Με διαχρονικά, αιώνια ελληνικά σύμβολα (μάνα, θάλασσα, αστέρι, καράβι, πανί, νόστος, δάκρυα, χωρισμός, φωτιά, απαντοχή, φως, αγώνας εθνικής επιβίωσης).
Με αναφορές στο κείμενο του τραγουδιού, βγαλμένες από την ελληνική παράδοση, τη λογοτεχνία και την ποίηση — που θυμίζουν Όμηρο (Οδύσσεια), Ευριπίδη (Ελένη), Σολωμό, Παλαμά, Ελύτη, Σεφέρη, Καβάφη, Ρίτσο, Καββαδία — διδάσκει στα νέα παιδιά πολιτισμό μέσα από τη μουσική.¹
Με μουσικά αποτυπώματα από την ελληνική παραδοσιακή μουσική (δημοτική, ηπειρώτικα, λαϊκή), αλλά και από τη βυζαντινή μουσική, ενώ γεφυρώνεται με ταιριαστό τρόπο με τη σύγχρονη μουσική.²
Χωρίς υπερβολική ένταση και ρυθμό, χωρίς «πιασάρικα» ρεφρέν, χωρίς επιτηδευμένη κορύφωση ή επιβλητική φωνητική δύναμη — συνήθη χαρακτηριστικά του διαγωνισμού — και χωρίς ενδυματολογικές επιλογές που αποσπούν την προσοχή από τη φωνή και το πρόσωπο προς δευτερεύοντα στοιχεία.
Αντίθετα, με ήπια ένταση, αρμονικό ρυθμό, ένα ρεφρέν που δεν φωνάζει αλλά μιλά στην καρδιά· με ζωντάνια, αγάπη και αυθεντικό βίωμα, που εκτείνεται σε υπέροχα φωνητικά κύματα, αυξομειούμενης έντασης μέσα στη μουσική κλίμακα, δημιουργείται μια υπαρξιακή, βιωματική ατμόσφαιρα — κι ας μην καταλαβαίνουν οι περισσότεροι ακροατές ελληνικά.
Η σημειολογία της «Αστερομάτας» 2025 είναι αυτή: ότι, μέσα σε μια πολυπολιτισμική, παγκοσμιοποιημένη κοινωνία, μπορεί κάποιος να κερδίσει τον σεβασμό και την αποδοχή όταν έχει ιστορική και πολιτισμική γνώση και αυτοσυνειδησία· όταν χαίρεται αυτό που είναι και το παρουσιάζει με απλότητα και ψυχή, νιώθοντας και εκπέμποντας το βάρος αυτού που εκπροσωπεί. Όπως η Κλαυδία.³
Κι αυτό είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα.
* Η φιλία και η συνεργασία μεταξύ των λαών δεν απειλούνται από την υπενθύμιση της ιστορικής αλήθειας. Αντιθέτως, η ειλικρινής ανάκληση ακόμα και επώδυνων γεγονότων, όταν γίνεται με νηφαλιότητα, αυτοκριτική και κριτική σκέψη, ενισχύει την αυτογνωσία και οδηγεί σε ουσιαστική συμφιλίωση. Η απόκρυψη ή η λήθη δεν θεραπεύουν τις πληγές του παρελθόντος· τις διαιωνίζουν. Όπως έλεγε ο Θουκυδίδης, η γνώση της ιστορίας βοηθά στην αποφυγή των ίδιων λαθών. Μόνο μέσα από τον ειλικρινή διάλογο και την αμοιβαία κατανόηση οικοδομούνται υγιείς διεθνείς σχέσεις.
Νίκος Κοτοπούλης - Eκπαιδευτικός MSc
Παραπομπές
1. Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΣ - ΑΠΠΣ) Γλώσσας Δημοτικού Σχολείου
Η διδασκαλία ενός τέτοιου τραγουδιού στο σχολείο δεν αποτελεί απλώς καλλιτεχνική πρόταση· είναι μάθημα αυτογνωσίας, πολιτισμικής συνείδησης και υπαρξιακής σύνδεσης με την ελληνική παράδοση. Δεν απαιτείται από τα παιδιά να γνωρίζουν όλα τα συμφραζόμενα· αρκεί να τα αισθανθούν και να τα βιώσουν.
2. Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΣ - ΑΠΠΣ) Μουσικής Δημοτικού Σχολείου
«Μέσα από τις τρεις αυτές γενικές κατηγορίες, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει με ποιοτικά κριτήρια επιμέρους είδη, που μόνο στο σχολείο έχουν τα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν και να ακούσουν: όπως το δημοτικό τραγούδι, το ελληνικό τραγούδι (μελοποιημένη έντεχνη ποίηση, ελαφρό, ρεμπέτικο, λαϊκό), η μουσική της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας (βυζαντινή μουσική), η μουσική της αρχαίας Ελλάδας, είδη δημοφιλούς ελληνικής ή ξένης μουσικής, έντεχνη ελληνική και ευρωπαϊκή μουσική, μουσική από άλλες κουλτούρες, ευρωπαϊκές ή εξωευρωπαϊκές».
3. Έτσι εξηγείται και η μεγάλη αποδοχή ενός, εν πολλοίς, «traditional» ελληνικού τραγουδιού από το ευρωπαϊκό μουσικό κοινό, τηρουμένων των κριτηρίων της Eurovision.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 28/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ