Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.) απευθύνει ανοιχτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, κ. Ζαχαράκη, καταγγέλλοντας την αδιαφορία του Υπουργείου απέναντι σε διαχρονικά και άλυτα προβλήματα που επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Παρά τα επαναλαμβανόμενα αιτήματα για διάλογο και θεσμική συνάντηση, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου δεν έχει ανταποκριθεί, οδηγώντας την Π.Ε.ΣΥ.Ε. στη δημοσιοποίηση της επιστολής.
Όπως αναφέρει η Ένωση, οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης καλούνται να υποστηρίξουν παιδαγωγικά και επιστημονικά τους εκπαιδευτικούς, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν επιμορφώσεις, αλλά βρίσκονται αντιμέτωποι με έλλειψη επιμορφωτικού χρόνου, περιορισμένη πρόσβαση στον σχεδιασμό των δράσεων και απουσία θεσμικής υποστήριξης.
Η αξιολόγηση εφαρμόζεται χωρίς αξιοποίηση της εμπειρίας των Συμβούλων - Οικονομική και φυσική εξουθένωση των Συμβούλων
Η ατομική και σχολική αξιολόγηση υλοποιείται από το 2021, όμως, όπως σημειώνεται, δεν έχει ληφθεί υπόψη η εμπειρία των Συμβούλων Εκπαίδευσης, ενώ παραμένουν ζητήματα γραφειοκρατίας και λειτουργικής ασυνέπειας, που θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμη και τον σκοπό της διαδικασίας.
Η άσκηση καθηκόντων σε απομακρυσμένες περιοχές χωρίς επαρκή οικονομική κάλυψη, σε συνδυασμό με τη χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, έχει οδηγήσει πολλούς Συμβούλους σε οριακή σωματική και οικονομική επιβάρυνση, δημιουργώντας εύλογους προβληματισμούς για τη δυνατότητα συνέχισης του έργου τους.
Σύμφωνα με την επιστολή, οι Σύμβουλοι εργάζονται σε ανεπαρκείς υποδομές, συχνά χωρίς αυτόνομους χώρους, γραμματειακή υποστήριξη ή πρόσβαση σε βασικές ψηφιακές πλατφόρμες, ενώ η πολυδιάσπαση περιοχών ευθύνης και η διοικητική υπαγωγή σε Διευθύνσεις Εκπαίδευσης περιπλέκουν το έργο τους.
Η υποτίμηση του ρόλου και της αμοιβής
Η Π.Ε.ΣΥ.Ε. επισημαίνει ότι η μοριοδότηση της θέσης και το επίδομα ευθύνης δεν αντανακλούν το βάρος και την πολυπλοκότητα των αρμοδιοτήτων των Συμβούλων. Παράλληλα, ο ρόλος τους δεν αναγνωρίζεται θεσμικά στο σύνολό του, περιορίζοντας την επαγγελματική τους αναγνώριση.
Καλεί την Υπουργό να προχωρήσει άμεσα σε συνάντηση και ουσιαστική θεσμική διαβούλευση, με σκοπό την επεξεργασία λύσεων που θα ενισχύσουν τον ρόλο των Συμβούλων Εκπαίδευσης και θα στηρίξουν το δημόσιο σχολείο με επάρκεια, συνέπεια και ποιότητα.
Η επιστολή
ΘΕΜΑ: Ο θεσμός του Συμβούλου Εκπαίδευσης - Ρόλος, προκλήσεις και ανάγκη διαβούλευσης
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, κ. Ζαχαράκη
Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.), εκπροσωπώντας τον θεσμό των Συμβούλων Εκπαίδευσης, σάς απευθύνεται με σεβασμό και συναίσθηση ευθύνης, προκειμένου να επισημάνει κρίσιμα ζητήματα που επηρεάζουν τη δυνατότητα ουσιαστικής στήριξης των σχολικών μονάδων και την καθημερινή άσκηση των καθηκόντων μας, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί μέσα από τη θεσμική εμπειρία των τελευταίων ετών.
Η ανάγκη για συστηματικό διάλογο και ανατροφοδότηση είναι επιτακτική, προκειμένου ο θεσμός του Συμβούλου Εκπαίδευσης να συμβάλει πιο ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης έχουν αναλάβει την επιστημονική και παιδαγωγική υποστήριξη των εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού και της υλοποίησης επιμορφωτικών δράσεων. Ωστόσο, η απουσία θεσμοθετημένου επιμορφωτικού χρόνου (ο υπάρχων επιμορφωτικός χρόνος δεν είναι επαρκής αναφορικά με τις ανάγκες τις οποίες οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης γνωρίζουν από το πεδίο) και η περιορισμένη δυνατότητα συμμετοχής στον σχεδιασμό των επιμορφώσεων, δημιουργούν κενά που παρεμποδίζουν την αποτελεσματική άσκηση αυτού του ρόλου.
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εφαρμόζεται από το σχολικό έτος 2021–2022, χωρίς έως σήμερα να έχει αξιοποιηθεί η εμπειρία των Συμβούλων Εκπαίδευσης για τη βελτίωσή της. Ήδη έχουμε καταθέσει επανειλημμένα τεκμηριωμένες προτάσεις μέσω υπομνημάτων προς την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ. Για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει επισημανθεί αυξημένη γραφειοκρατία και περιορισμένη θεσμική υποστήριξη. Ενδεικτικά, η διαδικασία της αξιολόγησης δεν συνδέεται με την επιλογή νέων στελεχών, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον σκοπό της.
Η άσκηση των καθηκόντων μας περιλαμβάνει συνεχείς μετακινήσεις σε απομακρυσμένες περιοχές ευθύνης, με χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, χωρίς άμεση και πλήρη κάλυψη των σχετικών εξόδων για το έργο μας, είτε αυτό είναι επιμορφωτικό είτε αξιολογικό. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σημαντικό αριθμό συναδέλφων σε οριακή κατάσταση, τόσο οικονομικά όσο και σωματικά, θέτοντας σε δοκιμασία τη δυνατότητά τους να ανταποκριθούν στον ρόλο με επάρκεια και αξιοπρέπεια.
Επιπλέον, ο αριθμός των Συμβούλων Εκπαίδευσης σε πολλές ειδικότητες είναι εξαιρετικά περιορισμένος, καλύπτουν μεγάλο γεωγραφικό εύρος της χώρας και περιορίζεται ακόμη περισσότερο με τις αποχωρήσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης.
Επίσης, η έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού, η ανεπάρκεια ψηφιακής υποδομής και γραμματειακής υποστήριξης, καθώς και οι συχνά ακατάλληλες συνθήκες εργασίας εντός της πλειονότητας των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, καθιστούν δυσχερή την άσκηση των αρμοδιοτήτων μας. Σε πολλές περιπτώσεις, δεν διατίθεται καν λειτουργικά αυτόνομος χώρος, ενώ η πρόσβαση σε βασικά εργαλεία, όπως η πλατφόρμα myschool, παραμένει περιορισμένη. Η μη ενιαία εφαρμογή διαδικασιών και πρακτικών μεταξύ των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης αποδυναμώνει την εγκυρότητα και την αποτελεσματικότητα του έργου μας. Ταυτόχρονα η διοικητική υπαγωγή στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την πολυδιάσπαση των περιοχών ευθύνης, δημιουργεί επιπλέον λειτουργικές δυσκολίες.
Επιπρόσθετα, η μοριοδότηση της θέσης καθώς και το επίδομα των Συμβούλων Εκπαίδευσης εξακολουθούν να μην ανταποκρίνονται στο εύρος και τη βαρύτητα των ευθυνών και των αρμοδιοτήτων του ρόλου. Ο περιορισμένος χαρακτηρισμός της υπηρεσίας των συμβούλων εκπαίδευσης ως εκπαιδευτική, παραβλέπει το διδακτικό - συμβουλευτικό και διοικητικό έργο τους.
Τέλος, η περιορισμένη συμμετοχή των Συμβούλων Εκπαίδευσης σε επιτροπές που σχετίζονται με το επιστημονικό τους αντικείμενο και τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, περιορίζει τη δυνατότητα ουσιαστικής συμβολής τους στη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής.
Ως Π.Ε.ΣΥ.Ε., δεν επιδιώκουμε απλώς να επισημάνουμε τις δυσλειτουργίες, αλλά να συμβάλουμε ενεργά στην επίλυσή τους. Ζητούμε, λοιπόν, με πνεύμα συνεργασίας άμεση συνάντηση και θεσμική διαβούλευση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ώστε να εξεταστούν τεκμηριωμένα τα ζητήματα που έχουν προκύψει και να διαμορφωθούν αποτελεσματικές λύσεις προς όφελος της δημόσιας εκπαίδευσης πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Με εκτίμηση,
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.ΣΥ.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέες ταυτότητες: Πότε λήγει η διορία για αλλαγή και πόσο κοστίζει η έκδοση
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ