Με μια τεκμηριωμένη και επίκαιρη πρωτοβουλία, το ΠΑΣΟΚ επαναφέρει στο προσκήνιο το πάγιο αίτημα για συνολική μεταρρύθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση στη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου τόσο για το Λύκειο όσο και για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οι βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ απηύθυναν επιστολή προς τρεις βασικούς αποδέκτες:
την πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής,
την Υπουργό Παιδείας,
και τις κοινοβουλευτικές ομάδες όλων των κομμάτων.
Η επιστολή ζητά τη σύγκληση ειδικής συνεδρίασης, με στόχο τον καθορισμό των βασικών αξόνων και του τρόπου με τον οποίο θα διεξαχθεί ένας ουσιαστικός Εθνικός Διάλογος για το εκπαιδευτικό μέλλον της χώρας.
Η παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ δεν περιορίζεται σε γενικές διαπιστώσεις, αλλά θέτει σαφείς στόχους μεταρρύθμισης, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν:
Η καθιέρωση Εθνικού Απολυτηρίου, που θα έχει ενιαία και αξιοκρατικά χαρακτηριστικά.
Η δημιουργία ενός νέου μηχανισμού εισαγωγής στα πανεπιστήμια, ο οποίος θα συνδυάζει ακαδημαϊκή επάρκεια με αξιοπιστία στη διαδικασία επιλογής.
Με αυτόν τον τρόπο, το κόμμα επιδιώκει την ενίσχυση της αξιοκρατίας και την αποσύνδεση του σχολείου από τη λογική της "εξεταστικής πίεσης", που συχνά κυριαρχεί στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Το ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία δεν μπορούν να είναι υπόθεση ενός μόνο πολιτικού φορέα. Αντιθέτως, απαιτούν ευρύτατη διακομματική συνεργασία και κοινωνική αποδοχή. Η πρότασή του βασίζεται στη λογική της συλλογικής συμμετοχής στον σχεδιασμό μιας νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας.
Αναλυτικά, το κείμενο της πρωτοβουλίας του ΠΑΣΟΚ αναφέρει:
Εδώ και αρκετά χρόνια έχει ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση για μια δομική αλλαγή αναβάθμισης του Λυκείου και την αναμόρφωση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όλα τα κόμματα που είχαν την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας αναγνώρισαν το πρόβλημα και εξήγγειλαν ανάλογες νομοθετικές παρεμβάσεις· αλλά ποτέ δεν έγινε το αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση της σημαντικής αυτής μεταρρύθμισης.
Πιστεύουμε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να κινηθούμε αποφασιστικά τώρα, χωρίς άλλη νομοθετική καθυστέρηση, καθώς συνιστά επιτακτική ανάγκη για την εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία.
Η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αποτελεί το θεσμικά αρμόδιο όργανο για την έναρξη ενός Εθνικού Διαλόγου, με συμμετοχή των πολιτικών κομμάτων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και ειδικών εμπειρογνωμόνων που θα οδηγήσει στην αυτονομία του Λυκείου, τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου και την διαμόρφωση ενός το ίδιο αδιάβλητου αλλά πιο δίκαιου, σύγχρονου, ανθρώπινου και αξιοκρατικού συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για τον λόγο αυτό, σήμερα διαβιβάσαμε με επιστολή μας στον Πρόεδρο της Επιτροπής , την Υπουργό Παιδείας και τα πολιτικά κόμματα, το αίτημά μας για σύγκληση ειδικής συνεδρίασης της Επιτροπής, με αποκλειστικό θέμα τον καθορισμό της διαδικασίας και του πλαισίου διεξαγωγής αυτού του Εθνικού Διαλόγου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής που υπογράφουν οι Βουλευτές – μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας
ΠΡΟΣ
Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Κοινοποίηση:
Υπουργό Παιδείας , Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Κ.Ο Κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου
ΘΕΜΑ: Αίτημα σύγκλησης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για την έναρξη Εθνικού Διαλόγου για το Νέο Λύκειο, το Εθνικό Απολυτήριο το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,
Έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από τότε που θεσμοθετήθηκε ένα αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ήταν Σεπτέμβριος του 1964 όταν η κυβέρνηση Γεώργιου Παπανδρέου εγκαινίασε μια αδιάβλητη διαδικασία κλήρωσης θεμάτων για τις Γενικές εξετάσεις και μία επίσης αδιάβλητη -μέσω του πρώτου υπερυπολογιστή της εποχής – έκδοση αποτελεσμάτων. Ήταν μια επιβεβλημένη και αναγκαία τομή που αποτελούσε διαχρονικό αίτημα και ικανοποιούσε μια ζωτική ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας.
Η κατάκτηση αυτή διατηρήθηκε μέχρι σήμερα στη μεγάλη διαδρομή των συστημάτων πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε αυτά ονομάζονταν γενικές, εισαγωγικές πανελλήνιες ή πανελλαδικές εξετάσεις.
Όμως, εδώ και αρκετό καιρό στο δημόσιο λόγο έχει ανοίξει η συζήτηση για μια δομική αλλαγή στο λύκειο που θα κατοχυρώνει τη μορφωτική του αυτοτέλεια, αναβαθμίζοντας το από προγυμναστικό στάδιο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια σε αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα. Η ανάγκη μιας τέτοιας παρέμβασης συνομολογείται από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους πανεπιστημιακούς φορείς, το πολιτικά κόμματα.
Ταυτόχρονα, αποτελεί κοινό τόπο για τα περισσότερα κόμματα αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα η αδυναμία του συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των καιρών. Συμφωνούμε σχεδόν όλοι πως έχει έρθει η ώρα για μία επόμενη μεγάλη αλλαγή καθώς εντοπίζονται από κοινού τα εξής προβλήματα:
• Η στιγμιαία αξιολόγηση των παιδιών η οποία, πέρα από άδικη, σκληρή και αναξιόπιστη, έχει χαρακτηριστεί έως και απάνθρωπη (βλ. Γ. Μπαμπινιώτη)
• Η υποβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου και η αντιμετώπιση του σχολείου ως πάρεργο με απαξίωση του εκπαιδευτικού του έργου.
• Η ενίσχυση της φροντιστηριακής παιδείας.
• Ο εξοβελισμός της δημιουργικότητας και της ανάπτυξης κριτικής σκέψης.
• Το υπέρμετρο άγχος και πίεση τους μαθητές με επιπτώσεις στην σχολική αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Οι παραπάνω γενικά αποδεκτές διαπιστώσεις κάνουν επιτακτική την ανάγκη μιας γενναίας τομής για την αναβάθμιση και την αυτονομία του Λυκείου αλλά και την διαμόρφωση ενός το ίδιο αδιάβλητου αλλά πιο δίκαιου, σύγχρονου, ανθρώπινου και αξιοκρατικού συστήματος πρόσβασης.
Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2012 έχει καταθέσει σχετικό σχέδιο νόμου, ως συμβολή στο δημόσιο διάλογο, τη δική του πρόταση για το Νέο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και το Εθνικό Απολυτήριο.
Μέχρι και σήμερα τα άλλα κόμματα που είχαν τη διακυβέρνηση της χώρας αναγνώρισαν το πρόβλημα και εξήγγειλαν ανάλογες νομοθετικές παρεμβάσεις· αλλά ποτέ δεν έγινε το αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση της σημαντικής αυτής μεταρρύθμισης.
Πιστεύουμε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να κινηθούμε αποφασιστικά τώρα. Με ανοιχτό, αξιόπιστο, δημοκρατικό διάλογο, με την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή των πολιτικών κομμάτων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και ειδικών εμπειρογνωμόνων που θα οδηγήσει στην αυτονομία του Λυκείου και τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου χωρίς άλλη νομοθετική καθυστέρηση, καθώς συνιστά επιτακτική ανάγκη για την εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία.
Κύριε Πρόεδρε,
Η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αποτελεί το θεσμικά αρμόδιο όργανο για την έναρξη του Εθνικού Διαλόγου. Για τον λόγο αυτό, σας διαβιβάζουμε το αίτημά μας για σύγκληση ειδικής συνεδρίασης της Επιτροπής, με αποκλειστικό θέμα τον καθορισμό της διαδικασίας και του πλαισίου διεξαγωγής του Εθνικού Διαλόγου, όπως τον προτείνουμε.
Οι αιτούντες Βουλευτές
Αχμέτ Ιλχάν
Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Πάνας Απόστολος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παραστατίδης Στέφανος
Σπυριδάκη Αικατερίνη».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ