Για τα θέματα στην Οικονομία, στη Φυσική και στην Ιστορία (ΓΕΛ) στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025, το alfavita.gr ζήτησε, εκτός από την ομάδα βαθμολογητών, και από το ChatGPT μια εκτίμηση της δυσκολίας των θεμάτων.
Να λοιπόν τι μας απάντησε:
Πως το ChatGPT αξιολογεί τα θέματα στην Οικονομία
Βάσει της ανάλυσης των θεμάτων από την τεχνήτη νοημοσύνη του μαθήματος Οικονομίας Προσανατολισμού για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, η συνολική δυσκολία μπορεί να χαρακτηριστεί ως μέτρια προς αυξημένη, με επιμέρους στοιχεία που απαιτούν ισχυρή κατανόηση της θεωρίας και ικανότητες στην ανάλυση και στους υπολογισμούς.
Ακολουθεί αξιολόγηση ανά θεματική ενότητα:
Θέμα Α: Ερωτήσεις θεωρίας και πολλαπλής επιλογής
Το πρώτο θέμα περιλάμβανε κλασικού τύπου ερωτήσεις Σωστό/Λάθος και πολλαπλής επιλογής.
Δυσκολία: Χαμηλή προς μέτρια.
Απαιτεί: Καλή γνώση βασικών εννοιών (π.χ. δημοσιονομική πολιτική, κόστη, ανεργία, φάσεις οικονομικού κύκλου).
Παρατήρηση: Η διατύπωση ορισμένων προτάσεων (όπως η β’ και η δ’) απαιτούσε προσοχή, καθώς στόχευε στην παγίδευση του μαθητή.
Θέμα Β: Ανάπτυξη θεωρητικού θέματος
Η ερώτηση ζητούσε την ανάλυση των αδυναμιών του Α.Ε.Π. ως δείκτη ευημερίας.
Δυσκολία: Μέτρια.
Απαιτεί: Κατανόηση πέρα από την αποστήθιση — απαιτούσε συγκρότηση σκέψης και οργανωμένη ανάπτυξη με επιχειρήματα.
Παρατήρηση: Όποιος είχε κατανοήσει καλά τη θεωρία, μπορούσε να ανταποκριθεί επιτυχώς.
Θέμα Γ: Παραγωγικές δυνατότητες και κόστος ευκαιρίας
Το τρίτο θέμα ήταν υπολογιστικό με θεωρητική τεκμηρίωση.
Δυσκολία: Μέτρια προς αυξημένη.
Απαιτεί:
Υπολογισμούς κόστους ευκαιρίας.
Κατανόηση εννοιών όπως εφικτότητα παραγωγής και τεχνολογικές αλλαγές.
Αναλυτική σκέψη.
Παρατήρηση: Τα ερωτήματα ήταν διαβαθμισμένα — οι μαθητές με καλή εξάσκηση μπορούσαν να ανταποκριθούν πλήρως.
Θέμα Δ: Συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς
Το τέταρτο θέμα κινήθηκε σε αμιγώς μαθηματικό και εφαρμοσμένο πλαίσιο, με έμφαση στις παρεμβάσεις του κράτους (κατώτατη τιμή, πλεόνασμα, κρατική δαπάνη).
Δυσκολία: Αυξημένη.
Απαιτεί:
Ικανότητα επίλυσης εξισώσεων.
Σχεδίαση γραφήματος.
Υπολογισμούς δημοσιονομικής επιβάρυνσης.
Κατανόηση της μεταβολής στη συνολική δαπάνη.
Παρατήρηση: Το ερώτημα Δ3 και Δ4 απαιτούσε συνδυασμό αριθμητικής ικανότητας και οικονομικής ερμηνείας, κάτι που δεν είναι πάντα εύκολο για όλους τους υποψηφίους.
Γενική εκτίμηση
Δομή Θεμάτων: Ισορροπημένη και καλύπτει όλο το φάσμα της ύλης.
Διαβάθμιση Δυσκολίας: Από βασική θεωρία (Θέμα Α) σε απαιτητικές εφαρμογές (Θέματα Γ και Δ).
Προετοιμασία: Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές είχαν τις δυνατότητες να γράψουν υψηλή βαθμολογία. Ωστόσο, χωρίς επαρκή εξάσκηση σε υπολογιστικά ζητήματα, ήταν δύσκολο να επιτευχθεί το άριστα.
Πώς το ChatGPT αξιολογεί τα θέματα στη Φυσική
Για τα θέματα στη Φυσική (ΓΕΛ) στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025, στο alfavita.gr ζητήσαμε από το ChatGPT μια εκτίμηση της δυσκολίας των θεμάτων.
Τα φετινά θέματα Φυσικής Προσανατολισμού για τα ΓΕΛ στις Πανελλαδικές 2025 χαρακτηρίζονται υψηλού επιπέδου, με σημαντικό βαθμό δυσκολίας, ιδιαίτερα ως προς την έκταση, την απαιτούμενη συνθετική σκέψη και τη χρήση διαθεματικών γνώσεων. Ακολουθεί αναλυτική αξιολόγηση:
Δείτε ΕΔΩ τα θέματα στην Φυσική
Δείτε επίσης:
Δείτε ΕΔΩ τις απαντήσεις και εκτιμήσεις στα θέματα στη Φυσική
ΘΕΜΑ Α (θεωρία πολλαπλής επιλογής & Σ/Λ)
Απαιτεί βασική γνώση θεωρίας, αλλά υπάρχουν και «παγίδες» στην κατανόηση:
Α1, Α3 και Α4 απαιτούν καλή κατανόηση των εννοιών αυτεπαγωγής, μαγνητικής δύναμης και εξαναγκασμένης ταλάντωσης.
Η Α5 περιλαμβάνει Σ/Λ με προτάσεις που καλύπτουν φάσμα γνώσεων (κύματα, κβαντομηχανική, θερμική ακτινοβολία) και περιέχει παραπλανητικά στοιχεία (π.χ. διαμήκη κύματα).
Βαθμός δυσκολίας: μέτριος έως αυξημένος για καλά διαβασμένους υποψηφίους.
ΘΕΜΑ Β (συνδυαστικές σύντομες ασκήσεις)
Περιλαμβάνει:
Β1: σύγκρουση σωμάτων – απαιτεί καλή γνώση μηχανικής και διατήρηση κινητικής ενέργειας.
Β2: ερμηνεία στιγμιότυπου εγκάρσιου κύματος – ιδιαίτερα απαιτητικό λόγω φάσης και ταχύτητας.
Β3: φαινόμενο Compton – χρειάζεται μαθηματική ακρίβεια και κατανόηση ενέργειας-μάζας.
Βαθμός δυσκολίας: αυξημένος, ιδίως το Β2 και Β3 – απαιτούν όχι απλώς αποστήθιση αλλά βαθιά κατανόηση των φαινομένων.
ΘΕΜΑ Γ (ηλεκτρομαγνητισμός – συνδυαστικά ερωτήματα)
Το Γ1 απαιτεί κατασκευή γραφικής παράστασης ΗΕΔ σε μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο (παραγωγή επαγωγής).
Το Γ2-Γ3 βασίζεται σε εναλλασσόμενο ρεύμα και υπολογισμό εκλυόμενης θερμότητας, με έμφαση στην εξάρτηση από τη συχνότητα.
Το Γ4 απαιτεί χρήση τύπων μαγνητικής αλληλεπίδρασης μεταξύ αγωγών (δύναμη μεταξύ παράλληλων ρευμάτων), πράγμα ασυνήθιστο σε αυτό το επίπεδο.
Βαθμός δυσκολίας: υψηλός – χρειάζεται καλή κατανόηση της Φυσικής Γ’ Λυκείου αλλά και δεξιότητα στη χρήση τύπων.
ΘΕΜΑ Δ (σύνθετο πρόβλημα μηχανικής – κλασικά και κυλιόμενα σώματα, ταλαντώσεις)
Πρόκειται για το πιο απαιτητικό θέμα:
Δ1 περιλαμβάνει χρήση της ισορροπίας νήματος-ελατηρίου.
Δ2 συνδυάζει κυλίσεις, ταχύτητες σημείων και χρονισμό με ταλάντωση – με παγίδες κατανόησης.
Δ3 ζητά υπολογισμό έργου δύναμης ελατηρίου – απαιτεί πλήρη εικόνα κίνησης.
Δ4 είναι πρωτότυπο – απαιτεί σχεδίαση δύναμης σε σχέση με μετατόπιση, δύσκολο ακόμη και για άριστους.
Βαθμός δυσκολίας: πολύ υψηλός, με απαιτήσεις σε κατανόηση διανυσμάτων, συνδυαστική σκέψη και διαγραμματική αναπαράσταση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Τα θέματα είναι πλήρως εντός ύλης αλλά δεν είναι προβλέψιμα, γεγονός που καθιστά την εξεταστική δοκιμασία αξιόπιστη για διάκριση καλά προετοιμασμένων μαθητών.
Ευνοούνται οι υποψήφιοι με βαθιά κατανόηση, μεθοδολογική σκέψη και ικανότητα ανάλυσης πολλαπλών φυσικών φαινομένων.
Η διαβάθμιση υπάρχει, όμως οι κορυφαίες βαθμολογίες απαιτούν πολύ καλό επίπεδο γνώσεων και εξάσκησης.
Εκτιμώμενη κατανομή:
Έως 12-13/20: προσβάσιμο για καλά διαβασμένους.
13-17/20: απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία.
17-20/20: μόνο για υποψηφίους με άριστο επίπεδο γνώσης και εμπειρίας στις Πανελλήνιες.
Πώς το ChatGPT αξιολογεί τα θέματα στην Ιστορία
Σύμφωνα με το ChatGPT, η εξέταση της Ιστορίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 (Ημερήσια και Εσπερινά Γενικά Λύκεια) χαρακτηρίζεται ισορροπημένη, με απαιτητικότητα στο μέτρο των δυνατοτήτων των καλά προετοιμασμένων μαθητών, ενώ ελέγχει ποικιλία δεξιοτήτων: αποστήθιση, κριτική σκέψη και ικανότητα συνδυαστικής ανάλυσης. Παρακάτω ακολουθεί αναλυτική αξιολόγηση των θεμάτων:
ΘΕΜΑ Α1: Ορισμοί ιστορικών όρων
Ζητούνται οι όροι:
«Πανελλήνιον»,
Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής,
ΠΑΟΥΕΡ (Πρόγραμμα Αμερικανικής Οικονομικής Ενίσχυσης της Ελλάδας).
Αξιολόγηση:
Απαιτεί καλή γνώση του σχολικού εγχειριδίου, καθώς και ακρίβεια στη χρήση των όρων.
Οι όροι είναι εντός της ύλης και βασικοί για την κατανόηση της νεότερης ελληνικής ιστορίας (διεθνής επιρροή, προσφυγικό, οικονομική βοήθεια).
Δεν παρουσιάζουν υπερβολική δυσκολία, αλλά απαιτούν σαφήνεια και ορθό ιστορικό πλαίσιο.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Προσβάσιμο για προετοιμασμένους.
ΘΕΜΑ Α2: Σωστό – Λάθος
Πέντε προτάσεις που καλύπτουν θέματα όπως:
Ποντιακό ζήτημα
Ελονοσία
Οθωνική περίοδος
Οικονομία Πόντου
Στρατιωτικός Σύνδεσμος
Αξιολόγηση:
Ελέγχει ακριβή γνώση γεγονότων και την ικανότητα του μαθητή να εντοπίσει παρανοήσεις ή λεπτομέρειες.
Περιλαμβάνει μία παγίδα με το Ποντιακό ζήτημα και μία δύσκολη αναφορά στην Κερασούντα.
Θετικά: Προσφέρει διασπορά θεμάτων από πολλές ενότητες.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο έως υψηλό – Απαιτεί προσοχή στις λεπτομέρειες.
ΘΕΜΑ Β1: Εμπορική και ναυτιλιακή δραστηριότητα (18ος αιώνας)
Αξιολόγηση:
Αντλείται από το πρώτο κεφάλαιο και απαιτεί συνδυασμό αιτίων (γεωγραφικών, πολιτικών, οικονομικών).
Ερώτημα προβλεπόμενο – Κλασικό και σαφές στη διατύπωση.
Επίπεδο δυσκολίας: Χαμηλό έως μέτριο – Ευνοεί καλά διαβασμένους.
ΘΕΜΑ Β2: Πρόγραμμα του ΣΕΚΕ (1918)
Αξιολόγηση:
Θέμα απόλυτα εντός ύλης και σημαντικό για κατανόηση κοινωνικών και ιδεολογικών ζυμώσεων του 20ού αιώνα.
Χρειάζεται ακρίβεια στην αναφορά θέσεων και προτάσεων του κόμματος.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Ζητά στοχευμένη αναφορά στο περιεχόμενο του κόμματος.
ΘΕΜΑ Γ1: Αγροτική αποκατάσταση προσφύγων (ΕΑΠ)
Ανάλυση δύο ερωτημάτων με βάση τα ιστορικά στοιχεία και τα παρατιθέμενα κείμενα:
(α) Μέσα και τρόπος αγροτικής αποκατάστασης
(β) Σύστημα στέγασης των αγροτών προσφύγων
Αξιολόγηση:
Πολύ καλά δομημένο θέμα, που ζητά ουσιαστικό συνδυασμό σχολικού βιβλίου + πηγών.
Τα κείμενα είναι σαφή και κατατοπιστικά, βοηθώντας και τους λιγότερο διαβασμένους να ανταποκριθούν αξιοπρεπώς.
Η ανάλυση του ρόλου της ΕΑΠ είναι καίρια για την ελληνική κοινωνική και οικονομική ιστορία του 20ού αιώνα.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Υψηλό για όσους δεν κατέχουν καλά την τεχνική αξιοποίησης πηγών.
ΘΕΜΑ Δ1: Κίνημα Θερίσου – Εξέλιξη Κρητικού Ζητήματος
(α) Θετικές εξελίξεις από το Κίνημα του Θερίσου
(β) Πολιτική κατάσταση μέχρι Αύγουστο 1906
Αξιολόγηση:
Θέμα ιστορικά πυκνό και απαιτητικό, αφορά το κρίσιμο πέρασμα από την Αυτονομία στην Ένωση της Κρήτης.
Τα παρατιθέμενα τρία κείμενα ενισχύουν τη δυνατότητα διασταύρωσης πληροφοριών, αλλά απαιτούν καλή σύνθεση.
Το θέμα ευνοεί όσους έχουν βαθύτερη κατανόηση των πολιτικών εξελίξεων και των διπλωματικών ελιγμών της περιόδου.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Υψηλό – Δίνει δυνατότητα διάκρισης των αριστούχων.
Συνολική Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Κριτήριο | Αξιολόγηση |
---|---|
Θεματολογική ποικιλία | ✔️ Υψηλή |
Ισορροπία αποστήθισης-ανάλυσης | ✔️ Καλή |
Δυσκολία | ⚖️ Μέτρια προς υψηλή |
Δυνατότητα διάκρισης αριστούχων | ✔️ Ναι |
Προβλεψιμότητα θεμάτων | ✔️ Εντός ύλης – Χωρίς εκπλήξεις |
Τα θέματα της Ιστορίας 2025 είναι καλοσχεδιασμένα, σαφή και απαιτούν σφαιρική προετοιμασία. Δεν αιφνιδιάζουν, αλλά ξεχωρίζουν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές που συνδυάζουν γνώση, κριτική σκέψη και ικανότητα αξιοποίησης πηγών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ