Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο κύριος στόχος του Τμήματος Ένταξης είναι η υποστήριξη του μαθητή μέσα στη γενική τάξη (συνεκπαίδευση, διαφοροποίηση διδασκαλίας, συνεργασία εκπαιδευτικών).
Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. συντονίζεται με τον εκπαιδευτικό της τάξης για να υπάρχει συνέχεια.
Στόχος είναι η ενδυνάμωση του μαθητή ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στη γενική τάξη.
Οι μαθητές παρακολουθούν τη γενική τάξη και για ορισμένες ώρες πηγαίνουν στο Τ.Ε.Η διδασκαλία γίνεται είτε ατομικά είτε σε μικρές ομάδες, με εξατομικευμένες μεθόδους. Χρησιμοποιούνται διαφοροποιημένες στρατηγικές: πολυαισθητηριακές μέθοδοι (οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό υλικό),παιχνίδια ρόλων, εκπαιδευτικά λογισμικά, το Τμήμα Ένταξης δεν αντικαθιστά τη γενική τάξη, αλλά τη συμπληρώνει, προσφέροντας ένα ασφαλές και εξατομικευμένο πλαίσιο μάθησης.
Ο νόμος 5224/2025 - ΦΕΚ 142/Α/5-8-2025 επαναλαμβάνει με ακρίβεια το νόμο 4368/2016/άρθρο 82: Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους.
Κάθε οδηγία για αποκλειστική συνδιδασκαλία στην τάξη γενικής παιδείας είναι εκτός νόμου. Η ξεχωριστή αίθουσα προβλέπεται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών.
Είναι δυνατό και ταυτόχρονα τελέσφορο σε μια σχολική αίθουσα -πολλές φορές αρκετά μικρή- να βρίσκονται 27 μαθητές (και ένταξης και παράλληλης στήριξης ) και 3 εκπαιδευτικοί(γενικής, ειδικής, παράλληλης) ;
Συμπερασματικά σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο (ν. 3699/2008 & ν. 4368/2016, ν. 5224/2025 το Τ.Ε:
Δεν είναι υποχρεωτικό να γίνεται πάντα σε ξεχωριστή αίθουσα, αλλά το Τ.Ε. μπορεί να λειτουργεί είτε:
- μέσα στη γενική τάξη (συνδιδασκαλία, υποστήριξη σε πραγματικό χρόνο),
- είτε όταν αυτό δεν είναι εφικτό (π.χ. ο μαθητής χρειάζεται πιο εξατομικευμένη στήριξη ή συγκεκριμένες δεξιότητες), η διδασκαλία μπορεί να γίνεται και σε χωριστή αίθουσα, (αίθουσα ένταξης), για ορισμένο χρόνο όπου γίνονται μικρές ομάδες ή εξατομικευμένα μαθήματα.
Η επιλογή γίνεται ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή και βάσει των εκπαιδευτικών του αναγκών(π.χ Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος ).
Μια τέτοια συνδιδασκαλία που προτείνεται θα ήταν ενδιαφέρουσα να μας τη διδάξουν οι σύμβουλοι ειδικής αγωγής και παιδαγωγικής ευθύνης σε μια τάξη 27 μαθητών , αδιευκρίνιστων τετραγωνικών μέτρων με εκπαιδευτικό γενικής, ειδικής και παράλληλης εκπαίδευσης και με μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία…
ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΠΕ02 ΕΑΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ