eidiki-agogi1
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι η εγκύκλιος οδηγεί σε μείωση προσλήψεων και συρρίκνωση της στήριξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες, παρά τις διακηρύξεις περί «συμπερίληψης»

Αντίθετα υποδέχτηκαν οι εκπαιδευτικοί της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου και του ΣΕΠΕ τη νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας για την ειδική αγωγή (Αρ. Πρωτ. 122194/ΓΔ4/01.10.2025), κάνοντας λόγο για ουσιαστική υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η εγκύκλιος «προωθεί τη λογική του κόστους–οφέλους» και ανοίγει τον δρόμο για δραματική μείωση των προσλήψεων στην ειδική αγωγή, αντί να ενισχύσει τη στήριξη των μαθητών.

«Ισοπέδωση» Παράλληλης Στήριξης και Τμημάτων Ένταξης

Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι το ΥΠΑΙΘΑ επιχειρεί την αντιεπιστημονική εξίσωση δύο διακριτών θεσμών – των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) και της Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ) – «με την υποκριτική επίκληση της συμπερίληψης».

Όπως τονίζεται, μαθητές που μέχρι σήμερα είχαν εβδομαδιαία υποστήριξη 24 ωρών μέσω Παράλληλης Στήριξης, τώρα θα λαμβάνουν το πολύ 5 ώρες εβδομαδιαίως από εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης. Αυτό σημαίνει ότι ο ίδιος εκπαιδευτικός θα καλείται να στηρίξει πολλούς μαθητές σε διαφορετικές τάξεις, λειτουργώντας ως «γυρολόγος», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

«Η νέα εγκύκλιος ισοπεδώνει δύο κρίσιμους θεσμούς με στόχο τη διευθέτηση του προσωπικού και τη μείωση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών», σημειώνει η ανακοίνωση.

«Η ένταξη δεν είναι χωροταξικό ζήτημα»

Η ΕΛΜΕ και ο ΣΕΠΕ τονίζουν ότι η πραγματική ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες δεν εξαρτάται από το αν φοιτούν στο ίδιο τμήμα με τους υπόλοιπους μαθητές, αλλά από την επιστημονικά τεκμηριωμένη παιδαγωγική υποστήριξη που λαμβάνουν.

«Η σχολική ένταξη είναι παιδαγωγική διαδικασία που απαιτεί κατάλληλο προσωπικό, επαρκή χρόνο, προγράμματα και μείωση μαθητών ανά τάξη. Αντί γι’ αυτό, η αναλογία 1/25 γενικεύεται και οι ανάγκες των παιδιών αγνοούνται», επισημαίνουν.

Μεταφορά ευθυνών στους εκπαιδευτικούς

Η ανακοίνωση ασκεί κριτική και στη ρύθμιση που μεταθέτει την ευθύνη για τη στήριξη των μαθητών στον Σύλλογο Διδασκόντων, χαρακτηρίζοντάς την «προσπάθεια μετακύλισης ευθυνών».

«Όταν οι γονείς θα διαμαρτύρονται για την ελλιπή υποστήριξη, η απάντηση θα είναι πως φταίνε οι εκπαιδευτικοί, όχι το Υπουργείο», αναφέρει το κείμενο.

«Διεκδικούμε το αυτονόητο»

Οι εκπαιδευτικοί ξεκαθαρίζουν ότι θα συνεχίσουν να διεκδικούν ουσιαστική στήριξη για τους μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες, με μόνιμο προσωπικό, σταθερή χρηματοδότηση και κατάλληλα προγράμματα.

«Η ένταξη δεν μπορεί να γίνει με περικοπές και υποσχέσεις, αλλά με πραγματική επένδυση στη γνώση και στην ισότητα. Αγωνιζόμαστε για μια εκπαίδευση που προετοιμάζει τα παιδιά για την πραγματική ένταξη στη ζωή», καταλήγει η ανακοίνωση των Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου.

H ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου

Σχετικά με την νέα εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ για την ειδική αγωγή

Την 1η του Οκτώβρη 2025, το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε την εγκύκλιο με Αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει». Εγκύκλιος που προωθεί εντατικά την εφαρμογή του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου, που επί της ουσίας υποβαθμίζει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανοίγοντας το δρόμο για δραματική μείωση των προσλήψεων στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση στη λογική του κόστους-οφέλους.

Αμέσως μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου που έγινε νόμος από την κυβέρνηση της ΝΔ, ασκήσαμε κριτική στην ουσία του, καθώς προέβλεπε την αντιεπιστημονική «ισοπέδωση» των δυο «ενταξιακών» θεσμών των γενικών σχολείων, δηλαδή του Τμήματος Ένταξης, (ΤΕ) και της Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ),  με την υποκριτική επίκληση  της συμπερίληψης. Πιο συγκεκριμένα, όπως ορίζεται, «Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για τμήμα ένταξης, δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης».

Μέχρι τώρα στα Τ.Ε. φοιτούσαν μαθητές που –κυρίως- αντιμετώπιζαν μαθησιακές δυσκολίες σε συγκεκριμένα βασικά μαθήματα (γλώσσα – μαθηματικά), τα οποία τους δυσκόλευαν στο να παρακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης. Οι μαθητές αυτοί παρακολουθούσαν κάποιες ώρες την εβδομάδα εξατομικευμένα μαθήματα σε ξεχωριστό χώρο, προκειμένου να αναπληρώσουν τα μαθησιακά κενά. Ο διακριτός χώρος του Τμήματος Ένταξης επιλεγόταν επειδή ήταν (και είναι) αδύνατο την ώρα της διδασκαλίας, πχ ενός γλωσσικού αντικειμένου, να γίνονται 2 διδασκαλίες ταυτόχρονα μέσα σε μια τάξη, από 2 εκπαιδευτικούς ταυτόχρονα. Στο ΤΕ ο εκπαιδευτικός ανίχνευε τις ελλείψεις που είχε ο μαθητής, συνέτασσε Εξατομικευμένο Πρόγραμμα παρέμβασης (ΕΠΕ), δημιουργούσε τμήματα μαθητών με παρόμοιες μαθησιακές ελλείψεις (συχνά με μαθητές διαφορετικών τάξεων) και προσπαθούσε να καταστήσει τους μαθητές ικανούς να παρακολουθήσουν ανεμπόδιστα το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης, χωρίς δηλαδή  υποστήριξη επιπλέον εκπαιδευτικού.

Αντίστοιχα, η Παράλληλη Στήριξη (ΠΣ) θεσμοθετήθηκε ουσιαστικά με τον Νόμο 3699/2008, όπου οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούσαν «να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου…. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης…».

Κι ενώ η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της Παράλληλης Στήριξης θα έπρεπε να υλοποιείται με αναβαθμισμένους όρους, μόνιμο προσωπικό, σταθερό εξατομικευμένο πρόγραμμα, παιδαγωγικό και επιστημονικό περιεχόμενο παρέμβασης, αντί να προχωρήσουν σε στοχευμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, δρομολογούν τη δραματική μείωση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών, αφήνοντας παντελώς ακάλυπτους τους μαθητές.

Η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας με έναν άκρως αντιεπιστημονικό τρόπο «ισοπεδώνει» τις ΠΣ και τα ΤΕ με προφανή σκοπό τη «διευθέτηση» του εκπαιδευτικού προσωπικού, που, καθ’ ομολογία στελεχών του, θα περικοπεί τα επόμενα χρόνια, καθώς το τρέχον ΕΣΠΑ για την πρόσληψη προσωπικού Ειδικής Αγωγής οδεύει το 2027 στη λήξη του και οι ανάγκες της πολεμικής οικονομίας δεν επιτρέπουν τη χρηματοδότηση του θεσμού της υποστήριξης των παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Ανάγκες με ένα νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις, οι μαθητές που είχαν 24 ώρες εβδομαδιαία ΠΣ τώρα θα έχουν το ανώτερο μέχρι 5 (περίπου 1 ώρα την ημέρα σε κάθε τάξη) από τον εκπαιδευτικό του ΤΕ, ο οποίος θα είναι «γυρολόγος» ανάμεσα στις τάξεις του σχολείου, προσπαθώντας απεγνωσμένα να υποστηρίξει μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτισμό και απλές μαθησιακές δυσκολίες. Τις υπόλοιπες ώρες η κατάσταση μέσα στις τάξεις… δεν χρειάζεται και πολλή φαντασία για να περιγραφεί. Το ίδιο θα ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς της ΠΣ (όπου και αν υπάρχουν στο μέλλον), οι οποίοι δεν θα υποστηρίζουν μόνο έναν μαθητή μιας τάξης, αλλά θα διαμοιράζονται στο σύνολο των μαθητών ενός σχολείου που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης.

Αν και το Υπουργείο Παιδείας επαναλαμβάνει στην εγκύκλιο πεισματικά ότι επιδιώκει την ένταξη και συμπερίληψη, μια και μόνο παράμετρος μαρτυρά το απόλυτα υποκριτικό «ενδιαφέρον» του: Πουθενά δεν αναφέρεται η μείωση του αριθμού  των μαθητών στις τάξεις, που αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο παράγοντα εφαρμογής προγραμμάτων εκπαίδευσης που μπορούν επί της ουσίας να στηρίξουν τους μαθητές. Η γενίκευση, την τρέχουσα σχολική χρονιά, της αναλογίας 1/25 (χρόνια απαίτηση άλλωστε του ΟΟΣΑ) σε όλες τις τάξεις των σχολείων της χώρας, αναλογία που αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα «παραγωγής» μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, δείχνει ότι η κατάσταση στις σχολικές τάξεις θα επιδεινωθεί τα επόμενα χρόνια.

Τέλος, με τα άρθρα που προβλέπουν ότι για «όλα αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων» (τώρα τον θυμήθηκαν τον Σύλλογο), για την υποστήριξη μαθητών στο Ολοήμερο (αλήθεια, με τι προσωπικό;) είναι φανερό ότι επιδιώκεται να μετατεθούν ευθύνες στους εκπαιδευτικούς που δεν τους αναλογούν. Για παράδειγμα, κάθε φορά που ένας γονέας θα διαμαρτύρεται για την ελλιπή (ή ανύπαρκτη) υποστήριξη του παιδιού του στο πρωινό ή στο ολοήμερο πρόγραμμα, η απάντηση θα είναι «δε φταίει το Υπουργείο, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου φταίνε, που δεν διαχειρίζονται καλά τα πράγματα.

Τα Δ.Σ. του ΣΕΠΕ και της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστράτιου δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι το πρόβλημα της πραγματικής ένταξης των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Ανάγκες ή/και αναπηρίες δεν είναι «χωροταξικό», όπως συχνά τίθεται. Η σχολική ένταξη – συμπερίληψη είναι η επιστημονικά τεκμηριωμένη παιδαγωγική διαδικασία που πραγματοποιείται στον κατάλληλο για το παιδί χώρο, με το κατάλληλα επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό, με το κατάλληλο επιστημονικό πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις μαθησιακές ανάγκες του κάθε παιδιού, προετοιμάζοντάς το για την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗ ΖΩΗ.

Γι’ αυτό τον σκοπό δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις, διεκδικώντας αυτό που είναι αναγκαίο και δικαιούται το παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

bullying
Πάτρα: Ανήλικοι «ξεκαθάρισαν λογαριασμούς» με μπουνιές και μεταλλική βέργα
Δύο έφηβοι συνελήφθησαν για βιαιοπραγία σε βάρος συνομηλίκου τους – Στο αστυνομικό τμήμα και οι γονείς τους για παραμέληση εποπτείας ανηλίκων
Πάτρα: Ανήλικοι «ξεκαθάρισαν λογαριασμούς» με μπουνιές και μεταλλική βέργα
Hellenic-train
Καθυστέρηση 143 λεπτών σε δρομολόγιο της Hellenic Train Θεσσαλονίκη-Αθήνα - Τι αποζημιώσεις δικαιούνται οι επιβάτες
Αποζημιώσεις για τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 51: Νέα ταλαιπωρία στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα
Καθυστέρηση 143 λεπτών σε δρομολόγιο της Hellenic Train Θεσσαλονίκη-Αθήνα - Τι αποζημιώσεις δικαιούνται οι επιβάτες
20ος Εθνικός Διαγωνισμός eTwinning
20ος Εθνικός Διαγωνισμός eTwinning: Αυτά είναι τα σχολεία που διακρίθηκαν - Δείτε τους νικητές
Οι νικητές του 20ού Εθνικού Διαγωνισμού eTwinning - Δείτε τα σχολεία που ξεχώρισαν
20ος Εθνικός Διαγωνισμός eTwinning: Αυτά είναι τα σχολεία που διακρίθηκαν - Δείτε τους νικητές
apoxiramena.jpg
Ανακαλούνται αποξηραμένα βιολογικά φρούτα - Ποια είναι
Συναγερμός από το ευρωπαϊκό σύστημα RASFF για υψηλά επίπεδα της τοξικής ουσίας σε παρτίδες βιολογικών μούρων – Ποιες συσκευασίες επηρεάζονται και τι...
Ανακαλούνται αποξηραμένα βιολογικά φρούτα - Ποια είναι