Η οδική ασφάλεια βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο των κυβερνητικών σχεδιασμών, καθώς η Πολιτεία αναζητά τρόπους να περιορίσει τα τροχαία δυστυχήματα που εξακολουθούν να κοστίζουν ανθρώπινες ζωές. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι βρίσκονται νέα μέτρα που αφορούν τόσο την ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης όσο και την ασφαλή λειτουργία δικύκλων και αυτοκινήτων.
Αλλαγές στην ανανέωση διπλωμάτων άνω των 65 – Σύνδεση με την ΗΔΙΚΑ
Ένα από τα μέτρα που εξετάζονται αφορά στις ανανεώσεις διπλωμάτων για οδηγούς ηλικίας άνω των 65 ετών. Σήμερα, για την ανανέωση απαιτείται απλώς μια ιατρική γνωμάτευση, ωστόσο το υπουργείο Μεταφορών επιδιώκει πιο αυστηρό πλαίσιο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η διαδικασία ανανέωσης θα γίνεται αποκλειστικά μέσω πλατφόρμας συνδεδεμένης με την ΗΔΙΚΑ, ώστε ο γιατρός να έχει πρόσβαση στο πλήρες ιατρικό ιστορικό του πολίτη. Η πλατφόρμα θα εμφανίζει έναν «ψηφιακό ιατρικό φάκελο» με όλες τις σχετικές εξετάσεις που απαιτούνται, ενώ ο γιατρός θα υποχρεούται να αιτιολογεί τη θετική γνωμάτευση για την ικανότητα οδήγησης.
Στόχος, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι να αποφεύγονται επικίνδυνες ανανεώσεις σε περιπτώσεις όπου η κατάσταση υγείας δεν επιτρέπει ασφαλή οδήγηση.
Η μεγάλη καινοτομία: Μηχανές που δεν παίρνουν μπρος χωρίς κράνος
Το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει παράλληλα την εφαρμογή μιας πρωτοποριακής τεχνολογίας για τους αναβάτες δικύκλων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι νέες συσκευές –με ειδικό αισθητήρα και υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης– θα εμποδίζουν τη μηχανή να εκκινήσει αν ο οδηγός δεν φοράει κράνος.
Η τεχνολογία έχει ήδη δοκιμαστεί και μπορεί να εγκατασταθεί σε μοτοσικλέτες με έτος κατασκευής από το 2000 και μετά. Το κόστος του προγράμματος εκτιμάται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ.
Αν εφαρμοστεί, θα πρόκειται για ένα από τα πιο προωθημένα μέτρα οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη.
«Κλειδί» κατά της μέθης: Αλκοτέστ πριν την εκκίνηση
Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η πρόταση για συσκευές ελέγχου αλκοόλ που θα ενσωματώνονται στο αυτοκίνητο. Το μοντέλο αυτό έχει ήδη υιοθετηθεί στη Σουηδία και το Βέλγιο, με θεαματική μείωση τροχαίων από μέθη.
Η λογική είναι απλή: Αν ένας οδηγός συλληφθεί να οδηγεί υπό την επήρεια, θα τοποθετείται στο όχημά του ειδική συσκευή. Κάθε φορά που θα προσπαθεί να εκκινήσει τον κινητήρα, θα πρέπει πρώτα να φυσάει στο μηχάνημα.
- Αν το αποτέλεσμα είναι κάτω από το όριο που ορίζει ο νόμος, το αυτοκίνητο θα παίρνει μπρος.
- Αν είναι πάνω από το όριο, ο κινητήρας θα παραμένει απενεργοποιημένος.
Η τεχνολογία, μάλιστα, έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά στα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΑ για τους επαγγελματίες οδηγούς.
Στόχος: Μείωση τροχαίων και πρόληψη
Όλα τα παραπάνω μέτρα βρίσκονται σε στάδιο επεξεργασίας, με την πολιτική ηγεσία να τονίζει ότι δεν πρόκειται για τιμωρητική πολιτική, αλλά για μια συνολική προσπάθεια να περιοριστούν οι παραβάσεις που καθημερινά κοστίζουν ζωές.
Τα τροχαία εξακολουθούν να αποτελούν μία από τις βασικές αιτίες αιφνίδιου θανάτου στη χώρα, με τις αρχές να αναζητούν νέες, πιο αποτελεσματικές λύσεις μέσω τεχνολογίας και αυστηρότερων ελέγχων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom