Σκληρή και τεκμηριωμένη κριτική στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας άσκησε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής η βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Αριστεράς και ειδική αγορήτρια, Μερόπη Τζούφη.
Όπως τόνισε, το νομοσχέδιο αποτελεί ένα ακόμη βήμα σε μια συνεκτική στρατηγική αποδόμησης της δημόσιας εκπαίδευσης και επιβολής ενός αυταρχικού, ταξικού και αντιδημοκρατικού πλαισίου, που ξεκινά από τα σχολεία και φτάνει μέχρι τα πανεπιστήμια. «Δεν πρόκειται για παιδαγωγική ανάγκη ή θεσμικό σχεδιασμό, αλλά για πολιτική επιλογή: ενίσχυση της καταστολής, αποδιάρθρωση της δημόσιας εκπαίδευσης, προνομιακή μεταχείριση των ιδιωτικών συμφερόντων».
Στο επίκεντρο της κριτικής της στάθηκε το μέρος του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο - όπως υπογράμμισε - «συνιστά τη θεσμικά πιο επιθετική παρέμβαση στα δημόσια πανεπιστήμια από τη μεταπολίτευση και μετά». Μεταξύ άλλων, εισάγονται:
• διαγραφές φοιτητών ακόμη και χωρίς ακρόαση,
• πλατφόρμες πειθαρχικών φακέλων,
• πλέγμα επιτήρησης με μονάδες και παρατηρητήρια «ασφάλειας»,
• ειδικοί εισαγγελείς για «εγκλήματα φοιτητικής δράσης»,
• πειθαρχικές και ποινικές ρυθμίσεις χωρίς διαβούλευση, χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση, χωρίς συναίνεση της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Η Μερόπη Τζούφη παρέθεσε και την έκθεση της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ), η οποία αποδομεί το κυβερνητικό αφήγημα περί αύξησης της παραβατικότητας στα ΑΕΙ, τονίζοντας ότι «το πανεπιστήμιο δεν είναι εστία εγκληματικότητας, αλλά χώρος ελευθερίας, μάθησης και δημοκρατίας».
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο άρθρο 134 για τη θεσμική εγγύηση λειτουργίας των λεγόμενων «ιδιωτικών πανεπιστημίων» (ΝΠΠΕ), το οποίο «ξηλώνει ακόμα και τις ελάχιστες απαιτήσεις που η ίδια η κυβέρνηση είχε θεσπίσει». Χωρίς σχέδια σπουδών, χωρίς υποδομές, χωρίς λογοδοσία, αλλά με πλήρη πολιτική και νομική κάλυψη, «τα ιδιωτικά ψευτοπανεπιστήμια αποκτούν ασυλία και θεσμική ασυδοσία, την ώρα που τα δημόσια πανεπιστήμια πνίγονται στους περιορισμούς και τις πειθαρχικές διώξεις».
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής, με την κατάργηση ενταξιακών πολιτικών και την επιστροφή στη λογική των ειδικών σχολείων, καθώς και στη μετακύλιση ευθυνών και κόστους στις σχολικές μονάδες και τους δήμους. Παράλληλα, στηλίτευσε τις ρυθμίσεις που δημιουργούν ένα «ταξικό και εσωτερικά άνισο εκπαιδευτικό σύστημα», με εργαζόμενους δύο ταχυτήτων και εθελοντισμό χωρίς αναγνώριση.
Αναφορικά με τα ζητήματα θρησκευμάτων, αναγνώρισε ορισμένες θετικές ρυθμίσεις, όμως κατήγγειλε τη συνολική κατεύθυνση του Μέρους Β ως «πλαίσιο πολιτειακού ελέγχου και αυταρχισμού». Επισήμανε τον θεσμικό αναχρονισμό στην επαναφορά του αποτυχημένου θεσμού των ιεροδιδασκάλων και τις διακρίσεις εις βάρος μεταναστευτικών και θρησκευτικών κοινοτήτων. «Η θρησκευτική ελευθερία και η ισότητα δεν μπορούν να συνυπάρχουν με λογικές πειθάρχησης και διοικητικού ελέγχου», σημείωσε.
Για το ζήτημα της Ιεράς Μονής Σινά, αναγνώρισε την ανάγκη προστασίας της, αλλά χαρακτήρισε την κυβερνητική διαχείριση πρόχειρη και αδιαφανή, ενώ έθεσε ερωτήματα για τη νομική και κανονική υπόσταση του υπό ίδρυση φορέα.
Τέλος, άσκησε κριτική στις ρυθμίσεις για τον αθλητισμό, τις οποίες χαρακτήρισε αντιφατικές: «Αναγνωρίζουμε κάποιες θετικές διατάξεις, αλλά απουσιάζει οποιοδήποτε συνεκτικό όραμα για μαζικό, κοινωνικό και δημοκρατικό αθλητισμό. Αντί για στρατηγική, βλέπουμε έναν αποσπασματικό τεχνοκρατισμό».
Κλείνοντας, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς κάλεσε την πανεπιστημιακή κοινότητα, τους φοιτητικούς συλλόγους και τις προοδευτικές δυνάμεις να συγκροτήσουν «ένα ευρύ κοινωνικό και πολιτικό μέτωπο υπεράσπισης της δημόσιας εκπαίδευσης, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της παιδαγωγικής δημοκρατίας». Όπως υπογράμμισε:
«Δεν υπάρχει ακαδημαϊκή πρόοδος χωρίς ελευθερία. Δεν υπάρχει έρευνα χωρίς αμφισβήτηση. Δεν υπάρχει γνώση χωρίς δικαιώματα. Και δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς φοιτητές».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Voucher 2250 ευρώ σε ανέργους με ΚΑΥΑΣ DYPAHS - ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΚΕΚ ΕΔΩ
1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ