στην διαρκή επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας με τίτλο «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»
Αθήνα, 5-5-15
Σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας ρυθμίζονται θέματα που έχουν σχέση με την επαναλειτουργία στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων της ΤΕΕ που καταργήθηκαν, τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία, την επιλογή στελεχών διοίκησης εκπαίδευσης και το εξεταστικό Γ’ Λυκείου και την τράπεζα θεμάτων.
Με το νόμο 4186/13 επιχειρήθηκε η μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο, με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την «Τράπεζα Θεμάτων» και με τη δεσποτεία των τεστ και των τυπικών κριτηρίων στην εξεταστική διαδικασία. Συνδέθηκε ο βαθμός όλων των μαθημάτων και όλων των τάξεων του λυκείου με το απολυτήριο και βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυστηροποιήθηκε ο τρόπος προαγωγής των μαθητών. Αυτά τα μέτρα αποτελούσαν και το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων.
Η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου είχε ήδη καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου, όπως:
- αύξηση της μαθητικής διαρροής και βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη και εκμεταλλευτική μαθητεία, μέσα από τη θεσμοθέτηση των μεταγυμνασιακών σχολών κατάρτισης (ΣΕΚ)
- ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου,
- μεταβολή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων εξετάσεων, με αποτέλεσμα τον αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση,
- ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.
Δυστυχώς, τα αποτελέσματα των εξετάσεων της περσινής Α΄ Λυκείου ήταν δραματικά για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος (μεγάλη αύξηση του αριθμού των μετεξεταστέων, αλλά και των μαθητών που τελικά απορρίφθηκαν).
Άρα σωστά καταργείται η τράπεζα θεμάτων, επανέρχεται ο παλιός τρόπος προαγωγής και αποδεσμεύεται το απολυτήριο από την επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Απαιτείται βεβαίως η συνολική κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου 4186/13. Ζητάμε επιπρόσθετα την κατάργηση των ΣΕΚ από τη νέα σχολική χρονιά. Απαιτείται γενικότερα, η έναρξη επιτέλους ενός ουσιαστικού διαλόγου με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα για τη συνολική αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι να γίνεται συνεχώς και μόνο παρεμβάσεις στο εξεταστικό.
Δυστυχώς η τωρινή παρέμβαση στο εξεταστικό είναι αναγκαστική και επείγουσα γιατί οι μαθητές της Γ Λυκείου της επόμενης χρονιάς έμειναν μετέωροι αφού παρά τις μέχρι σήμερα ρυθμίσεις και προβλέψεις για το νέο λύκειο του ν.4186, δεν υπάρχουν βιβλία και αναλυτικά προγράμματα για να υλοποιηθούν.
Ως ΟΛΜΕ, τονίζουμε την αναγκαιότητα οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να έχουν ευρύτερες επιλογές από αυτές που προέβλεπε μέχρι σήμερα η νομοθεσία. Ζητάμε να υπάρξουν τροποποιήσεις για το εξεταστικό της Γ΄ Λυκείου, όπως αυτό καταγράφεται στο σχετικό νομοσχέδιο.
Συγκεκριμένα, στη λογική να διευρυνθούν οι επιλογές των μαθητών, προτείναμε:
-στις παιδαγωγικές σχολές να έχουν πρόσβαση οι υποψήφιοι από όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού.
-η πρόσβαση στο 5ο Επ. Πεδίο να είναι εφικτή και από την πρώτη Ομάδα Προσανατολισμού.
Σχετικά με την προωθούμενες διατάξεις για την επιλογή των στελεχών τονίσαμε και στο Υπουργό τη διαφωνία μας και επισημάναμε ότι για το ΔΣ της ΟΛΜΕ αυτό δεν είναι μείζον ζήτημα. Επιμένουμε στην κατάργηση του «καθηκοντολογίου» και την αναβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων ως προς τις αρμοδιότητές του. Παράλληλα ζητάμε την κατάργηση όλου του αντιεκπαιδευτικού πλαισίου για την αξιολόγηση – χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, τη σύνδεσή της με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη που οδηγεί σε συνθήκες αντιπαράθεσης και την κατάργηση της αυτοαξιολόγησης –αξιολόγησης των σχολείων που οδηγεί στην κατηγοριοποίησή τους.
Όσον αφορά στα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία, πριν ακόμα την ψήφιση του σχετικού νόμου 3966/11 είχαμε επισημάνει πως επιχειρούνταν η αναβίωση του θεσμού των προτύπων, 25 περίπου χρόνια μετά από την κατάργησή του. Τονίζαμε πως είναι βέβαιο ότι στις εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονταν θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω της ιδιαίτερης ευφυΐας τους αλλά κυρίως λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Επισημαίναμε ότι αυτό θα οδηγούσε σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από μεγάλο μέρος των άριστων μαθητών, που και αυτοί συμβάλλουν αποφασιστικά σε μια πολυδιάστατη και πολυδύναμη δραστηριότητα της τάξης.
Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί από την πρώτη κιόλας χρονιά εφαρμογής του θεσμού των εξετάσεων μια πρωτοφανής έξαρση της προσφυγής των μαθητών στα ιδιωτικά φροντιστήρια και μάλιστα με διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων έξω από τα σχολεία αυτά.
Είναι ολοφάνερο ότι η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση όλων των δημόσιων σχολείων. Κατά την άποψή μας σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική φροντίδα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές έχουν μειωμένες ευκαιρίες για εκπαίδευση και μόρφωση και όχι τα πρότυπα.
Είχαμε, επίσης, επισημάνει πως οι όροι «πειραματικό» και «πρότυπο», που συνυπάρχουν στον τίτλο των σχολείων αυτών, στην πραγματικότητα αλληλοαναιρούνται. Ενώ, δηλαδή, ο στόχος ενός πειραματικού σχολείου (που είναι χρήσιμο) είναι η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κ.λπ., γεγονός που παραπέμπει σε πειραματικά σχολεία, προβλέπεται ταυτόχρονα ότι θα φοιτούν σε αυτό οι «άριστοι», μέσω εξετάσεων. Όμως σε τέτοια σχολεία δεν είναι δυνατό να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι, αφού αυτό προϋποθέτει ένα μαθητικό δυναμικό που δεν θα απέχει πολύ από το από αυτό που συναντάμε σε ένα σύνηθες σχολείο.
Είχαμε, επίσης, τονίσει πως θεσμοθετείται, σε κεντρικό επίπεδο ένα πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, που αποφασίζει για όλους και για όλα. Δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια επιβεβαιώθηκαν οι τότε εκτιμήσεις μας από τις αυθαιρεσίες που έγιναν μέσω της ΔΕΠΠΣ στα σχολεία αυτά.
Τελικά, όμως και με το παρόν νομοσχέδιο ο θεσμός των Πρότυπων σχολείων, διατηρείται έστω μερικώς με τη διατήρηση 8 Πρότυπων σχολείων, με τη δικαιολογία ότι αυτά αποτελούν κληροδοτήματα. Η διαδικασία του να αποφασίζει το κάθε σχολείο πώς θα γίνεται η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά αυτή είναι πρωτοφανής και απαράδεκτη και θα έχει επιπτώσεις και στα άλλα σχολεία. Το πώς κάθε σχολείο θα δέχεται τους μαθητές πρέπει να αποτελεί κεντρική ευθύνη της Πολιτείας και όχι του κάθε σχολείου. Με αυτό τον τρόπο προωθείται στην πράξη η στρατηγική της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ για μια επιλεκτική διαφοροποίηση και η λεγόμενη «αυτονομία» της σχολικής μονάδας.
Ζητάμε την οριστική κατάργηση του θεσμού των Πρότυπων σχολείων και τη μετατροπή τους σε πειραματικά με διασφάλιση των οργανικών θέσεων των συναδέλφων και εισαγωγή των μαθητών χωρίς εξετάσεις αλλά με κλήρωση και πλήρη κατάργηση του ν. 3966/11. Δεν χρειαζόμαστε σχολεία Αριστείας, αλλά Άριστα Σχολεία για όλους.
Είναι γνωστό ότι στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση οι διαθεσιμότητες απολύσεις των εκπαιδευτικών εκτός, από το ότι έθεσαν σε ομηρεία και εξαθλίωση εδώ και 22 μήνες 2500 εκπαιδευτικούς 50 ειδικοτήτων, διέλυσαν την δευτεροβάθμια ΤΕΕ, αποκόπτοντας τρεις σημαντικούς τομείς (υγείας – πρόνοιας, αισθητικής – κομμωτικής, εφαρμοσμένων τεχνών) με πολλές ελκυστικές ειδικότητες από το δημόσιο σχολείο και παραχωρώντας τις στους ιδιώτες.
Οι δραματικές συνέπειες της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών καταγράφηκαν με τραγικό τρόπο και στην εκπαιδευτική διαδικασία. 20.000 μαθητές και μαθήτριες έχασαν τον εκπαιδευτικό τους προσανατολισμό. Χιλιάδες ώρες χαμένες, χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς ιδιαίτερα τη σχολική χρονιά 13-14, ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Σε πολλές περιπτώσεις, ωρομίσθιοι εκπαιδευτές των ΙΕΚ κλήθηκαν να διδάξουν και να εξετάσουν τους μαθητές των ΕΠΑΛ.
Με το παρόν νσχ επαναλειτουργούν στα ΕΠΑΛ από το σχολικό έτος 2015-16, οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν με το ν. 4186/13, και οι εκπαιδευτικοί που δίδασκαν στις ειδικότητες που καταργήθηκαν τοποθετούνται στα ΕΠΑΛ σύμφωνα με το νσχ του υπ. Διοικ. Μεταρρύθμισης που ψηφίζεται στην ολομέλεια σήμερα.
Τονίζουμε πως υπάρχει η αναγκαιότητα να επισπευσθούν οι προθεσμίες έτσι ώστε μετά την ψήφιση των σχετικών νομοσχεδίων να υλοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση η επαναλειτουργία των τομέων και η επιστροφή των εκπαιδευτικών στις αρχικές τους θέσεις. Επιμένουμε στα αιτήματά μας για πλήρη αναγνώριση του χρόνου διαθεσιμότητας ως χρόνου υπηρεσίας καθώς και την αναδρομική από 22-3-2014 χορήγηση του 75% του μισθού στους εκπαιδευτικούς στους οποίους έχει διακοπεί παράνομα η μισθοδοσία.
Τελειώνοντας, επιτρέψτε να ολοκληρώσω την ομιλία μου λέγοντας ότι οι εκπαιδευτικοί που τεθήκαμε σε διαθεσιμότητα επιστρέφουμε στα σχολεία περήφανοι για τον αγώνα που δώσαμε αυτούς τους 22 μήνες. Παρά το χλευασμό και το διασυρμό μας που επιχειρήθηκε από πρώην υπουργούς και συγκεκριμένα ΜΜΕ. Γυρίζουμε στα σχολειά μας διδάσκοντας αξίες όπως αξιοπρέπεια, συλλογικό αγώνα, αλληλεγγύη και ανθρωπιά. Αυτά μας κράτησαν ζωντανούς αυτή τη περίοδο. Αυτές είναι οι αξίες μας. Σας ευχαριστώ.
Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη