σύμβουλοι εκπαίδευσης
Σε συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν αναλυτικά τα προβλήματα, οι ελλείψεις και οι προτάσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση του ρόλου των Συμβούλων Εκπαίδευσης.

Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (ΠΕΣΥΕ) πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, στην οποία παρουσίασε τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης στην άσκηση του έργου τους, αλλά και τις προτάσεις της Ένωσης για την αναβάθμιση του θεσμού. Με κεντρικό σύνθημα «Ώρα για ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού του Συμβούλου Εκπαίδευσης», τα μέλη της ΠΕΣΥΕ περιέγραψαν ένα πλαίσιο εργασίας γεμάτο θεσμικές ασάφειες, λειτουργικές δυσκολίες και οικονομικές ανισότητες.

Παρά το γεγονός ότι οι θέσεις και τα αιτήματα της Ένωσης έχουν παρουσιαστεί επανειλημμένα στο Υπουργείο Παιδείας, η ΠΕΣΥΕ σημείωσε ότι δεν έχει υπάρξει ουσιαστική ανταπόκριση. Η Ένωση επισημαίνει ότι οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης αναλαμβάνουν πολυσύνθετο έργο – επιμορφωτικό, υποστηρικτικό, παιδαγωγικό και αξιολογικό – χωρίς να διαθέτουν τα εργαλεία και το θεσμικό πλαίσιο που απαιτείται.

Θεσμικά κενά και υπεράριθμες σχολικές μονάδες

Κεντρικό ζήτημα αποτελεί το γεγονός ότι, ενώ οι Σύμβουλοι έχουν στην ευθύνη τους μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων, παραμένουν διοικητικά ενταγμένοι στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Η ΠΕΣΥΕ ζητά την υπαγωγή τους στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, την αναπροσαρμογή του επιδόματος θέσης και την αύξηση της μοριοδότησης, επικαλούμενη αναντιστοιχία αρμοδιοτήτων και παροχών.

Σε αρκετές περιοχές υπάρχει σοβαρή υποστελέχωση, με χαρακτηριστικά παραδείγματα ειδικοτήτων όπου οι Σύμβουλοι καλούνται να υποστηρίξουν πάνω από 100 σχολεία ή όπου κενές θέσεις δεν έχουν προκηρυχθεί ποτέ.

Δυσλειτουργίες στην αξιολόγηση και υπέρμετρη γραφειοκρατία

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα προβλήματα της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Οι Σύμβουλοι κάνουν λόγο για:

  • υπερβολική γραφειοκρατία,

  • δυσλειτουργίες στην ψηφιακή πλατφόρμα,

  • διαφορετικές πρακτικές σε κάθε περιοχή,

  • έλλειψη σαφών ορίων ευθύνης.

Η ΠΕΣΥΕ προτείνει εισαγωγική επιμόρφωση νέων εκπαιδευτικών, επικαιροποίηση της κλίμακας αξιολόγησης και απλοποίηση των διαδικασιών.

Μετακινήσεις χωρίς αποζημίωση και καθυστερήσεις πληρωμών

Σημαντικό μέρος των προβλημάτων αφορά τη μετακίνηση των Συμβούλων Εκπαίδευσης. Πολλοί καλούνται να εξυπηρετήσουν σχολεία χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη, χρησιμοποιώντας τα ιδιωτικά τους οχήματα, διανύοντας καθημερινά μεγάλες αποστάσεις.

Η ΠΕΣΥΕ καταγγέλλει:

  • μη αποζημίωση μετακινήσεων κάτω των 50 χιλιομέτρων,

  • καθυστερήσεις στις πληρωμές μετακινήσεων,

  • έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης,

  • υποχρεωτικές μετακινήσεις εκτός ωραρίου.

Οι Σύμβουλοι τονίζουν ότι ουσιαστικά χρηματοδοτούν οι ίδιοι τη διαδικασία αξιολόγησης, ζητώντας άμεση θεσμική λύση και μεγαλύτερη ευελιξία στο ωράριο.

Η Ένωση άσκησε έντονη κριτική και στην πρόσφατη επιμόρφωση του ΙΕΠ για το έργο SUB.8, επισημαίνοντας ότι η επιλογή επιμορφωτών με κλήρωση απαξιώνει το ρόλο των Συμβούλων και παραβλέπει τα επιστημονικά τους προσόντα.

Ελλείψεις σε χώρους εργασίας και υποδομές

Στην καθημερινότητά τους, πολλοί Σύμβουλοι δουλεύουν:

  • χωρίς κατάλληλους χώρους εργασίας,

  • χωρίς εξοπλισμό, χρησιμοποιώντας ιδιωτικούς υπολογιστές,

  • με περιορισμούς στις επιμορφωτικές δράσεις λόγω αποφάσεων των Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Τα αιτήματα της ΠΕΣΥΕ

Η Ένωση ζητά:

  • αύξηση της μοριοδότησης (τουλάχιστον 1,5 μόριο ετησίως),

  • αναγνώριση της υπηρεσίας ως διδακτικής,

  • αναπροσαρμογή του επιδόματος ευθύνης,

  • ενίσχυση υλικοτεχνικών υποδομών,

  • κάλυψη όλων των κενών θέσεων Συμβούλων.

Η ΠΕΣΥΕ υπενθυμίζει ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει δεσμευτεί για αύξηση του αριθμού των Συμβούλων, ωστόσο οι δεσμεύσεις δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.

Τέλος, η Ένωση καλεί την Υπουργό Παιδείας σε άμεσο θεσμικό διάλογο, με ουσιαστική συμμετοχή των Συμβούλων σε κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά τον ρόλο τους. Στόχος της ΠΕΣΥΕ είναι η πραγματική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης με θεσμικές λύσεις που θα επιτρέψουν στους Συμβούλους να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τα σχολεία της χώρας.

Η ενημέρωση της Πανελλήνιας Ένωσης Συμβούλων Εκπαίδευσης (ΠΕΣΥΕ)

Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ζητούν ουσιαστική στήριξη του θεσμού και αξιοπρεπείς συνθήκες άσκησης του έργου τους – Παρουσίασαν ολοκληρωμένες θέσεις με τον τίτλο:

«Ώρα για ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού του Συμβούλου Εκπαίδευσης»

Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (ΠΕΣΥΕ) παρουσίασε σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου, τις συνθήκες εργασίας των Συμβούλων Εκπαίδευσης και την ανάγκη ενίσχυσης του θεσμού, ώστε να μπορούν να επιτελούν αποτελεσματικά  τον επιμορφωτικό, παιδαγωγικό, υποστηρικτικό και αξιολογικό τους ρόλο. Οι θέσεις που παρουσιάστηκαν αναδεικνύουν σειρά θεσμικών, λειτουργικών και οικονομικών προβλημάτων, τα οποία - σύμφωνα με την Ένωση - εμποδίζουν την αποτελεσματική υποστήριξη των σχολικών μονάδων.

Οι θέσεις και οι προτάσεις της ΠΕΣΥΕ έχουν παρουσιαστεί αναλυτικά και με γραπτά υπομνήματα σε πολλές συναντήσεις (Υφυπουργούς και Γενικούς Γραμματείς) με το ΥΠΑΙΘΑ. Ωστόσο, παρά τη θετική γενικά στάση του υπουργείου, μέχρι σήμερα δεν υπήρξε καμία ουσιαστική ανταπόκριση για επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Σύμβουλοι.

Κεντρικό ζήτημα αποτελεί ο θεσμικός ρόλος των Συμβούλων. Παρότι έχουν στην ευθύνη μεγάλο αριθμό σχολείων παραμένουν διοικητικά ενταγμένοι στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, παραμένουν διοικητικά ενταγμένοι στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Η ΠΕΣΥΕ ζητά την υπαγωγή τους στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, αναπροσαρμογή του επιδόματος θέσης και αύξηση της μοριοδότησης, θεωρώντας  τα σημερινά δεδομένα αναντίστοιχα των αρμοδιοτήτων τους.

Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί ο μικρός αριθμός Συμβούλων Εκπαίδευσης σε ορισμένες ειδικότητες και η μη κάλυψη κενών θέσεων Συμβούλων που αφυπηρετούν ή παραιτούνται. Για παράδειγμα: οι Σύμβουλοι Νηπιαγωγών έχουν παιδαγωγική ευθύνη σε περισσότερα από 100 Νηπιαγωγεία, οι Σύμβουλοι ΕΑΕ έχουν παιδαγωγική και επιστημονική ευθύνη σε πολύ μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων, στη Στερεά Ελλάδα από τις δύο θέσεις Συμβούλων ΕΑΕ έχει καλυφθεί μόνο η μία θέση και η δεύτερη δεν προκηρύχθηκε ποτέ.

Το έργο των Συμβούλων Εκπαίδευσης είναι εξαιρετικά απαιτητικό, πολυδιάστατο και εμπεριέχει ιδιομορφίες που δεν υφίστανται στο έργο άλλων στελεχών Εκπαίδευσης (π.χ. εξαιρετικά πολλές μετακινήσεις σε σχολικές μονάδες και απογευματινή απασχόληση, όπως για παράδειγμα επιμορφώσεις. Δεδομένου ότι υπάρχουν Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που συνεχίζουν - σε εργασιακό επίπεδο - να αντιμετωπίζουν τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης ως «διοικητικούς» υπαλλήλους, κρίνεται απαραίτητο το ζήτημα να λυθεί θεσμικά ΑΜΕΣΑ και να μην εναπόκειται η αντιμετώπισή του στη «διακριτική» ευχέρεια του/της εκάστοτε Διευθυντή/τριας Εκπαίδευσης.

Μεγάλο μέρος των δυσλειτουργιών αφορά την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Οι Σύμβουλοι μιλούν για υπερβολική γραφειοκρατία, αδυναμίες στην ψηφιακή πλατφόρμα και μη ενιαίες πρακτικές ανά περιοχή. Προτείνουν εισαγωγική επιμόρφωση για νέους εκπαιδευτικούς, επικαιροποίηση της κλίμακας αξιολόγησης, ενιαίες οδηγίες και σαφέστερα όρια ευθύνης. Ζητούν επίσης βελτιώσεις και απλοποίηση των διαδικασιών στην πλατφόρμα ατομικής αξιολόγησης.

Σημαντική είναι και η επισήμανση για τις δυσκολίες μετακίνησης. Όπως ανέφεραν, πολλοί Σύμβουλοι καλούνται να εξυπηρετήσουν σχολεία χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη, ενώ καμία μετακίνηση για την παιδαγωγική υποστήριξη των σχολικών μονάδων κάτω των 50 χλμ. δεν αποζημιώνεται. Επισημαίνουν επίσης ότι οι Σύμβουλοι αναγκάζονται να πραγματοποιούν τις πολλαπλές και καθημερινές μετακινήσεις τους με τα ιδιόκτητα αυτοκίνητά τους, διανύοντας καθημερινά δεκάδες χιλιομέτρων. Επίσης, υπογραμμίζουν σημαντικές καθυστερήσεις στις αποζημιώσεις των μετακινήσεων και ουσιαστικά χρηματοδοτούν τη διαδικασία της αξιολόγησης. Επίσης, την έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης για τις πολλαπλές μετακινήσεις, πολλές από τις οποίες γίνονται και εκτός εργασιακού ωραρίου (εσπερινά σχολεία, μετακινήσεις σε νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές), ενώ και για τους λόγους αυτούς διεκδικούν ευελιξία στο εργασιακό ωράριο.

Εξίσου έντονη κριτική ασκήθηκε στην υλοποίηση της τελευταίας επιμόρφωσης από το ΙΕΠ για το έργο SUB.8, με τους Συμβούλους να κάνουν λόγο για άδικη αντιμετώπιση εξαιτίας της διαδικασίας επιλογής επιμορφωτών με κλήρωση, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα επιστημονικά προσόντα και ο θεσμικός τους ρόλος.

Παράλληλα, έγινε αναφορά στην απουσία κατάλληλων χώρων εργασίας και χώρων για εξ αποστάσεως επιμορφώσεις, χρήση ιδιωτικού εξοπλισμού (Η/Υ) σε πολλές διευθύνσεις εκπαίδευσης, καθώς και περιορισμοί στην υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων εκ μέρους πολλών διευθυντών εκπαίδευσης.

Στο θεσμικό επίπεδο, η ΠΕΣΥΕ ζητά αύξηση της μοριοδότησης (τουλάχιστον 1,5 μόριο ανά έτος), προσμέτρηση της υπηρεσίας του Συμβούλου ως διδακτικής, αναπροσαρμογή του επιδόματος ευθύνης και παροχή επαρκούς υλικοτεχνικής υποστήριξης.

Η Ένωση υπενθυμίζει, ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει δεσμευτεί σε αύξηση του αριθμού των Συμβούλων Εκπαίδευσης και ιδιαίτερα για συγκεκριμένες ειδικότητες για την κάλυψη όλης της επικράτειας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους καλεί  για μια ακόμη φορά σε θεσμικό διάλογο την Υπουργό Παιδείας κ. Ζαχαράκη, με την ουσιαστική συμμετοχή των Συμβούλων σε κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά τον θεσμικό ρόλο τους.

Η ΠΕΣΥΕ εργάζεται για την ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας του δημόσιου σχολείου και με τις θέσεις και τις προτάσεις της μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά σε έναν εποικοδομητικό διάλογο.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σπερμα
Βρέθηκαν 18 παιδιά στην Ελλάδα από τον δότη με επικίνδυνη γενετική μετάλλαξη
Ο δανός δότης είχε αποκτήσει 197 παιδιά σε όλη την ήπειρο – Οι αρχές ζητούν άμεσους ελέγχους στα παιδιά που γεννήθηκαν από το γενετικό υλικό του
Βρέθηκαν 18 παιδιά στην Ελλάδα από τον δότη με επικίνδυνη γενετική μετάλλαξη
Σοφία Ζαχαράκη
Σοφία Ζαχαράκη: Αυτά είναι τα 13 νέα Πειραματικά σχολεία που θα λειτουργήσουν
Η Υπουργός Παιδείας τονίζει ότι τα Πειραματικά Σχολεία λειτουργούν ως «φάροι» καινοτομίας, με στόχο ένα δημόσιο σχολείο ανοιχτό στις ανάγκες του...
Σοφία Ζαχαράκη: Αυτά είναι τα 13 νέα Πειραματικά σχολεία που θα λειτουργήσουν
karkinos
Αλτσχάιμερ: Το ‘κρυφό’ σημείο του σώματος που προειδοποιεί χρόνια πριν
Μεγάλη διεθνής μελέτη εντοπίζει πρώιμο προγνωστικό δείκτη της νόσου σε μια παραγνωρισμένη λειτουργία του εγκεφάλου
Αλτσχάιμερ: Το ‘κρυφό’ σημείο του σώματος που προειδοποιεί χρόνια πριν
Υπουργείο Παιδείας
ΑΣΠΑΙΤΕ και Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Πάει για 2026 το νομοσχέδιο – Τι αλλάζει για φοιτητές και επαγγελματικά δικαιώματα
Νέα Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Οι εισακτέοι ανά αντικείμενο – Διοίκηση από κορυφαίους ΔΕΠ και καλλιτέχνες υψηλού κύρους
ΑΣΠΑΙΤΕ και Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Πάει για 2026 το νομοσχέδιο – Τι αλλάζει για φοιτητές και επαγγελματικά δικαιώματα