ΕΝΣΤΑΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΛΑΒΑΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ - ΓΥΜΝΑΣΙΟ & Λ.Τ. ΣΧΟΙΝΟΥΣΑΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΘΕΜΑ Α1 ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ α1:
Η γενική Ιερωσύνη λαμβάνεται εξάπαντος μυστηριακά κατά το Μυστήριο και της Βάπτισης και του Χρίσματος. Πέρα, λοιπόν, από την ουσιαστική διολίσθηση του ερωτήματος, έχουμε και τυπικό πρόβλημα με βάση τη σελίδα 113 του σχολικού βιβλίου, όπου αναφέρονται ρητώς και τα δύο Μυστήρια ως πηγές της γενικής Ιερωσύνης.
ΘΕΜΑ Α1 ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ α4:
Το πρόβλημα στις προτεινόμενες απαντήσεις είναι ότι κατ’ ουσίαν και οι τρεις είναι σωστές. Πώς μπορούμε να διακρίνουμε την πλέον ‘σωστή’ απάντηση χωρίς να δώσουμε λαθεμένη θεολογική προοπτική στον μαθητή;
ΘΕΜΑ Α1 ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ α5 :
Στην πρώτη προτεινόμενη απάντηση και στην τρίτη έχουμε την ουσιαστική και άρρηκτη σύνδεση κλήρου και λαού ως δομικών λειτουργικών μελών κατά την τέλεση των Ακολουθιών της Εκκλησίας. Πώς θα μπορούσαμε άραγε να διακρίνουμε ριζικά τους δύο αυτούς αχώριστους μεταξύ τους φορείς της Ιερωσύνης χωρίς να προκαλέσουμε εσφαλμένη σχετική αντίληψη στον μαθητή;
ΘΕΜΑ Α1 ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ ε:
Η στήλη Β έχει σε μερικές από τις προτεινόμενες απαντήσεις της ισχυρή ασάφεια αναφορικά με την αντιστοίχησή της με τα στοιχεία της στήλης Α, κυρίως εξαιτίας της ομοείδειας του περιεχομένου των προτάσεών της.
ΘΕΜΑ Β1:
Αφήνω παντελώς ασχολίαστο το γεγονός της τοποθέτησης κόμματος αμέσως μετά το υποκείμενο της πρότασης (Θεός) και προχωρώ στο ουσιώδες του θέματος: αντιπαρατίθενται στην ερώτηση με παράδοξο τρόπο από τη μια οι θείες ενέργειες και από την άλλη η Λατρεία και τα Μυστήρια της Εκκλησίας, λες και τα τελευταία είναι κάτι αλλότριο από τα ενεργήματα του Θεού τόσο κατά τον τρόπο της τέλεσης, όσο και αναφορικά με τα αποτελέσματά τους. Από τη διατύπωση της ερώτησης φαίνεται να προκύπτει ένα δομικό πρόβλημα: ο ακριβής ορισμός των θείων ενεργειών. Με όλα αυτά καθίσταται προφανές ότι η όποια απάντηση του μαθητή δεν μπορεί παρά να εκληφθεί σωστή από την πλευρά μας, εφόσον διαφαίνεται η ουσιαστική και μορφική ασάφεια του ερωτήματος.
ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Προφανέστατα θα έχει καταστεί κατανοητό με πόση προχειρότητα έχουν προταθεί τα ερωτήματα της Τράπεζας Θεμάτων. Η κριτική στην οποία εκτίθενται δημόσια και αναπόφευκτα οι αποστείλαντες τα θέματα είναι προδήλως αμείλικτη τόσο για τους ίδιους, όσο και για τον όλο σχετικό χειρισμό και σχεδιασμό των ιθυνόντων του Υπουργείου.
Οι παραπάνω, ενδεικτικές απλά, παρατηρήσεις είναι ένα ελάχιστο δείγμα της πληθώρας των προβλημάτων και των ενστάσεων που έχουν κατατεθεί μέχρι στιγμής από διάφορες κατευθύνσεις. Ας ελπίσουμε η νέα ηγεσία του Υπουργείου να λάβει σοβαρά υπόψη τις εν λόγω παρατηρήσεις και να αποσύρει πάραυτα τον θεσμό της Τράπεζας Θεμάτων, έως ότου αποφασίσει να τον κατοχυρώσει τόσο αναφορικά με τη φιλοσοφική του ουσία και προέλευση, όσο και στην άμεση πρακτική δομή και λειτουργικότητά του.
Οι θεολόγοι του Σχολείου Σχοινούσας
18/6/2014
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη