Πανελλήνιες 2021: Οι βάσεις για τις Ιατρικές Σχολές
Ιατρικές Σχολές: Η ιδέα για θέσπιση μεταπτυχιακού έτους προ αγροτικού θεωρείται "έμπνευση" της πρώην προέδρου του ΚΕΣΥ και νυν αναπληρώτριας υπουργού Υγείας κ.Μίνας Γκάγκα, και εκτιμάται από ορισμένους γιατρούς ότι θα οδηγήσει σε νέο κύμα φυγής πτυχιούχων Ιατρικής στο εξωτερικό

Τα πάνω κάτω στην εκπαίδευση των γιατρών και έντονες αντιδράσεις στον ιατρικό χώρο και ιδίως στους φοιτητές Ιατρικών σχολών, προκαλεί η πρόθεση της κυβέρνησης να θεσμοθετήσει πρόγραμμα  μεταπτυχιακής βασικής κλινικής εκπαίδευσης, το λεγόμενο «foundation year» το οποίο θα είναι προϋπόθεση για να κάνει ο απόφοιτος της Ιατρικής αγροτικό!

Η ιδέα αυτή, θεωρείται ότι είναι "έμπνευση" της πρώην προέδρου του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) και νυν αναπληρώτριας υπουργού Υγείας κ.Μίνας Γκάγκα, και εφόσον πραγματοποιηθεί εκτιμάται από ορισμένους γιατρούς ότι θα οδηγήσει σε νέο κύμα φυγής πτυχιούχων Ιατρικής στο εξωτερικό, αφού μετατρέπει τους αποφοίτους Ιατρικής σε «μαθητευόμενους πρακτικής άσκησης» που θα κυνηγάνε, μαντέψτε, δεξιότητες. Θυμίζει κάτι αυτό σε σχέση με τόσα εξελίσσονται στην Παιδεία;

Προχθές, στην ολομέλεια του ΚΕΣΥ συζητήθηκε εισήγηση της κεντρικής επιτροπής, σύμφωνα με την οποία προκειμένου να έχουν οι πτυχιούχοι των Ιατρικών Σχολών πρόσβαση στην θητεία υπαίθρου («αγροτικό») και στην έναρξη της ειδικότητας, θα πρέπει να έχουν προηγουμένως παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνει δύο φάσεις, η πρώτη σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ (6 μήνες) και η δεύτερη σε Αγροτικά Ιατρεία/Κέντρα Υγείας (6 μήνες).

Στο ΚΕΣΥ κατά τις πληροφορίες συζητήθηκαν μέχρι και σκέψεις  για αποσύνδεση του πτυχίου ιατρικής από την άδεια άσκησης επαγγέλματος και τη σύνδεσή της με το foundation year. Πρόκειται για προφανές "χτύπημα" στο πτυχίο και τα επαγγελματικά του δικαιώματα

Γιατροί-παιδιά για όλες τις δουλειές

Όπως παρατηρεί όμως η  Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος - Ο.Ε.Ν.Γ.Ε, με τον τρόπο αυτόν "δίπλα στις χιλιάδες ΚΕΝΕΣ θέσεις ειδικευόμενων θα θεσμοθετηθούν στα νοσοκομεία ΑΛΛΕΣ θέσεις όπου μάλιστα θα υπάρχει… «ηλεκτρονική λίστα προτεραιότητας» και οι γιατροί που θα τις καταλάβουν ΔΕΝ θα είναι ΟΥΤΕ ειδικευόμενοι ΟΥΤΕ αγροτικοί, δηλαδή με απλά λόγια ΔΕΝ θα είναι γιατροί αλλά θα είναι «μαθητευόμενοι πρακτικής άσκησης», παιδιά για όλες τις δουλειές που θα καλύπτουν με όρους δουλείας κενά παντός είδους προσωπικού, αντί για τις προσλήψεις που δεν γίνονται"...

Όλα αυτά καθόλου «καινούρια» ούτε «σύγχρονα» είναι. Είναι αναχρονιστικό, αντιδραστικό σχέδιο δεκαετιών, για πρόσθετους φραγμούς στους νέους γιατρούς μετά το πτυχίο της Ιατρικής που κάθε τόσο ανασύρεται από την ναφθαλίνη με διάφορες μορφές (ένας χρόνος πρακτικής άσκησης μετά το πτυχίο και εξετάσεις για άδεια άσκησης επαγγέλματος, εξετάσεις για έναρξη ειδικότητας κλπ κλπ) το οποίο περιέχει απαράδεκτους ταξικούς φραγμούς για τους πολλούς και ρουσφετολογικές διευκολύνσεις για τα «δικά μας (τους) παιδιά».

Αντιδρούν φοιτητές και -ορισμένοι- πανεπιστημιακοί

Η Επιτροπή Αγώνα Φοιτητών Ιατρικής Αθήνας προχώρησε μάλιστα σε κινητοποίηση στη συνεδρίαση της Επιτροπής του ΚΕΣΥ προκειμένου να μην περάσουν τα σχέδια για τη θεσμοθέτηση προγράμματος μεταπτυχιακής βασικής κλινικής εκπαίδευσης, το λεγόμενο «foundation year», ενώ κάλεσε και τους φοιτητικούς συλλόγους των υπόλοιπων Ιατρικών Σχολών στην Ελλάδα να πάρουν αποφάσεις καταδίκης και μέσα από τις κινητοποιήσεις να εμποδίσουν τα σχέδια του ΚΕΣΥ να μπουν περαιτέρω εμπόδια στην άσκηση του επαγγέλματος τους. Οι φοιτητές αναφέρουν, μεταξύ άλλων:

  • Στο αγροτικό ιατρείο ποιος θα επιβλέπει και θα εκπαιδεύει τον πρακτικάριο απόφοιτο της ιατρικής; Ο αγροτικός γιατρός; Στο Κέντρο Υγείας ποιος θα τον εκπαιδεύει; Ο ειδικευόμενος;

  • Ποιόν κοροϊδεύουν όταν ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες συνολικής διάρκειας μόλις 12 “ολόκληρων” διδακτικών ωρών στο διάστημα του έτους της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης, μπορούν να αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά της προπτυχιακής εκπαίδευσης; Ποιες είναι οι “αναγκαίες για την άσκηση της ιατρικής δεξιότητες που μπορούν να αποκτηθούν με σύντομα σεμινάρια μέσα 1 1/2 -2 μέρες” όπως προβλέπει η εισήγηση; Δηλαδή θεσμοθετούν το “foundation course” για να αναπληρώσουν κενά στην προπτυχιακή εκπαίδευση στην καλύτερη περίπτωση 2,5 ημερών.

  • Κλινικός εκπαιδευτής των αποφοίτων της ιατρικής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε επαγγελματίας υγείας (φαρμακοποιός, νοσηλευτής κλπ) ανεξαρτήτως ειδικότητας και όχι μόνο γιατροί. Μοναδική προϋπόθεση να έχει παρακολουθήσει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για να πάρει την πιστοποίηση του εκπαιδευτή. Ταχύρρυθμη δηλαδή εκπαίδευση για να εκπαιδεύουν γιατρούς στην απόκτηση δεξιοτήτων.

  • Δίνεται η δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση του “foundation course” ο εκπαιδευόμενος να αναγνωρίσει 6 μήνες άσκησης σε όποια ειδικότητα ακολουθήσει. Δηλαδή θυσιάζουν 6 μήνες εκπαίδευσης στο κυρίως γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν το πολύ μέσα σε 2-3 μέρες .

Όσο ασταθή είναι τα επιχειρήματά τους άλλο τόσο εμφανές είναι ότι δεν τους νοιάζει η εκπαίδευση των νέων γιατρών. Αν τους ένοιαζε τότε θα είχαν ικανοποιήσει έστω και ένα από τα αιτήματά μας πριν και κατά την διάρκεια της πανδημίας. Αντ' αυτού, με την ίδια ευκολία που διατηρούσαν κλειστές τις σχολές και τις κλινικές μας, που τα χρήματα δεν έφταναν για την προστασία της υγείας μας (ΜΑΠ, σταθερά και επαναλαμβανόμενα τεστ, υγειονομικά πρωτόκολλα), βρέθηκαν 30 εκατομμύρια για την πρόσληψη Πανεπιστημιακής αστυνομίας και για κάμερες. Την ίδια στιγμή, που κόπτονται για το επίπεδο της μόρφωσης μας και φιγουράρουν το νέο ξενόγλωσσο προπτυχιακό με δίδακτρα, δεν υπάρχει “σάλιο” για τις ανάγκες των φοιτητών και καλούμαστε να πληρώσουμε μέχρι και για τον Άτλα της Ανατομίας και για τα στηθοσκόπιά μας.

Δεν ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση των νέων γιατρών γιατί δε νοιάζονται για την υγεία του λαού, γιατί την “ζυγίζουν” στην ζυγαριά του κόστους. Γιατί αυτό αφορά πρώτα από όλα η εκπαίδευση των νέων γιατρών. Το επίπεδο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας . Το «όραμα» τους είναι ένα εμπορευματοποιημένο δημόσιο σύστημα υγείας που θα εξασφαλίζει «ισότιμη» πρόσβαση σε όλους ΜΟΝΟ σε φτηνές ,υποβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας και θα στελεχώνεται κατά κύριο λόγο από γιατρούς που θα στοιχίζουν φτηνά στο κράτος και αντί για γνώσεις θα έχουν «δεξιότητες». Εξάλλου η ίδια η νυν αναπληρωτής Υπουργός, τότε πρόεδρος του ΚΕΣΥ το έχει πει καθαρά. “Έχουμε ελλείψεις ιατρικού προσωπικού, χρειαζόμαστε χέρια” είχε πει χαρακτηριστικά.

Αναστάτωση και στην Πάτρα

Σε κινητοποιήσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης, προχωρούν οι φοιτητές της Ιατρικής Σχολής Πατρών -της Πανσπουδαστικής:  "Η εισήγηση εντάσσεται στο πλέγμα των διαφόρων σχεδίων που φέρνει κατά καιρούς το ΚΕΣΥ, όπως εξετάσεις πριν την έναρξη της ειδικότητας, διαχωρισμό με βάση το βαθμό πτυχίου, που στοχεύουν συνολικά στην αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, στην κατηγοριοποίηση των γιατρών, στη δημιουργία μιας μάζας γιατρών χωρίς ειδικότητα, με περιορισμένα επαγγελματικά και επιστημονικά δικαιώματα. Στόχος της νέας ρύθμισης είναι η τροφοδότηση του Δημοσίου Συστήματος Υγείας με γιατρούς που θα στοιχίζουν φθηνά στο κράτος και θα έχουν δεξιότητες αντί για ολοκληρωμένη και στέρεα γνώση", αναφέρουν φοιτητές της Ιατρικής Πατρών σε ανακοίνωσή τους

 

Τι τους εμποδίζει να αναβαθμίσουν τις προπτυχιακές σπουδές;

Τα επιχειρήματα που επιστρατεύουν για την προώθηση της αντιδραστικής ρύθμισης δεν αντέχουν σε σοβαρή κριτική. Επικαλούνται την αναγκαιότητα «εδραίωσης των προπτυχιακών σπουδών μέσω της πρακτικής εφαρμογής τους σε πραγματικές συνθήκες αλλά υπό επίβλεψη».  Η ΟΕΝΓΕ παραθέτει ακολούθως τους λόγους για τους οποίους η πρόθεση αυτή είναι λανθασμένη:

"Τι τους εμποδίζει να αναβαθμίσουν τις προπτυχιακές σπουδές ώστε οι φοιτητές της ιατρικής να εμβαθύνουν στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται μέσω της κλινικής άσκησης; Δεν μας προξενεί βέβαια καμία έκπληξη ότι με την αντιδραστικότατη ρύθμιση συμφωνούν και επιχαίρουν και Πανεπιστημιακοί Καθηγητές Ιατρικών Σχολών. Είναι οι ίδιοι πανεπιστημιακοί καθηγητές που έχουν συναινέσει και εφαρμόσει τις πιο αντιδραστικές αλλαγές στη δημόσια υγεία, αυτοί που προσπαθούν αδιάκοπα για την κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών, ως όχημα για την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ. Μας εμπαίζουν όταν "αναγνωρίζουν" ότι δεν εκπαιδεύουν σωστά τους φοιτητές τους και παράλληλα προωθούν την μεταπτυχιακή "εκπαίδευση" από τους παντελώς αναρμόδιους. Στο αγροτικό ιατρείο ποιος θα επιβλέπει και θα εκπαιδεύει τον πρακτικάριο απόφοιτο της ιατρικής; Ο αγροτικός γιατρός; Στο Κέντρο Υγείας ποιος θα τον εκπαιδεύει; Ο ειδικευόμενος; Ποιος εκπαιδεύει τον ειδικευόμενο γιατρό στα νοσοκομεία και τις κλινικές του ΕΣΥ που έχουν ρημάξει κυριολεκτικά από ειδικευμένους γιατρούς και η συντριπτική πλειοψηφία τους είναι στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης;

Ποιόν κοροϊδεύουν όταν ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες συνολικής διάρκειας ΜΟΛΙΣ 12 «ολόκληρων» διδακτικών ωρών στο διάστημα του έτους της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης, μπορούν να αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά της προπτυχιακής εκπαίδευσης; Ποιες είναι οι «αναγκαίες για την άσκηση της ιατρικής δεξιότητες» που μπορούν να αποκτηθούν «με σύντομα σεμινάρια μέσα 1 1/2-2 μέρες» όπως προβλέπει η εισήγηση; Δηλαδή θεσμοθετούν το «foundation course» για να αναπληρώσουν κενά στην προπτυχιακή εκπαίδευση στην καλύτερη περίπτωση 2,5 ημερών. Αυτοί που ευθύνονται για το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια έμειναν κλειστά για πάνω από ένα χρόνο, αυτοί που ευθύνονται για τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση της εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της ειδικότητας κόπτονται δήθεν για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των νέων γιατρών.

Δεξιότητες παντού...

Η συγκεκριμένη ρύθμιση που προωθείται όχι μόνο δε θα αναβαθμίσει την ιατρική εκπαίδευση απεναντίας θα την υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο αλλά και θα αυξήσει το κύμα της μαζικής φυγής αποφοίτων της ιατρικής στο εξωτερικό. Όσα περιλαμβάνονται στην εισήγηση είναι αποκαλυπτικά: Κλινικός εκπαιδευτής των αποφοίτων της ιατρικής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε επαγγελματίας υγείας (φαρμακοποιός, νοσηλευτής, κλπ) ανεξαρτήτως ειδικότητας και όχι μόνο γιατροί. Μοναδική προϋπόθεση να έχει παρακολουθήσει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για να πάρει την πιστοποίηση του εκπαιδευτή. Ταχύρρυθμη εκπαίδευση εκπαιδευτών για να εκπαιδεύουν γιατρούς στην απόκτηση δεξιοτήτων.

Δίνεται η δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση του «foundation course» ο εκπαιδευόμενος να αναγνωρίσει 6 μήνες άσκησης σε όποια ειδικότητα ακολουθήσει. Δηλαδή θυσιάζουν 6 μήνες εκπαίδευσης στο κυρίως γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν το πολύ μέσα σε 2-3 μέρες.

Δε νοιάζονται για την εκπαίδευση των νέων γιατρών γιατί δε νοιάζονται για την υγεία του λαού. Γιατί αυτό αφορά πρώτα από όλα η εκπαίδευση των νέων γιατρών. Το επίπεδο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Το «όραμα» τους ένα εμπορευματοποιημένο δημόσιο σύστημα υγείας που θα εξασφαλίζει «ισότιμη» πρόσβαση σε όλους ΜΟΝΟ σε φτηνές, υποβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας και θα στελεχώνεται κατά κύριο λόγο από γιατρούς που θα στοιχίζουν φτηνά στο κράτος και αντί για γνώσεις θα έχουν «δεξιότητες». Εκεί στοχεύουν!

Το είχε ομολογήσει η ίδια η αναπληρώτρια υπουργός υγείας όταν σαν πρόεδρος του ΚΕΣΥ είχε πρωτολανσάρει την αντιδραστική ρύθμιση. «Έχουμε ελλείψεις ιατρικού προσωπικού, χρειαζόμαστε χέρια» είχε πει χαρακτηριστικά. Είχε μάλιστα εισηγηθεί στην επίμαχη συνεδρίαση να αποσυνδεθεί το πτυχίο της ιατρικής από την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και να είναι προϋπόθεση για την απόκτηση της το foundation year, αλλά αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί κάτω από τις σφοδρές αντιδράσεις των εκπροσώπων της ΟΕΝΓΕ. Με πρόσχημα υπαρκτά προβλήματα στην προπτυχιακή εκπαίδευση και την «ανάγκη απόκτησης δεξιοτήτων», προωθείται μια βαθιά αντιδραστική τομή στην ιατρική εκπαίδευση με στόχο από τη μία να υψώσουν φραγμούς στην έναρξη και την απόκτηση της ιατρικής ειδικότητας, τη δημιουργία γιατρών πολλών ταχυτήτων, στο δημόσιο σύστημα υγείας (πρακτικάριων αποφοίτων της ιατρικής, αγροτικών, ειδικευόμενων, επικουρικών κ.λπ.) και από την άλλη την «κάλυψη» των τραγικών ελλείψεων του δημόσιου συστήματος υγείας με φτηνό ανειδίκευτο ιατρικό δυναμικό. Αυτό άλλωστε εγκαινιάστηκε την περίοδο της πανδημίας όταν αντί για μόνιμους ειδικευμένους γιατρούς προσλάμβαναν ανειδίκευτους αποφοίτους ιατρικής με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για να στελεχώσουν τις κλινικές covid και να μπαλώνουν τρύπες.

Είναι πραγματικά εξωφρενικό η ίδια πολιτική ηγεσία που εξαναγκάζει αγροτικούς γιατρούς και ειδικευόμενους γιατρούς (ακόμα και άσχετων ειδικοτήτων π.χ. ψυχιατρικής, οφθαλμολογίας, γυναικολογίας κλπ) να περιθάλπουν ΟΛΟΜΟΝΑΧΟΙ ασθενείς COVID-19 όλους τους τελευταίους 19 μήνες, «να ανακαλύπτει» τώρα διά της κυρίας Γκάγκα πως όλοι οι παραπάνω γιατροί έχουν «ελλιπή προπτυχιακή εκπαίδευση» και γι’ αυτό πρέπει μετά το πτυχίο και ΠΡΙΝ το αγροτικό και ΠΡΙΝ την ειδικότητα να κάνουν κι ένα “foundation year”.

Οι αντιδραστικές αλλαγές θα είναι σε βάρος της εκπαίδευσης των νέων γιατρών αλλά και σε βάρος των ασθενών. Πρέπει να σημάνει συναγερμός.

Η ΟΕΝΓΕ ομόφωνα απορρίπτει τις προωθούμενες αντιδραστικές αλλαγές. Απαιτούμε να αποσυρθεί άμεσα από την Ολομέλεια του ΚΕΣΥ το συγκεκριμένο θέμα. Αν δεν αποσυρθεί, οι εκπρόσωποι της ΟΕΝΓΕ στην Ολομέλεια δεν θα τη νομιμοποιήσουν με τη συμμετοχή τους και θα αποχωρήσουν από την συζήτηση των υπόλοιπων θεμάτων.

Καλούμε τους μελλοντικούς μας συναδέλφους τους φοιτητές της Ιατρικής σε ξεσηκωμό!"

Δείτε ένα σχετικό tweet του γιατρού Παν.Παπανικολάου

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

amfitheatro-aei-foitites
ΕΚΠΑ: Ζητά νέα παράταση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια
ΕΚΠΑ: Να δοθεί παράταση ενός χρόνου στη διάταξη του νόμου - πλαίσιο που οδηγεί στην απόσπασή της από τα πτυχία των καθηγητικών σχολών.
ΕΚΠΑ: Ζητά νέα παράταση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια
louna park
Τρόμος σε γνωστό Λούνα παρκ της Αττικής - σε λούνα παρκ – Παιδιά έμειναν στον αέρα για 15 λεπτά λόγω βλάβης
Το παιχνίδι έμεινε κολλημένο στον αέρα, με αποτέλεσμα παιδιά να εγκλωβιστούν σε μεγάλο ύψος για 15 με 20 λεπτά
Τρόμος σε γνωστό Λούνα παρκ της Αττικής - σε λούνα παρκ – Παιδιά έμειναν στον αέρα για 15 λεπτά λόγω βλάβης