Επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ και τις αρμόδιες υπηρεσίες, με αιτήματα για ενίσχυση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στους μόνιμους διορισμούς, δίκαιη και διαφανή διαδικασία τοποθετήσεων στα νέα Τμήματα Ένταξης, συμπληρωματική φάση μεταθέσεων, καθώς και άμεση αλλαγή πλαισίου μεταθέσεων/αποσπάσεων σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία.
Με αφορμή την έκδοση και αποστολή προς όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της εγκυκλίου 2851/Ε2/25-07-2025 με θέμα: «Προσδιορισμός οργανικών θέσεων στα νεοϊδρυθέντα Τμήματα Ένταξης και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», απέστειλα επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, τις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά και την ΟΛΜΕ.
Στην επιστολή αναδεικνύονται ζητήματα που χρίζουν άμεσης παρέμβασης και αφορούν:
- τους επικείμενους μόνιμους διορισμούς,
- τη διαδικασία οριστικών τοποθετήσεων σε Τμήματα Ένταξης,
- την ανάγκη για συμπληρωματικές μεταθέσεις,
- και την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου υπηρεσιακών μεταβολών σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία.
Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘΑ για τις Οργανικές Θέσεις στα Νέα Τμήματα Ένταξης – Άμεσες Τοποθετήσεις Εκπαιδευτικών Δ.Ε.
Εκδόθηκε και απεστάλη σήμερα σε όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης η υπ. αριθμ. 2851/Ε2/25-07-2025 εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘΑ με θέμα: «Προσδιορισμός οργανικών θέσεων στα νεοϊδρυθέντα Τμήματα Ένταξης και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης »
Ζητείται από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να ολοκληρώσουν άμεσα τη προβλεπόμενη διαδικασία:
- Προσδιορισμός αριθμητικά και ανά κλάδο/ειδικότητα των οργανικών θέσεων του Τμήματος Ένταξης που ιδρύεται σε κάθε σχολική μονάδα της ΔΔΕ.
Οριστική τοποθέτηση στις προαναφερόμενες θέσεις των Τ.Ε. εκπαιδευτικών που είναι στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ στην περιοχή μετάθεσης (όπου ανήκει το ΤΕ) για την ΕΑΕ.
Καταγραφή στοιχείων - εναπομείνασες κενές οργανικές θέσεις του Τμήματος Ένταξης της κάθε σχολικής μονάδας.
Αποστολή των στοιχείων στον αρμόδιο Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να καταχωρίσει την πρότασή του αναφορικά με τις εναπομείνασες κενές οργανικές θέσεις ανά κλάδο/ειδικότητα, τμήμα ένταξης και περιοχή μετάθεσης.
Η παραπάνω διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε επίπεδο ΔΔΕ έως την Τετάρτη 30.07.2025 και σε επίπεδο ΠΔΕ έως την Πέμπτη 31.07.2025.
Για τη διαδικασία τοποθέτησης σε οργανικές θέσεις στα νέα Τμήματα Ένταξης, παραθέτω το σχετικό απόσπασμα της επιστολής που απέστειλα: «Στο άρθρο 77 του ν. 5218/2025 (ΦΕΚ Α’ 125/14.07.2025) προστίθεται μεταβατική διάταξη στο άρθρο 35 του ν. 3699/2008.
Η εν λόγω διάταξη ορίζει ότι οι νέες οργανικές θέσεις διατίθενται αποκλειστικά:
(1) Για την οριστική τοποθέτηση εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση των Περιφερειακών Συμβουλίων.
(2) Για την εξέταση αιτήσεων μετάθεσης που δεν ικανοποιήθηκαν σε καμία επιλογή.
(3) Όσες θέσεις απομείνουν, διατίθενται για διορισμό.
Δεν δίνεται δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων μετάθεσης ή βελτίωσης, γεγονός που οδηγεί σε αποκλεισμό πλήθους εκπαιδευτικών που θα επιθυμούσαν να τοποθετηθούν σε αυτές τις θέσεις, εφόσον δεν υπήρχαν όταν υποβλήθηκαν οι αρχικές αιτήσεις.
Η αιφνιδιαστική κατανομή οργανικών, χωρίς νέα φάση μετάθεσης και δημοσιοποίηση των νέων θέσεων, αντιβαίνει σε βασικές αρχές ισότητας και χρηστής διοίκησης.
Το καθεστώς αυτό δημιουργεί διακρίσεις και ενδέχεται να αποτελέσει αντικείμενο προσφυγών, οι οποίες όχι μόνο έχουν κόστος για τους εκπαιδευτικούς αλλά και υπονομεύουν το κύρος των θεσμών.
Επομένως εγείρονται σοβαρά ερωτήματα ως προς τη νομιμότητα και την ισονομία στη διαδικασία διάθεσης των νέων οργανικών θέσεων στα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.) της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τι προτείνεται:
- Άμεση πρόβλεψη συμπληρωματικής φάσης μετάθεσης για τις νέες οργανικές θέσεις, με δυνατότητα υποβολής αίτησης από το σύνολο των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών.
- Δημόσια ανάρτηση και διαφάνεια των οργανικών θέσεων που δημιουργούνται σε Τ.Ε., ανά ειδικότητα και ΠΥΣΔΕ.
- Καθολική εφαρμογή των αρχών του Π.Δ. 50/1996 όπως ισχύει, στις μεταθέσεις ΕΑΕ.
- Άμεση έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου που να αποσαφηνίζει τις δυνατότητες για δικαίωμα υποβολής νέας αίτησης για τις θέσεις που δημιουργήθηκαν μετά την ολοκλήρωση της κύριας φάσης μεταθέσεων.
Το γεγονός ότι η διαδικασία προβλέπεται σε νόμο, δεν σημαίνει ότι είναι υπεράνω δικαστικής κρίσης.
Οι νόμοι ελέγχονται ως προς τη συνταγματικότητά τους, ιδίως όταν θίγουν θεμελιώδη δικαιώματα (π.χ. αρχή ισότητας, δικαίωμα συμμετοχής σε δημόσιες θέσεις) και δημιουργούν αναιτιολόγητους αποκλεισμούς ομάδων εργαζομένων από διαδικασίες κρίσης.
Για τους παραπάνω λόγους, παρακαλώ να εξετάσετε τη δυνατότητα άμεσης πολιτικής λύσης, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή των αρχών της ισότητας, της αξιοκρατίας και της διαφανούς πρόσβασης σε δημόσιες θέσεις.
Η παρούσα μορφή της διάταξης αποκλείει μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών από τη δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία, γεγονός που δημιουργεί εύλογο έδαφος αμφισβήτησης ως προς τη συνταγματικότητά της.
Η αναθεώρησή της μέσω τροποποιητικής νομοθετικής ρύθμισης, πριν οδηγηθεί η υπόθεση σε ενδεχόμενη προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το μόνο αρμόδιο όργανο για την ακύρωση νόμου/διάταξης ως αντισυνταγματικού/ης, θα συμβάλει ουσιαστικά στη διατήρηση της θεσμικής συνέπειας και της εμπιστοσύνης του εκπαιδευτικού κόσμου προς την Πολιτεία.
Πρόβλεψη συμπληρωματικής φάσης μετάθεσης για εκπαιδευτικούς ειδικών κατηγοριών
Ένα σοβαρό πρόβλημα που εντείνει το αίσθημα αδικίας αφορά τους εκπαιδευτικούς ειδικών κατηγοριών, οι οποίοι εξαιρέθηκαν από τις μεταθέσεις του 2024, λόγω της μη αναδρομικής ισχύος του Ν. 5128/2024.
Με δεδομένο τη ψήφιση της σχετικής διάταξης εντός της εβδομάδας, θα πρέπει να προβλεφθεί συμπληρωματική φάση μεταθέσεων και για αυτούς τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αποκατασταθεί η θεσμική αδικία εις βάρος τους.
Η ρύθμιση να συνοδεύεται από σαφείς οδηγίες προς τα ΠΥΣΔΕ και το ΚΥΣΔΕ, ώστε να εφαρμοστεί ενιαία, ισότιμα και διαφανώς.
Η μη πρόβλεψη τέτοιας συμπληρωματικής φάσης θα συνιστά συνεχιζόμενη άνιση μεταχείριση».
Διορισμοί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Με αφορμή τους επικείμενους 10.000 διορισμούς, επισημαίνεται:
«Οι μόνιμοι διορισμοί συνιστούν αναγκαία και θετική πρωτοβουλία, όμως εκφράζεται ανησυχία ότι η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ιδίως στη Γενική Παιδεία, δεν φαίνεται να λαμβάνει την αναλογική μέριμνα που απαιτούν οι πραγματικές της ανάγκες.
Οι ετήσιες ελλείψεις είναι τεκμηριωμένες και πάγιες, με χιλιάδες θέσεις να καλύπτονται κάθε χρόνο από αναπληρωτές/τριες.
O διορισμός μόνιμου προσωπικού αποτελεί θεσμική ενίσχυση της συνέχειας και της σταθερότητας του εκπαιδευτικού συστήματος.
Ζητείται από την πολιτική ηγεσία να κατανείμει τους διορισμούς, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες ανά ειδικότητα και περιοχή» .
Υπηρεσιακές Μεταβολές στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία
Στο σχετικό απόσπασμα αναφέρεται: « Η εικόνα που αποτυπώνεται κάθε χρόνο στη διαδικασία μεταθέσεων και αποσπάσεων στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία προκαλεί έντονη απογοήτευση, αμφισβήτηση και εύλογες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών.
Η διαδικασία χαρακτηρίζεται από έλλειψη σαφών και διαφανών κριτηρίων, απουσία μοριοδότησης και ανεπαρκή αιτιολόγηση αποφάσεων.
Έχουν κατατεθεί προτάσεις από την αρμόδια υπηρεσία και από συλλογικότητες εκπαιδευτικών, όμως το πλαίσιο παραμένει αμετάβλητο.
Ακολουθεί έντονο και ξεκάθαρο αίτημα:
Η ανάγκη για ριζική αναμόρφωση της διαδικασίας είναι επιτακτική και αδιαπραγμάτευτη.
Το ισχύον πλαίσιο δεν διασφαλίζει ισονομία, δεν είναι διαφανές και δεν αντέχει στον έλεγχο της αξιοπιστίας.
Η αίσθηση αδικίας και η διαρκής ταλαιπωρία των εκπαιδευτικών υπονομεύουν τη δημόσια εκπαίδευση και εκθέτουν όλους τους εμπλεκόμενους.
Επίλογος της Παρέμβασης
«Οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν διεκδικούμε προνομιακή μεταχείριση· ζητούμε ενιαίους, διαφανείς και δίκαιους κανόνες για όλους και όλες.
Η διαφύλαξη της θεσμικής νομιμότητας, η ελέγξιμη εφαρμογή των νόμων και η πλήρης ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων αποτελούν καθήκον της Πολιτείας.
Με την επιστολή αυτή εκφράζεται η φωνή ενός ευρύτερου εκπαιδευτικού σώματος που ζητά διορθώσεις, θεσμική θωράκιση και αποκατάσταση εμπιστοσύνης.
Ευελπιστούμε ότι το Υπουργείο θα ανταποκριθεί άμεσα και αποτελεσματικά στα αιτήματα που τίθενται».
Θοδωρής Κατσωνόπουλος,
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Η διεφθαρμένη διαδικασία εισαγωγής των πλούσιων γόνων σε ελίτ Πανεπιστήμια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ