Λίγες ημέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στις 11 Σεπτεμβρίου, το τοπίο στην εκπαίδευση παραμένει θολό. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμούς σχολικών μονάδων έχουν προκαλέσει έντονη ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα, που κάνει λόγο για μια συνειδητή πολιτική συρρίκνωσης.
Στην Κρήτη, το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε φέρνει σαρωτικές αλλαγές:
9 Δημοτικά και 9 Νηπιαγωγεία καταργούνται,
12 Δημοτικά και 51 Νηπιαγωγεία συγχωνεύονται,
ενώ ιδρύονται μόλις 3 νέα Δημοτικά και 1 Νηπιαγωγείο.
Παράλληλα, δεκάδες σχολεία υποβιβάζονται ή μετονομάζονται, ενώ λιγότερα προάγονται, δημιουργώντας ένα δίκτυο εκπαίδευσης μικρότερης εμβέλειας.
Οι ενώσεις δασκάλων και καθηγητών εκφράζουν ανοιχτά την αντίθεσή τους, τονίζοντας ότι οι αποφάσεις αυτές οδηγούν σε:
μείωση προσλήψεων,
μεγαλύτερα τμήματα,
και υποβάθμιση της ποιότητας της διδασκαλίας.
Όπως σημειώνουν, φέτος αναμένονται περίπου 8.800 νέοι διορισμοί, αριθμός χαμηλότερος ακόμη και από τις αρχικές προβλέψεις του ίδιου του υπουργείου (10.000).
Οι καταγγελίες εστιάζουν και στον μηχανισμό πρόσληψης. Εκπαιδευτικοί μιλούν για ασυνέπεια και έλλειψη σχεδιασμού, καθώς εντοπίζονται περιπτώσεις όπου:
δεν έγιναν προσλήψεις σε ειδικότητες με μεγάλα κενά,
ενώ σε άλλες θέσεις παρατηρείται υπερβολικός αριθμός διορισμών.
Δεν λείπουν, μάλιστα, φωνές που κάνουν λόγο για διαβλητό σύστημα, παρά τη διαβεβαίωση του υπουργείου ότι οι διαδικασίες είναι «απολύτως διαφανείς» με την εποπτεία του ΑΣΕΠ.
Σημαντικό ζήτημα παραμένει η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού μαθητών ανά τάξη. Στην Πρωτοβάθμια ο αριθμός φτάνει στους 25 μαθητές, ενώ στη Δευτεροβάθμια μπορεί να αγγίξει ακόμη και τους 28.
Ιδιαίτερα πλήττονται τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, που αναγκάζονται να φοιτούν σε μικτά τμήματα χωρίς επαρκή υποστήριξη, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητές τους και δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» Γιώργος Μακράκης χαρακτήρισε τις συγχωνεύσεις «συνειδητή παιδαγωγική πολιτική που εξυπηρετεί τη μείωση του κόστους για την Παιδεία». Όπως υπογράμμισε, το όριο μαθητών ανά τάξη αυξήθηκε από τους 22 (το 2018) στους 25 σήμερα, στοιχείο που αποδεικνύει την κατεύθυνση της πολιτικής.
Από την πλευρά της Δευτεροβάθμιας, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Ζαχαρίας Ρηγάκης έκανε λόγο για «απίστευτη προχειρότητα στον μηχανισμό προσλήψεων» και προειδοποίησε για μια «στενή και αποδυναμωμένη εκπαιδευτική κοινότητα τα επόμενα χρόνια».
Η σχολική χρονιά 2024-2025 ξεκίνησε με 1.300 συγχωνεύσεις τμημάτων πανελλαδικά. Οι συνέπειες ήταν:
τάξεις με 28-30 μαθητές,
περιορισμός της ενισχυτικής διδασκαλίας,
και μειωμένες παροχές για μαθητές με δυσκολίες.
Σε αρκετές περιοχές, όπως η Ξάνθη, το Κερατσίνι και η Καβάλα, οι συγχωνεύσεις προκάλεσαν αντιδράσεις από γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς τα παιδιά κλήθηκαν να φοιτήσουν σε υπερπλήρεις τάξεις ή να διανύουν μεγάλες αποστάσεις.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ