Thumbnail
Του Απόστολου Καρύδα - Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου στη Θεσσαλονίκη

Στην ερώτηση «τι σχολείο και τι εκπαίδευση επιθυμούμε να έχουμε;» η πλειονότητα των συμπολιτών μας θα απαντούσε πως επιθυμούμε να έχουμε ένα δημοκρατικό και αποτελεσματικό σχολείο. Ομως το περιεχόμενο των λέξεων δημοκρατικό και αποτελεσματικό δεν είναι το ίδιο για όλους τους ανθρώπους και εξαρτάται από τη σκοπιά που έχει κανείς στα πράγματα.

Θα εξετάσουμε, για τον λόγο αυτό, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στο σχολείο και την εκπαίδευση -την προοδευτική και τη νεοφιλελεύθερη- και θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε τις κοινωνικές τους συνεπαγωγές.

Η νεοφιλελεύθερη προσέγγιση στην εκπαίδευση

Η επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας θα αναδείκνυε τα εξής χαρακτηριστικά για τη νεοφιλελεύθερη προσέγγιση στην εκπαίδευση:

1. Εμφαση στην αριστεία και την ατομική διάκριση των μαθητών και μαθητριών.

2. Εμφαση στις «εγγενείς» ικανότητες των μαθητών και μαθητριών.

3. Συστηματική αγνόηση της επίδρασης του κοινωνικού, οικονομικού και μορφωτικού παράγοντα της οικογένειας στις επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών.

4. Εμφαση στις εξετάσεις και τα τεστ δεξιοτήτων.

5. Διαρκής αξιολόγηση δομών, εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και σχολείων.

6. Κοινωνική λογοδοσία σχολείων και εκπαιδευτικών.

7. Εμφαση στην οικονομική αυτονομία των σχολείων.

8. Σύνδεση της δημόσιας χρηματοδότησης των σχολείων με τις επιδόσεις και τις δράσεις των σχολείων.

9. Σύνδεση των σχολείων με τις επιχειρήσεις και ενδεχόμενη χρηματοδότηση από αυτές κ.ά.

Είναι εύκολο να φανταστούμε ότι τα παραπάνω οδηγούν σε ανταγωνισμό και σε εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών, των μαθητών και μαθητριών και των γονέων. Και επίσης σε ταξινόμηση και κατάταξη των σχολείων και των εκπαιδευτικών (κάτι που υπό ορισμένες συνθήκες θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλείσιμο των «αναποτελεσματικών» σχολείων και σε απολύσεις των «ελλειμματικών» εκπαιδευτικών, όπως έγινε στις ΗΠΑ και στην Αγγλία τη δεκαετία του ’80).

Πρόσθετα αυτό το μοντέλο εκπαίδευσης είναι φανερό ότι ενισχύει την ιδέα του κοινωνικού δαρβινισμού, διαιωνίζει τις υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες και αδικίες και δημιουργεί κοινωνική καχυποψία, ανασφάλεια, αστάθεια και συγκρούσεις.

Στον αντίποδα της νεοφιλελεύθερης προσέγγισης βρίσκεται η προοδευτική αντίληψη για την εκπαίδευση και την κοινωνία, βασική αρχή της οποίας είναι πως «όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις επιμέρους διαφορές τους (που αφορούν π.χ. τη φυλή, καταγωγή, θρησκεία, αναπηρία κ.ά.), δικαιούνται να λάβουν στο σχολείο όλα εκείνα τα εφόδια (πνευματικά, συναισθηματικά, αξιακά κ.ά.) τα οποία θα τους εξασφαλίσουν στο μέλλον μια ευτυχισμένη, ισόρροπη και πλούσια σε εμπειρίες ζωή».

Πιο ειδικά στην προοδευτική αντίληψη ξεχωρίζουν τα εξής χαρακτηριστικά:

1. Δίνεται έμφαση σε ένα χαρούμενο, δημιουργικό και ανθρώπινο σχολείο που σέβεται απόλυτα την παιδική ηλικία και αναγνωρίζει ότι προέχει η ψυχική και συναισθηματική υγεία των παιδιών έναντι της διανοητικής.

2. Προκρίνεται η συνεργασία των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών και μαθητριών και όχι ο ανταγωνισμός, η διάκριση και η αριστεία.

3. Στο πλαίσιο της παιδαγωγικής αυτονομίας του σχολείου λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες ζωής των μαθητών και μαθητριών και οι ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας (κοινωνικές, οικονομικές κ.ά.) και προβλέπονται οι σχετικές προσαρμογές στο αναλυτικό πρόγραμμα και στη διδασκαλία.

4. Αναγνωρίζεται ότι κάποια παιδιά λόγω των ειδικών συνθηκών ζωής τους (αναπηρία, φτώχεια, προσφυγιά, μετανάστευση κ.ά.) βιώνουν την εμπειρία του σχολείου με διαφορετικά εφόδια και ότι συνεπώς το σχολείο οφείλει να καλύψει τα ελλείμματα αυτών των παιδιών με ειδικά προγράμματα αντισταθμιστικής αγωγής.

5. Δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου (παιδαγωγικές συνεδρίες, μαθητικά συμβούλια, δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης κ.ά.).

6. Αναγνωρίζεται ότι η σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία και η συμμετοχή σε δράσεις κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευαισθησίας αποτελεί ισχυρή διαδικασία διανοητικής και κοινωνικής ωρίμανσης των μαθητών και μαθητριών.

7. Τέλος, δίνεται έμφαση σε ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία και τον κόσμο, τόπο συνάντησης ανθρώπων και πολιτισμών και μαζί κέντρο αλληλεγγύης και αμοιβαιότητας της τοπικής κοινωνίας.

Αξίζει ο αγώνας για την επίτευξη ενός τέτοιου σχολείου;

Η απάντησή μας είναι πως ναι, αξίζει! Και αξίζει γιατί ένα τέτοιο σχολείο διασφαλίζει συνθήκες ηρεμίας, ασφάλειας και συνεργασίας των μαθητών και μαθητριών, των εκπαιδευτικών και των γονέων. Και γιατί, επιπρόσθετα, οδηγεί σε καλύτερους, δημιουργικότερους και πιο αλληλέγγυους πολίτες και σε μια ομορφότερη, αρμονικότερη και πιο ανθρώπινη κοινωνία. Η επιλογή για το ποιο σχολείο και ποια εκπαίδευση θέλουμε για εμάς και τα παιδιά μας είναι δική μας!

Από την έντυπη έκδοση της Εφημερίδας των Συντακτών

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εσείς γνωρίζετε τι σημαίνει «νείρομαι»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

oplosxoleio
Ασύλληπτο! Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να φέρουν οπλισμό στο σχολείο, σύμφωνα με νόμο που ψήφισε η Βουλή
Ο νόμος προβλέπει προϋποθέσεις: Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να φέρουν οπλισμό πρέπει, μεταξύ άλλων, να περάσουν πρώτα 40 ώρες «βασικής εκπαίδευσης...
Ασύλληπτο! Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να φέρουν οπλισμό στο σχολείο, σύμφωνα με νόμο που ψήφισε η Βουλή
ΔΑΣΚΑΛΑ
Τοξικό το κλίμα στα σχολεία λίγο πριν διακοπές του Πάσχα λόγω των πιέσεων του υπουργείου Παιδείας
Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών βιώνει υψηλή ή μεσαία συναισθηματική εξάντληση, ενώ καταγράφεται επίσης ότι ένα ακόμη μεγαλύτερο τμήμα...
Τοξικό το κλίμα στα σχολεία λίγο πριν διακοπές του Πάσχα λόγω των πιέσεων του υπουργείου Παιδείας
10 γυμνασιο παπαγου
Τεράστια επιτυχία: Το «ψηφιακό» Υπουργείο άφησε 345 μαθητές με κενά εκπαιδευτικών από την αρχή της χρονιάς ως τώρα!
Λήγει το σχολικό έτος κι ακόμα να καλύψουν τα κενά -και μάλιστα στην Αθήνα, στου Παπάγου! Στα «κάγκελα» οι γονείς...
Τεράστια επιτυχία: Το «ψηφιακό» Υπουργείο άφησε 345 μαθητές με κενά εκπαιδευτικών από την αρχή της χρονιάς ως τώρα!
w29-81121enisxytikhdidaskalia.jpg
Ενισχυτική Διδασκαλία: Πώς ένας απαραίτητος θεσμός για τους μαθητές κατέληξε σε «πρεκαριάτο» για τους εκπαιδευτικούς...
Το πρεκαριάτο, από το λατινικό precarious (που σημαίνει αβέβαιος, ανασφαλής), είναι όρος που εμφανίζεται από τη δεκαετία του '80 για τα σύγχρονα...
Ενισχυτική Διδασκαλία: Πώς ένας απαραίτητος θεσμός για τους μαθητές κατέληξε σε «πρεκαριάτο» για τους εκπαιδευτικούς...