Μια ιστορική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εισπράττονται τα δημοτικά τέλη προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά τη διάρκεια της ψήφισης του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Όπως ανακοίνωσε επίσημα ο υπουργός, από την 1η Ιανουαρίου 2028 τα δημοτικά τέλη θα πάψουν οριστικά να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και πρόκειται να αποσυνδεθούν πλήρως από τη ΔΕΗ και τους υπόλοιπους παρόχους ενέργειας.
Ο νέος τρόπος πληρωμής στα δημοτικά τέλη
Το νέο θεσμικό πλαίσιο φέρνει ένα τελείως διαφορετικό σύστημα για τη διευθέτηση των οφειλών προς τους δήμους. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό θα καθιερωθεί η αποστολή ενός ετήσιου λογαριασμού προς τους πολίτες, ο οποίος θα εκδίδεται κάθε Ιανουάριο και θα αποτυπώνει το συνολικό ποσό των δημοτικών τελών που αναλογεί στο ακίνητό τους.
Το ποσό αυτό θα μπορεί να εξοφλείται σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις ενώ παράλληλα, θα θεσπιστεί ειδική έκπτωση για όσους επιλέξουν την εφάπαξ πληρωμή του ετήσιου λογαριασμού.
Για την πλήρη ενεργοποίηση του μέτρου απαιτείται η έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο αναμένεται να δρομολογηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Με τη ρύθμιση αυτή ικανοποιείται ένα πάγιο και διαχρονικό αίτημα των εταιρειών ενέργειας, του ΔΕΔΔΗΕ αλλά και των ίδιων των ΟΤΑ.
Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ενισχύει σημαντικά τη διαφάνεια και την οικονομική αυτοτέλεια των δήμων. Ο υπουργός έκανε λόγο για «μοναδική ευκαιρία να λυθούν προβλήματα δεκαετιών», υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι κλείνει ένας μεγάλος κύκλος νομοθέτησης και ανοίγει πλέον ο κύκλος της πρακτικής εφαρμογής.
Σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση στη Βουλή
Η ανακοίνωση των αλλαγών προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στο κοινοβούλιο, με τη συζήτηση να εξελίσσεται σε μετωπική πολιτική σύγκρουση. Η αντιπολίτευση άσκησε δριμεία κριτική, εστιάζοντας τόσο στην οικονομική αυτοτέλεια των δήμων όσο και στις αλλαγές του εκλογικού νόμου για την ανάδειξη των δημοτικών αρχών.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, εξαπέλυσε βέλη κατά της κυβέρνησης, κατηγορώντας την ότι «αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση», ενώ δεσμεύτηκε ανοιχτά πως, στην περίπτωση που μεσολαβήσουν εθνικές εκλογές και το κόμμα του αναλάβει τη διακυβέρνηση, «ο νέος εκλογικός νόμος δεν θα εφαρμοστεί».
Απαντώντας στις επικρίσεις, ο υπουργός Εσωτερικών αντέκρουσε τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης, τονίζοντας ότι το προηγούμενο σύστημα είχε πλέον εξαντλήσει τα όριά του, εμφανίζοντας χαμηλά ποσοστά συμμετοχής στον δεύτερο γύρο και σημαντικές καθυστερήσεις στην έκδοση των αποτελεσμάτων. Ο ίδιος υπεραμύνθηκε των αλλαγών, σημειώνοντας ότι η νέα διαδικασία είναι σαφώς πιο καθαρή, γρήγορη και λειτουργική.
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης εξέφρασαν τη σοβαρή τους αντίθεση, καταγγέλλοντας ότι ο νέος Κώδικας υποβαθμίζει τον ρόλο των δημοτικών συμβουλίων και συγκεντρώνει υπερβολικές εξουσίες στα χέρια των δημάρχων.