Η κατάσταση στην Προσχολική Εκπαίδευση έχει περάσει εδώ και καιρό τα όρια της διοικητικής δυσλειτουργίας και αγγίζει πλέον τον πυρήνα ενός κοινωνικού και παιδαγωγικού αδιεξόδου.
Μετά και την ολοκλήρωση της Γ΄ φάσης προσλήψεων, τα κενά παραμένουν, οι νηπιαγωγοί έμειναν εκτός της Ειδικής Πρόσκλησης και χιλιάδες παιδιά βιώνουν καθημερινά την απουσία του σχολείου που δικαιούνται.
Το μήνυμα που έφτασε στο alfavita.gr από την Ομάδα Κινητοποίησης Νηπιαγωγών δεν είναι απλώς μία διοικητική καταγγελία. Είναι μία κραυγή συναγερμού για τον πιο πολύτιμο πόρο που χάνεται ανεπιστρεπτί: τον χρόνο των παιδιών.
Η τραγική διαπίστωση είναι μία: Η Γ΄ φάση των διορισμών δεν κάλυψε ούτε κατ' ελάχιστον τα κενά, και η πρόσφατη Ειδική Πρόσκληση άφησε τους νηπιαγωγούς εκτός, μετατρέποντας την προσχολική αγωγή σε έναν χώρο διαρκούς υποβάθμισης και ανασφάλειας.
Ο χρόνος των παιδιών χάνεται – και δεν επιστρέφει
Όπως επισημαίνει με δραματικό τόνο η Ομάδα Κινητοποίησης Νηπιαγωγών, κάθε μέρα που περνά χωρίς επαρκή στελέχωση δεν είναι απλώς «χαμένη διδακτική ώρα». Είναι χαμένος χρόνος ζωής.
Είναι χαμένες ώρες ασφάλειας, φροντίδας, δημιουργίας και σταθερότητας – χρόνος που δεν αναπληρώνεται, δεν μεταφέρεται και δεν επιστρέφει.
Ολοήμερα νηπιαγωγεία με «τρύπες» – Οικογένειες σε απόγνωση
Στα ολοήμερα νηπιαγωγεία, τα κενά προσωπικού μεταφράζονται σε καθημερινή ανασφάλεια για τις οικογένειες.
Γονείς αναγκάζονται να αλλάζουν ωράρια εργασίας, να εγκαταλείπουν δουλειές ή να επιστρατεύουν ιδιωτικές λύσεις, προκειμένου να καλύψουν το κενό που αφήνει το κράτος. Το σχολείο, αντί να λειτουργεί ως πυλώνας στήριξης, μετατρέπεται σε παράγοντα αβεβαιότητας.
Ειδική Αγωγή: Εκεί όπου ο χρόνος πονά περισσότερο
Ακόμη πιο οδυνηρές είναι οι συνέπειες στην Ειδική Αγωγή. Τα παιδιά που χρειάζονται Παράλληλη Στήριξη δεν χάνουν απλώς ώρες διδασκαλίας. Χάνουν τη ρουτίνα, τη σταθερότητα, τη δυνατότητα ένταξης. Χάνουν πολύτιμα αναπτυξιακά παράθυρα που, αν κλείσουν, δεν ανοίγουν ξανά.
Κάθε ημέρα χωρίς εκπαιδευτικό στήριξης είναι μια ημέρα απώλειας που δεν «διορθώνεται» αργότερα με εγκυκλίους ή νέες φάσεις προσλήψεων. Στην παιδική ηλικία, ο χρόνος δεν περιμένει.
Συνειδητή υποβάθμιση της Προσχολικής Εκπαίδευσης;
Η μη συμπερίληψη των νηπιαγωγών στην Ειδική Πρόσκληση και η διαρκής μετάθεση της λύσης στη Δ΄ φάση εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τις προτεραιότητες της πολιτείας. Όπως τονίζουν οι νηπιαγωγοί, δεν πρόκειται για τεχνικό ζήτημα ή αριθμητικό λάθος. Πρόκειται για πολιτική επιλογή που υποβαθμίζει συστηματικά την Προσχολική Εκπαίδευση.
Η απαίτηση είναι ξεκάθαρη: η Δ΄ φάση πρέπει να γίνει τώρα, να περιλάβει άμεσα τους νηπιαγωγούς και να καλύψει όλα τα κενά σε νηπιαγωγεία, ολοήμερα και Ειδική Αγωγή. Οτιδήποτε λιγότερο σημαίνει αποδοχή ότι ο χρόνος των παιδιών «δεν μετρά».
Η επιστολή - καταγγελία της Ομάδας Κινητοποίησης Νηπιαγωγών
«Δ΄ ΦΑΣΗ ΤΩΡΑ – Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΧΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ
Η Γ΄ φάση δεν κάλυψε τα κενά και η Ειδική Πρόσκληση άφησε τους νηπιαγωγούς απ’ έξω. Αυτό όμως δεν είναι απλώς διοικητική αστοχία. Είναι χαμένος χρόνος για τα παιδιά. Στα ολοήμερα νηπιαγωγεία χάνονται καθημερινά ώρες φροντίδας, ασφάλειας και δημιουργίας, ώρες που θα έπρεπε να ανήκουν στα παιδιά και στις οικογένειές τους και δεν αναπληρώνονται. Οι γονείς αναγκάζονται να αλλάζουν δουλειές, ωράρια και ζωές για να καλύψουν το κενό του κράτους, ενώ τα παιδιά στερούνται το σχολείο που δικαιούνται.
Στην Ειδική Αγωγή το πλήγμα είναι ακόμη πιο βαρύ. Τα παιδιά αυτά δεν χάνουν απλώς ώρες διδασκαλίας. Χάνουν τη σταθερότητα, τη ρουτίνα, τη δυνατότητα ένταξης και το θεμελιώδες δικαίωμα στη μόρφωση. Κάθε μέρα χωρίς Παράλληλη Στήριξη είναι μια μέρα απώλειας που δεν διορθώνεται αργότερα. Ο χρόνος στην παιδική ηλικία δεν μεταφέρεται, δεν αποθηκεύεται, δεν περιμένει υπουργικές αποφάσεις.
Η μη συμπερίληψη των νηπιαγωγών στην Ειδική Πρόσκληση και η καθυστέρηση ουσιαστικής κάλυψης μέσω της Δ΄ φάσης συνιστούν συνειδητή υποβάθμιση της Προσχολικής Εκπαίδευσης. Δεν μιλάμε για αριθμούς και φάσεις, αλλά για παιδιά, για οικογένειες, για το δικαίωμα όλων στη μόρφωση και στη φροντίδα. Η Δ΄ φάση πρέπει να περιλαμβάνει άμεσα τους νηπιαγωγούς και να καλύψει όλα τα κενά στα νηπιαγωγεία, στα ολοήμερα και στην Ειδική Αγωγή. Οτιδήποτε λιγότερο σημαίνει ότι αποδεχόμαστε πως ο χρόνος των παιδιών δεν μετρά.
Κανένα παιδί χωρίς στήριξη. Καμία οικογένεια μόνη της. Κανένα ολοήμερο κλειστό.
Η Δ΄ φάση πρέπει να γίνει τώρα.
Ομάδα Κινητοποίησης Νηπιαγωγών»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μιχάλης Τσιλιβάκος