Παρεμβάσεις ΠΕ: Ανυπολόγιστες οι συνέπειες της νεοφιλελεύθερης πολιτικής του υπουργείου για εκπαιδευτικούς και μαθητές
Δήλωση των εκπροσώπων των Παρεμβάσεων – Κινήσεων – Συσπειρώσεων ΠΕ στο ΔΣ της ΔΟΕ, Δημήτρη Πολυχρονιάδη και Χρήστου Παναγιώτου, για τη συνάντηση της Ομοσπονδίας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΝ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗ ΧΡΟΝΙΑ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ

ΟΙ ΑΚΡΑΙΑ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΑΝΤΙΛΑΪΚΕΣ – ΑΝΤΙΚΕΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΔ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ  

ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΟΥΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥΣ 

ΚΟΡΟΪΔΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΞΙΑ ΑΠΟΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 6 - 2 - 2020 στις 12:00 συνάντηση του Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε. με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ (Υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, υφυπουργό Παιδείας Σ. Ζαχαράκη και την Γεν. Γραμματέα του ΥΠΑΙΘ Αναστ. Γκίκα). Στη συνάντηση τέθηκαν μια σειρά από τα επίδικα της περιόδου και τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο και το Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο. Σε γενικές γραμμές οι απαντήσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ στα θέματα που μπήκαν και στις ερωτήσεις που τις απευθύνθηκαν επιβεβαίωσαν την σκληρή νεοφιλελεύθερη γραμμή που ακολουθεί και προτίθεται να συνεχίσει να ακολουθεί η κυβέρνηση της Ν. Δ. σε θέματα εκπ/κής πολιτικής.

1. Μεγάλο μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε στα θέματα που αφορούν στους αναπληρωτές, στις προσλήψεις, στους μόνιμους διορισμούς, τους πίνακες και το ν. 4589 (προσοντολόγιο).

Από τη μεριά μας ξεκαθαρίσαμε τη σαφή εναντίωση μας στο ν.4589/19 δηλώνοντας την αποφασιστικότητα και ομοφωνία του εκπαιδευτικού κινήματος για την άμεση κατάργησή του (που αποτελεί και θέση της ΔΟΕ). Ξεκαθαρίσαμε ότι δε θα επιτρέψουμε με αυτό το νόμο που αλλάζει ριζικά το DNA του σχολείου και των εργασιακών δικαιωμάτων να συνθλιβούν τα εργασιακά δικαιώματα που απορρέουν από το πτυχίο και να πεταχτούν στα σκουπίδια δεκάδες μήνες προϋπηρεσίας. Επιπλέον, αναφερθήκαμε στα ζητήματα που προκύπτουν λόγω της εφαρμογής του νόμου Γαβρόγλου από το ΥΠΑΙΘ και τη νέα πολιτική ηγεσία, και αφορούν στον αποκλεισμό χιλιάδων αναπληρωτών από τους πίνακες της Γενικής είτε λόγω της μη έγκαιρης πληρωμής του παράβολου είτε διότι κάποιοι αδιόριστοι (απόφοιτοι Παιδαγωγικών Ακαδημιών και Σχολών Νηπιαγωγών) δεν είχαν πτυχίο εξομοίωσης, ενώ γίνεται ειδική παρέμβαση από την Υπουργό Παιδείας προς τον ΑΣΕΠ ώστε να συμπεριλάβει στις αιτήσεις τα με νομοθετική ρύθμιση αναγνωρισμένα πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων. Τονίσαμε ότι όλα τα παραπάνω απορρέουν από τη χρόνια αδιοριστία και τις αντιλαϊκές – αντιεκπαιδευτικές πολιτικές της κυβέρνησης, καταθέτοντας για άλλη μια φορά το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος για άμεσο διορισμό/μονιμοποίηση ΟΛΩΝ των αναπληρωτών που έχουν έστω και μία μέρα σύμβαση αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία, από τη στιγμή που το 1/3 του κλάδου των εκπαιδευτικών  (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) είναι αναπληρωτές, δηλ. ελαστικά εργαζόμενοι. Τέλος, θέσαμε το πάγιο αίτημα μας για εξίσωση των εργασιακών, ασφαλιστικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων μονίμων – αναπληρωτών και ζητήσαμε να τοποθετηθεί επιτέλους το υπουργείο σχετικά με την κομμένη προϋπηρεσία των αναπληρωτριών συναδελφισσών Δινοπούλου – Μαργαρίτη λόγων βραχυχρόνιων συνδικαλιστικών αδειών που δικαιούνταν με βάση το νόμο. Απαιτήσαμε να παρέμβει πολιτικά για την άμεση επίλυση του θέματος για την αποκατάσταση του λάθους και για την προσμέτρηση ολόκληρης της προϋπηρεσίας που έχει περικοπεί λόγω συνδικαλιστικών αδειών, ώστε να μην μπορεί να αμφισβητηθεί για κανέναν αναπληρωτή/τρια που κάνει χρήση του δικαιώματος στο μέλλον.

Για το ζήτημα της εφαρμογής του νόμου 4589/2019 (προσοντολόγιο Γαβρόγλου) η κα Υπουργός Παιδείας δήλωσε «υπερήφανη» που μετά από 10 χρόνια κατάφερε το ΥΠΑΙΘ υπό την ηγεσία της να προχωρήσει σε διενέργεια μόνιμων διορισμών στην ειδική Αγωγή, ενώ με κομπασμούς δήλωσε ότι θα γίνουν και διορισμοί στην Γενική Αγωγή οικειοποιούμενη πλήρως τους σχεδιασμούς και τις πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα (και σε ό, τι αφορά την εφαρμογή του νόμου 4589/2019 αλλά και στον αριθμό των μόνιμων διορισμών). Παρά την απουσία οποιουδήποτε κονδυλίου στον προϋπολογισμό του 2020 και παρά το τεράστιο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την κατάρτιση των πινάκων των προκηρύξεων 1ΓΕ και 2ΓΕ η πολ. ηγεσία εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι οι διορισμοί θα πραγματοποιηθούν και στη Γενική Αγωγή. Δεν απάντησε καν στα ερωτήματα και στο αίτημα που θέσαμε για συμπερίληψη τον χιλιάδων αποκλεισμένων εκπαιδευτικών από τους πίνακες διοριστέων (λόγω μη έγκαιρης πληρωμής παράβολου ή έλλειψης πτυχίου εξομοίωσης). Έκανε ξεκάθαρη την πρόθεσή της να επαναφέρει τη διπλή μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε δυσπρόσιτα μέρη και παράλληλα ότι θα αντιμετωπίσει το ζήτημα των τεράστιων κενών που προκύπτουν από παραιτήσεις – μη αναλήψεις με τιμωρητικές διατάξεις αποκλεισμού. Από την πλευρά μας ξεκαθαρίστηκε η πλήρης αντίθεσή μας σε αυτήν την πρόθεση, τονίζοντας ότι μοναδική λύση στα κενά είναι οι μαζικοί μόνιμοι διορισμοί με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων και η αποκατάσταση των δικαιωμάτων που απορρέουν από την προϋπηρεσία και το πτυχίο.

Σχετικά με το ζήτημα των συνδικαλιστικών αδειών και της περικοπής της προϋπηρεσίας των συναδελφισσών (αναπληρωτριών) - συντροφισσών μας Β. Δινοπούλου (πρώην μέλος του Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε.) και Ε. Μαργαρίτη (γραμματέας ΣΕΠΕ Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου - Φυλής) επανέλαβαν τη θέση τους ότι θα επιληφθούν του θέματος χωρίς να δεσμευτούν για το αν και με ποιόν τρόπο θα παρέμβουν ώστε να αναγνωριστεί η εσφαλμένα και αδίκως περικομμένη προϋπηρεσία των συναδέλφων, ούτε για το τι «μέλλει γενέσθαι» με τις φετινές περιπτώσεις των εκλεγμένων αναπληρωτών στα ΔΣ ΔΟΕ – ΟΛΜΕ. Σχετικά με το θέμα των δικαιωμάτων των αναπληρωτών και της εξίσωσής τους με αυτά των μονίμων, η πολ. ηγεσία μας ζήτησε να καταθέσουμε «ρεαλιστικές προτάσεις», λαμβάνοντας την απάντηση ότι μοναδική ρεαλιστική πρόταση είναι αυτή της κάλυψης των πραγματικών αναγκών των σχολείων με μαζικούς μόνιμους διορισμούς που θα εξαλείψει το φαινόμενο της μαζικής επαναλαμβανόμενης αναπλήρωσης, και ότι έως ότου να επιτευχθεί αυτό οι συμβασιούχοι αναπληρωτές πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα σε όλα τα επίπεδα, χωρίς καμία έκπτωση.


2. Για την Δίχρονη Υποχρεωτική Δημόσια και Δωρεάν Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση

Τονίσαμε από την πλευρά μας την αταλάντευτη και ανυποχώρητη απόφασή μας να υπερασπιστούμε το Δημόσιο και Δωρεάν Νηπιαγωγείο διεκδικώντας την άμεση και καθολική εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπ/σης (άμεσα και παντού) για όλα τα νήπια και προνήπια (ηλικίας 4 – 6 ετών). Απαιτήσαμε την  κατάθεση ολοκληρωμένου προγραμματισμού από την πλευρά του ΥΠΑΙΘ αναφορικά με την εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπ/σης στους εναπομείναντες 40 Δήμους της χώρας που τελούν εκτός της εφαρμογής της Δίχρονης δηλώνοντας ότι θα καταγγείλουμε τυχόν ενέργεια από την πλευρά του ΥΠΑΙΘ για αναστολή – κατάργηση της εφαρμογής της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής & Εκπ/σης (στους εναπομείναντες 40 Δήμους εκτός της Δίχρονης) ή εμπλοκής των Δήμων στις διαδικασίες της Δημόσιας Εκπαίδευσης και θεσμοθέτησης της χορήγησης κουπονιών (vouchers) στη λογική της «αυτονομίας» - «αποκέντρωσης» της εκπαίδευσης. Ακόμα ξεκαθαρίσαμε ότι είμαστε κάθετα αντίθετοι στις όποιες σκέψεις – διαθέσεις του ΥΠΑΙΘ (σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας) για αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου με εισαγωγή διακριτών διδακτικών αντικειμένων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (με εισαγωγή διδασκαλίας Αγγλικών και Γυμναστικής στο νήπια και προνήπια) γεγονός που θα αλλοιώσει ανεπανόρθωτα το παιδαγωγικό περιεχόμενο του Νηπιαγωγείου και θα οδηγήσει στην πλήρη σχολειοποίησή του με αρνητικές συνέπειες για νήπια και προνήπια. 

Στο ζήτημα αυτό η Υπουργός Παιδείας και η Υφυπουργός Παιδείας δεν δεσμεύτηκαν σε τίποτα, δηλώνοντας ότι πρόθεση του ΥΠΑΙΘ είναι να εφαρμόσει τη Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή σε ολόκληρη τη χώρα και στη βάση αυτή εργάζονται, ενώ ζήτησαν εγγράφως την άποψη της ΔΟΕ για την εφαρμογή διακριτών αντικειμένων διδασκαλίας στο Νηπιαγωγείο και την εισαγωγή εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε αυτό, θέτοντας στο πλαίσιο της συζήτησης το γεγονός ότι σε πολλά ιδιωτικά νηπιαγωγεία διδάσκονται ήδη αγγλικά και γυμναστική αλλά και το ανάλογο της διεθνούς εμπειρίας. Μάλιστα η κα Υπουργός Παιδείας μίλησε και για την αντιμετώπιση του φαινομένου της παιδικής παχυσαρκίας μέσω της εισαγωγής της γυμναστικής στο Νηπιαγωγείο. 

3. Για το θέμα της Αξιολόγησης – Προγραμματισμός και Αποτίμηση  Εκπαιδευτικού Έργου & επιλογές στελεχών εκπαίδευσης

Εμείς (ως Παρεμβάσεις ΠΕ) δηλώσαμε τη ρητή αντίθεσή μας σε κάθε μορφή αξιολόγησης αναφέροντας ότι θα αποτελέσει casus belli για το εκπ/κο κίνημα και του Συλλόγους που έχουν πάρει απόφαση για απεργία-αποχή. Απαιτήσαμε την κατάργηση του θεσμικού πλαισίου για την αξιολόγηση, υπενθυμίζοντας τους πρόσφατους αγώνες και τις συγκρούσεις με τις πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΑΙΘ που ανεπιτυχώς επιχείρησαν να εφαρμόσουν την αξιολόγηση στα σχολεία. Μάλιστα στο πλαίσιο της συζήτησης ζητήσαμε να πάρει θέση η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ για τις δηλώσεις του Προέδρου του ΙΕΠ σχετικά με την αξιολόγηση.  

Από την πλευρά της Υπουργού Παιδείας μας δόθηκε η απάντηση δεν αποτελεί άμεση (χρονικά) προτεραιότητα τους η αξιολόγηση αλλά η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και από αυτή θα αρχίσει το ΥΠΑΙΘ. Μας δήλωσε ότι ο Πρόεδρος του ΙΕΠ έκανε δηλώσεις αλλά ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός και η πολιτική ηγεσία είναι αυτή που αποφασίζει και νομοθετεί χωρίς να ανοίξει περαιτέρω τα χαρτιά της για το θέμα.

4. Για το θέμα της εξίσωσης – αναγνώρισης των πτυχίων των κολλεγίων (παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα) με τα πτυχία των Δημόσιων Ελληνικών Πανεπιστημίων

Καταθέσαμε την κάθετη αντίθεσή μας καταγγέλλοντας τη σκανδαλώδη νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΑΙΘ για το θέμα, εισπράττοντας τα συνήθη και γνωστά ψεύδη δια στόματος της Υπουργού Παιδείας περί αναγκαστικής νομοθετικής ρύθμισης λόγω πιέσεων για την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού δικαίου κ.λπ. Ευτράπελα που δεν πείθουν πλέον κανέναν, αφού η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ τελούν σε διατεταγμένη υπηρεσία εξυπηρέτησης των ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της εκπαίδευσης με στόχο την πλήρη ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης και την κατάργηση του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της.

Ουσιαστικά η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ δεν μας είπε απολύτως τίποτα καινούργιο και σε ό,τι προσπαθήσαμε να ρωτήσουμε ή να πληροφορηθούμε σχετικά με τις πολιτικές που εφαρμόζει το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης εισπράξαμε αρνήσεις απαντήσεων και χοντροκομμένα ψέματα.

Είναι πασιφανές ότι η κυβέρνηση της ΝΔ και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ακολουθούν κατά γράμμα τις πιο ακραία νέο-φιλελεύθερες και νέο-συντηρητικές επιταγές που επιτάσσουν οι βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, σε βάρος πάντα του δημοσίου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των μορφωτικών και των εργασιακών δικαιωμάτων.  Όλες οι δηλώσεις τους άλλωστε είναι γεμάτες από «αυτονομία και εξωστρέφεια», «επιχειρηματικότητα» και «ανταγωνισμό» σε όλες τις βαθμίδες. Κλίνουν τη λέξη αξιολόγηση σε όλες τις πτώσεις, κωλυσιεργούν και υπονομεύουν  την εφαρμογή της  υποχρεωτικής δίχρονης Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης στους εναπομείναντες 40 Δήμους της χώρας, επιχειρούν να διαλύσουν τον παιδαγωγικό και μορφωτικό ρόλο του νηπιαγωγείου, καταργούν το άσυλο, αμφισβητούν ακόμα και την ανάγκη μόνιμων διορισμών. Καμία απολύτως αυταπάτη δεν δικαιολογείται. Ο δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης καθώς και το σύνολο των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων είναι στο στόχαστρό της. Η προώθηση της εκπαίδευσης της αγοράς, του σχολείου επιχείρηση δια μέσου της σχολικής αυτονομίας, της αποκέντρωσης, της αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, της μεταφοράς αρχικά της προσχολικής αγωγής στους δήμους, της επίθεσης στα δικαιώματα όπως το ωράριο, το σχολείο των «αρίστων» σε βάρος του δημόσιου σχολείων των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κατάργηση του ασύλου, η διεύρυνση της ελαστικής εργασίας χωρίς δικαιώματα, κι όλα αυτά σε περιβάλλον αυταρχισμού και εργοδοτικής τρομοκρατίας, αποτελούν προτεραιότητες της. Άλλωστε το έδαφος είναι στρωμένο. Η μνημονιακή πολιτική όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 10 χρόνων (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ,  ΠΑΣΟΚ και όλων των συνδυασμών τους), που έστρωσαν το έδαφος για την εφαρμογή και το προχώρημα όλων των συντηρητικών αναδιαρθρώσεων και των κατευθύνσεων ΟΟΣΑ-Ε.Ε. στην εκπαίδευση έχουν συμβάλει σε αυτό.

Εμείς ως Παρεμβάσεις-Κινήσεις-Συσπειρώσεις ΠΕ δηλώνουμε ότι με όπλο την μαχητικότητα κι αποφασιστικότητα του εκπαιδευτικού κινήματος, την ενότητα και τον αγώνα της ριζοσπαστικής του πτέρυγας, θα πιάσουμε το νήμα ξανά: Θα υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο και νηπιαγωγείο, τη μόνιμη και σταθερή εργασία με πλήρη δικαιώματα για όλους. Θα θέσουμε ξανά στη σημαία μας τους μαζικούς μόνιμους διορισμούς αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία σαν την μόνη εφικτή λύση στην ασφυξία των σχολείων μας! Θα επιβάλλουμε την εφαρμογή της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά 4-6 ετών αποκλειστικά στο δημόσιο Νηπιαγωγείο, για το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών! Η αξιολόγηση – χειραγώγηση – υποταγή  δεν έχει θέση στα σχολεία μας, όπως και στο παρελθόν, έτσι και τώρα θα αποτρέψουμε τις προσπάθειες κυβέρνησης και ΥΠΑΙΘ για την εφαρμογή της, με όπλο τους αγώνες του εκπαιδευτικού – λαϊκού κινήματος και του κλάδου, αλλά και  το συντονισμό και τη δράση των δεκάδων πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων που έχουν πάρει ανάλογες αποφάσεις!

σχετικά άρθρα

Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
Ο Ισραηλινός δημοσιογράφος και πολυδιαβασμένος συγγραφέας αναρωτιέται αν θα πρέπει να θυσιάσουμε την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά μας δεδομένα, στον...
Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
«Ελάχιστα τα παιδιά χωρίς διαδίκτυο - Φροντίσαμε να συνδέονται μέσω τηλεφώνου», δηλώνει μεταξύ άλλων η Νίκη Κεραμέως
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»