Thumbnail
Φροντιστήρια

«Τα Φροντιστήρια είναι μια «πληγή» στην ελληνική κοινωνία συναρτημένη με την κατάσταση στην παιδεία, όλες αυτές τις δεκαετίες. Προφανώς αυτή την πληγή θέλουμε να τη γιατρέψουμε», είπε ο υπουργός Παιδείας στην παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία και μας πλήγωσε.

Αναρωτηθήκαμε γιατί αλλά απάντηση δεν πήραμε. Ο μόνος που προσπάθησε να μας παρηγορήσει, από ολόκληρη την κοινωνία, ήταν ο Σταμάτης Γονίδης με το καψουροτράγουδό του :

«Είσαι μια πληγή ακόμα
πάνω στο δικό μου σώμα
πάνω στο δικό μου σώμα
και όμως σ' αγαπώ ακόμα»

Μα αφού η κοινωνία μας αγαπάει και μας θέλει... Αλλά και ο ίδιος ο υπουργός συνέχισε λέγοντας τα καλύτερα για εμάς τους φροντιστές : «Από την άλλη διάσταση οφείλουμε να ομολογήσουμε κι εμείς ως ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι στα φροντιστήρια δουλεύουν κατά κανόνα άξιοι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν άλλο τρόπο για να βγάλουν το ψωμί τους. Ούτε αυτούς τους θεωρούμε εξοβελιστέους  επειδή τα φροντιστήρια λειτουργούν ως παραπαιδεία». Εδώ πιά, μας πιάσαν τα κλάματα !

Δεν του το είχαμε του κ. Μπαλτά. Κι όμως, ο ίδιος θέλησε να προσθέσει το όνομά του σε εκείνον το μακρύ κατάλογο υπουργών Παιδείας που όταν ανακοίνωναν μία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θεωρούσαν υποχρέωση προς τον εαυτό τους να βάλουν ταυτόχρονα ως στόχο και το γιάτρεμα της «πληγής». Αρβανιτόπουλος, Διαμαντοπούλου, Αρσένης και βάλε. Ο τελευταίος μάλιστα ήταν αποφασιστικότατος : θα τα κλείσει ! Από το 1999 !

Γιατί γιατρέ μου ;;; Από την Ιαπωνία ως την Πορτογαλία κι από το Μαρόκο ως τη Γερμανία  η δημόσια εκπαίδευση συνυπάρχει αρμονικά με τα φροντιστήρια. Πουθενά στον κόσμο όμως αυτά δεν χαρακτηρίζονται με τον απαξιωτικό τίτλο «παραπαιδεία». Πάνω από ένα εκατομμύριο μαθητές στη Γερμανία ενισχύονται κάθε χρόνο με φροντιστηριακά μαθήματα. Η γερμανική κυβέρνηση δεν βλέπει όμως «πληγή» αλλά μόνο ένα πρόβλημα : πώς θα καταφέρει να ενισχύσει με επιδοτήσεις τους «αδύνατους» μαθητές οικονομικά ανίσχυρων οικογενειών σε συνεργασία με τις φροντιστηριακές ενώσεις !

Αντιθέτως, παραπαιδεία αποτελούν άδηλες και αφορολόγητες δραστηριότητες, με κυριότερη τα «μαύρα» ιδιαίτερα. Το 57% των μαθητών του Γυμνασίου και το 27% των μαθητών του Λυκείου κάνουν ιδιαίτερα στο σπίτι. Ο ένας  στους 3 επιλέγει πρόσωπα χωρίς επαρκείς γνώσεις, εμπειρία ή κάποια πιστοποίηση των προσόντων τους. Το 11% των μαθητών του Λυκείου επιλέγει καθηγητές του δημόσιου σχολείου. Αυτή η «πληγή» που δημιουργεί τεράστια απώλεια φορολογικών εσόδων για το κράτος, πώς θα θεραπευτεί γιατρέ μου ;

Παρά την τεράστια οικονομική κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια στη χώρα, η εμπιστοσύνη γονιών και παιδιών προς τα φροντιστήρια δεν δοκιμάστηκε. Τα θεωρούν απαραίτητα και με όποιες θυσίες χρειαστεί προσφεύγουν σε αυτά. Γιατί αντιλαμβάνονται το αυτονόητο, αυτό που δεν θέλουν να δουν οι πολέμιοι τους. Ότι αυτά λειτουργούν συμπληρωματικά και ενισχυτικά στο δημόσιο σχολείο. Δεν το ανταγωνίζονται. Το δημόσιο σχολείο προσφέρει μια ευρύτερη παιδεία χωρίς βέβαια να δεσμεύεται για αυτό. Αντίθετα το φροντιστήριο δεσμεύεται και για τη βελτίωση των σχολικών επιδόσεων σε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά αντικείμενα αλλά και για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Δεσμεύεται και αναλαμβάνει την ευθύνη γι’ αυτό, έναντι της οικογένειας. Ελέγχεται κάθε μέρα, κάθε μήνα και λογοδοτεί σε αυτή. Τι πιό έντιμο ;

Γίνεται όμως οικονομική αφαίμαξη της ελληνικής οικογένειας …  Μύθος ! Έχει υπολογίσει κανένας το κόστος της επένδυσης που πρέπει να γίνει στην παιδεία, στα λειτουργικά έξοδα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, στις αμοιβές των εκπαιδευτικών αλλά και στην έρευνα ώστε να φτάσει το δημόσιο σχολείο στο επίπεδο των παροχών του φροντιστηρίου ; Ας μην το κάνει γιατί θα δει ότι δεν θα είναι αρκετός ούτε ολόκληρος ο κρατικός προϋπολογισμός. Και ποιος θα τα επιβαρυνθεί όλα αυτά τα έξοδα ; Οι ίδιες οι οικογένειες φυσικά !

Και τα παιδιά των φτωχών οικογενειών που έχουν τα προσόντα και τη διάθεση να σπουδάσουν αλλά όχι την οικονομική δυνατότητα να απευθυνθούν σε φροντιστήριο ; Κι όμως μπορούν ! Είμαστε αρκετά τα φροντιστήρια που κάνουμε μειώσεις τιμών με κοινωνικά κριτήρια ή δίνουμε υποτροφίες σε αριστούχους μαθητές και μαθήτριες. Οι φροντιστές έχουμε διττή ιδιότητα. Και του επιχειρηματία αλλά και του δασκάλου. Η τελευταία ιδιότητα μας υποχρεώνει να μην αγνοούμε τις κοινωνικές μας αναφορές αλλά και να μην αρνούμαστε τις ευαισθησίες που όλοι οι δάσκαλοι πρέπει να έχουμε απέναντι στα παιδιά.

Ο ρόλος των Φροντιστηρίων είναι διακριτός και συμπληρωματικός προς τη Δημόσια Παιδεία και σαφώς πρέπει να υπάρχει εποπτεία και έλεγχος του Υπουργείου Παιδείας. Ο υπερβάλλων ζήλος όμως μπορεί να οδηγήσει σε γελοιότητες. Τέτοια αποτελεί η τελευταία απόφαση του υπουργείου για τον καθορισμό των αργιών. Τα φροντιστήρια πρέπει να μένουν υποχρεωτικά κλειστά 15 μέρες τα Χριστούγεννα, άλλες τόσες το Πάσχα, όλες τις επίσημες αργίες και … Ποτέ την Κυριακή ! Μάλιστα … Εδώ χάθηκε η μπάλα ! Μυρωδιά δεν έχει πάρει, όποιος το σκέφτηκε, από το πώς λειτουργεί ένα φροντιστήριο και τί ανάγκες καλύπτει. Δεν έχει καταλάβει τη σχέση που αναπτύσσει ένας φροντιστής με τους μαθητές του. 7 μέρες την εβδομάδα , 30 μέρες το μήνα είμαστε μαζί ! Και Σάββατα και Κυριακές και αργίες αν χρειαστεί. Ας ρωτήσουν έναν/μία υποψήφιο για τις πανελλαδικές εάν θέλει ένα μήνα πριν τις εξετάσεις όπου συνήθως πέφτει το Πάσχα, να μην  κάνει για 15 ολόκληρες μέρες επαναληπτικά μαθήματα. Ας ρωτήσουν τα παιδιά μήπως δεν θέλουν να γράφουν διαγωνίσματα τις Κυριακές κατά τη συνήθη φροντιστηριακή πρακτική.  Ή για να φτάσουμε στο γελοιοδέστερο : θα γράφουν τα παιδιά πανελλαδικές τη Δευτέρα 25 Μαϊου και δεν θα τους κάνουμε μάθημα την Κυριακή της 24ης ;;; Tragic , όπως θα λέγαν τα παιδιά !

Ευτυχώς η κοινωνία έχει τους δικούς της νόμους. Κανένας δεν συμβουλεύτηκε ποτέ το κράτος όταν ήθελε οποιαδήποτε εκπαιδευτική υπηρεσία. Κανένας δεν κοίταξε τι λέει ο νόμος όταν ήθελε να αποκτήσει γνώση. Το ψευτοδίλημμα δημόσιο ή ιδιωτικό σκέλος εκπαίδευσης και η ποινικοποίηση νόμιμων μορφών εκπαιδευτικής πράξης γίνεται από όσους λειτουργούν με βάση τις δικές τους ιδεολογικές εμμονές κι όχι τις ανάγκες της κοινωνίας. Εμείς ως απαράβατη υποχρέωσή μας θεωρούμε μόνο την κάλυψη των αναγκών  των μαθητών/τριών μας και τη στήριξή τους.

Ραντεβού στα γουναράδικα.

Ντάλης Βαγγέλης

Διευθυντής Σπουδών των φροντιστηρίων  π ρ ό τ α σ η

Γαλάτσι, Λαμπρινή, Πεύκη και Μαρούσι

www.protasi-f.gr

Γράψου στο Newsletter του Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγές αξίας 2.000€​

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

THEODOROPOYLOS
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα
Η αλήθεια όμως είναι ότι η Αλέιδα Γκεβάρα μίλησε για τα παιδικά της χρόνια, αλλά και τα νεανικά του πατέρα της, περιέγραψε με συγκίνηση στους μαθητές...
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα