Thumbnail
Θεωρίες συνωμοσίας και ανακριβή στοιχεία σε πολλά βίντεο με εκατομμύρια προβολές

Η παραπληροφόρηση για θέματα δημόσιας υγείας είναι κατά την τωρινή πανδημία πολύ πιο εκτεταμένη από ό,τι σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν (πανδημία γρίπης Η1Ν1, ξεσπάσματα ιών Έμπολα και Ζίκα). Περισσότερα από ένα στα τέσσερα βίντεο, ανάμεσα στα πιο δημοφιλή στο YouTube, περιέχουν παραπλανητικές ή ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με τον κορονοϊό SARS-CoV-2 και τη νόσο Covid-19, όπως αποκαλύπτει η πρώτη έρευνα του είδους της.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Χάιντι Όι-Γι-Λι της Ιατρικής Σχολής του καναδικού Πανεπιστημίου της Οτάβα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "BMJ Global Health", μελέτησαν το περιεχόμενο των αγγλόφωνων βίντεο σχετικά με την πανδημία, τα οποία έχουν τις περισσότερες θεάσεις στο YouTube.

Τα 69 βίντεο που αναλύθηκαν (με συνολικά σχεδόν 258 εκατομμύρια θεάσεις), τέθηκαν στο «μικροσκόπιο» όσον αφορά τις πληροφορίες που παρέχουν για τα συμπτώματα της νόσου, τον τρόπο εξάπλωσης της, τις πιθανές θεραπείες, την επιδημιολογία της κ.α. Δυστυχώς τα επιστημονικά και επίσημα (από υγειονομικές αρχές) βίντεο, ενώ βρέθηκαν να είναι πιο ακριβή και χρήσιμα, δεν έχουν μεγάλη δημοτικότητα. 

Διαπιστώθηκε ότι τα 19 από τα 69 δημοφιλέστερα βίντεο (ποσοστό 27,5%), τα οποία είχαν συνολικά 62 εκατομμύρια θεάσεις, περιείχαν παραπλανητικές ή ανακριβείς πληροφορίες. Για παράδειγμα, περιέχουν ισχυρισμούς ότι οι φαρμακευτικές εταιρείες έχουν ήδη βρει θεραπεία για τον κορονοϊό αλλά αρνούνται να την διαθέσουν στην αγορά (σ.σ. γιατί άραγε;), ότι σε ορισμένες χώρες κυκλοφορούν πιο θανατηφόρα στελέχη του κορονοϊού από ό,τι σε άλλες, καθώς επίσης κάθε είδους εξωφρενικές θεωρίες συνωμοσίας, αλλά και ρατσιστικά σχόλια.

Για μια «ιδιαίτερα ανησυχητική κατάσταση, αν ληφθεί υπόψη η τεράστια θεαματικότητα αυτών των βίντεο» έκαναν λόγο οι ερευνητές. «Η εκπαίδευση και η συμμετοχή του κοινού είναι ζωτική για τη διαχείριση αυτής της πανδημίας, ώστε να διασφαλιστεί η κατανόηση από το κοινό και συνεπώς η τήρηση εκ μέρους του των μέτρων δημόσιας υγείας», τονίζουν. Προσθέτουν ότι «το YouTube είναι ένα ισχυρό αναξιοποίητο εκπαιδευτικό εργαλείο που πρέπει να επιστρατευθεί από τους επαγγελματίες της υγείας».

Η μελέτη επισημαίνει ότι ενώ υπάρχει καλής ποιότητας πληροφόρηση διαθέσιμη στο YouTube από κυβερνητικές υπηρεσίες και διεθνείς οργανισμούς, συχνά είναι δυσνόητη και όχι δημοφιλής στους χρήστες, με αποτέλεσμα να μην έχει τη δέουσα απήχηση.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panellinies panelladikes
Πανελλήνιες 2024: Τι ρόλο παίζει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;
Πανελλήνιες - Πανελλαδικές 2024: Πόσο μετράει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο; Μάϊου 
Πανελλήνιες 2024: Τι ρόλο παίζει ο βαθμός του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;
foto_education_pencils_molivia.jpg
Η διδασκαλία της Έκθεσης στο νέο Λύκειο: Από την έκθεση ιδεών στις ήπιες γλωσσικές δεξιότητες της αγοραίας κουλτούρας του ΟΟΣΑ
Το παρακάτω είναι εισήγηση στην εκδήλωση της Ένωσης Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου με θέμα «Η διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων στο Λύκειο»
Η διδασκαλία της Έκθεσης στο νέο Λύκειο: Από την έκθεση ιδεών στις ήπιες γλωσσικές δεξιότητες της αγοραίας κουλτούρας του ΟΟΣΑ