Διακρότημα
3+1 βασικές αρχές για το φετινό μηχανογραφικό

Ένας δυσεπίλυτος γρίφος, κάθε χρόνο, με τη λήξη των Πανελλαδικών, είναι αυτός του μηχανογραφικού. Οι  υποψήφιοι καλούνται να αποφασίσουν το πρώτο τους βήμα για το ακαδημαϊκό και επαγγελµατικό τους μέλλον μέσω αυτής της σημαντικής διαδικασίας. Σε αυτήν τη διαδικασία, ο κάθε μαθητής και απόφοιτος καλείται να συνδυάσει πλήθος πολλών και διαφορετικών παραγόντων όπως οι επιθυμίες του, οι βαθμοί του, οι οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας και αρκετά ακόμη όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Μια διαδικασία η οποία εκ των πραγμάτων θέλει ιδιαίτερη προσοχή και φυσικά κρίνεται σκόπιμη η βοήθεια έμπειρων και εξειδικευμένων επιστημόνων και δεν πρέπει να εξελιχθεί σε μια διεκπεραιωτική και επιπόλαια συμπλήρωση με πρόχειρες υποδείξεις και συμβουλές από ανθρώπους που δε διαθέτουν την κατάλληλη εμπειρία και εξειδίκευση.

Με βάση λοιπόν τα προαναφερθέντα, παρατίθενται 3+1 βασικές αρχές για το φετινό μηχανογραφικό:

1. Πριν δηλώσετε οτιδήποτε στο μηχανογραφικό σας, κάντε μια προσεκτική μελέτη των τμημάτων στα οποία έχετε πρόσβαση στο πεδίο/τομέα σας. Εξετάστε προσεκτικά ΌΛΑ τα τμήματα τα οποία εκ των πράγματων μπορείτε να δηλώσετε (και δεν σας περιορίζει η ελάχιστη βάση εισαγωγής). Πολλοί μαθητές έχουν χάσει «καλές ευκαιρίες» αγνοώντας πως σε μια επιλογή που προσπέρασαν, θα μπορούσαν να βρουν τον κλάδο που τους ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου μπορώ να αποκτήσω και από ένα τμήμα φιλολογίας αλλά και από ένα τμήμα φιλοσοφίας! Από το τμήμα των Ναυπηγών Μηχανικών μπορώ να ασχοληθώ με τη Ναυπηγική και τη Ναυτιλία αλλά, παράλληλα, συνεχίζω να έχω επακριβώς τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα όπως και κάθε άλλος απόφοιτος μηχανολόγος πολυτεχνικού τμήματος! Αυτές είναι 2 από τις εκατοντάδες πληροφορίες που μπορούν να με οδηγήσουν σε έξυπνες αποφάσεις!

2. Μην στηρίζεστε στις περσινές βάσεις και στις προβλέψεις των φετινών βάσεων για να ιεραρχήσετε τις προτιμήσεις σας ή για να βάλετε σε μια σειρά τις επιλογές σας. Προσπαθήστε περισσότερο να δημιουργήσετε πιθανά σενάρια και ένα δίκτυ ασφαλείας, υποθέτοντας ότι έχετε αρκετά περισσότερα / αρκετά λιγότερα μόρια για να ανοίξετε το εύρος των επιλογών σας, Εάν μια τέτοια διαδικασία σας φαίνεται δύσκολη ή σύνθετη, αξιοποιήστε τα ειδικά λογισμικά που διατίθενται αυτή τη στιγμή και σας βοηθούν όχι μόνο στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού αλλά και να δημιουργήσετε πιθανά σενάρια τόσο με κριτήριο την ελάχιστη βάση εισαγωγής όσο και σημαντικές αυξομειώσεις μορίων με βάση το πεδίο σας ή τον τομέα σας!

3. Προσπαθήστε να ιεραρχήσετε τι είναι σημαντικό για εσάς και να συνδυάσετε παραμέτρους. Θα ακούσετε πολλούς να αναφέρουν γενικά και αόριστα «κάνε αυτό που αγαπάς» ή «κάνε αυτό που σου αρέσει». Άλλοι να λένε «δεν επιλέγεις επάγγελμα, επιλέγεις σπουδές» και όμως η αλήθεια είναι πως κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικου δεν αρκούν τα ευχολόγια ή αοριστολογίες. Μπορεί να αγαπάς, για παράδειγμα, εξίσου την επιστήμη της Θεολογίας και την Επιστήμη της Φιλολογίας αλλά θα πρέπει να συνυπολογίσεις και ποια από τις δυο έχει καλύτερη απασχολησιμότητα. Το να επιλέξεις μια επιστήμη που θα έχει ελάχιστες θέσεις εργασίας δυσχεραίνει πολύ τη διαδρομή σου… Από την άλλη, να επιλέξεις την Ιατρική αλλά να πιστεύεις πως δε θα γίνεις γιατρός αλλά κάτι άλλο πολύ μακριά από τα συναφή επαγγέλματά και τις συνδεόμενες ειδικότητες, σίγουρα αυτό δεν είναι μια αντιπροσωπευτική προοπτική της σχολής σου. Δεν κάνουμε από παντού τα πάντα ούτε επιλέγουμε σπουδές δίχως να ονειρευόμαστε ή να στοχεύουμε και σε κάποιο κλάδο! Εξάλλου, είναι αυτονόητο πως ο σχεδιασμός της σταδιοδρομίας μας συνδυάζει σπουδές και επάγγελμα..  Στόχος είναι να ανακαλύψεις τι θέλεις, να γνωρίζεις επακριβώς τις δυνατότητες που σου ανοίγονται και να πληροφορηθείς από ειδικούς επιστήμονες πως μπορείς μελλοντικά να κινηθείς διεπιστημονικά ώστε να σχεδιάσεις μια διαφοροποιημένη σταδιοδρομία, μια πορεία που και θα ταιριάζει με εσένα και θα σε βοηθήσει να ξεχωρίσεις!

3+1. Σχεδιάστε τη σταδιοδρομία σας κοιτώντας μπροστά και κάντε επιλογές με βάση το τι έρχεται όχι μόνο το τι βλέπετε. Σαφώς και δεν μπορούμε να προβλέψουμε με ασφάλεια επακριβώς τι θα γίνει στην αγορά εργασίας τα επόμενα 10-20 χρόνια, Ωστόσο, έμπειροι ερευνητές και φορείς είμαστε σε θέση να διαγνώσουμε τάσεις σε πολλούς κλάδους, να εντοπίσουμε καινοτόμες εξειδικεύσεις και να τις παρουσιάσουμε στους μαθητές και στους γονείς. Από την άλλη, οι μαθητές πρέπει να λάβουν υπόψη τους και το τι αναμένουμε στο μέλλον και ποια πεδία δείχνουν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες στην επιστήμη και στην αγορά εργασίας. Απευθύνονται στην αγορά εργασίας του 2030-2035 σε γενικές γραμμές και επακόλουθα κοιτάζουν προς το μέλλον και όχι στο παρόν! Έτσι, θα μπορώ να αντιληφθώ πως επιλέγοντας ένα πρόγραμμα σπουδών όπως π.χ. το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, το επέλεξα μεν γιατί μου ταιριάζει αλλά και γιατί θα μου δώσει σημαντικές γνώσεις να ασχοληθώ και με ένα δυναμικό πεδίο όπως η τρισδιάστατη πραγματικότητα ή η τεχνητη νοημοσύνη κ.λπ. Στόχος είναι να ανακαλύψουμε από τους τομείς και τα πεδία που μας αρέσουν, ποια δείχνουν να μας προσφέρουν και ένα ευοίωνο μέλλον!

Σίγουρα, το να συμπληρώσεις το μηχανογραφικό σου και να σχεδιάσεις από την ηλικία των 17-18 τα πρώτα σου βήματα δεν είναι και η ευκολότερη απόφαση. Εξάλλου δεν είναι και η τελική απόφαση! Σε αυτήν τη φάση, ο σκοπός είναι να «εξαργυρώσεις» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την προσπάθεια και τα μόρια σου και να βάλεις γερά θεμέλια για επόμενα σου βήματα. Πριν χρόνια, αυτήν την απόφαση έπρεπε να τη λάβεις μόνος σου δίχως ουσιαστική βοήθεια. Στις μέρες μας, εξειδικευμένοι επιστήμονες διαθέτουν τόσο την σχετική εμπειρία και τεχνογνωσία όσο και τα απαραίτητα εργαλεία να βοηθήσουν κάθε νέο άνθρωπο να φτάσει ένα βήμα πιο κοντά στα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά του όνειρα και αυτο απο μόνο του διευκολύνει σημαντικά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Δρ Ταουσάνης Χρήστος - Επιστημονικός Διευθυντής EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας / www.employ.edu.gr 

Θεόδωρος Καλαϊτζίδης, Πρόεδρος Ομίλου ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ – AFTER SCHOOL – Μαθηματικός,

www.diakrotima.gr

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλήνιες 2025: Εδώ θα δείτε τα αποτελέσματα σας - Άνοιξε η πλατφόρμα SMS

Μηχανογραφικό 2025: Σπουδές με χαμηλή βάση και υψηλές προοπτικές — Οι κρυφές ευκαιρίες στα ΑΕΙ

Πανελλαδικές 2025: Τι φανερώνουν οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία των βάσεων

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

doe
Πρόεδρος ΔΟΕ: «Αν το σχέδιο της αξιολόγησης επικρατήσει, η κατάσταση θα είναι πολύ χειρότερη» (vid)
«Δεν θα ξεμπερδεύσουμε με αυτή τη διαδικασία, δε θα κλείσει εύκολα από το Υπουργείο Παιδείας», σημείωσε ο Σπύρος Μαρίνης, κατά τη διάρκεια της 94ης...
Πρόεδρος ΔΟΕ: «Αν το σχέδιο της αξιολόγησης επικρατήσει, η κατάσταση θα είναι πολύ χειρότερη» (vid)
ilioupoli-astynomikos
Trafficking στην Ηλιούπολη: Ένοχος ο αστυνομικός όμως αποφυλακίζεται!
Ο αστυνομικός κρίθηκε ομόφωνα ένοχος για εμπορία ανθρώπων όμως αναμένεται να αφεθεί άμεσα ελεύθερος - Κάθειρξη 9,5 ετών στον συγκατηγορούμενο του
Trafficking στην Ηλιούπολη: Ένοχος ο αστυνομικός όμως αποφυλακίζεται!
φωτιΑ
Φωτιά στην Παλαιά Φώκαια: Συνεχόμενα «112» - Καίγονται σπίτια, συνεχείς απεγκλωβισμοί κατοίκων
Στο σημείο επιχειρούν ισχυρές επίγειες και εναέριες δυνάμεις και συγκεκριμένα 90 πυροσβέστες με 3 ομάδες πεζοπόρων τμημάτων της 1ης και 4ης ΕΜΟΔΕ, 28...
Φωτιά στην Παλαιά Φώκαια: Συνεχόμενα «112» - Καίγονται σπίτια, συνεχείς απεγκλωβισμοί κατοίκων
oiele
ΟΙΕΛΕ: Απειλείται η ισοτιμία στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εξαιτίας αλλοιώσεων σε βαθμολογίες ιδιωτικών σχολείων
Κίνδυνος για το αδιάβλητο των Πανελληνίων από την προσμέτρηση των βαθμών Λυκείου
ΟΙΕΛΕ: Απειλείται η ισοτιμία στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εξαιτίας αλλοιώσεων σε βαθμολογίες ιδιωτικών σχολείων