Η πρώτη (1η) ημέρα της σχολικής χρονιάς 2025-2026 πλησιάζει…
Τα Γενικά Λύκεια, τα οποία αφορούν αυτές οι σκέψεις, ξεκινούν τη νέα σχολική χρονιά με περισσότερες/περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς (!!!), αλλά και με προβλήματα λειτουργίας, που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, αλλά παραμένουν άλυτα, είτε θεσμικά, με ευθύνη της Πολιτείας, είτε στην πράξη, με ευθύνη ημών των εκπαιδευτικών ή/και άλλων stakeholders. Ενδεικτικά και χωρίς ιεράρχηση, καταγράφονται ορισμένα παρακάτω. Σημειώνεται ότι το Γενικό Λύκειο είναι είδος Σχολείου που ανήκει σε μη υποχρεωτική βαθμίδα εκπαίδευσης.
- Σύστημα προαγωγής και απόλυσης.
Είναι λογικό οι μαθήτριες/μαθητές να προάγονται και να απολύονται με κριτήριο τη σχέση του μέσου όρου των βαθμών των μαθημάτων και όχι του βαθμού κάθε μαθήματος με τον αριθμό δέκα (10);
- Αδικαιολόγητες απουσίες.
Είναι λογικό να επιτρέπεται στις/στους μαθήτριες/μαθητές να απουσιάζουν από τα μαθήματα για τουλάχιστον επτά (7) ημέρες, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, χωρίς καμία δικαιολογία;
- «Μεμονωμένες» απουσίες.
Είναι λογικό μαθήτριες/μαθητές να απουσιάζουν από ορισμένα μόνο μαθήματα κατά τη διάρκεια της ίδιας ημέρας και η επιλογή τους αυτή να μην ελέγχεται παιδαγωγικά;
- Ωριαίες απομακρύνσεις.
Είναι λογικό οι ωριαίες απομακρύνσεις, να δίνονται συχνά, να μην καταγράφονται στο «ποινολόγιο», να μην ελέγχονται παιδαγωγικά και φυσικά οι απομακρυνόμενες/απομακρυνόμενοι από τις τάξεις να μην απασχολούνται κατά τη διάρκειά τους;
- Είσοδος Σχολείου.
Είναι λογικό η είσοδος κάθε Σχολείου να μην παραμένει ελεγχόμενη καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Σχολείου; Υπενθυμίζεται εδώ η αντίστοιχη συζήτηση για τα Τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
- Πλήθος «εκδρομών διασκέδασης».
Είναι λογικό η λειτουργία των Σχολείων να δυσχεραίνεται από μεγάλο αριθμό εκδρομών που έχουν αποκλειστικό σκοπό τη διασκέδαση των μαθητριών/μαθητών; Οι μαθήτριες/μαθητές μαθαίνουν και εκτός τάξης, και εκτός Σχολείου ακόμα, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικών επισκέψεων, που διεξάγονται στο πλαίσιο κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων αλλά όχι κατά τη διάρκεια εκδρομών, που έχουν αποκλειστικό στόχο τη διασκέδασή τους.
- Πλήθος αθλητικών δραστηριοτήτων.
Είναι λογικό η λειτουργία των Σχολείων να δυσχεραίνεται από μεγάλο αριθμό αθλητικών δραστηριοτήτων; Άλλωστε, σύμφωνα με τον Θαλή τον Μιλήσιο, το υγιές σώμα είναι μία (1) από τις τρεις (3) προϋποθέσεις της ευτυχίας ενός ατόμου. Ευτυχισμένος άνθρωπος είναι «ο το μεν σώμα υγιής, την δε ψυχή εύπορος, τη δε φύσιν ευπαίδευτος»[1].
- Προσβασιμότητα.
Είναι λογικό μαθήτριες/μαθητές με αναπηρία ή και παροδικά προβλήματα κινητικότητας να αντιμετωπίζουν θέματα προσβασιμότητας στα Σχολεία του 2025;
- Συμπερίληψη.
Είναι λογικό να εμφανίζονται προβλήματα συμπερίληψης στο σύγχρονο ελληνικό Σχολείο; Ευχή: τα Τμήματα Ένταξης να λειτουργήσουν όπως ορίζει ο τίτλος τους!
- Βία.
Είναι λογικό η κάθε είδους βία να μην αποτελεί κυρίαρχο αντικείμενο συζήτησης και δράσεων από το σύνολο της Σχολικής Κοινότητας;
Θα μπορούσαν να καταγραφούν περισσότερα, τέτοιου είδους, προβλήματα…
Αν όμως τα παραπάνω είναι λογικά, τότε, ίσως, ο σκοπός των Γενικών Λυκείων και της μη υποχρεωτικής εκπαίδευσης γενικότερα θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί!
Καλή σχολική χρονιά!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ