Τρία μείζονα και άκρως επίκαιρα ζητήματα που αφορούν τον χώρο της Παιδείας αναμένεται να συζητηθούν στην Ολομέλεια της Βουλής τη Δευτέρα, στις 2 το μεσημέρι, μέσω της διαδικασίας των επίκαιρων ερωτήσεων.
Οι βουλευτές των τριών κομμάτων θέτουν στο τραπέζι θέματα που άπτονται της δευτεροβάθμιας, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
1. «Μαύρη τρύπα» διδακτικού προσωπικού στα ΕΠΑΛ
Η Νάγια Γρηγοράκου, βουλευτής της Κ.Ο. ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, στρέφει την προσοχή της στις σοβαρές ελλείψεις στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) της χώρας.
Συγκεκριμένα, η ερώτηση εστιάζει στον κίνδυνο μη ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης λόγω της έλλειψης διδακτικού προσωπικού στο Επαγγελματικό Λύκειο Βοιών Λακωνίας.
Η ερώτηση
«Έλλειψη διδακτικού προσωπικού στο ΕΠΑ.Λ. Βοιών Λακωνίας και κίνδυνος μη ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης.
Το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.) Βοιών Λακωνίας αποτελεί το μοναδικό σχολείο του Νομού με ειδικότητα Ναυτιλιακών Σπουδών και ένα από τα δύο που λειτουργούν σε ολόκληρη την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Ωστόσο, το σχολείο αντιμετωπίζει σοβαρή έλλειψη διδακτικού προσωπικού, ιδίως στις ειδικότητες του τομέα Πλοιάρχων του κλάδου ΠΕ90, γεγονός που υπονομεύει την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας και τη δυνατότητα των μαθητών να ολοκληρώσουν επαρκώς τη φοίτησή τους.
Το πρόβλημα είναι ακόμη πιο έντονο, για τους μαθητές της Γ΄ τάξης του ΕΠΑ.Λ. καθώς τα μαθήματα ναυτικής κατεύθυνσης που διδάσκονται από την ειδικότητα των πλοιάρχων είναι εξεταζόμενα στις πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι σαφές ότι η μη ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης θα έχει άμεσες και σοβαρές συνέπειες για τους μαθητές που προετοιμάζονται την τρέχουσα χρονιά για τις εξετάσεις και που ως σήμερα έχουν χάσει 2 μηνών μαθήματα.
Δεδομένου ότι παρά τις πρόσφατες τοποθετήσεις αναπληρωτών πλοιάρχων από το Υπουργείο, η Λακωνία δεν έχει καλυφθεί,
Δεδομένου ότι ο ρόλος που επιτελεί το ΕΠΑ.Λ. Βοιών στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι αδιαμφισβήτητος,
Δεδομένου ότι επιβάλλεται να εξασφαλιστούν ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες για όλους τους μαθητές,
Ερωτάται η κα Υπουργός:
- Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει άμεσα στην κάλυψη των κενών θέσεων διδακτικού προσωπικού στο ΕΠΑ.Λ. Βοιών Λακωνίας;
Σε ποιο χρονοδιάγραμμα προβλέπεται η τοποθέτηση εκπαιδευτικών ειδικοτήτων ναυτιλιακών σπουδών, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση του προγράμματος σπουδών;»
2. Κατάργηση του νόμου για τις διαγραφές φοιτητών
Η Αφροδίτη Κτενά, εκ μέρους της Κ.Ο. ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΚΚΕ), φέρνει προς συζήτηση το αίτημα για την κατάργηση του νόμου που αφορά τις διαγραφές φοιτητών. Η ερώτηση αναμένεται να επικεντρωθεί στις επιπτώσεις αυτής της νομοθετικής ρύθμισης και στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ζητώντας την άμεση ανατροπή του πλαισίου που κρίνεται «απαράδεκτο».
Η ερώτηση
«Θέμα: Να καταργηθεί ο απαράδεκτος νόμος για τις διαγραφές φοιτητών
Οι αντιδράσεις φοιτητικών συλλόγων, συλλόγων διδασκόντων και εργαζομένων των πανεπιστημίων, πληθαίνουν πλησιάζοντας προς τις ημερομηνίες που έχει ορίσει η κυβέρνηση της ΝΔ για να εφαρμοστούν οι απαράδεκτες διατάξεις των νόμων 4777/2021, 4957/2022 και 5224/2025 για τις διαγραφές φοιτητών που υπερβαίνουν την ανώτατη διάρκεια φοίτησης που ορίζεται με τους παραπάνω νόμους.
Η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘ έχει για μια ακόμα φορά τον κόσμο των πανεπιστημίων απέναντι της. Γι' αυτό άλλωστε, στο ν.5224/2025 που ψήφισε μέσα στο κατακαλόκαιρο "θωράκισε" την εφαρμογή του άδικου - αντιεκπαιδευτικού μέτρου των διαγραφών φοιτητών υπό την απειλή πειθαρχικών σε εργαζόμενους των πανεπιστημίων.
Είναι ψέμα ότι πρόκειται για εκκαθάριση φοιτητικών καταλόγων κάποιων απόμαχων των πανεπιστημίων, όπως σκόπιμα παρουσιάζει η κυβέρνηση. Αν ήταν πράγματι αυτός ο στόχος θα μπορούσε να λυθεί με ορισμένα απλά διοικητικά μέτρα. Αντιθέτως, απειλεί με διαγραφή τους κόπους και τις προσπάθειες που καταβάλλουν, για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, νέους και νέες που φοιτούν στα πανεπιστήμια, προσθέτοντας τελικά έναν ακόμα κόφτη στην φοίτηση στα δημόσια πανεπιστήμια.
Τα επιχειρήματα που αξιοποιεί το ΥΠΑΙΘ για να στηρίξει αυτό το άδικο μέτρο καταρρίπτονται από τους ίδιους τους φορείς των πανεπιστημίων. Στις αιτίες του φαινομένου της παράτασης σπουδών η κυβέρνηση της ΝΔ θα βρει την πολιτική που η ίδια -και οι προηγούμενες του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ- υλοποιεί, έχοντας ψηφίσει, συμφωνώντας και υλοποιώντας την στρατηγική της ΕΕ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για παράδειγμα, πολλοί φοιτητές παρατείνουν τις σπουδές τους εξαιτίας:
του τεράστιου κόστους ζωής και σπουδών που αναγκάζει 1 στους 2 να εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους.
της τρομακτικής υποστελέχωσης των πανεπιστημίων.
του ότι φοιτητές καταγγέλλουν ότι καθυστερούν τις σπουδές τους γιατί "δεν χωράνε σε εργαστήρια.
του ότι δεν υπάρχει διαθέσιμος επιβλέπων, ώστε να προχωρήσουν την πτυχιακή τους εργασία.
Είναι δε προκλητικό να επιστρατεύεται, για μια ακόμα φορά, από την κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘ, η "αριστεία" ως πρόσχημα για να εφαρμόσει αυτό το άδικο μέτρο, όταν πρόσφατα εγκαινιάστηκε Τμήμα Ιατρικής ως παράρτημα του ΕΚΠΑ στην Κύπρο, στο οποίο φοιτούν φοιτήτριες και φοιτητές με 12 (!), αρκεί φυσικά να έχουν να πληρώσουν δίδακτρα.
Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει ώστε:
Να καταργηθούν οι απαράδεκτες προβλέψεις για διαγραφές φοιτητών που ορίζονται στους νόμους 4777/2021, 4957/2022 και 5224/2025
Να μην διαγραφεί καμία φοιτήτρια, κανένας φοιτητής που παλεύει να ολοκληρώσει τις σπουδές του.
Να στηρίξει ολόπλευρα τον φοιτητικό πληθυσμό, με αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, στελέχωση των πανεπιστημίων με μόνιμο και σταθερό προσωπικό, διδακτικό, εργαστηριακό και διοικητικό, με βάση τις πραγματικές ανάγκες.
Να παρθούν μέτρα διευκόλυνσης, όπως επιπλέον τμήματα εργαστηρίων για εργαζόμενους φοιτητές σε κατάλληλο ωράριο, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό που θα συνεπικουρεί σε περιπτώσεις δυσκολίας δια ζώσης παρακολούθησης, δωρεάν φροντιστηριακά μαθήματα με διδάσκοντες και ευθύνη του πανεπιστημίου.»
3. Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Άνιση μεταχείριση στις άδειες
Ο Σπυρίδων Τσιρώνης, βουλευτής της Κ.Ο. ΝΙΚΗ, αναδεικνύει τις εργασιακές ανισότητες που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Η ερώτηση αφορά την ανασφάλεια και την άνιση μεταχείρισή τους σε κρίσιμα ζητήματα, όπως οι αναρρωτικές άδειες και η κάλυψη των εργατικών ατυχημάτων. Το θέμα αγγίζει χιλιάδες εκπαιδευτικούς και θέτει ερωτήματα σχετικά με τα πλήρη εργασιακά τους δικαιώματα.
Η ερώτηση
«Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί αποτελούν τον πυρήνα της λειτουργίας των σχολείων, καλύπτοντας κάθε χρόνο χιλιάδες κενά σε όλη τη χώρα. Πολλοί υπηρετούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, διανύοντας καθημερινά μεγάλες αποστάσεις, γεγονός που τους εκθέτει σε αυξημένο κίνδυνο οδικών ατυχημάτων. Έχουν ήδη καταγραφεί περιπτώσεις τραυματισμών καθ' οδόν προς το σχολείο ή ακόμη και εν ώρα υπηρεσίας, χωρίς να αναγνωρίζεται το περιστατικό ως εργατικό ατύχημα.
Το καθεστώς των αναρρωτικών αδειών για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς εξακολουθεί να είναι κατάφωρα άνισο σε σχέση με εκείνο των μονίμων:
οι άδειες με αποδοχές είναι εξαιρετικά περιορισμένες.
δεν προβλέπεται πλήρης κάλυψη για σοβαρά νοσήματα ή ατυχήματα.
σε αρκετές περιπτώσεις ο χρόνος αναρρωτικής άδειας δεν προσμετράται ως διδακτική υπηρεσία.
Έτσι, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν το δημόσιο σχολείο υπό καθεστώς ελαστικής απασχόλησης καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στην υγεία τους και στο ημερομίσθιο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη κινήσει διαδικασία κατά της Ελλάδας για τις διακρίσεις σε βάρος των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, η χώρα μας κινδυνεύει πλέον με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και επιβολή προστίμου, λόγω μη συμμόρφωσης προς την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1999/70/ΕΚ για την ίση μεταχείριση εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει άμεσα σε θεσμική ρύθμιση που θα εξισώνει πλήρως τις άδειες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών (αναρρωτικές και μητρότητας) με εκείνες των μονίμων, διασφαλίζοντας την κάλυψη σε περιπτώσεις σοβαρών παθήσεων και ατυχημάτων και την προσμέτρηση του χρόνου απουσίας ως πραγματικής διδακτικής υπηρεσίας;
Προτίθεται η Ελλάδα να συμμορφωθεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1999/70/ΕΚ;»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μιχάλης Τσιλιβάκος