Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Στόχος η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία
Ανοικτή επιστολή από τον ΣΕΠΕ Άρτας
  •  

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Οι συνθήκες που όλοι βιώνουμε το τελευταίο διάστημα είναι πραγματικά πρωτόγνωρες. Η εξάπλωση του Covid-19 τόσο παγκόσμια όσο και στη χώρα μας αλλά και τα πρωτοφανή μέτρα που έχουν ληφθεί με στόχο την ανάσχεση της διασποράς του ιού, δικαιολογημένα προκαλούν την ανησυχία μας. Παίρνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών και ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΑΛΛΑ ΜΕΝΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΟΙ.

Δεν αφήνουμε τον φόβο να μας καταβάλλει. Αυτή ακριβώς τη στιγμή οφείλουμε στα παιδιά μας να γίνουμε παράδειγμα ψυχραιμίας, αποφασιστικότητας, αισιοδοξίας και πειθαρχίας.

Οι εκπαιδευτικοί στις δύσκολες και ιδιαίτερες αυτές συνθήκες, από την πρώτη στιγμή πράττουν το αυτονόητο για τους ίδιους και τους μαθητές τους.

Στέκονται περήφανα δίπλα σε όλους αυτούς που με κίνδυνο της υγείας και της ζωής τους αγωνίζονται στην πρώτη γραμμή του «μετώπου». Δίπλα στους νοσηλευτές, τους γιατρούς, τους διανομείς, τους εργαζομένους στα σούπερ μάρκετ, στην καθαριότητα και στις μεταφορές. Σε ολόκληρο τον κόσμο της εργασίας που παλεύει.

Από την πρώτη κιόλας ημέρα της αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων (στις 11/3/2020) και πριν ακόμα από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, οι εκπαιδευτικοί έδειξαν τα αντανακλαστικά τους αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες επικοινωνίας και στήριξης των μαθητών τους, μέσω της δημιουργίας ψηφιακών τάξεων και ανάρτησης και διάχυσης εκπαιδευτικού υλικού με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο απευθυνόμενοι ακόμα και σε μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες διαδικτύου. Και η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται και εντείνεται χάρη στις ικανότητες, το μεράκι και το φιλότιμο των εκπαιδευτικών μέχρι και σήμερα, παρά το γεγονός ότι βρίσκονται, συχνά-πυκνά, αντιμέτωποι με πλατφόρμες και συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που δυσλειτουργούν, έχουν τεράστιες δυσκολίες στη μεταφόρτωση αρχείων και τρομερά αργούς χρόνους απόκρισης.

Τα σχολεία δεν είναι κλειστά. Τα σχολεία λειτουργούν, όχι όμως στον φυσικό τους χώρο και δυστυχώς όχι με όλους τους μαθητές, καθώς κάποιοι δεν έχουν τη δυνατότητα και τα μέσα.

Μέχρι να γίνει δυνατή η επιστροφή μας στον φυσικό μας χώρο, στο σχολείο μας, καλούμαστε να σταθούμε, όσο είναι δυνατό, κοντά στους μαθητές μας αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο μέσο. Το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε ταυτόχρονα σχεδόν με την απόφαση για κλείσιμο των εκπαιδευτικών δομών να προωθήσει ως λύση την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ασύγχρονη ή/και σύγχρονη). Με δεδομένες και γνωστές τις χρόνιες αδυναμίες σε ό,τι αφορά την υποδομή των σχολείων, την κατάρτιση μέρους των εκπαιδευτικών αλλά και τις δυνατότητες της ελληνικής οικογένειας, το εγχείρημα αυτό εξ αρχής προκάλεσε έντονο προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι οικογένειές τους κλήθηκαν με δικά τους μέσα, όσοι διέθεταν, να αντισταθμίσουν τις ανεπάρκειες του συστήματος. Η προσπάθεια αυτή σίγουρα χρειαζόταν καλύτερη προετοιμασία.

Η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών δείχνει τη θέληση των συναδέλφων να προσφέρουν στους μαθητές τους υπερβαίνοντας, χάρη στο φιλότιμό τους, πολλές δυσκολίες. Και είναι αυτή η πιο ηχηρή απάντηση στην ενορχηστρωμένη προσπάθεια συγκεκριμένων «δημοσιογράφων» να σπιλώσουν για μια ακόμη φορά τους λειτουργούς του δημόσιου σχολείου.

Ο κόσμος της εκπαίδευσης και πάλι μετράει τις δυνάμεις του και έρχεται αντιμέτωπος με τα αποτελέσματα της έλλειψης επιμόρφωσης, της χρόνιας υποχρηματοδότησης και της έλλειψης βούλησης διαδοχικών κυβερνήσεων να καταστεί η δημόσια εκπαίδευση προτεραιότητα.

Υπογραμμίζοντας επομένως κάποια σοβαρά προβλήματα θα εντοπίζαμε:

  • Η πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας, τόσο για τη σύγχρονη εκπαίδευση (WebEx), όσο και για την ασύγχρονη (e-me & e-class) μπλοκάρει συνεχώς, από τις πρώτες μέρες λειτουργίας, αποτέλεσμα των ελλιπέστατων υποδομών της πατρίδας μας. Αυτό δεν είχε φανεί τα προηγούμενα χρόνια, διότι δεν υπήρχε ανάγκη μαζικής συμμετοχής και χρήσης αυτών των εργαλείων.
  • Πολλοί μαθητές δεν έχουν ευρυζωνικό διαδίκτυο και ούτε τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό. Επομένως τίθεται θέμα ανισότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Μέρος των συναδέλφων δεν έχει τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό ώστε να διεκπεραιώσει τη διαδικασία.

Με βάση τα προαναφερόμενα διεκδικούμε:

  1. Να εξασφαλιστούν τώρα όλα τα απαραίτητα μέσα σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε να συμμετέχουν ισότιμα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές και εκπαιδευτικούς και άμεσα να δοθεί δωρεάν ένα tablet σε κάθε μαθητή που το έχει ανάγκη.
  2. Δημιουργία κεντρικής ομάδας τεχνικής υποστήριξης στο Υπουργείο Παιδείας, στελεχωμένη με όλο το αναγκαίο προσωπικό, που θα λειτουργεί μέσω διαδικτύου ή με δωρεάν τηλεφωνική γραμμή και θα στηρίζει τους εκπαιδευτικούς σε σταθερή βάση.
  3. Δημιουργία Κεντρικής Ψηφιακής Πλατφόρμας Διδακτικού Υλικού από το Υπουργείο Παιδείας, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες και υλικό για όλες τις ηλικίες.
  4. Λειτουργία εκπαιδευτικών καναλιών, που θα προβάλλουν προγράμματα ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών και θα περιλαμβάνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά προγράμματα, που θα σχετίζονται με τα σχολικά αντικείμενα και με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
  5. Μέσω της δημόσιας τηλεόρασης και με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, να προβάλλονται καθημερινά ειδικές ενημερωτικές εκπομπές με την παρουσία εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ώστε να στηριχθούν οι γονείς στη διαχείριση των δύσκολων καταστάσεων που βιώνουν οι ίδιοι και τα παιδιά.
  6. Να δοθεί ξεκάθαρη οδηγία από το Υπουργείο Παιδείας, με βάση τα παραπάνω προβλήματα, ότι εναλλακτικά και βοηθητικά μπορούν να αξιοποιηθούν και άλλα μέσα (όπως. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστοσελίδες σχολικών μονάδων, κ.ά.), στην προσπάθεια των συναδέλφων να στηρίξουν τους μαθητές.
  7. Εδώ και τώρα έκτακτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στην Παιδεία, ώστε όλες οι σχολικές μονάδες, όλα τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, να έχουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό.

Δίνουμε τη μάχη με όλα τα μέσα για τη μόρφωση των παιδιών μας και ταυτόχρονα απαιτούμε από το Υπουργείο να ικανοποιήσει εδώ και τώρα τις διεκδικήσεις μας!

Τονίζουμε για μια ακόμα φορά ότι:

  • Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών αποτελεί μια επικουρική-υποστηρικτική εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η επιλογή των μεθόδων υλοποίησής της είναι της αποκλειστικής ευθύνης των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, με βάση την άποψη που έχουν διαμορφώσει για τη λειτουργία της τάξης τους από την καθημερινή επαφή τους με τους μαθητές λαμβάνοντας υπόψη  και τις τεχνικές δυνατότητες που έχουν ή δεν έχουν οι μαθητές τους.
  • Η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, αναγκαία σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, δεν είναι δυνατόν και δεν πρέπει για κανέναν λόγο να υποκαταστήσει την διά ζώσης διδασκαλία. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.

Πάνω απ’ όλα καλούμε τα μέλη του Συλλόγου μας να στέκονται κοντά στους μαθητές τους, αλληλέγγυοι στις μαθησιακές ανάγκες τους. Το εκπαιδευτικό έργο είναι πολύτιμο και οι ίδιοι αναντικατάστατοι.

Ευχόμαστε σε όλους/-ες τους/τις συναδέλφους, τους/τις μαθητές/-τριές μας, τους γονείς και τους συμπολίτες μας το τέλος αυτής της περιπέτειας να μας βρει όλους υγιείς και ακόμα πιο δυνατούς.

 

σχετικά άρθρα

Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Υπόμνημα προς την υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας, καθώς και τον πρόεδρο του ΙΕΠ
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Απαράδεκτα τα ωρολόγια προγράμματα στα ΓΕΛ - Άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων ΠΕ08
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Η εταιρεία που εξαγόρασε 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας ζητά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της «κατανομής κινδύνων», όπως αυτού της...
Αποζημίωση 175 εκ. ευρώ λόγω απώλειας τζίρου ζητάει η Fraport
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ
Η έρευνα διεξάγεται με στόχο τη διερεύνηση του βαθμού αποδοχής των μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εξέτασης από τους φοιτητές
Πρώτη πανελλαδική έρευνα αξιολόγησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ