ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Η εργασία αποτελεί δικαίωμα και προστατεύεται από το Κράτος, που μεριμνά για τη δημιουργία συνθηκών απασχόλησης όλων των πολιτών».
«Όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξάρτητα από φύλο ή άλλη διάκριση, έχουν δικαίωμα ίσης αμοιβής για παρεχόμενη εργασία ίσης αξίας».
«Το Κράτος μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων, όπως νόμος ορίζει»
Ποιος τα λέει όλα αυτά; Όχι η ΟΛΜΕ ή η ΔΟΕ αλλά το Σύνταγμα, στο άρθρο 22.
Τα εργασιακά ζητήματα είναι ένα θέμα που αφορά όλη την κοινωνία. Ανεξάρτητά από την ειδικότητα που έχουμε, τον κλάδο στον οποίο ανήκουμε, τον τομέα στον οποίο εργαζόμαστε, αν είμαστε υπάλληλοι ή αν έχουμε προσωπική επιχείρηση, όλοι είμαστε εργαζόμενοι ή τουλάχιστον είμαστε δυνητικά εργαζόμενοι, διότι ας μην ξεχνάμε ότι η ανεργία αγγίζει το 30% στη χώρα μας και το 60% στους νέους. Επιπλέον, η εργασία είναι ένα σημαντικό μέρος της ζωής του κάθε ανθρώπου. Από αυτήν εξασφαλίζει τα απαραίτητα για την επιβίωσή του, αλλά κυρίως μέσα από την εργασία επιτυγχάνεται η αυτοπραγμάτωσή του, η διατήρηση της ψυχικής του ισορροπίας και η κοινωνικοποίησή του. Η εργασία μας αφορά, λοιπόν, όλους ατομικά, αλλά και συλλογικά ως κοινωνία.
Η απορρύθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων τα τελευταία χρόνια, δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο και δεν παρουσιάζεται μόνο στην εκπαίδευση. Ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, με την οδηγία 70/1999 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η οδηγία αυτή είχε ως βάση μια συμφωνία - πλαίσιο ανάμεσα στην Ένωση των Εργοδοτών της Ευρώπης (UNICE), του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίων Επιχειρήσεων (CEEP) και της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Συνδικάτων (CES ) και είχε ως στόχο την επέκταση των ελαστικών μορφών απασχόλησης και την ανατροπή βασικών εργασιακών δικαιωμάτων.
Στην Ελλάδα η θεωρία για τους «απασχολήσιμους» (Σημίτης, 2000), βρήκε εφαρμογή στα stage, τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, τα «μπλοκάκια» κλπ, ενώ τα τρία τελευταία χρόνια η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων απογειώθηκε με το πρόσχημα της οικονομικής κρίσης.
Στην ελληνική εκπαίδευση από το 2008, διογκώθηκε ο αριθμός των ωρομισθίων και μάλιστα φέτος έγινε προσπάθεια για προσλήψεις ωρομισθίων στην πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από προγράμματα ΟΑΕΔ (στην Ε.Ε. σε 4,5 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το 24 % των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και το 25% της δευτεροβάθμιας, εργάζεται με ελαστικές μορφές εργασίας σύμφωνα με έκθεση της Eurostat το 2000).
Μπορούμε να μιλάμε για εργασιακά δικαιώματα στην εκπαίδευση σε μια εποχή συνολικής κατεδάφισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων;
Ο Νόαμ Τσόμσκι στο βιβλίο του «Εκπαίδευση χωρίς ελευθερία και κρίση» επισημαίνει ότι ένας καταστρεπτικός παράγοντας για τις οικογένειες και τα παιδιά, είναι η μείωση των μισθών και ένας άλλος η ανασφάλεια των ανθρώπων για τις θέσεις εργασίας τους, την οποία οι οικονομολόγοι αρέσκονται να ονομάζουν ευελιξία στην αγορά εργασίας. Μια ευελιξία που σημαίνει ότι πρέπει να εργάζεσαι περισσότερες ώρες χωρίς να γνωρίζεις αν αύριο, θα έχεις μια θέση εργασίας
Τα βασικά σημεία της επίθεσης στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών είναι:
● Ωράριο
Παρόλο που το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, όπως καθορίστηκε σχετικά πρόσφατα με το Ν. 2517 του 1997, που μείωσε το ωράριο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, θεωρούνταν απαραβίαστο, άλλαξε χωρίς καμιά επιστημονική ή παιδαγωγική δικαιολόγηση (η ΟΥΝΕΣΚΟ σε μελέτη της το 2012, θεωρεί ότι μια διδακτική ώρα ισοδυναμεί με τέσσερεις ώρες δουλειάς γραφείου). Η αλλαγή έγινε στη Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και από ότι φαίνεται θα ακολουθήσουν και οι δάσκαλοι.
Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται στο διδακτικό ωράριο και ότι το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι κατ' ανώτατο 30 ώρες. Με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου ο εκπαιδευτικός μπορεί να αποχωρήσει, εκτός αν του έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο (άρθρο 13 παρ.8), όπως π.χ. συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων, τήρηση βιβλίων του σχολείου, εκτέλεση διοικητικών εργασιών ή υπάρχει συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων. Βέβαια στα καθήκοντα αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι διορθώσεις διαγωνισμάτων και εργασιών των μαθητών που κάνει ο εκπαιδευτικός στο σπίτι, ούτε η προετοιμασία για τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Σε πρόσφατη μάλιστα τροπολογία σε παντελώς άσχετο νομοσχέδιο, ο υπουργός παιδείας υποχρεώνει τους διευθυντές σχολείων –ανάμεσα στις τόσες άλλες υποχρεώσεις τους–, να τηρούν βιβλίο ωραρίου εργασίας των εκπαιδευτικών.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΣΕΣ ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ;
● Αριθμός μαθητών στην τάξη
Μπορεί να ακούγεται παράταιρο το θέμα αυτό (ένα καθαρά παιδαγωγικό θέμα) να εντάσσεται στα εργασιακά δικαιώματα, αλλά σύμφωνα με τη «Σύσταση σχετικά με το Καθεστώς του Διδακτικού Προσωπικού» της UNESCO και του ILO (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας ) το 2008, που προσυπογράφτηκε και από το ΥΠΕΠΘ: «Οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι τέτοιες, ώστε να προάγουν κατά τον καλύτερο τρόπο την αποτελεσματικότητα της μάθησης και να επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να αφοσιωθούν στα επαγγελματικά τους καθήκοντα». Όλα αυτά πήγαν περίπατο με το ΦΕΚ 2451 στις 1/10/2013, με το οποίο ο αριθμός μαθητών μπορεί να αυξάνεται σε «έκτακτες περιπτώσεις» κατά 10%. Με δεδομένο ότι στα Γυμνάσια και Λύκεια ο προβλεπόμενος αριθμός είναι 27 μαθητές ανά τάξη, του χρόνου αναμένουμε 30 μαθητές λόγω «έλλειψης προσωπικού». Και όλα αυτά χωρίς πάλι καμιά επιστημονική ή παιδαγωγική αιτιολόγηση!
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΣΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΧΩΡΑΝΕ ΣΕ ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΣΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΡΓΑΣΤΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ;
● Μετακινήσεις σε πολλά σχολεία
Σύμφωνα με τροπολογία που ψηφίστηκε πριν μερικές ημέρες η εξάντληση των ωρών του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Δημόσιας Εκπαίδευσης πραγματοποιείται σε μια (1) έως και πέντε (5) όμορες σχολικές μονάδες, με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Αυτό αυτόματα σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός δεν ανήκει ουσιαστικά σε κανένα σχολείο, δεν μπορεί να συνεργαστεί όπως επιβάλλεται με τα υπόλοιπα μέλη του συλλόγου, αδυνατεί να γνωρίσει και να προσεγγίσει τους μαθητές του και κατά συνέπεια να επιτύχει τα καλύτερα αποτελέσματα στη μαθησιακή διαδικασία.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΝΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙ ΕΠΑΡΚΩΣ ΤΟΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΟΥ ΡΟΛΟ, ΟΤΑΝ ΤΡΕΧΕΙ ΑΠΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΤΟΥ;
● Αξιολόγηση
Όλοι οι εκπαιδευτικοί ζητούν να επιμορφωθούν προκειμένου να προσφέρουν τα μέγιστα στους μαθητές τους. Η αξιολόγηση που επιχειρείται να εφαρμοστεί δεν έχει ως βασικό άξονα την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού και του έργου του, αλλά τη μισθολογική και βαθμολογική του καθήλωση στην καλύτερη περίπτωση και την απόλυσή του στη χειρότερη. Μάλιστα έχει ξεκαθαριστεί ότι μόνο ένα ποσοστό εκπαιδευτικών θα περνάει από τον έναν βαθμό στον άλλον, ακόμη και αν όλοι βαθμολογηθούν με άριστα! Η δρομολόγηση της αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης που επιχειρείται θα γίνει το παράλληλο όχημα για την ομηρία και τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, θα προωθήσει τις απολύσεις και τη διαθεσιμότητα και θα κάνει τη σχολική μονάδα μια ανταγωνιστική ζούγκλα.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΣΟ ΗΡΕΜΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΡΓΑΣΤΕΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΤΑΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΑΠΟΛΥΘΕΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΣΤΙΓΜΗ;
· Πειθαρχικό δίκαιο
Σύμφωνα με το νέο πειθαρχικό δίκαιο ν.4057/2012 ο εκπαιδευτικός όπως και όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι μπαίνουν σε διαθεσιμότητα, όταν ασκηθεί οιαδήποτε νομική δίωξη εναντίων τους, που αφορά σε ζητήματα εντός ή και εκτός υπηρεσίας.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΤΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΕΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ, ΟΤΑΝ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ ΝΑ ΤΕΘΕΙ ΣΕ ΑΡΓΙΑ;
· Διαθεσιμότητα-Απολύσεις
Το περασμένο καλοκαίρι αιφνιδιαστικά το υπουργείο κατήργησε 46 ειδικότητες στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ θέτοντας 2.122 καθηγητές σε διαθεσιμότητα, στερώντας τους το δικαίωμα στην εργασία και ταυτόχρονα και ταυτόχρονα αφήνοντας «στον αέρα» χιλιάδες μαθητές που είτε φοιτούσαν σε αυτούς τους κλάδους, είτε σχεδίαζαν να τους παρακολουθήσουν.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΡΓΑΣΤΕΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΠΕΡΙΣΠΑΣΤΑ, ΟΤΑΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΤΕΤΟΙΑ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ;
· Αναπληρωτές
Χιλιάδες είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που φέτος είναι άνεργοι. Όχι γιατί δεν χρειάζονται στα σχολεία, αλλά γιατί δεν υπάρχουν άλλες πιστώσεις για να προσληφθούν. Είναι εκπαιδευτικοί που εργάζονται χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση, περιμένοντας τη στιγμή του μόνιμου διορισμού τους. Όσο για το εργασιακό καθεστώς που αφορά στις αναρρωτικές άδειες των αναπληρωτών έχουμε την εγκύκλιο 155734/Δ1 10-12-2012 της Διεύθυνσης Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με την οποία όποιος αναπληρωτής εκπαιδευτικός παίρνει αναρρωτική άδεια πάνω από 15 μέρες μπορεί να απολυθεί με καταγγελία της σύμβασης του, δεν πληρώνεται για το διάστημα πέραν των 15 ημερών και το διάστημα αυτό δεν του αναγνωρίζεται ως εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Με την ίδια εγκύκλιο το υπερβάλλον των 15 ημερών χρονικό διάστημα αναρρωτικής άδειας δεν αναγνωρίζεται ως εκπαιδευτική προϋπηρεσία ούτε στις εγκύους αναπληρώτριες!
ΑΛΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΕΧΟΥΝ ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ;
ΕΠΙΜΥΘΙΟ
Το 1975, δηλαδή μετά την πτώση της χούντας, η ΟΛΜΕ, σε έκτακτο ενημερωτικό δελτίο συγκέντρωσε τις εισηγήσεις που έγιναν από μέλη του Δ.Σ. και τον Πρόεδρο της στις 10/11 του 1975 στο Θέατρο Μουσούρη. Όλες οι εισηγήσεις αναφέρονταν στις αντικειμενικές συνθήκες εργασίας των καθηγητών, δηλαδή σε θέματα:
• Ωράριο καθηγητών – μαθητών
• Αριθμός μαθητών ανά τμήμα
• Διδακτήρια
• Εποπτικά και ψυχαγωγικά μέσα
• Αναλυτικό πρόγραμμα
• Διδακτικά βιβλία
• Μέθοδοι διδασκαλίας
• Ελευθερία σκέψεων
• Ειδίκευση
• Σταθερότητα διδακτικού προσωπικού
• Ωράριο λειτουργίας σχολείου (πρωί - απόγευμα)
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ;
Με αυτή την δύσκολη πραγματικότητα καλείται να αναμετρηθεί σήμερα ο συνδικαλισμός των εκπαιδευτικών. Καλείται να αναμετρηθεί πολύ γρήγορα, γιατί με τους ρυθμούς που προχωρά η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, η διάσπαση του εκπαιδευτικού κόσμου και η δημιουργία εκπαιδευτικών πολλών ταχυτήτων, στρώνεται το χαλί για την άρση της μονιμότητας, με βασικό εργαλείο την νομοθετημένη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και το καθηκοντολόγιο, σε ένα τοπίο πειθαρχημένης αλλά και παιδαγωγικά «αποστειρωμένης» εργασίας.
Το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών, ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙ ΕΓΚΑΙΡΑ στην επιχειρούμενη πλήρη εκθεμελίωση των εργασιακών-παιδαγωγικών κατακτήσεων του, θα βρεθεί σε πλήρη αδυναμία και δεν θα μπορεί πλέον να έχει κανένα ρόλο στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Μέχρι τότε η λειτουργία του σχολείου, θα απορυθμίζεται διαρκώς και η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου θα υποβιβάζεται.
ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ ΚΙΚΗ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Β ΕΛΜΕ ΕΒΡΟΥ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη