Σημαντικά στοιχεία για το φαινόμενο της εργασιακής εξουθένωσης στους κόλπους των εκπαιδευτικών έφερε στο φως η 14η συνεδρίαση του Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Αττικής, που πραγματοποιήθηκε στις 30 Οκτωβρίου 2025 με τη νέα σύνθεση του Συμβουλίου και τη συμμετοχή των αιρετών της Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, 224 στελέχη εκπαίδευσης (διευθυντές σχολείων και προϊστάμενοι νηπιαγωγείων) έχουν παραιτηθεί μέσα στα δύο τελευταία χρόνια, ενώ 297 εκπαιδευτικοί έχουν αιτηθεί και λάβει άδεια άνευ αποδοχών. Οι αριθμοί αυτοί, σύμφωνα με τη Δ.Α.Κ.Ε., αντικατοπτρίζουν ένα βαθύ πρόβλημα στο εσωτερικό του εκπαιδευτικού συστήματος: την επαγγελματική και ψυχολογική εξάντληση των εκπαιδευτικών.
Οι αποφάσεις της 14ης συνεδρίασης του ΑΠΥΣΠΕ Αττικής
Στην ημερήσια διάταξη εξετάστηκαν μεταξύ άλλων:
Απαλλαγές στελεχών εκπαίδευσης (9 αιτήματα, 7 εγκρίσεις).
Αποδόσεις δεύτερης ειδικότητας σε εκπαιδευτικούς (4 εγκρίσεις).
Άδειες υπηρεσιακής εκπαίδευσης (1 αίτημα, απορρίφθηκε με ψήφους 3-2).
Άδειες άνευ αποδοχών (4 αιτήματα, 3 εγκρίσεις).
Άδειες άσκησης ιδιωτικού έργου (3 εγκρίσεις, 1 αναβολή).
Μονιμοποιήσεις εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΑΣΥ Αττικής (3 εγκρίσεις ομόφωνα).
Οι αιρετοί της Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε. επανέλαβαν τη θέση τους υπέρ της μονιμοποίησης όλων των συναδέλφων με διετή ευδόκιμη υπηρεσία χωρίς αξιολόγηση, υπογραμμίζοντας ότι η αστάθεια και η ανασφάλεια εντείνουν την ψυχολογική πίεση στους εκπαιδευτικούς.
Ένα σύστημα «στο όριο»
Η Δ.Α.Κ.Ε. επισημαίνει ότι, πέρα από τις παραιτήσεις και τις άδειες, 1.564 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτήθηκαν την τελευταία διετία μόνο στην Αττική, γεγονός που αποψιλώνει τα σχολεία από έμπειρο προσωπικό και αυξάνει το φόρτο εργασίας των υπολοίπων.
«Χαιρετίζουμε τους 50.000 διορισμούς και τα 3.448 νέα τμήματα ένταξης, αλλά πρέπει να δοθεί άμεσα λύση στο φαινόμενο της εργασιακής εξουθένωσης των συναδέλφων που οδηγούνται μακριά από την εκπαίδευση», αναφέρει χαρακτηριστικά το ενημερωτικό σημείωμα των αιρετών της Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.
Burnout στην εκπαίδευση: ελληνική ιδιαιτερότητα ή ευρωπαϊκό φαινόμενο;
Η εργασιακή εξουθένωση (burnout) αναγνωρίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως σύνδρομο επαγγελματικής κόπωσης, που προκαλείται από χρόνιο στρες στον χώρο εργασίας. Στην εκπαίδευση, η κόπωση αυτή συχνά προκύπτει από:
υπερβολικό διοικητικό φόρτο,
έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης και υποστήριξης,
συχνές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο,
κοινωνικές και οικονομικές πιέσεις,
συναισθηματική εμπλοκή με τους μαθητές.
Σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες (OECD, Eurydice), πάνω από το 45% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι βιώνουν συχνά συναισθήματα κόπωσης ή επαγγελματικής ματαίωσης. Στην Ελλάδα, η πίεση επιτείνεται από την πολυετή υποστελέχωση, την αξιολόγηση και τη διοικητική γραφειοκρατία.
Η κρίση στην ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών δεν είναι μόνο επαγγελματικό ζήτημα, αλλά θέμα ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης. Όταν οι εκπαιδευτικοί εξουθενώνονται, οι μαθητές και η κοινωνία χάνουν.
Η συζήτηση που άνοιξε στο Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Αττικής αποτελεί μια ευκαιρία αναστοχασμού για το πώς μπορεί το ελληνικό σχολείο να γίνει ξανά χώρος δημιουργίας, όχι εξάντλησης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
 
 Λεωνίδας Βουρλιώτης