▸ Συνέντευξη της Μερόπης Τζούφη, αναπλ. τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Ιωαννίνων, στην εφημερίδα «Μακεδονία» και το δημοσιογράφο Ιάσωνα Μπάντιο για το άνοιγμα των σχολείων
- Η κυβέρνηση αποφάσισε να ανοίξει τα σχολεία κανονικά και με πλήρη σύνθεση. Πώς σχολιάζετε την απόφαση της; Θα μπορούσε να λειτουργήσει το δημόσιο σύστημα παιδείας ξανά μέσω των τηλεδιασκέψεων;
Όλοι συμφωνούμε πως η θέση των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι στο σχολείο και όχι στο σπίτι, μπροστά από την οθόνη. Όμως το σχέδιο της κυβέρνησης για το άνοιγμα των σχολείων είναι αναντίστοιχο των αυξημένων αναγκών που θέτει η πανδημία. Η επαναλειτουργία των σχολείων προϋποθέτει συγκεκριμένα μέτρα, προετοιμασία και πόρους, που η κυβέρνηση δεν εξασφάλισε αν και υπήρχαν σαφείς ενδείξεις πως η πανδημία θα είναι δριμύτερη το φθινόπωρο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έθιξε το ζήτημα ήδη από τον Ιούνιο, προτείνοντας μια δέσμη δράσεων όπως η έκτακτη αύξηση των δαπανών, οι προσλήψεις προσωπικού και η βελτίωση των σχολικών υποδομών. Επίσης, πρότεινε την αναζήτηση χώρων ώστε να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στους 15 ανά τάξη. Ωστόσο, οι προτάσεις μας δεν εισακούστηκαν, όπως δεν εισακούστηκαν και οι προτάσεις των ειδικών – παρά τη διαρκή επίκληση σε αυτούς. Οι αποφάσεις είναι αμιγώς πολιτικές και το Μέγαρο Μαξίμου υιοθετεί κατά το δοκούν τις συστάσεις των επιστημόνων.
Όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η εφαρμογή της αποτέλεσε μια λύση έκτακτης ανάγκης με σκοπό τη διατήρηση της εκπαιδευτικής καθημερινότητας και τη ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών υπό συνθήκες καραντίνας. Η υπουργός Παιδείας προσπάθησε να εδραιώσει στην κοινή γνώμη πως ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αντίθετος στην τηλεκπαίδευση. Πράγματι αρνηθήκαμε τη μετάδοση μέσω κάμερας -παρουσία μαθητών- μια ρύθμιση αρνητικής πρωτοτυπίας και αυθαιρεσίας που δε συνιστά μέθοδο τηλεκπαίδευσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική της νόσου, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί ξανά. Γι’ αυτό μιλήσαμε για ενδυνάμωση των δημόσιων δικτύων, περαιτέρω δημιουργία ψηφιακού υλικού, εξοπλισμό μαθητών και εκπαιδευτικών με τα απαραίτητα τεχνολογικά μέσα και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Τι έχει προχωρήσει από όλα αυτά; Τίποτα. Το υπουργείο Παιδείας, ως γραφείο διεκπεραίωσης προμηθειών, αρκείται να εκφράζει τις ευχαριστίες του στην ιδιωτική εταιρεία που παρέχει την πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης, στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που παρέχουν δεδομένα και στους χορηγούς που δώρισαν tablets στους μαθητές.
- Παράλληλα η εισήγηση της επιτροπής επιστημόνων για την υποχρεωτική χρήση μάσκας από τους μαθητές όλων των βαθμίδων έχει προκαλέσει έντονο δημόσιο διάλογο. Συμφωνείτε με την χρήση μάσκας από τους μαθητές;
Όλες οι μελέτες αποδεικνύουν πως η χρήση της μάσκας συμβάλλει στον αποτελεσματικό περιορισμό της επιδημίας. Συνακόλουθα, η υποχρεωτική χρήση της από τους μαθητές είναι σε θετική κατεύθυνση. Για το λόγο αυτό και λαμβάνοντας υπόψη το κόστος για τις οικογένειες, ζητήσαμε τη χορήγησή της με έξοδα της Πολιτείας.
Η έλλειψη κυβερνητικού συντονισμού οδήγησε σε αντικρουόμενες ανακοινώσεις, με την υπουργό Παιδείας να υπερθεματίζει πως η προμήθειά της επαφίεται στον καθένα ξεχωριστά και τον υπουργό Εσωτερικών -την ίδια στιγμή και σε άλλο μέσο- να εξαγγέλλει τη δωρεάν παροχή της.
Οι αντιφατικές δηλώσεις ενισχύουν τον προβληματισμό που υπάρχει σε μερίδα πολιτών. Όμως είναι σαφές πως πρέπει να κάνουμε ευρεία χρήση της μάσκας. Ακόμα και για τους δύσπιστους πολίτες, και ειδικά για τους μαθητές, πρέπει να χρησιμοποιηθεί η πειθώ και όχι τα ποινολόγια και οι αποβολές της κας Κεραμέως.
Βέβαια, οι ίδιες μελέτες υπογραμμίζουν πως η μάσκα πρέπει να συνδυάζεται με τήρηση των φυσικών αποστάσεων. Για το λόγο αυτό υπερτονίζουμε πως χρειάζεται και αραίωση των μαθητών.
- Κατηγορείτε την κυβέρνηση ότι δεν προχώρησε το προηγούμενο διάστημα σε προσλήψεις εκπαιδευτικών και δημιουργία επιπλέον αιθουσών διδασκαλίας. Είναι κάτι τέτοιο εφικτό με δεδομένα τα δημοσιονομικά της χώρας αλλά και την οικονομική κρίση που πλησιάζει; Τί διαφορετικό θα είχατε κάνει ως κυβέρνηση σε πρακτικό επίπεδο;
Η υπουργός Παιδείας στην παρουσίαση του σχεδίου της, φρόντισε να συμπεριλάβει τις 4.500 μόνιμες προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή ώστε να «φουσκώσει» τα νούμερα. Είναι οι προσλήψεις που δρομολογήθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και που καθυστέρησαν να υλοποιηθούν από την νέα πολιτική ηγεσία για έναν ολόκληρο χρόνο.
Δεν έχουν προβλεφθεί κονδύλια και δεν έχει γίνει σοβαρή προετοιμασία για τη στελέχωση των σχολείων. Στο ίδιο μήκος κύματος, δεν υπήρξε καμία επεξεργασία σχεδίου αποσυμφόρησης των τάξεων και δημιουργίας νέων αιθουσών.
Η χώρα είναι αντιμέτωπη με την υγειονομική κρίση και βρίσκεται στα πρόθυρα μιας νέας περιόδου ύφεσης και λιτότητας. Η ενίσχυση των υποδομών του Κοινωνικού Κράτους αποτελεί μια υπαρκτή διεκδίκηση που συνδέεται με τις ανάγκες των πολιτών και όχι τις απαιτήσεις της αγοράς. Νομίζω είναι σαφές με ποια πλευρά τάσσεται η σημερινή κυβέρνηση, όπως αποτυπώνεται και στο «σχέδιο-Πισσαρίδη».
Από την πλευρά μας, προτείναμε την άμεση δέσμευση πόρων και την αξιοποίηση μέρους των 32 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και των 37 δις ευρώ από δημοσιονομικό «μαξιλάρι». Οι συνθήκες απαιτούν μια μεγάλη και σοβαρή επένδυση στη δημόσια εκπαίδευση. Κομβικής σημασίας είναι η αναζήτηση νέων χώρων σε συνεργασία με τους Δήμους και τους τοπικούς φορείς, όπως και η συγκρότηση τοπικών συντονιστικών οργάνων Παιδείας-Υγείας, τα οποία θα παρακολουθούν και θα προχωρούν σε στοχευμένες παρεμβάσεις.
- Το άνοιγμα του τουρισμού και η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων φαίνεται πως έφερε πρόωρα και με γρήγορους ρυθμούς το δεύτερο κύμα της πανδημίας στην χώρα μας. Είστε αισιόδοξη για την έκβαση αυτής της δεύτερης μάχης; Θα μπορέσει μια ολόκληρη κοινωνία να μπει ξανά σε καραντίνα εάν αυτό κριθεί αναγκαίο;
Η εμφάνιση ενός δεύτερου κύματος ήταν αναμενόμενη έπειτα από τη χαλάρωση των μέτρων και το «άνοιγμα» του τουρισμού. Η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός προσπάθησαν να μετατρέψουν σε προσωπικό τους θρίαμβο την υπεύθυνη στάση που επέδειξαν οι πολίτες, καθώς και να υφάνουν βιαστικά την επιστροφή στην «κανονικότητα». Το μήνυμα «τελειώσαμε με τον κορονοϊό, ανοίξαμε και σας περιμένουμε» ήταν λάθος που τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε τις συνέπειες του.
Η έκβασή της είναι μια δύσκολη εξίσωση, η οποία απαιτεί ειδικούς χειρισμούς για την επίλυσή της. Η ανάληψη των ευθυνών της Πολιτείας, η ειλικρινής ενημέρωση, η εντατικοποίηση των ελέγχων, η ουσιαστική ενίσχυση των δομών δημόσιας υγείας είναι μερικοί από αυτούς. Τα lockdown θα είναι κυρίως τοπικά και σύμφωνα με τις υποδείξεις των εμπειρογνωμόνων και για το λόγο αυτό θα χρειαστεί η εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.
- Παρά τα υγειονομικά και κοινωνικά προβλήματα της χώρας τις τελευταίες εβδομάδες στο εσωτερικό του κόμματος σας καταγράφεται έντονη αντιπαράθεση. Μπορεί να ασκηθεί ο ρόλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης όταν υπάρχει εσωστρέφεια;
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα μεγάλο δημοκρατικό κόμμα που πριμοδοτεί τη συζήτηση και τις διαφορετικές απόψεις. Δεν αποφεύγει ούτε νιώθει αμήχανα όταν υπάρχουν πολιτικές αντιπαραθέσεις. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με συγκροτημένο τρόπο και δημοκρατικούς κανόνες. Το ίδιο πράξαμε και κατά την περίοδο της διακυβέρνησής μας.
Είμαστε σε διαρκή εγρήγορση. Καταθέτουμε διαρκώς προτάσεις, ασκούμε κριτική στην κυβέρνηση, συζητάμε με τους πολίτες, τους φορείς και τις ομοσπονδίες. Ακόμα και κατά την περίοδο της καραντίνας, πραγματοποιήσαμε δεκάδες μαζικές τηλε-εκδηλώσεις, χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, προσπαθώντας να διατηρήσουμε ζωντανό το δίαυλο επικοινωνίας με την κοινωνία και τις ανάγκες της.
Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη