Ε, υπουργέ της Παιδείας, ακούς; Ενα μισθό κοστίζουν οι σπουδές σε άλλη πόλη!
Γελιούνται, βεβαίως, όσοι πιστεύουν ότι το ακριβοπληρωμένο στον βωμό της παραπαιδείας «εισιτήριο» εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και η επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού τελειώνουν με την είσοδο των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αν «κρυφάκουγε» κανείς τις συζητήσεις που ανοίγονται εδώ και λίγες μέρες (λίγο μετά από την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ) στις οικογένειες με παιδιά που πέτυχαν την εισαγωγή τους σε σχολή εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας, θα διαπίστωνε ότι οι κουβέντες είναι "περικυκλωμένες" από το φόβο της αδυναμίας κάλυψης του κόστους της φοιτητικής ιδιότητας του γόνου τους.

Μια... μεγαλούπολη φοιτητών μεταναστεύει αυτές τις μέρες για σπουδές εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους  γεγονός που επιβαρύνει κάθε οικογενειακό προϋπολογισμό ετησίως με 7.000 - 8.000 ευρώ κατά μέσο όρο, εάν δεν βρεθεί δωμάτιο σε φοιτητική εστία.

Και γελιούνται, βεβαίως, όσοι πιστεύουν ότι το ακριβοπληρωμένο στον βωμό της παραπαιδείας «εισιτήριο» εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και η επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού τελειώνουν με την είσοδο των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ταυτότητα των συζητήσεων μαζί με την έκταση και την ένταση που τις χαρακτηρίζουν σταδιοδρομούν, βεβαίως, στην «πίστα» της οικονομικής αδυναμίας των οικογενειών και στις απαράδεκτα χαμηλές κρατικές δαπάνες για τη φοιτητική μέριμνα που κάνουν απαγορευτική την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ζωής των φοιτητών, ιδιαίτερα εκείνων που σπουδάζουν εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας.

Το ποσοστό των κρατικών δαπανών για την ενίσχυση του φοιτητικού πληθυσμού δεν ξεπερνά πλέον το 0,4% όταν ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανέρχεται στο 5,7%. Φυσικά αυτή η δημόσια υποχρηματοδότηση έχει συνέπειες στη φοιτητική μέριμνα, σε όλα εκείνα τα στοιχεία της φοιτητικής ζωής (στέγαση, σίτιση, περίθαλψη, βιβλία, υποτροφίες κ.λπ.) τα οποία σχετίζονται με την ουσία της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης.

Ετσι το κόστος της φοιτητικής ιδιότητας μετακυλίεται όλο και περισσότερο στους «ώμους» των οικογενειακών προϋπολογισμών κάνοντας ακριβό… το «δημόσιο και δωρεάν» Πανεπιστήμιο.

Το κόστος

Πιο αναλυτικά, για τους φοιτητές που σπουδάζουν εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας και συντηρούν το λεγόμενο φοιτητικό νοικοκυριό το κόστος ανέρχεται κατά μέσο όρο στα 700 ευρώ τον μήνα εκ των οποίων τα 400 αφορούν το κόστος διαβίωσης (συμπλήρωμα σίτισης καθώς η φοιτητική λέσχη έχει «κενά», μετακινήσεις, επικοινωνία, βιβλία κ.λπ.) και τα 300 ευρώ το κόστος ενοικίασης και συντήρησης του σπιτιού.

Το συνολικό κόστος των σπουδών για τον μετανάστη φοιτητή με μέση χρονική διάρκεια τέσσερα έως πέντε χρόνια, το κόστος του πτυχίου δηλαδή, ανέρχεται σε 28.000-35.000 € κατά μέσο όρο.

Αν επιχειρήσουμε τώρα να δούμε τι σημαίνει, σήμερα, για το εισόδημα διαφόρων κοινωνικών κατηγοριών η αντιμετώπιση του κόστους ενός φοιτητή που σπουδάζει εκτός τόπου καταγωγής, θα διαπιστώσουμε ότι σε κάποιες περιπτώσεις συνεπάγεται μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων που «ρίχνει» το νοικοκυριό κάτω από το όριο φτώχειας, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αδύνατη η συντήρηση του φοιτητή.

Η κατάσταση αυτή σχετίζεται ευθέως με την επιλογή χιλιάδων υποψηφίων να στοχεύσουν αποκλειστικά σχολές κοντά στη μόνιμη κατοικία τους. Δεν είναι έτσι καθόλου τυχαία η καταγραφή ενός μεγάλου τμήματος υποψηφίων που κάνουν έναν «ρεαλιστικό» υπολογισμό και στρέφονται σε σχολές της περιοχής τους ακόμη κι αν αυτές δεν είναι της πρώτης επιλογής τους.

Συνέπειες

Η τραγική αυτή κατάσταση λιπαίνει, βεβαίως, και το έδαφος της καθυστέρησης αλλά και της εγκατάλειψης των σπουδών.

Η αδυναμία αντιμετώπισης του αυξημένου κόστους σπουδών σε συνδυασμό με την ανεύρεση εργασίας για τη στοιχειώδη κάλυψη κάποιων εξόδων, παράλληλα με την εσωτερίκευση των αμφίβολων επαγγελματικών προοπτικών, εκκολάπτουν την καθυστέρηση ή την εγκατάλειψη των σπουδών για εκείνο το μέρος του φοιτητικού πληθυσμού για το οποίο αφ' ενός οι παρατεταμένες σπουδές κοστίζουν ακριβά, αφ' ετέρου η είσοδος στην παραγωγή και η πρόωρη επαγγελματοποίηση μετατρέπεται σε αναπόφευκτη στρατηγική επιβίωσης, ανατρέποντας έτσι την προοπτική ολοκλήρωσης των σπουδών.

Οσο σίγουρο είναι ότι οι παραπάνω όροι δεν μπορούν να μονοπωλήσουν την καθυστέρηση ή την εγκατάλειψη των σπουδών, άλλο τόσο είναι φανερό ότι η φτώχεια που καλπάζει δεν σταματάει τη δράση της μπροστά στην είσοδο του Πανεπιστημίου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

oiele
ΟΙΕΛΕ: Οι χαμηλές αποδοχές «διώχνουν» τους εκπαιδευτικούς από τα ιδιωτικά σχολεία
Η Ομοσπονδία κάνει λόγο για χαμηλές αμοιβές, εξαντλητικές συνθήκες εργασίας και αδιαφορία των ιδιοκτητών απέναντι στα αιτήματα των εκπαιδευτικών, ενώ...
ΟΙΕΛΕ: Οι χαμηλές αποδοχές «διώχνουν» τους εκπαιδευτικούς από τα ιδιωτικά σχολεία
Λαζοπουλος Λιαγκας
Ο Λαζόπουλος κάνει φέτες τον Λιάγκα: «Αν ήρθες μετά από 2.500 χρόνια να καταργήσεις τον Αριστοφάνη, άργησες»
Λάκης vs. Λιάγκας: Όταν η σάτιρα και η τηλεόραση συγκρούονται – και η δημόσια συζήτηση ανάβει - Η απάντηση Λαζόπουλου στο εξώδικο και η ευρύτερη μάχη...
Ο Λαζόπουλος κάνει φέτες τον Λιάγκα: «Αν ήρθες μετά από 2.500 χρόνια να καταργήσεις τον Αριστοφάνη, άργησες»
ζαχαρακη
«AI in Schools»: Το στοίχημα της ψηφιακής μετάβασης – Τι φέρνει το νέο σχέδιο του υπ. Παιδείας για τα σχολεία
Πιλοτική εφαρμογή σε 20 Λύκεια από τον Μάρτιο του 2026 – Τα ψηφιακά εργαλεία που αλλάζουν την εκπαιδευτική καθημερινότητα
«AI in Schools»: Το στοίχημα της ψηφιακής μετάβασης – Τι φέρνει το νέο σχέδιο του υπ. Παιδείας για τα σχολεία
εκπαίδευση
Εκπαίδευση: Στεγαστικό και χαμηλοί μισθοί αφήνουν κενά στα σχολεία
Ηράκλειο: Καμία πρόσληψη δασκάλου στη Γ’ φάση - Γ. Μακράκης: Στεγαστικό και χαμηλοί μισθοί αφήνουν κενά στην εκπαίδευση
Εκπαίδευση: Στεγαστικό και χαμηλοί μισθοί αφήνουν κενά στα σχολεία