Σοβαρά ζητήματα αποτελεσματικότητας, σχεδιασμού και αξιοποίησης ευρωπαϊκών πόρων στα fast track επιμορφωτικά προγράμματα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θέτει με κοινοβουλευτική ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Στέφανος Παραστατίδης.
Όπως επισημαίνει, παρά τον αρχικό σχεδιασμό για τη συμμετοχή έως και 150.000 εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, η ανταπόκριση αποδεικνύεται εξαιρετικά περιορισμένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του alfavita, μόλις 14.320 εκπαιδευτικοί –περίπου το 9%– είχαν υποβάλει αίτηση συμμετοχής, λίγες ημέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας.
Τα προγράμματα επιμόρφωσης υλοποιούνται εξ αποστάσεως, χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και προβλέπεται να ολοκληρωθούν έως τον Φεβρουάριο του 2026, οπότε λήγει το σχετικό χρηματοδοτικό πλαίσιο. Για την υλοποίησή τους, το ΙΕΠ έχει συνάψει σύμβαση ύψους 1.284.640 ευρώ με ιδιωτική εταιρεία, που αφορά την επιμόρφωση επιμορφωτών και την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού.
Ο βουλευτής τονίζει ότι η χαμηλή συμμετοχή εγείρει εύλογα ερωτήματα, δεδομένου ότι τα προγράμματα είναι προαιρετικά, πραγματοποιούνται εκτός εργασιακού ωραρίου, δεν συνοδεύονται από υπηρεσιακές διευκολύνσεις ή ουσιαστικά κίνητρα και απαιτούν αυξημένο φόρτο σύγχρονης και ασύγχρονης παρακολούθησης σε ιδιαίτερα στενά χρονικά περιθώρια.
Στο πλαίσιο αυτό, θέτει ζήτημα κατά πόσο ο σχεδιασμός των fast track επιμορφώσεων έλαβε υπόψη την πραγματική καθημερινότητα, τις υποχρεώσεις και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, καθώς και κατά πόσο διασφαλίζεται η αποτελεσματική και αναλογική αξιοποίηση δημόσιων και ευρωπαϊκών πόρων.
Μεταξύ άλλων, ζητά διευκρινίσεις για τα πραγματικά ποσοστά συμμετοχής, για το αν προηγήθηκε μελέτη αναγκών και διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και για τα μέτρα που προτίθεται να λάβει το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ενισχυθεί η συμμετοχή και να αποφευχθεί η απαξίωση μιας δράσης μεγάλης κλίμακας.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται επίσης στον κίνδυνο μη πλήρους απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης ή ακόμη και επιστροφής πόρων, ενώ τίθεται συνολικά το ζήτημα επανεξέτασης του μοντέλου επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε αυτό να είναι παιδαγωγικά ουσιαστικό, εργασιακά βιώσιμο και θεσμικά αξιόπιστο.
Η ερώτηση όπως κατατέθηκε στη Βουλή
Προς: Την κα Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: Εξαιρετικά χαμηλή συμμετοχή εκπαιδευτικών στα fast track επιμορφωτικά προγράμματα του ΙΕΠ – Αμείλικτα τα ερωτήματα για τα ζητήματα σχεδιασμού, αποτελεσματικότητας και διαχείρισης πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του εκπαιδευτικού Τύπου (15.12.2025), τρεις μόνον ήμερες πριν από τη λήξη της προθεσμίας, μόλις 13.150 εκπαιδευτικοί, δηλαδή ποσοστό μόλις 9%, είχαν υποβάλει αίτηση συμμετοχής στα 37 fast track επιμορφωτικά προγράμματα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), τα οποία έχουν σχεδιαστεί για 150.000 εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων. Τα εν λόγω προγράμματα, τα οποία υλοποιούνται εξ αποστάσεως και χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπεται να ολοκληρωθούν το αργότερο έως τον Φεβρουάριο 2026, λόγω της λήξης του χρηματοδοτικού πλαισίου. Για την υλοποίησή τους, το ΙΕΠ υπέγραψε σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία, ύψους 1.284.640 ευρώ, για την επιμόρφωση επιμορφωτών και την εκπόνηση του επιμορφωτικού υλικού.
Παρά τον μεγάλο αριθμό προβλεπόμενων θέσεων, το εύρος των γνωστικών αντικειμένων και την καθολική δυνατότητα συμμετοχής μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, η συμμετοχή παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη. Η συγκεκριμένη επιμόρφωση: είναι προαιρετική, διεξάγεται εκτός ωραρίου εργασίας, δεν συνοδεύεται από υπηρεσιακή απαλλαγή ή άλλα ουσιαστικά κίνητρα και απαιτεί σημαντικό φόρτο σύγχρονης και ασύγχρονης παρακολούθησης σε ιδιαίτερα συμπιεσμένο χρονικό πλαίσιο.
Το γεγονός αυτό γεννά σοβαρά ερωτήματα ως προς τον σχεδιασμό και την συμβατότητα των προγραμμάτων με το ωράριο, τις υποχρεώσεις και την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών αλλά και την αποτελεσματική αξιοποίηση δημόσιων και ευρωπαϊκών πόρων, ιδίως όταν πρόκειται για δράσεις μεγάλης κλίμακας και υψηλού κόστους.
Ενόψει των ανωτέρω, ερωτάται η αρμόδιος Υπουργός:
- Πόσοι εκπαιδευτικοί και σε ποιο ποσοστό του συνόλου έχουν κάνει αίτηση για συμμετοχή στη συγκεκριμένη επιμόρφωση;
- Πώς εξηγεί το Υπουργείο το γεγονός της πολύ μικρής κάλυψης των προβλεπόμενων θέσεων;
- Προηγήθηκε τεκμηριωμένη μελέτη αναγκών και διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα πριν τον σχεδιασμό των fast track επιμορφώσεων και, αν ναι, ποια ήταν τα βασικά της συμπεράσματα;
- Ποια μέτρα σκοπεύει να λάβει το Υπουργείο και το ΙΕΠ ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και να μην απαξιωθεί στην πράξη μια δράση χρηματοδοτούμενη από το Ταμείο Ανάκαμψης;
- Πώς αξιολογείται η σκοπιμότητα και αναλογικότητα της σύμβασης ύψους 1.284.640 ευρώ με ιδιωτική εταιρεία, σε σχέση με το τελικό ποσοστό συμμετοχής και την αναμενόμενη εκπαιδευτική ωφέλεια;
- Υπάρχει κίνδυνος μη πλήρους απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων ή επιστροφής κονδυλίων λόγω της χαμηλής συμμετοχής και, αν ναι, ποια είναι η πρόβλεψη του Υπουργείου;
- Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει το μοντέλο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε αυτό να είναι παιδαγωγικά ουσιαστικό, εργασιακά βιώσιμο και θεσμικά αξιόπιστο, και όχι μια προσχηματική τυπική fast track διαδικασία που αποκλειστικό σκοπό έχει την απορρόφηση κονδυλίων και μοναδικό πραγματικό ωφελούμενο την ιδιωτική εταιρία που ανέλαβε το έργο;
Ο ερωτών Βουλευτής
Στέφανος Παραστατίδης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής