Ένας μπλοκαρισμένος λεβιές δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το κιβώτιο ταχυτήτων έχει φτάσει στο τέλος του. Πολύ συχνά, η αιτία βρίσκεται σε πιο απλά, και σαφώς οικονομικότερα, ζητήματα, που μπορούν να δημιουργήσουν συμπτώματα δυσανάλογα με τη σοβαρότητά τους.
Μία από τις συνηθέστερες αιτίες, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι η χαμηλή στάθμη ή η κακή ποιότητα της βαλβολίνης. Πρόκειται για ένα υγρό που συχνά παραμελείται στα σέρβις, σε αντίθεση με το λάδι κινητήρα που ελέγχεται σχολαστικά. Κι όμως, η σωστή λειτουργία του κιβωτίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αυτήν.
Στα αυτόματα κιβώτια ειδικά, η βαλβολίνη δεν έχει μόνο λιπαντικό ρόλο, αλλά συμβάλλει και στη δημιουργία της απαραίτητης υδραυλικής πίεσης για την αλλαγή σχέσεων. Όταν η ποσότητα είναι ανεπαρκής ή το υγρό έχει αλλοιωθεί, φαίνεται σκούρο ή μυρίζει καμένο– δεν μπορεί να ανταποκριθεί σωστά, με αποτέλεσμα δυσκολία στις αλλαγές, υπερθέρμανση και, σε ακραίες περιπτώσεις, σοβαρή ζημιά στο κιβώτιο.
Σε αρκετά αυτόματα σασμάν, προβλήματα μπορεί να προκύψουν και από ένα βουλωμένο φίλτρο. Η περιορισμένη ροή του υγρού δημιουργεί συμπτώματα που εύκολα παρερμηνεύονται ως εκτεταμένη μηχανική βλάβη, ενώ στην πραγματικότητα η λύση είναι πολύ πιο απλή.
Υπάρχουν, βέβαια, και άλλοι παράγοντες που δεν σχετίζονται άμεσα με το ίδιο το κιβώτιο. Σκόνη, ρύποι ή μικρά αντικείμενα μπορεί να σφηνώσουν στον μηχανισμό του λεβιέ και να εμποδίσουν την κίνησή του. Στα χειροκίνητα κιβώτια, ένας φθαρμένος δίσκος ή πλατό μπορεί να δυσκολεύει το κούμπωμα των σχέσεων, ενώ μια φθαρμένη ή σπασμένη ντίζα δεν μεταφέρει σωστά την κίνηση από τον λεβιέ προς το κιβώτιο, δημιουργώντας την αίσθηση ότι κάτι κολλάει.
Στα αυτόματα, όταν ο επιλογέας παραμένει εντελώς ακίνητος, συχνά το πρόβλημα εντοπίζεται σε ηλεκτρονικά ή ηλεκτρομηχανικά εξαρτήματα. Μια χαλασμένη ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα ή ακόμη και ο διακόπτης των φώτων φρένου μπορεί να μην επιτρέπει την απελευθέρωση του λεβιέ, καθώς δεν αποστέλλεται το απαραίτητο σήμα στο σύστημα.
Αν βρεθείς σε αυτή τη θέση, η πιο ασφαλής επιλογή είναι να καλέσεις οδική βοήθεια, ώστε να αποφύγεις περαιτέρω ζημιές. Αν αυτό δεν είναι άμεσα εφικτό, οι ενέργειες διαφέρουν ανάλογα με τον τύπο κιβωτίου. Στα χειροκίνητα, η άσκηση δύναμης μπορεί πρόσκαιρα να δώσει λύση, αλλά εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τα γρανάζια και καλό είναι να αποφεύγεται.
Στα αυτόματα, σε ορισμένες περιπτώσεις βοηθά ένα ήπιο κούνημα του αυτοκινήτου μπρος-πίσω, ώστε να αποφορτιστεί ο μηχανισμός στάθμευσης. Πολλά μοντέλα διαθέτουν επίσης μηχανισμό χειροκίνητης απελευθέρωσης του επιλογέα, συνήθως έναν μικρό, κρυφό διακόπτη κοντά στον λεβιέ. Με λίγη πίεση, συνήθως με ένα κατσαβίδι, και με πατημένο το φρένο, ο λεβιές μπορεί να ξεμπλοκάρει προσωρινά.
Τέλος, επειδή ο έλεγχος της βαλβολίνης δεν είναι τόσο απλός όσο του λαδιού κινητήρα, δεν υπάρχει δείκτης και η τάπα πλήρωσης συχνά δεν είναι εύκολα προσβάσιμη– είναι σημαντικό ο οδηγός να γνωρίζει τα διαστήματα ελέγχου ή αλλαγής που ορίζει ο κατασκευαστής. Ζητώντας έγκαιρα τον σχετικό έλεγχο στο συνεργείο, μπορεί να αποφύγει δυσάρεστες εκπλήξεις και περιττά έξοδα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ