Μήπως η οικογενειοκρατία είναι κανονικότητα για τα ελληνικά πανεπιστήμια;
«Ιδού πως κατέληξε (;) η δική μου υποψηφιότητα» αναφέρει σε επιστολή του ο Οδυσσέας Ευαγγέλου αναφορικά με την υποψηφιότητά του στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Με όσα κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας, περί νεποτισμού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα ήθελα να προσθέσω ακόμη μία περίπτωση, που εκτυλίσσεται και, όπως φαίνεται, μάλλον ολοκληρώθηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Η προκήρυξη της εν λόγω θέσης επίκουρου καθηγητή δημοσιεύτηκε το 2016 και η προθεσμία υποβολής υποψηφιοτήτων και δικαιολογητικών έληξε στις 12/12/2016. Έχουν περάσει 4 χρόνια και το θέμα βρίσκεται (ή μήπως έκλεισε;) έπειτα από ένσταση δική μου στο γραφείο της Υπουργού Παιδείας.

Στην περίπτωσή μου και στο πλαίσιο της νόμιμης προθεσμίας υπέβαλα την υποψηφιότητά μου μαζί με άλλα 12 άτομα. Η Τριμελής Εισηγητική Επιτροπή κατέθεσε δύο σημειώματα. Τα δύο μέλη της Τριμελούς Επιτροπής με πρότειναν πρώτο για την υπό πλήρωση θέση. Ωστόσο, στην πρώτη ψηφοφορία έλαβα ίσες ψήφους -απ’ ό,τι φάνηκε μόνο τυχαίο δεν ήταν- όχι με τον δεύτερο, τρίτο, τέταρτο….. ή έβδομο, αλλά με την…. όγδοη στην αξιολογική σειρά συνυποψήφιά μου (θυγατέρα γνωστού καθηγητή στο διπλανό με το ΠΤΔΕ πανεπιστημιακό τμήμα), η οποία προκρίθηκε διθυραμβικά στην τελευταία συνεδρίαση του εκλεκτορικού σώματος, έναντι όλων των άλλων, κυρίως για το ένα και μοναδικό της βιβλίο, το οποίο όμως… δεν είχε καταθέσει στην προβλεπόμενη ημερομηνία! Σε αντίθεση, βέβαια, με τα 12 βιβλία που έχω συγγράψει μόνος ή σε συνεργασίες, και εγκαίρως κατέθεσα, αλλά δέχτηκαν από κακή έως κακόβουλη κριτική (τυχαία;), από συγκεκριμένα μέλη του εκλεκτορικού σώματος, παρά το γεγονός ότι ορισμένα εξ αυτών των βιβλίων έχουν αξιοποιηθεί ως συγγράμματα σε διάφορα πανεπιστημιακά τμήματα της Ελλάδας και της Κύπρου. Και σε αντίθεση, επιπλέον, με την ποσοτική και ποιοτική υπεροχή του συνολικού επιστημονικού και συγγραφικού μου έργου που ανέδειξαν, έναντι όλων των συνυποψήφιών μου, τόσο τα δύο μέλη της εισηγητικής επιτροπής όσο και άλλα τρία μέλη του εκλεκτορικού σώματος…

Ναι …. προκρίθηκε η όγδοη από εννιά τελικά υποψήφιους, η προτελευταία δηλαδή, γιατί οι υπόλοιποι τέσσερις αποκλείστηκαν, επειδή δεν είχαν συμπληρωμένη διετή αυτοδύναμη διδασκαλία σε ΑΕΙ. Κάτω από μία θρησκευτική προσέγγιση των πραγμάτων, βεβαίως, δεν είναι κακό οι τελευταίοι … να έσσονται πρώτοι. Αλοίμονό μας, όμως, αν δεχτούμε κάτι τέτοιο στο χώρο της επιστήμης, της έρευνας ή της τεχνολογίας, όπου, στο όνομα της ακαδημαϊκής αξιοκρατίας, επιβάλλεται να επικρατήσουν αξιόπιστα, αντικειμενικά και δίκαια κριτήρια!

Μετά από ένσταση που υπέβαλα, ζητώντας έλεγχο νομιμότητας της συμμετοχής όλων των υποψηφίων, η Νομική Υπηρεσία του οικείου Πανεπιστημίου με μακροσκελή έκθεση 68 σελίδων (!!!) διαπίστωσε, μεταξύ πολλών άλλων, ότι ούτε και η προκριθείσα συνυποψήφια δεν είχε την προβλεπόμενη από τον νόμο διδακτική εμπειρία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στο υπό πλήρωση γνωστικό αντικείμενο. Δεν είχε, επίσης, ούτε την απαιτούμενη από τον νόμο διετή εργασία σε αναγνωρισμένα ερευνητικά κέντρα της χώρας ή της αλλοδαπής, μετά την απόκτηση του διδακτορικού της διπλώματος. Η έκθεση κατέληγε στο συμπέρασμα ότι «….η εν λόγω διαδικασία εκλογής είναι μη σύννομη ως προς την τήρηση της τυπικής διαδικασίας» και πρότεινε επανάληψη της διαδικασίας από το σημείο στο οποίο πάσχει.

Το 2018, το νέο εκλεκτορικό σώμα ψήφισε πλειοψηφικά ξανά την ίδια συνυποψήφια, παρά το γεγονός, όπως προκύπτει από τα πρακτικά της εκλογής, ότι μέχρι και την ημερομηνία της δεύτερης εκλογής, δύο χρόνια μετά (!!!), η συνυποψήφια δεν κατέθεσε όπως της ζητήθηκε, έστω και καθυστερημένα, τη σύμβαση που αποδείκνυε την εργασιακή της εμπειρία από το αρμόδιο θεσμικό όργανο του πρώην ΤΕΙ. Αντιθέτως, από έγγραφο της Διεύθυνσης Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης ΕΛΚΕ του ιδίου Πανεπιστημίου, το οποίο εκδόθηκε μετά από ένστασή μου, προκύπτει ότι η συνυποψήφια απασχολήθηκε σε ερευνητικό έργο, ως μέλος της ομάδας εξωτερικών συνεργατών, συνολικά … 1,5 ανθρωπομήνες και όχι δύο χρόνια, όπως αρχικά υποστήριξε με βεβαίωση όχι από το αρμόδιο θεσμικό όργανο, αλλά από βεβαίωση καθηγήτριας του τμήματος.

Μετά από άλλη μία ένστασή μου, την οποία κέρδισα και πάλι, η διαδικασία εκλογής επαναλήφθηκε το 2019.  Για τρίτη συνεχή φορά, η πλειοψηφία του νέου εκλεκτορικού σώματος που συστάθηκε, αγνοώντας προκλητικά τις προτάσεις της Νομικής Υπηρεσίας του οικείου Πανεπιστημίου, σύμφωνα με την οποία διαπιστώνεται νομική πλημμέλεια στις προϋποθέσεις συμμετοχής της συνυποψήφιας, προέβη στην επανεκλογή της, χωρίς να απαντήσει στην πλειάδα των παρατυπιών που εμφατικώς αναδείχθηκαν από τη νομική υπηρεσία.

Το νέο εκλεκτορικό σώμα, χαρακτηρίζοντας ακόμη και ως …  «αστοχία» την απόφαση της Νομικής Υπηρεσίας να επαναληφθεί η διαδικασία της εκλογής και:

  • Με δύο τουλάχιστον από τους εκλέκτορες να είναι διδάκτορες του πατέρα της εκλεγμένης συνυποψήφιας και Καθηγητή συγγενικού τμήματος του ιδίου Πανεπιστημίου, στοιχεία που εγείρουν σοβαρά θέματα ηθικής τάξεως και δεοντολογίας.
  • Απαξιώνοντας προσβλητικά το επιστημονικό μου έργο, παρά τις 120 και πλέον ετεροαναφορές του.
  • Υιοθετώντας, μεμπτές και νομικά διάτρητες, διαδικασίες αναγνώρισης συγγραφικού, διδακτικού και επαγγελματικού έργου, με δικαιολογητικά που κατατέθηκαν εκπρόθεσμα, με καθυστέρηση ετών, τη στιγμή  που 7 από τους 13, αρχικά, υποψήφιους είχαν αποκλειστεί ή είχαν αποσύρει τη συμμετοχή τους (οι 4 γιατί δεν συμπλήρωναν την απαιτούμενη διετούς διάρκειας αυτοδύναμη διδασκαλία συναφών μαθημάτων σε ΑΕΙ, όπως και η προκριθείσα, για την οποία όμως δεν φάνηκε να εφαρμόζονται τα ίδια μέτρα και σταθμά).
  • Κατά παράβαση, αφενός της αρχής της ίσης μεταχείρισης και αφετέρου της αρχής της φανερής δράσης των διοικητικών οργάνων, κατά την οποία απαραίτητο τύπο της διοικητικής πράξης αποτελεί η αιτιολογία των διοικητικών πράξεων.
  • Προκαλώντας ανασφάλεια δικαίου στους συμμετέχοντες σε σχέση με τα δικαιώματά τους.

…επανεξέλεξε, όπως καταλαβαίνετε, την ίδια συνυποψήφια.

Θα μου πείτε πως ξέρετε πολλές περιπτώσεις σαν κι αυτή… Πράγματι, έτσι είναι … περνάνε απαρατήρητα πλέον … τα δεχόμαστε ως ‘κανονικότητα’.

Είναι δυνατόν ορισμένα εκλεκτορικά σώματα να ψηφίζουν ενάντια στους νόμους, χωρίς καμία συνέπεια; Υπάρχει κάποιο κεκτημένο δικαίωμα ιδιότυπης ασυλίας, κάτω από την οποία καλύπτονται, όταν φανερά και απροκάλυπτα παραβαίνουν τους νόμους; Κανείς δεν μπορεί να σταματήσει την κατάσταση αυτή;

… Λίγοι πλέον μιλούν, ακόμη λιγότεροι ενίστανται. Τι νόημα έχει, άλλωστε, να υποβάλλει κανείς πολλαπλές ενστάσεις, να δικαιώνεται συνεχώς … αλλά, τελικά, να χάνει; Το χειρότερο είναι πως η κατάσταση αυτή, διαχρονικά, έχει διαμορφωθεί με τρόπο ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά για όσους επιλέξουν να ακολουθήσουν μακροχρόνιους, ψυχοφθόρους και οικονομικά ασύμφορους δικαστικούς αγώνες. Σε τι αδιέξοδο έχουμε περιέλθει;

Η συγκεκριμένη υπόθεση βρίσκεται (;) στα χέρια της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Εάν δεν ληφθούν τολμηρές πολιτικές αποφάσεις τα όσα θλιβερά διαδραματίζονται με αδιαφανή και, ενίοτε, σκανδαλώδη τρόπο -αλλά ελάχιστα βλέπουν το φως της δημοσιότητας- θα ταλανίζουν για πολλά χρόνια ακόμη την πολύπαθη τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθυστερώντας μακροπρόθεσμα τη γενικότερη ανάπτυξη της χώρας.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;