωνικό πρόσημο, αποκομμένο από την γειτονιά, ένα μουσείο, ενώ ταυτόχρονα οι πόρτες του να ανοίγουν για συνέδρια, εκδηλώσεις, χορηγούς και γιάπηδες. Σε αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζεται και η μετατροπή του κτιρίου Γκίνη σε ερευνητικό κέντρο.
Τα σχέδια του κράτους για το κάτω Πολυτεχνείο αποτελούν ένα ακόμη κομμάτι της συνολικότερης επιχείρησης εξευγενισμού και αποστείρωσης της γειτονιάς των Εξαρχείων. Μέρος της προσπάθειας αυτής αποτελούν ακόμη οι αυξήσεις ενοικίων, οι εκδιώξεις κατοίκων για μετατροπή των διαμερισμάτων τους σε airbnb και οι επιθέσεις στις μετανάστριες και στα κοινωνικά αποκλεισμένα υποκείμενα τα οποία διαχρονικά έβρισκαν καταφύγιο στην περιοχή. Οι σχεδιασμοί για την ανάπλαση και την ιδιωτικοποίηση του λόφου Στρέφη και η περίφραξη της πλατείας Εξαρχείων- περιφρουρούμενη από κάθε λογής μπάτσων- με σκοπό την δημιουργία σταθμού μετρό. Όλα τα παραπάνω οδηγούν στην μετατροπή της γειτονιάς από σημείο συνάντησης του αγωνιζόμενου κόσμου σε τουριστικό θέρετρο, εμπορευματική ζώνη και πεδίο ελέγχου της κοινωνικής ζωής με αποτέλεσμα την αποστείρωσή της»
Ιστορικό και αρχιτεκτονικό τοπόσημο
Σύμφωνα με την κ.Δέσποινα Σπανούδη, χημικό μηχανικό- περιβαλλοντολόγο που εργάζεται ως σύμβουλος τοπικής ανάπτυξης και δραστηριοποιείται στο χώρο της αριστεράς και της οικολογίας, το κτίριο Γκίνη είναι ένα ιστορικό και αρχιτεκτονικό τοπόσημο. Εμβληματικό, μνημειακό, το κτίριο των Πολιτικών Μηχανικών επί δεκαετίες, έμεινε σχεδόν ανενεργό όπως και άλλα κτίρια όταν οι σχολές του ΕΜΠ (πλην αρχιτεκτονικης) μεταφέρθηκαν Ζωγράφου.
«Κενό αλλά καθόλου άδειο, αφού για πάνω από 30 χρόνια φιλοξένησε σειρά εκδηλώσεων, συνεδρίων, συζητήσεων, εκθέσεων από κάθε ζωντανό, μη εμπορευτικό πολιτιστικό, κοινωνικό, πολιτικό, οικολογικό, ρεύμα, κίνημα, οργάνωση, ομάδα. Το κτίριο ουδέποτε συντηρήθηκε και από ένα σημείο και μετά η εικόνα του ήταν παρακμιακή. Ωστόσο συνέχισε να αποτελεί ένα πολύτιμο χώρο ιδεών, δράσεων, συναντήσεων. Πριν από 2,5 χρόνια, τον καιρό που ο Χρυσοχοιδης πέταγε πρόσφυγες στο δρόμο με φαντασμαγορικές αστυνομικές εφόδους, μερικοί άστεγοι πρόσφυγες από κατάληψη που είχε εκκενώσει η Αστυνομία, είχαν προσωρινά μεταφερθεί στο Γκίνη. Τότε η Αστυνομία με νέα έφοδο (τι άσυλο και τρίχες κατσαρές) είχε εκκενώσει και σφραγίσει το κτιριο Γκινη για να σαπίσει και αυτό με την ησυχία του όπως και τα άλλα εκκενωμένα κτίρια. Πέρυσι όπως και φέτος στην επέτειο του Πολυτεχνείου το κτίριο άνοιξε από ομάδες νέων ανθρώπων και όπως μπορείτε να διαπιστώσετε πάρα τις βαρύγδουπες και πανηγυρικές εξαγγελίες για αποκατάσταση, μετατροπή σε κέντρο πολιτισμού κλπ το κλειστό κτίριο είναι σε χειρότερη κατάσταση από ποτέ. Δεν μας στενοχωρεί καθόλου. Αρκεί που γλίτωσε από τους τζαμπατζήδες. Καλύτερα χαβούζα παρά τζάμπα χώρος για δραστήριους και ενεργούς πολίτες. Η μάστιγα της κοινωνικής συμμετοχής και της έγνοιας για τα κοινά δε στεγάζεται πλέον στο κτίριο Γκίνη. Μόνο νυχτερίδες και αράχνες»
Νυχτερίδες κι αράχνες...
Και μιλάμε για το Κάτω Πολυτεχνείο. Ποια ιστορική μνήμη;
Δείτε το βίντεο
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη