Το πρόσφατο κατά των ΕΠΑΛ αφοριστικό άρθρο (στην φιλόξενη ιστοσελίδα σας) του κ. Π.Μ., εξαίρετου κατά τα άλλα συναδέλφου εκπαιδευτικού, είναι, κατά ένα απρόσμενο όσο και παράδοξο και αντεστραμμένο τρόπο, ενδεικτικό της παθολογίας των ΕΠΑΛ. Η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση πάσχει ακριβώς από αυτό. Πάσχει δηλαδή από τον αφορισμό, την βαθειά εδραιωμένη αφοριστική στάση πολλών συναδέλφων και γονέων έναντι των ΕΠΑΛ (και των ΤΕΛ και ΤΕΣ παλαιότερα). Ο αφορισμός δημιουργεί το κλίμα μέσα στο οποίο η προφητεία επιβεβαιώνεται.
Όταν, αντί να κρίνεις εποικοδομητικά, αφορίζεις, γενικεύεις, απαξιώνεις, στιγματίζεις, όταν επαναλαμβάνεις στερεότυπα όπως «δεν κάνεις για γράμματα εσύ, πήγαινε στο ΕΠΑΛ» ή, ακόμη χειρότερα, «εσύ είσαι παραβατικός, πήγαινε στο ΕΠΑΛ» ή, ακόμη χειρότερα, «το παιδί μου θα στείλω στο ΕΠΑΛ;» ή εκείνο, που ηχεί και ως ρατσιστικό, «μπορεί οι κομμώτριες να γίνονται γιατροί;», τότε αναμενόμενος είναι ο φαύλος κύκλος της υποβάθμισης του εν λόγω σχολείου. Αύριο τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα γιατί, δυστυχώς, εσύ το προέβλεψες. Λέγεται και αυτοεπιβεβαιούμενη προφητεία αυτό – όρος επιστημολογικός. (Self-fulfilling prophecy.)
Επειδή επί 13 συναπτά έτη υπήρξα διευθυντής ΕΠΑΛ γειτνιάζοντος προς το ΓΕΛ του κ. Π.Μ., μπορώ να μετρήσω αθροιστικώς, όλα αυτά τα χρόνια, μήνες ολόκληρους αναγκαστικής εκπαιδευτικής αργίας του κ. Π.Μ., λόγω καταλήψεως του σχολείου του (με παντελή απώλεια επαφής με μαθητές και μαθήτριες όλους αυτούς τους μήνες), όταν στο παρακείμενο ΕΠΑΛ δεν είχαμε ούτε μια μέρα, ούτε μια ώρα καταλήψεως. Χωρίς φόβο και πάθος δε το τελευταίο. Με πολλή κατανόηση από όλους και όλες, κάμποσο χιούμορ και καλώς εννοούμενο σχολικό πατριωτισμό. Και με πρωτιές νοσηλευτριών στην Ιατρική, πληροφορικών στην Πληροφορική, και άλλες έτι σημαντικότερες πρωτιές σε συμπεριφορές και ήθος μαθητών και μαθητριών.
Για αυτή την επιτυχία του εν λόγω ΕΠΑΛ ως ανοιχτού σχολείου και αποτυχία του εν λόγω ΓΕΛ ως κλειστού δεν θα γενικεύσω και δεν θα αφορίσω κ. Π.Μ.. Δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Να προτείνουμε λύσεις πρέπει και οι δύο, για την αντιμετώπιση των υπαρκτών προβλημάτων των ΕΠΑΛ που είναι ενίοτε εκρηκτικά (μέχρι βαθμού καταστροφής και αυτοκαταστροφής). Με πολλή αγάπη προς τα παιδιά αυτού του κατώτερου θεού.
Ως κεντροαριστερός, αντιλαμβάνεσθε κ. Π.Μ. τις δυσκολίες της (ψυχο)κοινωνικής διαστρωμάτωσης στα σχολεία μας. Ναι, χρειάζονται τα ΕΠΑΛ μια προνομιακή διάκριση, μια ευνοϊκή μεταχείριση, για να ξεπεράσουν την σημερινή δυσμενή θέση τους στην ελληνική κοινωνία. Και δεν μιλάμε απαραιτήτως για λεφτά. Το χρωστάμε αυτό και στα παιδιά και στην κοινωνία. Ιδιαίτερα στα παιδιά με τα πολλά προβλήματα και την κοινωνία με τα πολλά προβλήματα.
Σε σύγκριση με την Ευρώπη, η χώρα μας, πλεονάζουσα σε γιατρούς, δικηγόρους και πολιτικούς επιστήμονες χωρίς δουλειά, πάσχει από έλλειψη μεσαίων στελεχών όλων των ειδικοτήτων. Πάσχει, παρεμπιπτόντως, και από διάφορα σύνδρομα ανωτερότητας και κατωτερότητας, που κρατούν την χώρα μας πίσω, αλλά αυτή είναι μια άλλη συζήτηση, για μια άλλη φορά.
ΥΓ.1: Ευτράπελο, για να ελαφρύνουμε την ατμόσφαιρα: Κάποτε είχα την φαεινή ιδέα να χωρίσω μια τάξη ενός τομέα σε δύο τμήματα όχι αλφαβητικώς αλλά με κριτήριο την επίδοση: οι «καλοί» και οι «κακοί». Μπήκε λοιπόν την επομένη η φιλόλογος στους «κακούς» και, πέντε λεπτά μετά, με βρίσκει στον διάδρομο ωρυόμενη: «Αυτοί μου λένε ότι είναι οι κακοί και άρα δεν κάνουν μάθημα.» Το πείραμα κράτησε μόλις μια μέρα και δεν επανελήφθη. Ανασκευάσαμε την «προφητεία» και έτσι αυτή διαψεύσθηκε εν τη γενέσει.
ΥΓ.2: Και κάτι επείγον και άκρως σοβαρό: Ο παραιτηθείς εκπαιδευτικός Θεόδωρος του ΕΠΑΛ Κεφαλονιάς πρέπει, παρακαλώ, κ. Πέτρο Αγγελόπουλε, αξιότιμε Περιφερειακέ Διευθυντά Ιονίων Νήσων, να στηριχθεί παντοιοτρόπως ηθικώς και να επανέλθει στην υπηρεσία με κάθε αρμόζουσα διακριτικότητα. Ως δε προς τα παιδιά, προτείνω να με στείλει η υπηρεσία (συνταξιούχο όντα αλλά ακόμη επί επάλξεων – έστω γωνιακών και κάπως στα μετόπισθεν) στην εν λόγω τάξη της Κεφαλονιάς για μια κουβέντα de profundis. Θα έχω ανά χείρας αυτό το γράμμα. Κι αν δεν καταλάβουν το «de profundis», θα καταλάβουν, είναι βέβαιον, εκ βαθέων και από καρδιάς αυτά που έχω να τους πω.
Ο Κώστας Βέργος είναι Οικονομολόγος, Διεθνολόγος (Ph.D.), Συγγραφεύς, Δ/ντής ΕΠΑΛ 2007-2020
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη