Η πρόσφατη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έρχεται να προστεθεί σε ένα ήδη εύθραυστο διεθνές σκηνικό, πυροδοτώντας ανησυχίες σε αγορές και κυβερνήσεις παγκοσμίως. Για χώρες όπως η Ελλάδα —μικρομεσαίες και ενεργειακά εξαρτημένες οικονομίες— οι συνέπειες μπορεί να είναι ιδιαίτερα επώδυνες.
Κεντρικό ρόλο στις εξελίξεις διαδραματίζει το Στενό του Ορμούζ, από όπου διέρχεται σχεδόν το 21% των παγκόσμιων μεταφορών πετρελαίου. Η πιθανότητα διακοπής της ομαλής ροής του «μαύρου χρυσού» έχει ήδη οδηγήσει σε εκτόξευση των τιμών. Οι τιμές του Brent ξεπέρασαν τα 75 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ το WTI κινείται στα 74 δολάρια — με εκτιμήσεις να προβλέπουν σκαρφάλωμα ακόμα και στα 120 δολάρια σε περίπτωση επιδείνωσης.
Ενέργεια: Το πρώτο μέτωπο πίεσης
Η Ελλάδα, ως καθαρός εισαγωγέας ενέργειας, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των επιπτώσεων. Η αύξηση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφράζεται άμεσα σε άνοδο τιμών καυσίμων και ενέργειας.
Τιμές καυσίμων στην Ελλάδα (13 Ιουνίου 2025):
Καύσιμο | Τιμή (€/λίτρο) |
---|---|
Αμόλυβδη 95 οκτανίων | 1,737 |
Πετρέλαιο κίνησης | 1,480 |
Αν συνεχιστεί η ανοδική πίεση, η ενεργειακή επιβάρυνση θα πλήξει τα νοικοκυριά, το μεταφορικό κόστος και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, κάθε αύξηση 10% στην τιμή πετρελαίου ανεβάζει τον πληθωρισμό κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες. Με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα μόλις είχε αρχίσει να αποκλιμακώνεται μετά το σοκ της διετίας 2022-2023, μια νέα παρατεταμένη ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να προκαλέσει στασιμοπληθωρισμό — δηλαδή ταυτόχρονη αύξηση τιμών και επιβράδυνση της ανάπτυξης.
Τουρισμός: Απώλειες στην «ατμομηχανή» της οικονομίας
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και ήδη επηρεάζεται από την κρίση. Αν και το Ισραήλ δεν είναι μια από τις μεγαλύτερες αγορές, η ανάπτυξή του ως πηγής τουριστών για την Ελλάδα ήταν εντυπωσιακή. Για τη σεζόν 2025 είχαν προγραμματιστεί πάνω από 1 εκατ. αεροπορικές θέσεις, αυξημένες κατά 41% σε σχέση με το 2024.
Ήδη μέχρι τα μέσα Ιουνίου είχαν αφιχθεί πάνω από 83.000 Ισραηλινοί τουρίστες, όμως οι πρώτες ακυρώσεις έχουν ξεκινήσει, τόσο λόγω κυβερνητικών οδηγιών όσο και ανησυχιών των ταξιδιωτών.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στους Ισραηλινούς. Η περιφερειακή αστάθεια επηρεάζει την αντίληψη επισκεπτών και από τρίτες αγορές — ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Κίνα — οι οποίοι συχνά αντιμετωπίζουν τη γεωγραφική εγγύτητα της Ελλάδας στη Μέση Ανατολή ως εν δυνάμει επικίνδυνη.
Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι
Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε διπλό σταυροδρόμι. Από τη μία πλευρά, η άνοδος των ναύλων σε μεταφορές LNG, πετρελαίου και containers αυξάνει τα έσοδα των εφοπλιστών. Από την άλλη, η αβεβαιότητα για την ασφάλεια των διεθνών θαλάσσιων οδών έχει εκτινάξει τα ασφάλιστρα, προκαλώντας καθυστερήσεις, αναδρομολογήσεις και αύξηση κόστους.
Η ελληνική παρουσία στην παγκόσμια ναυτιλία:
25% του παγκόσμιου στόλου LNG
30% του στόλου αργού πετρελαίου
Μια παρατεταμένη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές δυσλειτουργίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιβαρύνοντας και πάλι τον τελικό καταναλωτή.
Γενικευμένος κίνδυνος επιβράδυνσης
Η σωρευτική επίδραση της ενεργειακής αβεβαιότητας, των πληθωριστικών πιέσεων και της μείωσης του τουριστικού ρεύματος ενδέχεται να οδηγήσει σε γενικότερη επιβράδυνση της οικονομίας. Αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεπε αύξηση ΑΕΠ 2,3% για το 2025 και 2,2% για το 2026, η κρίση αναμένεται να φέρει αναθεώρηση προς τα κάτω.
Ταυτόχρονα, οι πληθωριστικές εκτιμήσεις (2,8% για το 2025 και 2,3% για το 2026) είναι πλέον υπό αμφισβήτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει
Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ