Thumbnail
Διευθυντές σχολικών μονάδων

του Σάββα Σωμαράκη (δασκάλου 3ου Δ.Σ. Πολίχνης)

 

Τον Νοέμβριο του 2007 είχα αποστείλει στο alfavita.gr ένα κείμενο με τίτλο: ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. Το κείμενο είχε ως εξής:

Η μόνη τομή στη διοίκηση της εκπαίδευσης στη μεταπολίτευση έγινε με το σπάσιμο του τριπλού ρόλου του επιθεωρητή (διευθυντής, καθοδηγητής, αξιολογητής) σε Διοικητικό προϊστάμενο και Καθοδηγητικό προϊστάμενο[1]. Είναι γεγονός ότι οι λεγόμενες κρίσεις για τα στελέχη της εκπαίδευσης κάθε φορά γίνονται με διαφορετικό νομικό πλαίσιο μια και το προηγούμενο είχε ατέλειες και δημιουργούσε αδικίες, σύμφωνα με τα λεγόμενα των εισηγητών των νέων νομοθετημάτων[2].

Έχοντας στο μυαλό μας τη διοικητική δομή της σχολικής μονάδας και των Γραφείων Εκπαίδευσης και χωρίς την ψευδαίσθηση ότι προτείνω κάτι πρωτόγνωρο ή καινοφανές, μια και ακούγονται κατά καιρούς παρόμοιες απόψεις, θα ήθελα να τις συγκεράσω και να τις συμπυκνώσω στα εξής:

  • Οι διευθυντές εκπαίδευσης να διορίζονται και να είναι στη διάθεση της εκάστοτε κυβέρνησης, όπως ισχύει για τους περιφερειάρχες που είναι στη διάθεση του εκάστοτε υπουργού, για να πάψει το παραμύθι περί αξιοκρατίας και αξιοκρατικής επιλογής.

  • Τα επιδόματα όλων των στελεχών (διευθυντών, υποδιευθυντών, υπευθύνων ολοημέρου-περιβαλλοντικής - αγωγής υγείας - πολιτιστικών και ό,τι άλλο υπάρχει, καθώς και των προϊσταμένων Γραφείων) να καταργηθούν και στη θέση τους να υπάρξει στην παρούσα φάση επίδομα 50€ για κάθε μάχιμο εκπαιδευτικό των σχολείων και μόνο (όχι αποσπασμένοι κλπ.).

  • Η επιλογή Προϊσταμένων Γραφείων πρέπει να γίνεται με ψηφοφορία όλων των εκπαιδευτικών της εκπαιδευτικής περιφέρειας με απεριόριστο αριθμό υποψηφίων, που θα τηρούν συγκεκριμένα κριτήρια, που θα έχει ορίσει ο κλάδος.

  • Η επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων πρέπει να γίνεται με ψηφοφορία όλων των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας με αριθμό υποψηφίων χωρίς περιορισμό, που θα τηρούν συγκεκριμένα κριτήρια, που θα έχει ορίσει ο κλάδος.

  • Οι παντός είδους υπεύθυνοι να υπάρχουν (χωρίς επίδομα ή έξοδα κίνησης ή οτιδήποτε άλλο) ανά σχολική μονάδα και όχι ανά Δ/νση, με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας και την πραγματική ανάδειξη των στόχων των προγραμμάτων περιβαλλοντικής, αγωγής υγείας κλπ.

  • Οι θητείες για όλες τις θέσεις πρέπει να είναι έως δύο συνεχόμενες ή με κενό ανάμεσα στις δύο. Η διάρκεια της κάθε θητείας να παραμείνει τετραετής.

Τι θα πετύχουμε με τα παραπάνω; θα πούνε μερικοί.

Η απάντηση είναι απλή: Την αξιοπρέπεια μας, για την οποία θα είμαστε υπεύθυνοι πλέον μόνο εμείς και κανένα συμβούλιο επιλογής και το γεγονός ότι ο καθένας θα διαλέγει ή δε θα διαλέγει ένα ρόλο στη διοίκηση που νομίζει ότι του ταιριάζει.

 

Σήμερα (3 Μαΐου 2015) προσυπογράφω το ίδιο κείμενο, φυσικά εκτός των σημείων που αναφέρονται στους Προϊσταμένους Γραφείων και με τις επιπλέον συμπληρώσεις στις υποσημειώσεις 1 και 2. Όσο για το επίδομα που αναφέρεται στο κείμενο του 2007, μπορείτε να το μειώσετε ή και να το αφαιρέσετε δεν έχει σημασία.

Πιστεύοντας ότι ο μόνος τρόπος επιλογής των διευθυντών είναι από το Σύλλογο Διδασκόντων θεωρώ ότι ο νέος προταθείς (ακόμη) τρόπος επιλογής των Διευθυντών δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη των προηγούμενων, έχοντας όμως κάνει ένα βήμα προς τη συμμετοχική διοίκηση των δημοτικών σχολείων. Κι αυτό το βήμα είναι η μη συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων αυτών που δε θα λάβουν το 20% των ψήφων του Συλλόγου Διδασκόντων. Το βήμα είναι μικρό, αλλά δείχνει το δρόμο για την αναβάθμιση και καταξίωση του Συλλόγου Διδασκόντων. Άλλωστε αν θυμηθώ την πρόσφατη ιστορία με την επιβολή της αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας, αυτή προσέκρουσε κυρίως στη στάση της πλειοψηφίας των μελών των Συλλόγων Διδασκόντων (είτε είχε τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή είτε όχι). Γι’ αυτό οι φωνές που απαξιώνουν τον Σύλλογο Διδασκόντων ότι δε θα επιλέξει τον «άριστο» και θα επιλέξει τον «αρεστό», ας αναλογιστούν ποιοι μπλόκαραν τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης (ακολουθώντας για πρώτη φορά οδηγίες του συνδικάτου, που με τη σειρά του για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια είχε σχέδιο και στρατηγική).

Παρόλο που θα ήθελα η επιλογή των διευθυντών σχολικών μονάδων να γίνεται με ψηφοφορία όλων των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας με αριθμό υποψηφίων χωρίς περιορισμό, που θα τηρούν συγκεκριμένα κριτήρια, που θα έχει ορίσει ο κλάδος, έχω να κάνω τις εξής δύο επισημάνσεις στη μοριοδότηση του προταθέντος τρόπου επιλογής:

  • Τα μόρια του Διδασκαλείου δε θα έπρεπε να υπάρχουν, μια και μόνο οι εκπαιδευτικοί ΠΕ60 και 70 μπορούν να τα έχουν[3]. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί δεν είχαν το δικαίωμα να φοιτούν σε Διδασκαλεία.

  • Για τον ίδιο λόγο (ότι δηλαδή δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση ΟΛΟΙ οι εκπαιδευτικοί είτε λόγω αποκλεισμού της ειδικότητας, είτε επειδή η διαδικασία απαιτούσε κλήρωση) θα πρέπει να καταργηθούν τα μόρια για το πιστοποιητικό ΤΠΕ επιπέδου 2 και της ΣΕΛΔΕ.

 

 


[1] Η αξιολόγηση και ο εκφραστής της βρίσκεται σε λανθάνουσα κατάσταση, που είναι και η πιο επικίνδυνη, αλλά δεν είναι υπόθεση του παρόντος κειμένου. Και το 2015 το ίδιο σχόλιο θα έκανα.

[2] Παρεμπιπτόντως στις τελευταίες κρίσεις, για τις οποίες τα παράπονα πάλι εστιάζονται στη βαθμολογία των συνεντεύξεων, ίσως αν η δήλωση των σχολείων γινόταν μετά την τελική βαθμολογία των υποψηφίων, τα ΠΥΣΠΕ να μην «έμπαιναν στον πειρασμό για μαγειρέματα». Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στις πανελλήνιες, που οι μαθητές δηλώνουν σχολές, αφού γνωρίζουν τη βαθμολογία τους. Με τον νόμο του 2010 το παραπάνω εφαρμόστηκε.

[3] Βέβαια με την κατάργησή των Διδασκαλείων τώρα και οι νεώτεροι ΠΕ60 και 70 δεν μπορούν να έχουν αυτό το προνόμιο. Είναι πλέον επίκαιρο, νομίζω το Διδασκαλείο να επανέλθει σαν υποχρεωτική μονοετής επιμόρφωση (τουλάχιστον για μια φορά μετά τα 15 χρόνια υπηρεσίας) χωρίς εξετάσεις και περιορισμούς στις ειδικότητες. Ο τωρινός Γ.Γ. του Υπουργείου κ. Χασάπης και τότε διδάσκων στο Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός» συμφωνούσε με την παραπάνω πρόταση που έκανε μια μεγάλη μερίδα μετεκπαιδευομένων του Διδασκαλείου (1996-200), μεταξύ των οποίων ήταν και ο υπογράφων το κείμενο. Όσο για τη χρηματοδότηση της πρότασης, νομίζω ότι τα χρήματα των επιδομάτων ευθύνης μπορεί να είναι και πολλά.

Γράψου στο Newsletter του Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγές αξίας 2.000€
 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pada
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων που στοχεύουν την πρόσβαση σε Πολυτεχνικές Σχολές ας γνωρίζουν ότι σύμφωνα με σχετική ΚΥΑ τέσσερα...
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο
kali xronia
Γνωστός αστρολόγος προβλέπει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι ευνοημένοι του 2025
Στο κείμενο αυτό αναφέρονται οι προβλέψεις, μήνα-μήνα, για τους εκπαιδευτικούς και την Παιδεία για το έτος 2025 από έναν παγκοσμίου φήμης...
Γνωστός αστρολόγος προβλέπει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι ευνοημένοι του 2025