Μετά τη σημερινή ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων στις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, οι μαθήτριες και μαθητές που συμμετείχαν έχουν πλέον στη διάθεσή τους επαρκή δεδομένα ώστε να εκτιμήσουν την επίδοσή τους.
Οι «Πανελλαδικές» , παρά την ονομασία τους ως «εξετάσεις», συνιστούν διαγωνισμό για την πλήρωση των διαθέσιμων θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση .
Η βασική διαφορά έγκειται στο ότι στις εξετάσεις οι βαθμολογίες ερμηνεύονται σε απόλυτη κλίμακα (π.χ. στο Λύκειο άριστη θεωρείται κάθε επίδοση μεταξύ 18,1 και 20), ενώ σε έναν διαγωνισμό η αξιολόγηση είναι σχετική: η θέση ενός υποψηφίου κρίνεται σε σύγκριση με τους υπόλοιπους.
Συνεπώς, το αν μια επίδοση θεωρείται «καλή» ή «μέτρια» εξαρτάται αποκλειστικά από την κατανομή των επιδόσεων όλων όσων συμμετείχαν.
Με στόχο να διευκολύνουμε αυτή την εκτίμηση, παρουσιάζουμε στατιστικά διαγράμματα ανά επιστημονικό πεδίο και ομάδα προσανατολισμού, βασισμένα στα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας.
Μέσω αυτών, κάθε υποψήφια και υποψήφιος μπορεί να τοποθετήσει την επίδοσή του στο ευρύτερο πλαίσιο και να διαμορφώσει μια πιο ρεαλιστική εικόνα της σχετικής του επίδοσης.
Σημειώνουμε ότι δεν επιχειρούμε πρόβλεψη για τις βάσεις εισαγωγής .
Η διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρέπει να βασίζεται στην πραγματική ιεράρχηση των ενδιαφερόντων σπουδών του κάθε υποψηφίου – όχι στην προσπάθεια πρόβλεψης των βάσεων.
Η επιλογή τμημάτων με βάση το «πού μπορεί να μπει κανείς» και όχι το «πού πραγματικά θέλει να σπουδάσει» οδηγεί σε στρέβλωση τη διαδικασία επιλογής σπουδών και δυνητικής σταδιοδρομίας.
Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πρόωρη εγκατάλειψη των σπουδών, μιας και δεν οδηγεί στην απαραίτητη εσωτερική κινητοποίηση του σπουδαστή ή σπουδάστριας.
Καλούμε τις υποψήφιες και τους υποψηφίους να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στη συμπλήρωση του ηλεκτρονικού μηχανογραφικού δελτίου.
Η σωστή σειρά δήλωσης της προτίμησης κάθε σχολής ή τμήματος είναι καθοριστικής σημασίας: μια υψηλή επίδοση μπορεί να προσφέρει τη δυνατότητα εισαγωγής σε ένα επιθυμητό τμήμα, αλλά αν αυτό δεν δηλωθεί σε κατάλληλη θέση στο μηχανογραφικό, η ευκαιρία αυτή δεν θα αξιοποιηθεί.
Τέλος, επειδή η ανακοίνωση των βαθμολογιών συνοδεύεται συχνά από έντονη συναισθηματική φόρτιση, είναι χρήσιμο να υπενθυμίσουμε ότι καλές σπουδές και θετικές προοπτικές σταδιοδρομίας δεν εξασφαλίζουν μόνο τα τμήματα με υψηλές βάσεις εισαγωγής.
Οι βάσεις αποτελούν ένδειξη της ζήτησης – όχι της εγγενούς ποιότητας ή της μελλοντικής αξίας ενός τμήματος.
Όπως λέει και η λαϊκή ρήση: «ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός».
Η υψηλή βάση μιας σχολής δεν εγγυάται αυτόματα αντίστοιχη επαγγελματική επιτυχία , όπως ακριβώς και μια μετοχή με υψηλή τιμή δεν αποτυπώνει απαραίτητα την αξία της εταιρείας που την εκδίδει.
Σε μια εποχή όπου η αγορά εργασίας μεταβάλλεται ραγδαία και καμία επαγγελματική σταθερά δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη, το μόνο ασφαλές κριτήριο για καλές σπουδές είναι η ανταπόκρισή τους στα προσωπικά ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες του κάθε νέου ανθρώπου .
Ευχόμαστε σε όλες και όλους ψύχραιμη στάθμιση των επιλογών τους και εσωτερική τόλμη για να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο.
Όπως είπε και ο Ουίνστον Τσώρτσιλ: «Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζεις.»
Ακολουθούν τα διαγράμματα με τα στατιστικά στοιχεία των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025, ανά ομάδα προς/ μου και επιστημονικό πεδίο.
Ομάδα Πρσ/ μού και ΕΠ: Ανθρωπιστικών Σπουδών

Γενική εικόνα:

Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία:

Χειρότερες οι επιδόσεις σε σχέση με το 2024: 6,6 % λιγότερα γραπτά στην κλίμακα 13-20 και μετατόπισή τους στην κλίμακα 0-10.
Αρχαία:

Χειρότερες επιδόσεις από πέρσι: Σχεδόν σταθερή η κλίμακα 18-20 και μείωση κατά 6,8% περίπου των επιδόσεων στην κλίμακα 10-18 και ισόποση αύξηση του ποσοστού γραπτών κάτω από τη βάση.
Ιστορία:

Καλύτερες οι επιδόσεις στην Ιστορία σε σχέση με πέρσι: Λιγότερα κατά 6,6% τα γραπτά κάτω από τη βάση και ισόποση αύξηση στις επιδόσεις πάνω από τη βάση.
Λατινικά:

Ελαφρώς χειρότερες οι επιδόσεις από το 2024:Μείωση κατά 5% περίπου στην κλίμακα 13-20 (-4,6% στην κλίμακα 15-20) και μετατόπιση αυτών των γραπτών στην κλίμακα 0-13.
Ομάδα Πρσ/ μού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας – ΕΠ ΘΕΤΙΚΩΝ Σπουδών

Γενική εικόνα:

Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία:

Χειρότερες επιδόσεις από πέρσι: Αισθητή μείωση γραπτών στην κλίμακα 13-20 (-17% περίπου) και κυρίως στις μεσαίες βαθμολογίες 13-15 και μετατόπιση των επιδόσεων αυτών κυρίως στην κλίμακα 10-13.
Φυσική:

Καλύτερες επιδόσεις από πέρσι αλλά παρά την αισθητή μείωση γραπτών κάτω από τη βάση η Φυσική παραμένει το δύσκολο μάθημα αυτής της ΟΠ καταγράφοντας και φέτος τον μικρότερο ΜΟ.
Τα λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση μετατοπίστηκαν κυρίως στην κλίμακα 10-13, ενώ τα θέματα ήταν τέτοια που επέτρεψαν καλύτερες επιδόσεις στην κλίμακα 15-20, ενώ μείωσαν τις επιδόσεις στην κλίμακα 13-15.
Χημεία:

Πιο δύσκολα φάνηκαν στις υποψήφιες και υποψήφιους τα φετινά θέματα στη Χημεία, γεγονός που καταγράφεται από την μείωση επιδόσεων (-8%περίπου) στην κλίμακα 13-20 (κυρίως στην κλίμακα των μέτριων επιδόσεων 13-15) και μετατόπισή στις κατώτερες βαθμολογικές κλίμακες.
Μαθηματικά:

Πιο εύκολο αποδείχτηκε το άριστα για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές από πέρσι στα Μαθηματικά.
Αισθητή αύξηση (5%) στα άριστα γραπτά, όπως επίσης και στην κλίμακα 15-18.
Τα γραπτά που «χάνονται» από την κλίμακα των μέτριων επιδόσεων (13-15) μετατοπίζονται κυρίως προς τις καλύτερες και λιγότερο προς τις χειρότερες.
Ο εκτιμώμενος μέσος όρος του μαθήματος είναι ελάχιστα μεγαλύτερος από πέρσι.
Ομάδα Πρσ/ μού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας – ΕΠ Σπουδών ΥΓΕΙΑΣ

Γενική εικόνα:

Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία:

Μείωση των επιδόσεων πάνω από 15 και μετατόπισή τους κυρίως στην περιοχή 10-13.
Φυσική:

Λίγο καλύτερες οι επιδόσεις σε σχέση με πέρσι! Η Φυσική παραμένει το «αγκάθι» της ΟΠ Υγείας με εντυπωσιακό ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση 54,5%!
Πρέπει να επισημάνουμε το συστηματικό λάθος που κάνουν οι μαθήτριες και μαθητές που επιλέγουν την κατεύθυνση αυτή: «αφήνουν» τα Μαθηματικά νωρίς στη Β’ Λυκείου, όμως δυστυχώς η γλώσσα της Φυσικής είναι Μαθηματική.
8,5% λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση που μετατοπίζονται σε όλες την κλίμακες πάνω από 10 χωρίς εντυπωσιακή μεταβολή σε κάποια από αυτές.
Χημεία:

Και σ’ αυτήν την ΟΠ τα θέματα της Χημείας φάνηκαν λίγο πιο δύσκολα στους υποψήφιους και υποψήφιες σε σχέση με πέρσι, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μικρές μειώσεις σε όλες τις κλίμακες πάνω από 10 και αύξηση κατά 4,5% των γραπτών κάτω από τη βάση.
Βιολογία:

Σχεδόν σταθερή εικόνα στις κλίμακες 0-15 και μικρή μετατόπιση γραπτών (-2,9%) από την κλίμακα 18-20 κυρίως στην κλίμακα 15-18.
Ομάδα Πρσ/ μού και ΕΠ: Σπουδών ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Γενική εικόνα:

Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία:

Λίγο χειρότερες από πέρσι οι επιδόσεις με μετατόπιση ενός ποσοστού γραπτών 5,5% περίπου από την κλίμακα 13-20 στις χαμηλότερες βαθμολογίες.
Μαθηματικά:

Δεν καταγράφηκε η «πανωλεθρία» που φημολογούταν! Σχεδόν ίδιες με πέρσι οι επιδόσεις στα μαθηματικά, με σταθερά εντυπωσιακό το ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση: 73,7%, Είναι φανερό ότι το επίπεδο του μαθήματος είναι πλήρως αναντίστοιχο του γνωστικού υπόβαθρου των υποψηφίων στο πεδίο αυτό.
Ένα μικρό ποσοστό γραπτών (-2,7%) μετατοπίζεται από την κλίμακα 10-13 στην κλίμακα 15-20.
Προσοχή!
Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται ότι φήμες άνευ δεδομένων δεν πρέπει να τυγχάνουν της προσοχής των υποψηφίων.
Πληροφορική:

Λιγότερα άριστα γραπτά (-5%) που μετατοπίζονται σε όλες τις χαμηλότερες βαθμολογίες χωρίς εντυπωσιακές μεταβολές σε κάποια από αυτές.
Οικονομία:

Πιο εύκολη η Οικονομία για τους υποψήφιους από πέρσι. Καλύτερες επιδόσεις από πέρσι με εντυπωσιακή αύξηση άριστων γραπτών κατά 9,14%
Όλες οι χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες εμφανίζουν μείωση με πιο αισθητή τη μείωση κατά -7.8% των γραπτών κάτω από τη βάση.
Τέλος παρουσιάζουμε την ποσοστιαία κατανομή των υποψηφίων στα Επιστημονικά Πεδία:

Ο «υπερτροφισμός» του 4ου Ε.Π πρέπει να προβληματίσει. Η πρόκληση της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης δεν αντιμετωπίζεται με το λιγότερο από το 1/5 των υποψηφίων να κατευθύνεται στις Θετικές Σπουδές, που αποτελούν παγκόσμιο αναπτυξιακό δείκτη.
Με την ελπίδα η παραπάνω ανάλυση να φανεί χρηστική σε όλες τις υποψήφιες και υποψήφιους τους ευχόμαστε ψύχραιμη στάθμιση των επιλογών τους και προσεκτική συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου.
Αργύρης Μυστακίδης, Φυσικός / Εκπαιδευτικός Αναλυτής
Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες
Πανελλήνιες 2025: Εδώ θα δείτε τα αποτελέσματα σας - Άνοιξε η πλατφόρμα SMS
Μηχανογραφικό 2025: Σπουδές με χαμηλή βάση και υψηλές προοπτικές — Οι κρυφές ευκαιρίες στα ΑΕΙ
Πανελλαδικές 2025: Τι φανερώνουν οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία των βάσεων