Thumbnail
Δημιουργικές εργασίες

Άρθρο 8 του Π.Δ. 46/2016

Συνήθως όταν δημοσιεύεται στο ΦΕΚ ένα Π.Δ. ακολουθεί, σε εύλογο χρονικό διάστημα, εφαρμοστική εγκύκλιος από το Υπουργείο, στην οποία προβλέπονται οι λεπτομέρειες ή /και εξειδικεύονται έννοιες που υπάρχουν στο Π.Δ. Αυτό δεν έχει γίνει στην τρέχουσα σχολική χρονιά για το θέμα των δημιουργικών εργασιών. Ωστόσο, αυτό δεν αποκλείει την ενεργοποίηση των διατάξεων που υπάρχουν σε αυτό χωρίς την εφαρμοστική εγκύκλιο από το Υπουργείο. Παρατηρείται , ειδικά φέτος, να υπάρχουν σχολεία 2 ταχυτήτων στο θέμα των δημιουργικών εργασιών. Αυτά που ακολούθησαν την διαδικασία που προβλέπεται και αυτά που δεν άρχισαν να την εφαρμόζουν ακόμα. Εκτιμώ ότι η σύνδεση του μαθήματος με εργασία τέτοιου τύπου κινείται στη σωστή κατεύθυνση και δίνει δυνατότητες διαθεματικής συνεργασίας και ομαδικής έρευνας καθώς και ότι ανοίγει ορίζοντες γνώσης και βαθιάς κατανόησης σε αρκετούς τομείς μαθημάτων. Ωστόσο απαιτείται σχεδιασμός που να "πατάει" πάνω σε πιλοτική εφαρμογή , συμπεράσματα από την εφαρμογή του και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην καθοδήγηση και διαχείριση τέτοιου τύπου εργασιών. Συγκεκριμένα παραθέτω τις παραγράφους του άρθρου 8 και έναν σχολιασμό σε κάθε μία από αυτές.

1. "Οι εργασίες αυτές έχουν συνθετικό χαρακτήρα και επιδιώκουν την ανάπτυξη της δημιουργικής ικανότητας του μαθητή και γενικότερα την καλλιέργεια ερευνητικού πνεύματος με την αναζήτηση στοιχείων από διαφορετικές πηγές και πόρους και την τελική σύνθεση των στοιχείων αυτών. Οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να είναι ομαδικές ή ατομικές και να έχουν τη μορφή μικρής πραγματείας, ανάλογης προς τις δυνατότητες των μαθητών, ή να είναι συλλογές ή κατασκευές ή καλλιτεχνικές συνθέσεις. Tα θέματα των εργασιών αυτών δίνονται από τους διδάσκοντες στους μαθητές ή προτείνονται από αυτούς και εγκρίνονται από τους διδάσκοντες. Οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να παρουσιάζονται μέσα στην τάξη, κατά την κρίση του διδάσκοντος, ή, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα, σε ειδική εκδήλωση κατά τάξη ή κατά σχολείο, που αποφασίζεται από το Σύλλογο των διδασκόντων. Οι εργασίες αυτές μπορεί να δημοσιεύονται (σε περίληψη ή σε πλήρη μορφή) ή να δημοσιοποιούνται με όποιον άλλο τρόπο κρίνει πρόσφορο το κάθε Λύκειο".

Ωστόσο απουσιάζει η οργανωμένη ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε αυτό το πεδίο.Η δομή, η έρευνα , η σύνταξη και η παρουσίαση τέτοιας μορφής εργασίας δεν  προσομοιάζει με τις ερευνητικές εργασίες τύπου πroject όπως τις είχαμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια. Ιδιαίτερα η διαθεματική προσέγγιση θεμάτων απαιτεί επιμόρφωση στην αρχή του σχολικού έτους καθώς και έναν πλήρη συντονισμό ενεργειών.

2. α) Μία τουλάχιστον δημιουργική εργασία σε ένα γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα της επιλογής του μαθητή είναι υποχρεωτική στην Α΄ και Β΄ τάξη. Η εκπόνηση δημιουργικών εργασιών στη Γ΄ τάξη είναι προαιρετική. Για την υποχρεωτική εργασία κατατίθεται μέσα στο Α΄ δίμηνο του σχολικού έτους γραπτή δήλωση των μαθητών στον υπεύθυνο καθηγητή κάθε τμήματος, στην οποία αναγράφεται το μάθημα στο οποίο επιθυμούν να εκπονήσουν εργασία, καθώς και δύο ακόμη μαθήματα ως εναλλακτικές δυνατότητες. β) Ο υπεύθυνος για την παρακολούθηση των δημιουργικών εργασιών εκπαιδευτικός οργανώνει συναντήσεις με τους μαθητές πριν από την ανάθεση των εργασιών, τους ενημερώνει για τη διαδικασία έρευνας που θα ακολουθήσουν και τους παρέχει την αναγκαία πληροφόρηση για τις πηγές που θα χρησιμοποιήσουν.

Προβλέπεται μία τουλάχιστον εργασία που σημαίνει ότι ο μαθητής μπορεί δυνητικά να αναλάβει την εκπόνηση περισσότερων δημιουργικών εργασιών ακόμη και στο σύνολο των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων(10-12). Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει, υπό προϋποθέσεις, ότι περνάμε σε έναν άλλο τύπο αξιολόγησης και προσέγγισης των μαθημάτων που όμως απαιτεί σταδιακή προσαρμογή και επίλυση αρκετών "τεχνικών" προβλημάτων στην καθημερινή λειτουργία των σχολείων.

3. "Η υποχρεωτική δημιουργική εργασία βαθμολογείται από τον οικείο διδάσκοντα και συνεκτιμάται μόνο θετικά στην αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στο αντίστοιχο μάθημα για το τετράμηνο κατά το οποίο κατατίθεται. Αν μία δημιουργική εργασία καλύπτει και άλλα συγγενή μαθήματα που διδάσκονται από τον ίδιο καθηγητή ή άλλους καθηγητές, η εργασία λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση του μαθητή και στα μαθήματα αυτά και βαθμολογείται μετά από συνεργασία των οικείων διδασκόντων. Εάν πρόκειται για συλλογική εργασία, αυτή λαμβάνεται υπόψη το ίδιο για όλους τους μαθητές που συμμετείχαν σε αυτή." 

Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν επιμορφωθεί στον τρόπο αξιολόγησης τέτοιας μορφής εργασίας και ιδιαίτερα αν το θέμα καλύπτει και γνώσεις από άλλα συγγενή μαθήματα.

4. Αν ένας μαθητής εκπονεί με δική του πρωτοβουλία και ύστερα από συνεννόηση με τους διδάσκοντες περισσότερες της μιας δημιουργικές εργασίες, αυτές συνεκτιμώνται για τη βαθμολογία του μαθητή σε όλα τα αντίστοιχα μαθήματα. Αντίγραφο όλων των εργασιών τοποθετείται στο φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων του μαθητή, εάν αυτός υπάρχει, και όπου δεν υπάρχει ενημερώνονται με ευθύνη του καθηγητή που παρακολουθεί την εργασία όλοι οι διδάσκοντες στο ίδιο τμήμα για τη συμπληρωματική αυτή δραστηριότητα του κάθε μαθητή. 

Απαιτείται υψηλό επίπεδο συνεργασίας των διδασκόντων το οποίο είναι ζητούμενο αφού απαιτείται εμπλοκή των διδασκόντων σε διάφορες φάσεις της διδασκαλίας και της αξιολόγησης.

5. Ο αριθμός των δημιουργικών εργασιών που ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να παρακολουθεί κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους καθορίζεται από τον ίδιο, δεν μπορεί όμως να είναι μικρότερος των δέκα (10), εκτός αν ο αριθμός των μαθητών που εκδηλώνουν σχετικό εν− διαφέρον είναι μικρότερος. Εάν για κάποιο αντικείμενο παρατηρείται υψηλή προτίμηση και ο οικείος διδάσκων αδυνατεί για το λόγο αυτό να εποπτεύσει όλες τις σχετικές εργασίες, καταβάλλεται προσπάθεια ένταξης των μαθητών σε ομαδικές εργασίες που βρίσκονται πλησιέστερα προς τα ενδιαφέροντά τους. Εάν και μετά την ομαδοποίηση αυτή το πρόβλημα παραμένει, κάθε διδάσκων επιλέγει μεταξύ των μαθητών που επιθυμούν να εκπονήσουν στο αντικείμενό του εργασία, όσους μπορεί να εποπτεύσει, με κριτήρια που καθορίζει ο ίδιος και ανακοινώνει στους ενδιαφερομένους. Tους υπόλοιπους τους παραπέμπει στον Σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος τους κατανέμει σε άλλους διδάσκοντες με βάση τις εναλλακτικές προτιμήσεις τους που περιέχονται στη δήλωσή τους. 

Είναι πιθανόν οι μαθητές να επιλέξουν συγκεκριμένο μάθημα στο οποίο παρουσιάζουν χαμηλή επίδοση προκειμένου να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους και έτσι να συσσωρευτεί ο όγκος δουλειάς σε ένα ή δύο διδάσκοντες.

Συμπερασματικά προτείνεται η διετής πιλοτική εφαρμογή του εγχειρήματος καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο θέμα αυτό με 3ετή σχεδιασμό επιμορφωτικών δράσεων.

Καραγιάννης Ιωάννης Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων

Γ.Μαύρου 2, 6ος όροφος 85100 Ρόδος τηλ: 2241364848 fax: 22413 64868

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

attiko-nosokomeio
Εργαζόμενοι νοσοκομείου Αττικόν: «Απαράδεκτες οι δηλώσεις Καλλιάνου – Οι απειλές θα πέσουν στο κενό»
«Δεν έχει τίποτα με το «φίλο» Άδωνι Γεωργιάδη και την πολιτική της κυβέρνησης για αυτό και μπορεί ωραιότατα να διαπομπεύει τους υγειονομικούς!»
Εργαζόμενοι νοσοκομείου Αττικόν: «Απαράδεκτες οι δηλώσεις Καλλιάνου – Οι απειλές θα πέσουν στο κενό»
afrikaniki-skoni
Πανεπιστήμιο Κρήτης για αφρικανική σκόνη: Ήταν «σημαντικό» επεισόδιο
Οι μέγιστες συγκεντρώσεις σκόνης παρατηρηθήκαν στην πόλη των Χανιών - Τι έδειξαν οι μετρήσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης
Πανεπιστήμιο Κρήτης για αφρικανική σκόνη: Ήταν «σημαντικό» επεισόδιο
bullying
Σχολική βία: «Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας ψηφιακής ή μη “δηλητηριάζει” τις σχέσεις»
«Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας ψηφιακής ή μη, δεν αποκαθιστά την παιδαγωγική σχέση απεναντίας, «δηλητηριάζει» τις σχέσεις, δημιουργεί...
Σχολική βία: «Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας ψηφιακής ή μη “δηλητηριάζει” τις σχέσεις»