Η διεθνής ναυτιλιακή πραγματικότητα συνεχίζει να επιβεβαιώνει ότι ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί όχι απλώς μια ισχυρή παρουσία, αλλά έναν παγκόσμιο δείκτη σύγκρισης. Η πρόσφατη έκθεση της Ένωσης Τούρκων Εφοπλιστών, η οποία αποτυπώνει την πορεία της τουρκικής ναυτιλίας, χρησιμοποιεί τα ελληνικά μεγέθη ως βασική βάση αξιολόγησης — στοιχείο που υπογραμμίζει την επιρροή της Ελλάδας στον κλάδο.
Η ελληνική ναυτιλία προβάλλεται στη διεθνή αγορά ως σταθερός άξονας αξιολόγησης. Το γεγονός ότι άλλα κράτη εξετάζουν την πρόοδό τους με αναφορά στο ελληνικό παράδειγμα δείχνει πως ο ελληνικός στόλος έχει εξελιχθεί σε μέτρο ποιοτικής και επιχειρησιακής σύγκρισης.
Η επιρροή αυτή δεν προκύπτει τυχαία. Ο ελληνόκτητος στόλος δεν ακολουθεί παθητικά τις παγκόσμιες τάσεις, αλλά διαμορφώνει ο ίδιος μέρος των ναυτιλιακών εξελίξεων, συμβάλλοντας στη σταθερότητα του διεθνούς εμπορίου.
Τα στοιχεία της τουρκικής έκθεσης καταδεικνύουν την εξαιρετικά σημαντική διαφορά σε χωρητικότητα μεταξύ των δύο στόλων:
Η Ελλάδα εμφανίζεται με 426,455,000 DWT, που μεταφράζεται σε 18,38% του παγκόσμιου στόλου.
Η Τουρκία αντιστοιχεί σε 51,943,000 DWT, δηλαδή 2,23% της διεθνούς χωρητικότητας.
Σε αριθμό πλοίων, η ελληνική υπεροχή είναι επίσης εντυπωσιακή:
5.318 ελληνόκτητα πλοία έναντι 2.092 τουρκικών.
Οι διαφορές αυτές αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα δραστηριοποιείται σε μια εντελώς διαφορετική επιχειρησιακή κλίμακα, έχοντας τη δυνατότητα να εξυπηρετεί μεγάλο εύρος θαλάσσιων μεταφορών.
Η παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών στις πιο κρίσιμες κατηγορίες πλοίων αποτελεί βασικό στοιχείο της διεθνούς επιρροής τους:
22,38% στα bulk carriers
18,51% στα δεξαμενόπλοια – όπου η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως
21,17% στα πλοία γενικού φορτίου
6,05% στα containerships, υπερπολλαπλάσιο ποσοστό από το 1% της Τουρκίας
Η σημαντική τοποθέτηση σε στόλους που σχετίζονται με ενέργεια και πρώτες ύλες επιβεβαιώνει την υψηλή επιχειρησιακή βαρύτητα του ελληνικού στόλου.
Η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 170,2 δισ. δολάρια, καθιστώντας την Ελλάδα δεύτερη παγκοσμίως.
Η Τουρκία, με 22,4 δισ. δολάρια, φτάνει στο 1,47% της παγκόσμιας αξίας, καταδεικνύοντας το χάσμα που εξακολουθεί να υπάρχει.
Ο ελληνικός στόλος διακρίνεται από υψηλό επενδυτικό επίπεδο, σύγχρονη τεχνολογία και πρόσβαση σε διεθνείς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς. Τα χαρακτηριστικά αυτά ενισχύουν τη σταθερότητα και τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.
Η τουρκική ναυτιλία εμφανίζει πλέον οργανωμένη πολιτική ενίσχυσης, με έμφαση στη ναυπήγηση νέων πλοίων και την κρατική παρέμβαση.
Ωστόσο, η διαφορά με το ελληνικό μοντέλο είναι δομική:
Η Ελλάδα στηρίζεται σε ιδιωτική πρωτοβουλία, οικογενειακές επιχειρήσεις και διεθνή διασύνδεση.
Η Τουρκία εφαρμόζει στρατηγική κρατικά κατευθυνόμενης ανάπτυξης με περιφερειακό προσανατολισμό.
Η αντιπαραβολή των δύο προσεγγίσεων αποτυπώνει διαφορετική φύση ισχύος: για την Ελλάδα επιχειρησιακή και οικονομική· για την Τουρκία περισσότερο γεωστρατηγική.
Η Ελλάδα διαδραματίζει ενεργό ρόλο σε διεθνείς θεσμούς, όπως στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, επηρεάζοντας τη διαμόρφωση κανονισμών και σύγχρονων ναυτιλιακών πρακτικών.
Παράλληλα λειτουργεί ως κεντρικός ναυτιλιακός κόμβος, συμμετέχοντας στη διαχείριση σημαντικών θαλάσσιων διαδρομών και καλύπτοντας στρατηγικές ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου και της ενέργειας.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία δεν περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή∙ αποτελεί ενεργό διαμορφωτή της παγκόσμιας ναυτιλιακής πορείας.
Η σταθερή της θέση στις διεθνείς αξιολογήσεις επιβεβαιώνει ότι ο ελληνικός στόλος εξακολουθεί να θεωρείται σημείο αναφοράς, ακόμη και για χώρες που επιδιώκουν να βελτιώσουν τη δική τους παρουσία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής