Thumbnail
Eρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ: Υποβάθμιση και υποχρηματοδότηση στην Εκπαίδευση

Παρουσιάστηκε έρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ

Υποδομές που γερνούν, υποχρηματοδότηση και ανισότητες στην παροχή μόρφωσης καταγράφει η έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, που παρουσιάστηκε χτες και αφορά την «Ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014».

"Η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στην υποχρηματοδότηση και στις ανισότητες, ουραγός στην καινοτομία και στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στην ΕΕ", αναφέρει η έκθεση με τίτλο "Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014".
Όπως τονίζεται στα συμπεράσματα της έρευνας που παρουσιάστηκε σήμερα από τον Νίκο Παϊζη, μαθηματικό-ερευνητή, επιστημονικό σύμβουλο του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ, παρουσία του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, στο αμφιθέατρο της ΓΣΕΕ, "η εικόνα της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι προκαλεί βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενιών και για το ίδιο το μέλλον της Ελλάδας".

Με αφετηρία τα συμπεράσματα της έρευνας, ο υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης, κάλεσε σε συναίνεση, σε «συνεννόηση σε βάθος χρόνου και να βγάλουμε, ει δυνατόν, το θέμα της Εκπαίδευσης έξω από το θέμα της αντιπολιτευτικής αντιπαράθεσης», ενώ αντίστοιχα ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, Θ. Φορτσάκης, δήλωσε πως θα πρέπει «να βγουν οι σχολικοί καβγάδες» από τα ζητήματα της Παιδείας.

Το ΚΑΝΕΠ διαπιστώνει πρόβλημα με την επάρκεια, τη συντήρηση και την ποιότητα των υποδομών λόγω συνεχούς μείωσης του προϋπολογισμού, με το πρόβλημα να εμφανίζεται εντονότερα στις υποδομές της Προσχολικής Εκπαίδευσης. Σε ό,τι αφορά τα Γυμνάσια, παρατίθενται απαντήσεις διευθυντών τους σε σχετικά ερωτηματολόγια που δημοσιοποιούνται από το Πρόγραμμα PISA ανά διετία και σύμφωνα με τα οποία, το 21% των μαθητών ηλικίας 15 ετών φοιτά σε σχολεία όπου το πρόβλημα της έλλειψης ή ανεπάρκειας των συστημάτων θέρμανσης, ψύξης και φωτισμού παρεμποδίζει «πάρα πολύ» ή «πολύ» την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία στο σχολείο τους. Το ποσοστό αυτό αυξάνει στο 34,8% των μαθητών όταν αναφέρονται ζητήματα ελλείψεων ή ανεπάρκειας στους χώρους εκπαίδευσης (σχολικές αίθουσες, διάδρομοι, σκάλες, ζητήματα στεγανότητας, καθαριότητα κ.ά.), σε βαθμό που να παρεμποδίζεται η ομαλότητα στη μαθησιακή διαδικασία στο σχολείο.

Επίσης, διαπιστώνεται πως η Ελλάδα σημειώνει το υψηλότερο εύρος ανισομερούς κατανομής των εκπαιδευτικών πόρων μεταξύ προνομιούχων (κοινωνικοοικονομικά και πολιτιστικά) σχολείων και μη προνομιούχων σχολείων (ορεινά, απομακρυσμένα, νησιωτικών περιοχών, υποβαθμισμένων περιοχών και εντός του λεκανοπεδίου), όπου φοιτά το 25,3% των μαθητών ηλικίας 15 ετών.

Σε ό,τι αφορά το δείκτη πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης στην Ελλάδα, το 2014 καταγράφεται στο 9% με μεγαλύτερα τα ποσοστά στους αλλοδαπούς μαθητές, ενώ το 63,3% των νέων (18 - 24 ετών) που διέρρευσαν από την εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι άνεργοι ή εργασιακά μη ενεργοί.

Το ΚΑΝΕΠ προσεγγίζει τα δεδομένα που παρουσιάζει «σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι», χωρίς βέβαια να συνδέει τους στόχους που θέτει η ΕΕ για τα συστήματα εκπαίδευσης με τη γενικότερη στρατηγική της «ανταγωνιστικότητας», η οποία φέρνει και την υποβάθμιση της Παιδείας. Αποδίδει τα προβλήματα στο ότι «για δεκαετίες η Εκπαίδευση προχωρά χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, επάρκεια πόρων και αίσθηση του μέτρου, χωρίς όραμα», ενώ στη διάρκεια της παρουσίασης σημειώθηκε μεταξύ άλλων η ανάγκη για καθιέρωση Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, επέκταση της μαθητείας κ.ά.

Ν. Φίλης: Ανάγκη συνεννόησης για να αλλάξει προς το καλύτερο η Παιδεία

"Βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες" κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου οι ερευνητές του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ στα συμπεράσματα της έκθεσης και υπογραμμίζουν ότι το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό.

Η έκθεση μελετά τα βασικά μεγέθη της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με συγκριτική αποτύπωση όλων των διαθέσιμων οικονομικών και μη-οικονομικών μεγεθών της για την περίοδο 2002-2014 και τη θέση της στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο αναφοράς.
Ν. Φίλης: Ανάγκη συνεννόησης για να αλλάξει προς το καλύτερο η Παιδεία
Την ανάγκη να υπάρξει συνεννόηση ανάμεσα σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία, για να αλλάξει προς το καλύτερο η Παιδεία στη χώρα, υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μετά την παρουσίαση των συμπερασμάτων της ετήσιας έκθεσης του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ.

"Με συνείδηση ότι όλοι ξεκινάμε από διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες για ένα πρόβλημα που κατ' εξοχήν διαθλάται από ιδεολογικές αντιλήψεις ή και προκαταλήψεις, το θέμα της Παιδείας, αλλά με συνείδηση ότι πρέπει να βρούμε κοινούς τόπους για ένα κοινό καλό, έχει σημασία να υπάρξει συνεννόηση σε βάθος χρόνου και να βγάλουμε, ει δυνατόν, το θέμα της εκπαίδευσης έξω από το θέμα της αντιπολιτευτικής αντιπαράθεσης", ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση του τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ Θεόδωρου Φορτσάκη. "Προσχωρώ απόλυτα σε αυτή την προσέγγιση, ότι τα σχολεία πρέπει να μείνουν μακριά από χρησιμοθηρικούς σκοπούς", είπε και προσέθεσε ότι θα πρέπει "να βγουν οι σχολικοί καβγάδες" από τα ζητήματα της Παιδείας. "Γιατί εάν δεν το κάνουμε αυτό δεν θα κατορθώσουμε να συμφωνήσουμε σε ένα πλαίσιο. Και οι διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες δεν δικαιολογούν σήμερα το να μην μπορέσουμε να βρούμε ένα σταθερό πλαίσιο συνεννόησης που θα μείνει σταθερό για πολλά χρόνια", επισήμανε ο κ. Φορτσάκης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εσείς γνωρίζετε τι σημαίνει «νείρομαι»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολική τάξη, σχολείο, θρανία, καρέκλες, πίνακας, μαυροπίνακας
Άμφισσα: Απάντηση της διευθύντριας σχετικά με την έξωση του Εσπερινού Γυμνασίου
«Όλα αυτά είναι αναληθή και συκοφαντικά και αυτοί που το έγραψαν κρύβονται πίσω από μια ανώνυμη καταγγελία»
Άμφισσα: Απάντηση της διευθύντριας σχετικά με την έξωση του Εσπερινού Γυμνασίου