Θεσσαλονίκη: Ψήφισμα των Κοινωνικών Επιστημόνων για τα νέα ωρολόγια προγράμματα
Έκτακτη Γενική Συνέλευση Κοινωνικών Επιστημόνων

Έκτακτη Γενική Συνέλευση Κοινωνικών Επιστημόνων.

Θεσσαλονίκη: 29-6-2020

ΨΗΦΙΣΜΑ ΠΕ 78 (Κοινωνικοί Επιστήμονες Θεσσαλονίκης)

Με αφορμή την κατάργηση των Κοινωνικών Επιστημών από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γενικών Λυκείων της χώρας που εξάγγειλε πρόσφατα το Υπουργείο, εμείς οι διδάσκουσες και διδάσκοντες των Κοινωνικών Επιστημών (κλάδος ΠΕ78) της Θεσσαλονίκης, μετά από συνάντησή μας στις 29/06/2020 στο 23ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκη, καταλήξαμε στα εξής σημεία:

  • Με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των Κοινωνικών Επιστημών κατά 86% -από 14 σε μόλις 2- (υποβαθμίζονται σε 2 ώρες διδασκαλίας στην Α’ Λυκείου) καταστρατηγείται το δικαίωμα των μαθητριών και μαθητών για ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους ως πολίτες ενός κόσμου ταχύτατα μεταβαλλόμενου, εφόσον οι θεματικές που θίγονται σ’ αυτά τα μαθήματα με ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ τρόπο αφορούν σε ένα ευρύ φάσμα της σημερινής πραγματικότητας (πολίτης και δικαιώματα, κοινωνικά κινήματα, πολιτικά συστήματα και ιδεολογίες, κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση, κοινωνικά δίκτυα, ρατσισμός και διαφορετικότητα κ.ά.).
     
  • Στερούνται του δικαιώματός τους για μία προκαταρκτική παιδεία που θα τους επιτρέψει να προσαρμοστούν ευκολότερα στις απαιτήσεις ενός πλήθους σχολών όχι μόνο της Ανθρωπιστικής – Κοινωνικής Κατεύθυνσης Σπουδών (έχει υπολογιστεί ότι τα 2/3 των σχολών αυτών έχουν ως βασικά προαπαιτούμενα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών), αλλά και πολλών άλλων σχολών: ενδεικτικά αναφέρουμε σχολές Οικονομίας – Διοίκησης, Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας, Καλών Τεχνών, Θεάτρου – Κινηματογράφου, Αρχιτεκτονικής (και δεν είναι τυχαίο ότι καταργούνται επίσης στο Νέο Λύκειο τα καλλιτεχνικά μαθήματα).
     
  • Σε μία εποχή που χαρακτηρίζεται από ταχύτατες κοινωνικές μεταβολές, όπου μία καλή εκπαίδευση πολύπλευρη είναι η βάση για την όποια εξέλιξη, οι μαθητές εγκλωβίζονται σε ένα σχολείο καθαρά χρησιμοθηρικού χαρακτήρα, δεξιοτήτων αντί μόρφωσης, με αλλεπάλληλες εξετάσεις που ενισχύουν την αποστήθιση των μαθημάτων τα οποία προκρίνονται ως «χρήσιμα», χωρίς δυνατότητα για δημιουργική- κριτική σκέψη. Πρόκειται για μία εξέλιξη η οποία σαφώς αντιβαίνει στη διάταξη του άρθρου 1 (γ) του νόμου 1566/1985, το οποίο ορίζει ότι «σκοπός του Γενικού Λυκείου είναι να «υποβοηθά» τις/τους μαθήτριες/τές να «αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη…».
     
  • Όσον αφορά στις ανθρωπιστικές σπουδές, υπέρμετρη έμφαση δίνεται στις κλασικές σπουδές και αγνοείται παντελώς η νεωτερική σκέψη που διαμορφώνεται μετά το Διαφωτισμό στην Ευρώπη. Η χώρα μας κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις στη διδασκαλία των κοινωνικών επιστημών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως έχει καταδειχθεί από έγκυρες μελέτες.

Γι΄ αυτό προτείνουμε τα εξής:

  • Επανεξέταση των ωρολόγιων προγραμμάτων με πραγματικό διάλογο με επιστημονικούς – παιδαγωγικούς φορείς, βάσει των σύγχρονων αναγκών των μαθητριών και μαθητών.
     
  • Ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστημών ΣΕ ΟΛΗ τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δυνατότητα των υποψηφίων να εξετάζονται στην Κοινωνιολογία για την εισαγωγή τους σε σχολές όπως η Ψυχολογία, Παιδαγωγικά, Νομική, Ιστορία  κ.ά. Εξ άλλου, εφόσον προκριθεί η διδασκαλία των Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο, εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των υποψηφίων, διότι προάγεται η κριτική σκέψη έναντι της αποστήθισης γραμματικών και συντακτικών κανόνων που απαιτούνται για τις δύο αρχαίες γλώσσες (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά) και οδηγούν σε μία μονομερή αξιολόγηση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
     
  • Επανεξέταση των αναθέσεων μαθημάτων με επιστημονικά κριτήρια, με βάση τα προγράμματα σπουδών κάθε κλάδου και αφού ληφθούν υπόψη οι διατάξεις του προαναφερθέντος νόμου 1566/1985 καθώς και όλων των μεταγενεστέρων για τα Γυμνάσια και τα Γενικά Λύκεια

Καλούμε να πάρουν θέση:

  • Οι σύλλογοι γονέων και μαθητών οι οποίοι θα δουν την παρεχόμενη εκπαίδευση να χάνει διαρκώς σε ποιότητα –αύξηση της αποστήθισης και αποκλεισμός της κριτικής σκέψης- και να γίνεται πιο ακριβή (φροντιστήρια λόγω των αλλεπάλληλων εξετάσεων)
     
  • Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, οι οποίοι θα δουν τα τμήματα ανθρωπιστικών-κοινωνικών επιστημών να συρρικνώνονται, να υποβαθμίζονται και – γιατί όχι- να καταργούνται ελλείψει ενδιαφέροντος μελλοντικών σπουδαστών

Αποφασίζουμε να καταφύγουμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια για την προάσπιση των δικαιωμάτων μας ως επιστήμονες και εργαζόμενοι, όπως:

  • Συναντήσεις με καθηγητές πανεπιστημίων, βουλευτές, ευρωβουλευτές με σκοπό την κινητοποίησή τους για την ικανοποίηση των αιτημάτων μας
     
  • Συντονισμό μας με συλλόγους άλλων κλάδων που πλήττονται από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα (Οικιακής Οικονομίας, Καλλιτεχνικών) για άσκηση πίεσης
  • Συντονισμό με τα πρωτοβάθμια σωματεία μας (κατά τόπους Ε.Λ.Μ.Ε. )
     
  • Προσφυγή στο Σ.τ.Ε. και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αν χρειαστεί
     
  • Άμεση ενημέρωση της Ευρωπαίας Επιτρόπου για θέματα Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, κας Mariya Gabriel, η οποία παρακολουθεί  τις μεταρρυθμίσεις στην ελληνική εκπαίδευση και έχει ήδη ενημερωθεί (11.3.2020) σχετικά από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΕ78 ΘΕΣ/ΚΗΣ

 

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR:

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Μοριοδότηση Προσλήψεων αναπληρωτών με ετήσιο εξ αποστάσεως σεμινάριο
 

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα