Τεχνητή Νοημοσύνη
«Είναι μια μορφή βιοανάδρασης (συνδυασμός νου και σώματος), ως μαθησιακή διαδικασία, όπου μέσω συνεχών προσπαθειών προς το στόχο, ανακαλύπτεται, τυχαία ή μετά από επεξεργασία»

Λίγο-πολύ, όλοι ακούσαμε για την τεχνητή νοημοσύνη.

Είναι περιττό και άσκοπο, νομίζω, να επαναλάβουμε διάφορους ορισμούς και ιδιότητες.

Δεν έχω γνώμη (βαθύτερη γνώση), ούτε καν άποψη για τις λεπτομέρειες, αλλά με την πρώτη μου επικοινωνία με το ChatGpt, υποθέτω βάσιμα ότι, σε γνωστικά ερωτήματα, απαντά δια της δοκιμής και πλάνης, παλαιά μέθοδο μάθησης, από τους συμπεριφοριστές (των δύο προηγούμενων αιώνων, που την ονομάζουμε χιουμοριστικά «χωριάτικη» μέθοδο), που όμως την προτιμά κυρίως και η ΑΙ, ακόμα και προσεγγιστικά..

Είναι μια μορφή βιοανάδρασης (συνδυασμός νου και σώματος), ως μαθησιακή διαδικασία, όπου μέσω συνεχών προσπαθειών προς το στόχο, ανακαλύπτεται, τυχαία ή μετά από επεξεργασία, η «σωστή διαδρομή επίλυσης», κάθε προβλήματος, με κυριότερο χαρακτηριστικό τη μεγάλη ταχύτητα ανταπόκρισης.

Προσπαθεί, πάντως, να αξιοποιήσει στο έπακρον όλα τα υπάρχοντα δεδομένα της παγκόσμιας γνώσης με ιλιγγιώδη ταχύτητα και ψάχνοντας να βρει παρόμοια λυμένα προβλήματα, οδεύει όλο και σε καλύτερη επεξεργασία της και αναμένουμε.

Βέβαια, η ανθρώπινη σκέψη φαίνεται να είναι αυτόνομη και να έχει καλύψει π.χ. το θέμα της βραδυπορίας, με ποιο απλούστερο τρόπο, που ακόμα μας είναι άγνωστος, οπότε δεν χρειάζονται συγκρίσεις.

Αν θέλουμε να πάμε οδικώς, και γρήγορα (όχι για τουρισμό) από την Κοζάνη στην Πτολεμαΐδα δεν θα  επιλέξουμε τη διαδρομή μέσω Σπάρτης, όσο γρήγορα και αν τρέξουμε! Κάτι άλλο μπορεί να συμβαίνει..

Μπορεί η ΑΕ να παρασκευάσει το καλύτερο παστίτσιο, αλλά δεν μπορεί να …το φάει.

Είναι εμφανές ότι μάλλον δεν μπορεί να γεννήσει πρωτογενή γνώση.

Προκύπτει πάντως, αρχικά, ένα εύλογο ερώτημα, ως προς την ποιότητα της σκέψης:

Είναι δυνατόν ο ηλεκτρονικός ή τεχνητός εγκέφαλος (αδόκιμη έκφραση, σε κάθε περίπτωση) που είναι άψυχο δημιούργημα του ανθρώπου, χωρίς πνοή και ηθική να είναι «ανώτερος» του ανθρώπινου εγκεφάλου;

Προσωπική εκτίμηση: :ΟΧΙ. Μπορεί ο Θεός να δημιουργήσει π.χ. μία τόσο μεγάλη πέτρα, που να μην μπορεί να τη σηκώσει (το παράδοξο της παντοδυναμίας);

Αν μπορεί να τη δημιουργήσει και δεν μπορεί να τη σηκώσει, ή δεν μπορεί να τη δημιουργήσει, τότε, τι Ανωτέρα δύναμη είναι;

Νομίζω ότι ο δημιουργός τα πάντα εν σοφία και με πρόγραμμα εποίησε…

Από τη μία πλευρά, φαίνεται να πλεονεκτεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος με τις 100 τρις πράγματι ζωντανές νοητικές συνάψεις (που μόνο το 10% έχει ερευνηθεί ως τώρα, γιατί άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου) και από την άλλη πλευρά πλεονεκτεί η μεγάλη ταχύτητα δράσης του τεχνητού εγκεφάλου, αλλά πάντως χωρίς συνείδηση, πνοή και συναισθήματα! και κυρίως με δύσκολη προσαρμογή, με επανεκκίνηση και που φυσικά δεν διασφαλίζεται η σωστή μάθηση  Είναι μία απλή αντιγραφή (ένα λυσάρι).

Υπάρχουν ερωτήματα που χρήζουν σχετικής απάντησης, για το εξεταστέο, πάντως, «προνόμιο», από τους ειδικούς:

Θα ήθελα, με επιφύλαξη, να εκφράσω μια ΙΔΕΑ, για περεταίρω επιστημονική μελέτη.

Ο άνθρωπος, από αρχαιοτάτων χρόνων προσπαθεί να αγγίξει παρόμοια θέματα.

Ανάμεσα στο απειροστό που πλησιάζει το μηδέν (το τίποτα) της δημιουργίας του σύμπαντος με τη μεγάλη έκρηξη, ως την απέραντη (προς το άπειρο) επιταχυνόμενη διαστολή του, σε συνάρτηση, ίσως με την ταχύτητα του φωτός, απλώνεται το χάος.

Από τη μία πλευρά με το Σίσυφο, που πλησιάζοντας στην κορυφή κατακρημνίζεται και από την άλλη με το παράδοξο του Ζήνωνα, όπου ο ταχύπους Αχιλλέας δεν θα ξεπεράσει ποτέ τη χελώνα, ο άνθρωπος προβληματίζεται. Έχει και η φύση τα μυστήριά της..

Μία πρώτη προσωπική εικασία είναι η εξής:

Τα φυσικά φαινόμενα ακολουθούν, συνήθως, την απλή και εύκολη λύση και σύμφωνα με την αρχή του όνου ότι η ευθεία είναι η συντομότερη οδός (αν δει από μακριά ένα δεμάτι σανό, τρέχει κατ’ ευθείαν εκεί και όχι δια της τεθλασμένης).

Υπάρχουν πάμπολλες παγκόσμιες προσεγγιστικές «σταθερές», κάθε άλλο, παρά σταθερές, όπως:

Η συνάρτηση ζ του Ρήμαν π2/6=1+1/4+1/9+1/16+    +1/ν2

Η βάση e των νεπερίων λογαρίθμων ≈2,71828…=1/0!+1/1!+1/2!+1/3!+.

Οι λογάριθμοι και οι τριγωνομετρικοί αριθμοί, π.,χ, το ημίτονο x = x-x3/3!+x5/5!-x7/! + ..σε rad.

Και πολλές άλλες προσεγγίσεις, που τελικά δεν είναι καθοριστικές, οπότε η μεγαλύτερη ακρίβεια ίσως δεν παίζει σπουδαίο ρόλο για τον φυσικό εγκέφαλο και δεν υπάρχει πλεονέκτημα, με το σκεπτικό ότι το δεκαδικό σύστημα, ως βάση αρίθμησης, μπάζει νερά, που αδυνατεί να κάνει τέλεια προσέγγιση.

Ίσως να βρίσκεται εκεί η κάποια εξήγηση.

Η μεγαλύτερη προσέγγιση π.χ. του π με περισσότερα ψηφία δεν έχει σημασία, είτε γίνεται αργά ή γρήγορα, γιατί ίσως να υπάρχει σύστημα αρίθμησης κινούμενο (αφού τα πάντα κινούνται), όπου όλες οι σταθερές να είναι τουλάχιστον ρητές, αν όχι ακέραιες. (αυτό είναι και το φυσικό, που αξίζει να εξεταστεί).

Και φυσικά ο τετραγωνισμός του κύκλου μπορεί να γίνει εφικτός!

Ιδού πεδίο δόξας λαμπρό, για μελέτη.

Με την ευκαιρία της αναφοράς στην τεχνητή νοημοσύνη, εξετάσαμε δύο παραδείγματα αριθμητικής, που το ένα το έλυσε με 8 τρόπους, αλλά το άλλο με έναν και μάλιστα προσεγγιστικό! Ίσως στο αρχείο να έχει διαφορετική εκφώνηση που δεν προέβλεψε).

Δρα κυρίως ως αντιγραφέας, σαν να έχει σκονάκι. Στα τυπικά της επικοινωνίας, βέβαια, άριστος.

Συγχαρητήρια, άξια επαίνου  στους παράγοντες της οργάνωσης και της επινόησης των αλγορίθμων.

Συμπέρασμα: Δεν έχω κάποια τεχνοφοβία. Απεναντίας έχω ιδιαίτερη χαρά που δικαιώνομαι προσωπικά γιατί συνεχώς κατέκρινα την Ελληνική νοοτροπία του μικροαστικού πρότυπου, του αντιτεχνολογικού συνδρόμου κλπ. Επί τέλους η τεχνολογία δικαιώνεται.

Αναμφίβολα, η ΑΙ είναι επίτευγμα ή εργαλείο χρήσιμο, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο (παντού σχεδόν και ιδίως στην ιατρική κλπ), χωρίς εμβάθυνση και κατανόηση.

Την Κυριακή με πήρε στο τηλέφωνο από τη Θεσ/νίκη, ένας φίλος χημικός από μια παρέα πληροφορικών που έπιναν τον καφέ τους, ότι η εκπαίδευση θα έχει θέμα, γιατί το ChatGpt λύνει κάθε πρόβλημα, κυρίως της πρακτικής αριθμητικής που ξέρει ότι ασχολούμαι.

Κάναμε μία πρόχειρη κουβέντα ότι η εκπαίδευση δεν παρέχει μόνο γνώση (που συνεχώς μεταβάλλεται εξάλλου) και μην ξεχνάμε την παιδαγωγική και την ψυχολογική προσφορά, την κοινωνικοποίηση κλπ.

Όσο για την αριθμητική, και όχι μόνο, η μισή λύση έγκειται στην κατανόησή του προβλήματος, που περιέχει διάφορες έννοιες που πρέπει να διδαχθούν, με τις γνωστές μεθόδους μάθησης  κλπ

Ευχαριστώ..

Τσολακόπουλος Χρυσ. Ανδρέας  συνταξιούχος, Νεάπολη.

Ηλεκτρολόγος-Μηχανολόγος και μαθηματικός, π. σχολικός σύμβουλος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καθηγητές
Όταν το σχολείο τελειώνει στις 14:00… αλλά οι απαιτήσεις συνεχίζονται
Η αλήθεια είναι σκληρή: κάθε ώρα που ένας δάσκαλος ή καθηγητής περνά στην τάξη, είτε για «απασχόληση» είτε για αντικατάσταση, είναι διδακτικό έργο....
Όταν το σχολείο τελειώνει στις 14:00… αλλά οι απαιτήσεις συνεχίζονται
tameio.jpg
Συντάξεις: Πόσα κερδίζουν ανά Ταμείο οι συνταξιούχοι το 2026 και το 2027 με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς
Συντάξεις: Έως 312 ευρώ πάνω το 2026 και έως 696 ευρώ το 2027 [Αναλυτικοί πίνακες]
Συντάξεις: Πόσα κερδίζουν ανά Ταμείο οι συνταξιούχοι το 2026 και το 2027 με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς