Απαντήσεις σε 13 ερωτήματα που αφορούν στις δράσεις του έργου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών SUB.8, το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του συνολικού ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης, δημοσίευσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Όπως επισημαίνει, το έργο, που είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026, περιλαμβάνει διακριτά και υποχρεωτικά στάδια θεσμικού σχεδιασμού, ανάπτυξης επιστημονικού και παιδαγωγικού υλικού, δημιουργίας ψηφιακών υποδομών και κατάρτισης επιμορφωτών. Σχεδιάστηκε ως ένας ολοκληρωμένος και βιώσιμος μηχανισμός επαγγελματικής ανάπτυξης, με στόχο την ουσιαστική υποστήριξη της εφαρμογής των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών και την παιδαγωγικά τεκμηριωμένη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Ακολουθούν, σε μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων, βασικά στοιχεία και τεκμηριωμένες διευκρινίσεις για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και το αποτύπωμα του έργου SUB.8, με στόχο την ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.
SUB.8: Ερωτήσεις και απαντήσεις ενημέρωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας
1. Τι είναι το έργο SUB.8;
Το SUB.8 είναι ένα μεγάλο εθνικό έργο επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και ένας ολοκληρωμένος μηχανισμός επαγγελματικής ανάπτυξης, που υποστηρίζει την εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών και την παιδαγωγικά τεκμηριωμένη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στις σχολικές μονάδες.
Το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας τον Ιούλιο του 2022 και σχεδιάστηκε με δυνατότητα επιμόρφωσης έως 38.750 εκπαιδευτικών ετησίως για τα έτη 2022, 2023, 2024 και 2025.
Συνολικά, το SUB.8 σχεδιάστηκε για να παρέχει τη θεσμική και επιχειρησιακή δυνατότητα επιμόρφωσης σε έως 155.000 εκπαιδευτικούς, εκ των οποίων έως 120.000 στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση και έως 35.000 στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
Οι αριθμοί αυτοί δεν αφορούν στόχους συμμετοχής, αλλά τη μέγιστη θεσμική και χρηματοδοτική δυνατότητα του μηχανισμού επιμόρφωσης που ανέπτυξε το ΙΕΠ μέσω του Έργου.
2. Γιατί ξεκίνησαν οι επιμορφώσεις το 2025;
Σύμφωνα με τον εγκεκριμένο σχεδιασμό και τον Οδηγό Υλοποίησης του έργου SUB.8, πριν από την έναρξη των επιμορφωτικών δράσεων ήταν υποχρεωτικό να ολοκληρωθούν συγκεκριμένα, διαδοχικά και απολύτως αναγκαία στάδια, τα οποία διασφαλίζουν την ποιότητα, τη διαφάνεια και τη βιωσιμότητα του έργου:
- να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή φορέα ανάπτυξης του επιμορφωτικού υλικού (προκήρυξη: Μάρτιος 2023 – κατακύρωση: Νοέμβριος 2023),
- να αναπτυχθεί σύγχρονο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και παιδαγωγικά εφαρμόσιμο επιμορφωτικό υλικό (έναρξη: Νοέμβριος 2023 – ολοκλήρωση: Μάιος 2025, σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα των 19 μηνών),
- να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή φορέα ανάπτυξης πληροφοριακού συστήματος, ικανού να διαχειριστεί δεκάδες χιλιάδες συμμετοχές (προκήρυξη: Μάρτιος 2023 – κατακύρωση: Νοέμβριος 2023),
- να αναπτυχθεί σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα (έναρξη: Νοέμβριος 2023 – ολοκλήρωση: Μάιος 2024, σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα των 6 μηνών),
- να επιλεγούν 1.500 επιμορφωτές, οι οποίοι καταρτίστηκαν στη μεθοδολογία της επιμόρφωσης και στη συνέχεια αξιολογήθηκαν ως προς την επάρκειά τους για την ανάληψη επιμορφωτικού έργου (ολοκλήρωση: Οκτώβριος 2025, πριν την έναρξη των επιμορφώσεων).
Η χρονική αυτή ακολουθία ήταν υποχρεωτική σύμφωνα με την ευρωπαϊκή κανονικότητα σε έργα μεγάλης κλίμακας, όπου η ανάπτυξη υλικού, υποδομών και μηχανισμών διασφάλισης ποιότητας προηγείται υποχρεωτικά της υλοποίησης.
Χωρίς την ολοκλήρωση των παραπάνω σταδίων, το έργο δεν θα ακολουθούσε τον εγκεκριμένο σχεδιασμό του και οποιαδήποτε επιμόρφωση θα ήταν διοικητικά επισφαλής και παιδαγωγικά ελλιπής.
3. Ποιος μπορούσε να συμμετέχει στους διεθνείς διαγωνισμούς και ποιος ανέπτυξε το επιμορφωτικό υλικό;
Στους δύο διεθνείς διαγωνισμούς του έργου SUB.8 μπορούσαν να συμμετέχουν φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και ενώσεις νομικών προσώπων. Ως εκ τούτου, η διαδικασία δεν περιοριζόταν αποκλειστικά σε ιδιωτικές εταιρείες, αλλά ήταν ανοικτή σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Στο συγκεκριμένο έργο συμμετείχε ένα νομικό πρόσωπο σε κάθε έναν από τους δύο διεθνείς διαγωνισμούς.
Ο ανάδοχος που ανέλαβε την ανάπτυξη του επιμορφωτικού υλικού δεν αποτελεί πάροχο επιμόρφωσης και δεν υλοποιεί την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ο ρόλος του περιορίστηκε στη διοικητική και τεχνική υποστήριξη της ανάπτυξης του επιμορφωτικού περιεχομένου.
Το σύνολο του επιστημονικού και παιδαγωγικού υλικού αναπτύχθηκε μέσω της συνεργασίας του αναδόχου με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και με τη συμμετοχή περισσότερων από 160 πανεπιστημιακών, ερευνητών και μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Παράλληλα, το ΙΕΠ προσέλαβε στο πλαίσιο του έργου 5 μέλη ΔΕΠ ως επιστημονικούς συντονιστές και 37 εμπειρογνώμονες – στελέχη της εκπαίδευσης, οι οποίοι είχαν την ευθύνη της συστηματικής επιστημονικής και παιδαγωγικής αξιολόγησης των παραδοτέων.
4. Πόσα προγράμματα δημιουργήθηκαν;
Δημιουργήθηκαν 37 σύγχρονα, επιστημονικά τεκμηριωμένα και παιδαγωγικά εφαρμόσιμα επιμορφωτικά προγράμματα, που μπορούν να μετατραπούν σε ανοικτές και μαζικές δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Τα 37 επιμορφωτικά προγράμματα περιλαμβάνουν 259 ψηφιακά μαθήματα, 148 tutorials και παρουσιάσεις ψηφιακών τεχνολογιών, 740 μικρομαθήματα και μικροσυνεντεύξεις.
5. Ποιοι είναι οι επιμορφωτές;
Οι επιμορφωτές προέρχονται από το Μητρώο Επιμορφωτών του ΙΕΠ, το οποίο αριθμεί σήμερα περισσότερα από 4.000 μέλη.
Για το SUB.8 καταρτίστηκαν 1.500 επιμορφωτές του Μητρώου εκ των οποίων:
- το 95% διαθέτει μεταπτυχιακό ή/και διδακτορικό τίτλο,
- περισσότεροι από 1 στους 3 είναι διδάκτορες,
- σχεδόν 1 στους 2 υπηρετεί σε θέση ευθύνης,
- 2 στους 10 διαθέτει δεύτερο ή τρίτο πτυχίο,
- το 3% προέρχεται από την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Όλοι οι επιμορφωτές που αναλαμβάνουν έργο αξιολογούνται από τους συμμετέχοντες.
6. Πότε ξεκίνησαν οι επιμορφώσεις;
Οι επιμορφώσεις ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2025, μετά από τη διετή θεσμική, επιστημονική και τεχνική προετοιμασία και υλοποίηση. Προηγήθηκε η παράδοση και παραλαβή του πληροφοριακού συστήματος (Μάιος 2024), η παράδοση και παραλαβή του επιμορφωτικού υλικού (Μάιος 2025), το οποίο είναι σύγχρονο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και παιδαγωγικά εφαρμόσιμο και η κατάρτιση και η αξιολόγηση των 1.500 επιμορφωτών (Οκτώβριος 2025).
7. Γιατί δεν δήλωσαν ενδιαφέρον 155.000 εκπαιδευτικοί;
Ο αριθμός αυτός δεν αποτέλεσε στόχο υποχρεωτικής συμμετοχής. Αντιστοιχούσε στη μέγιστη δυναμικότητα του έργου, όπως αυτή προέκυπτε από τη χρηματοδότηση και τον σχεδιασμό του.
Το SUB.8 δεν σχεδιάστηκε ως μία αποσπασματική επιμόρφωση με αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς, αλλά ως ένας μόνιμος μηχανισμός επαγγελματικής ανάπτυξης. Μετά το στάδιο της μεικτής (σύγχρονης και ασύγχρονης) επιμόρφωσης, το επιμορφωτικό περιεχόμενο παραμένει διαθέσιμο, με δυνατότητα επικαιροποιήσεων, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και τη διαρκή αξιοποίησή του από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, χωρίς αποκλεισμούς.
Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή σε μη υποχρεωτική επιμόρφωση, εξαρτάται από τον χρόνο, τις ανάγκες και τις προσωπικές επιλογές των εκπαιδευτικών.
8. Πόσοι εκπαιδευτικοί δήλωσαν συμμετοχή;
Σε διάστημα ενός μήνα (18/11/2025–18/12/2025), οριστικοποίησαν την αίτησή τους 14.320 εκπαιδευτικοί.
Με βάση τον εγκεκριμένο συνολικό σχεδιασμό του έργου, ο οποίος προβλέπει τη δυνατότητα επιμόρφωσης έως 155.000 εκπαιδευτικών σε ορίζοντα τεσσάρων ετών, η αναμενόμενη συμμετοχή για ένα αντίστοιχο μηνιαίο διάστημα εκτιμάται σε περίπου 3.250 άτομα.
Η καταγεγραμμένη συμμετοχή είναι συνεπώς υπερτετραπλάσια της αναμενόμενης, γεγονός που καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για το περιεχόμενο και τη μορφή των επιμορφωτικών δράσεων. Η συμμετοχή αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία αν ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για μη υποχρεωτική δράση, χωρίς πρόσθετα διοικητικά ή υπηρεσιακά κίνητρα.
Τα διαθέσιμα συγκριτικά δεδομένα από αντίστοιχες μη υποχρεωτικές δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης δείχνουν ότι το SUB.8 καταγράφει ιδιαίτερα υψηλή συμμετοχή σε σύντομο χρονικό διάστημα, για έργο τέτοιας κλίμακας.
9. Θα μπορούσαν να δηλώσουν ενδιαφέρον 155.000 εκπαιδευτικοί μέσα σε έναν μήνα;
Ο αριθμός αυτός δεν αντιστοιχεί σε ρεαλιστικό στόχο συμμετοχής σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Το SUB.8 σχεδιάστηκε ως ένας πολυετής μηχανισμός επιμόρφωσης, με δυνατότητα συμμετοχής έως 155.000 εκπαιδευτικών σε βάθος τετραετίας (2022–2025), και όχι ως δράση που θα ενεργοποιούσε το σύνολο των δυνητικά ωφελούμενων μέσα σε έναν μήνα.
Η συμμετοχή:
- δεν είναι υποχρεωτική,
- δεν υλοποιείται με διοικητική εντολή,
- εξαρτάται από τον διαθέσιμο χρόνο, τις ανάγκες και τις προσωπικές επιλογές των εκπαιδευτικών.
Παρότι η υλοποίηση πραγματοποιείται εντός περιορισμένου χρονικού πλαισίου, το SUB.8 δεν αποτελεί αποσπασματική ή πρόχειρη δράση, αλλά το αποτέλεσμα πολυετούς θεσμικού σχεδιασμού, ανάπτυξης υποδομών, επιστημονικής τεκμηρίωσης και ελέγχου ποιότητας.
10. Είχε η επιμόρφωση κάποια υποχρεωτικότητα;
Όχι. Δεν υπήρχε καμία διοικητική υποχρέωση, καμία σύνδεση με αξιολόγηση, καμία αυξημένη μοριοδότηση, καμία συσχέτιση με κρίσεις στελεχών, καμία μισθολογική εξέλιξη. Η συμμετοχή ήταν αποκλειστικά προσωπική επιλογή των εκπαιδευτικών, μιας και το Έργο προσέφερε ευκαιρίες και εργαλεία επαγγελματικής ανάπτυξης.
11. Η μη συμμετοχή 155.000 εκπαιδευτικών σε ένα μήνα ήταν θέμα ποιότητας ή οργάνωσης;
Όχι. Το SUB.8 παρέχει σύγχρονα, επιστημονικά τεκμηριωμένα και παιδαγωγικά εφαρμόσιμα επιμορφωτικά προγράμματα, με καταρτισμένους επιμορφωτές με τα προγράμματα να υλοποιούνται μέσω κατάλληλων ψηφιακών υποδομών (Microsoft Teams και Moodle). Οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και αποτελεσματική οργάνωση. Η αξιολόγηση των επιμορφωτών και των επιμορφωτικών προγραμμάτων πραγματοποιείται συστηματικά, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
12. Τι γίνεται μετά τη λήξη του έργου;
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει προβλέψει ώστε τα σύγχρονα, επιστημονικά τεκμηριωμένα και παιδαγωγικά εφαρμόσιμα επιμορφωτικά προγράμματα να παραμείνουν διαθέσιμα και να είναι αξιοποιήσιμα μετά την τυπική λήξη του έργου, ως Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs), διασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα του έργου. Με τον τρόπο αυτό
- ενισχύονται οι ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, χωρίς χρονικούς ή διοικητικούς περιορισμούς,
- υποστηρίζεται η καθολική πρόσβαση όλων των εκπαιδευτικών στο περιεχόμενο που παρήχθη.
- ολοκληρώνεται η πλήρης αξιοποίηση των δαπανών ανάπτυξης του πληροφοριακού συστήματος και του επιμορφωτικού υλικού.
Η υλοποίηση του έργου, σε συνδυασμό με τη μετατροπή του επιμορφωτικού υλικού σε ανοικτά MOOCs, διασφαλίζει την πλήρη αξιοποίηση των πόρων και τη μακροχρόνια απόδοση της επένδυσης προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας.
13. Τι αφήνει τελικά το SUB.8;
Το SUB.8 αφήνει ένα διαρκές και αξιοποιήσιμο αποτύπωμα στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και έναν δομικό μοχλό εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, προσφέροντας:
- 37 σύγχρονα, επιστημονικά τεκμηριωμένα και παιδαγωγικά εφαρμόσιμα επιμορφωτικά προγράμματα, ευθυγραμμισμένα με τα νέα Προγράμματα Σπουδών και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης.
- Ένα μόνιμο, ανοικτό οικοσύστημα επιμόρφωσης, σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να υποστηρίζει δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς κάθε χρόνο, με δυνατότητα επικαιροποίησης και επαναχρησιμοποίησης του περιεχομένου.
Το έργο αντιμετωπίζει την επιμόρφωση ως επαγγελματικό δικαίωμα και όχι ως διοικητικό καθήκον, ενισχύοντας τον επαναπροσδιορισμό κουλτούρας επιμόρφωσης στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Κάθε εκπαιδευτικός μπορούσε και μπορεί να επιλέγει τα επιμορφωτικά προγράμματα με βάση τις ανάγκες του, τον διαθέσιμο χρόνο και τη δική του επαγγελματική διαδρομή.
Το αποτύπωμα αυτό είναι μόνιμο και αναδεικνύει τον ρόλο του ΙΕΠ ως θεσμικού πυλώνα ποιοτικής, σύγχρονης και αξιόπιστης επαγγελματικής ανάπτυξης, με σεβασμό στην επιστημονική τεκμηρίωση, την παιδαγωγική ποιότητα και την επαγγελματική αυτονομία του εκπαιδευτικού.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης