arsakeio kai vivlia
Τα σημερινά παιδιά συχνά κατηγορούνται ότι δεν αφιερώνουν χρόνο στο διάβασμα, ότι αδιαφορούν για το βιβλίο γενικά και για τη λογοτεχνία ειδικά και ότι αποφεύγουν να γράφουν –εκτός αν πρόκειται για μηνύματα και σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα, κι εκεί βαριούνται και προτιμούν τα φωνητικά μηνύματα ή τα emoji.

Το θέμα αυτό ξανάρθε στην επικαιρότητα λόγω των πανελλήνιων εξετάσεων: στην εξέταση του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας δόθηκαν στους υποψηφίους κείμενα που σχετίζονταν με την ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων, τη (συγ)γραφή και την ποίηση, και τους ζητήθηκε, μεταξύ διαφόρων άλλων θεμάτων, να γράψουν για τη δική τους στάση απέναντι στην ανάγνωση λογοτεχνίας και πόσο αυτή επιδρά στη διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου!

Πολλοί θα χαμογελάσετε και θα σκεφτείτε «Αφού δεν διαβάζουν, τι να γράψουν!». Το ίδιο σκέφτηκαν –και το έγραψαν– αρθρογράφοι και επιφυλλιδογράφοι, κάποιοι από αυτούς μίλησαν για υποκρισία και ειρωνεύτηκαν τους θεματοδότες για την επιλογή τους.

Σίγουρα τα δεδομένα από την αγορά βιβλίου είναι για σοβαρό προβληματισμό. Σίγουρα η εικόνα που έχει σχηματιστεί για τους νέους ως προς την ανάγνωση βιβλίων, και δη λογοτεχνικών, και ειδικότερα ποιητικών, δεν είναι ενθαρρυντική. Οπότε κατανοεί κανείς την προσέγγιση των εν λόγω αρθρογράφων. Μπορούμε όμως να βάλουμε όλα τα παιδιά στο ίδιο σακί και να γενικεύσουμε, προκαλώντας έτσι και μια γενική απαξίωσή τους;

Τα αποτελέσματα πρόσφατων διαγωνισμών δημιουργικής γραφής για παιδιά δημοτικού (ναι, καλά διαβάσατε!) δίνουν μια αναπάντεχη απάντηση στο παραπάνω ερώτημα.

dimiourgiki grafi arsakeio

Στους διαγωνισμούς αυτούς έλαβαν μέρος εκατοντάδες μαθητές δημοτικού και η συγγραφική τους παραγωγή ήταν εντυπωσιακή!

Το Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης, ειδικότερα, έχει κάθε λόγο να περηφανεύεται για τη συμμετοχή του σε αυτούς τους διαγωνισμούς, αφού φέτος σάρωσε τα βραβεία, με τους μαθητές του να κερδίζουν πρώτα, δεύτερα και τρίτα βραβεία, ενώ β’ βραβείο έλαβε μία μαθήτριά του με ποίημα στα Αγγλικά –στον 6ο Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής στα Αγγλικά! (Λεπτομέρειες για τους παραπάνω διαγωνισμούς θα βρείτε εδώ)  

Όπως επισημαίνει η Άννα Φωτίου, υπεύθυνη του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής του Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν γραπτώς τα συναισθήματά τους και τις ιδέες τους, να ενεργοποιούν τη φαντασία τους και να αναπτύσσουν ένα θέμα με πιο ελεύθερο τρόπο απ’ ό,τι στο παραδοσιακό μάθημα της έκθεσης, το οποίο είναι αρκετά τυποποιημένο. Συνεπώς, μέσω της δημιουργικής γραφής τα παιδιά αγαπούν το διάβασμα και τη συγγραφή, διότι αισθάνονται ότι δεν μπαίνουν σε ασφυκτικά καλούπια και η γραπτή αποτύπωση των σκέψεων, των ιδεών και των συναισθημάτων τους γίνεται ευχάριστα, πολλές φορές μέσα από παιγνιώδεις τεχνικές και εν τέλει με πραγματικά απολαυστικό και δημιουργικό τρόπο.

Έτσι, η δημιουργική γραφή έρχεται και «δένει» με τη φιλαναγνωσία, την αγάπη της ανάγνωσης.

Και εδώ το μήνυμα είναι αισιόδοξο!

Φυλλομετρώντας την έντυπη έκδοση του Αρσακείου-Τοσιτσείου Νηπιαγωγείου Εκάλης με τίτλο «Ταξιδεύοντας στη χώρα των βιβλίων», μια τυπωμένη αποτύπωση του Διαθεματικού Πολιτιστικού Προγράμματος Φιλαναγνωσίας των νηπίων(!), δεν μπορεί παρά να θαυμάσει κανείς πόσα πράγματα μπορεί να κάνει ένα σχολείο, όταν θέλει να εμφυσήσει στα παιδιά από τόσο μικρή ηλικία την αγάπη για το βιβλίο. Σύμφωνα με την Κατερίνα Ζαγκανά, Συντονίστρια των Αρσακείων-Τοσιτσείων Νηπιαγωγείων Εκάλης, «Στόχος μας ήταν η ένταξη του βιβλίου στην καθημερινή ζωή της τάξης με κάθε αφορμή, έτσι ώστε τα παιδιά να μάθουν ότι η ανάγνωση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας. […] Τα παιδιά άκουσαν αφηγήσεις πολλών παραμυθιών και ιστοριών, έπαιξαν θέατρο, τραγούδησαν, δραματοποίησαν πολλές σκηνές από παραμύθια, ζωγράφισαν τους αγαπημένους τους ήρωες, ταυτίστηκαν συναισθηματικά μαζί τους και εξέφρασαν επιθυμίες και σκέψεις που δύσκολα θα μπορούσαν να εκφράσουν». Και καταλήγει επισημαίνοντας τα ευεργετικά αποτελέσματα που είχε στα νήπια το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας: «Εμπλουτίστηκε ο προφορικός και  γραπτός λόγος των παιδιών, αναπτύχθηκε η γλωσσική τους ευαισθησία, συγκροτήθηκε περισσότερο η σκέψη τους, κινητοποιήθηκε η φαντασία και η εφευρετικότητά τους, αναπτύχθηκε η δεξιότητα της επικοινωνίας και ενδυναμώθηκε η συναισθηματική τους νοημοσύνη».

vivlioxorio arsakeio

Τελικά, μετά από όσα διαβάσαμε παραπάνω, πιστεύουμε είναι δικαιότερο να πούμε για τα σημερινά παιδιά:

Και όμως διαβάζουν! Και μάλιστα γράφουν! Και γράφουν καλά!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

επιδόματα atm
Επίδομα 100 ευρώ: «Κλείδωσε» η ημερομηνία πληρωμής - Πότε θα το λάβουν 80.000 δικαιούχοι
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι για να λάβουν εγκαίρως το επίδομα των 100 ευρώ – Δικαιολογητικά, προθεσμίες και διαδικασία πληρωμής
Επίδομα 100 ευρώ: «Κλείδωσε» η ημερομηνία πληρωμής - Πότε θα το λάβουν 80.000 δικαιούχοι
o-kid-in-hospital-facebook.jpg
Τροχαίο στην Πιερία: Δίνει μάχη η 11χρονη για τη ζωή της- Θρήνος για τον θάνατο της 9χρονης

Σοκαρισμένη είναι η τοπική κοινωνία της Πιερίας μετά το θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε το απόγευμα...

Τροχαίο στην Πιερία: Δίνει μάχη η 11χρονη για τη ζωή της- Θρήνος για τον θάνατο της 9χρονης
Ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός Δημήτρης Καστρινός
«Τρία νεφρά για το καινούργιο σπίτι»: Η καθημερινότητα των αναπληρωτών πριν την έναρξη της χρονιάς
«Συνάδελφοι μένουν σε σκηνές, σε 2-3 ημέρες πρέπει να μετεγκατασταθούμε και να βρούμε σπίτι»: Η οδύσσεια των εκπαιδευτικών πριν την έναρξη της...
«Τρία νεφρά για το καινούργιο σπίτι»: Η καθημερινότητα των αναπληρωτών πριν την έναρξη της χρονιάς
Piperopoulos-sisyphοs
Ο Πούτιν στην παρέλαση του Πεκίνου για τα 80 χρόνια από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: Στρατηγικό σήμα σε ΗΠΑ και την ΕΕ
BRICS και ΝΑΤΟ: Οι ισορροπίες δυνάμεων σε κρίσιμη στιγμή
Ο Πούτιν στην παρέλαση του Πεκίνου για τα 80 χρόνια από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: Στρατηγικό σήμα σε ΗΠΑ και την ΕΕ