Καμία λύση για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες μετάθεσης και ταλαιπωρούνται από την πρόβλεψη του νόμου ότι «απόφαση απόσπασης δεν εκτελείται πριν καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας από την οποία αποσπάται ο εκπαιδευτικός» δεν σκοπεύει να δώσει το υπουργείο Παιδείας...
Αυτό προκύπτει από απάντηση της υφυπουργού Παιδείας κ.Ζέττας Μακρή στη Βουλή, σε ερώτηση για το αν προτίθεται να παρέμβει, ώστε να γίνουν άμεσα όλες οι αποσπάσεις αυτές και για ποιο λόγο υπάρχει η άδικη αυτή μεταχείριση μεταξύ εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η κ.Μακρή απάντησε με απλή παράθεση της νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία παρότι οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, εντούτοις «σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3848/2010 (Α΄71) «Απόφαση απόσπασης δεν εκτελείται πριν καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας από την οποία αποσπάται ο εκπαιδευτικός». Ο σκοπός θέσπισης της συγκεκριμένης διάταξης είναι να μη διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων»
Ολη η απάντηση της Ζέττας Μακρή
Σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (13Α΄) όπως διαμορφώθηκε με την προσθήκη εδαφίου με το άρθρο 17 του ν. 5128/2024 (118Α΄):
«5. α) Οι νεοδιοριζόμενοι τοποθετούνται προσωρινά: αα) σε κενή θέση σχολικής μονάδας της περιοχής διορισμού με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) ή του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.), κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 του π.δ. 154/1996 (Α' 115). αβ)…… Η οριστική τοποθέτηση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών πραγματοποιείται κατά τη διαδικασία των μεταθέσεων, στο πλαίσιο της οποίας συγκρίνονται, κατά περίπτωση, με τους λοιπούς εκπαιδευτικούς, μέλη Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. του κλάδου τους. Με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου, οι νεοδιοριζόμενοι υποχρεούνται να παραμείνουν στην περιοχή διορισμού τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών και οποιαδήποτε υπηρεσιακή μεταβολή που επιφέρει μεταβολή της τοποθέτησης αυτής, όπως απόσπαση ή μετάθεση, βάσει γενικής ή ειδικής διάταξης κατά το ως άνω χρονικό διάστημα, δεν επιτρέπεται. Σε περίπτωση διορισμού στην Ε.Α.Ε. ισχύει η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου και, επιπροσθέτως, ο νεοδιοριζόμενος υποχρεούται να υπηρετήσει στην Ε.Α.Ε. για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών.
Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α' 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α' 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση.».
Βάσει της ανωτέρω διάταξης ο χρόνος που διανύεται στη θέση απόσπασης υπολογίζεται για τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης και αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου 5128/2024, ήτοι μετά τις 30/07/2024 και όσους εκπαιδευτικούς διανύουν το δεύτερο έτος διορισμού τους κατά το διδακτικό έτος 2024-2025. Ωστόσο, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3848/2010 (Α΄71) «Απόφαση απόσπασης δεν εκτελείται πριν καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας από την οποία αποσπάται ο εκπαιδευτικός». Ο σκοπός θέσπισης της συγκεκριμένης διάταξης είναι να μη διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Οι ως άνω διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3848/2010 αναφέρονται πάντοτε στο προοίμιο των αποφάσεων απόσπασης εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων της εκπαίδευσης και εφαρμόζονται από τους οικείους Διευθυντές Εκπαίδευσης ακόμη κι εάν δεν επαναλαμβάνονται στο διατακτικό της κάθε απόφασης.
Στη με αρ. πρωτ. 104672/Ε2/13-09-2024 Υ.Α. οι διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3848/2010 αναφέρονται στο 9ο σημείο της παραγράφου 1 του προοιμίου. Ως εκ τούτου, η εφαρμογή τους από τους οικείους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ήταν δεδομένη ακόμη και στην περίπτωση που δεν είχαν επαναληφθεί με πλήρη αναφορά του λεκτικού τους στο διατακτικό της Υ.Α.
Δείτε την απάντηση όπως κατατέθηκε
Η ερώτηση
Η απάντηση αυτή, δόθηκε στην εξής ερώτησης της βουλευτού της Ελληνικής Λύσης Χάιδως-Σοφίας Ασημακοπούλου:
Κύριε Υπουργέ,
Στους εκπαιδευτικούς των ειδικών κατηγοριών με βάση την νομοθεσία (Π.Δ. 50/1996 56/2001) πρέπει να παρέχεται κάθε διαθέσιμη διευκόλυνση για να μπορούν να ασκήσουν ισότιμα το συνταγματικό δικαίωμα στην εργασία και στην εργασιακή συμπερίληψη. Δυστυχώς φέτος το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αποφάσισε να αφαιρέσει αυτό το δικαίωμα από εκατόν εξήντα (160) οικογένειες νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί αφενός αποδέχεται ότι συντρέχουν σοβαροί λόγοι απόσπασης τους, αφετέρου με την τελευταία παράγραφο («Η παρούσα απόφαση αποσπάσεων δεν εκτελείται πριν καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες των σχολικών μονάδων από τις οποίες αποσπώνται οι εκπαιδευτικοί.»), στην υπουργική απόφαση με θέμα «Αποσπάσεις, τροποποιήσεις, ανακλήσεις και διορθώσεις αποσπάσεων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ για το διδακτικό έτος 2024-2025» (13/9/2024 με αριθμό πρωτοκόλλου 104672/Ε2), ακυρώνει κάθε διευκόλυνση και στην ουσία υποχρεώνει εκπαιδευτικούς με πολλαπλές αναπηρίες και εκπαιδευτικούς με τέκνα με αναπηρία, να ανατρέψουν όλο τον οικογενειακό προγραμματισμό, να παραμείνουν στους τόπους διορισμού τους, σε απομακρυσμένες και εκτός των μεγάλων κέντρων περιοχές της Ελλάδας, που δεν μπορούν να τους παρέχουν το θεραπευτικό πρόγραμμα, αφού δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές όπως και η εξειδικευμένη νοσοκομειακή περίθαλψη που χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία ή τα παιδιά τους. Ουσιαστικά οι εκατόν εξήντα (160) οικογένειες με ΑμεΑ δυστυχώς καλούνται σε εξαναγκασμένη παραίτηση ή σε μια κατάσταση που θα τους οδηγήσει να σταματήσουν το θεραπευτικό πρόγραμμα, βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο την υγεία των ίδιων ή των μελών της οικογένειας τους που είναι ΑμεΑ. Εντύπωση προκαλεί ότι ο συγκεκριμένος περιορισμός υπάρχει μόνο στην απόφαση που αφορά στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και όχι σε αυτούς της Δευτεροβάθμιας, οι οποίοι έλαβαν κανονικά τις αποσπάσεις. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να γίνουν άμεσα όλες οι αποσπάσεις της απόφασης με αριθμό πρωτοκόλλου 104672/Ε2 της 13ης/09/2024;
2. Για ποιο λόγο υπάρχει η άδικη αυτή μεταχείριση μεταξύ εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη