αθλητης
Γράφει ο Νικήτας Παπαπαντελής, Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής, MSc

    Η  εξάπλωση του κορωνοϊού έχει πολύπτυχες και πολυεπίπεδες επιπτώσεις σε όλο τα φάσμα της κοινωνικής ζωής.  Η  παγκόσμια κοινότητα καλείται να δαιχειριστεί  νέα  και πρωτόγνωρα δεδομένα, με βασικό γνώμονα την διαφύλαξη της υγείας του πληθυσμού. Η καταπολέμηση του ιού από την επιστημονική κοινότητα  τη δεδομένη στιγμή αποτελεί κυρίαρχο στόχο σε παγκόσμιο επίπεδο. Μια συστηματική και επίπονη προσπάθεια που θα μπορούσε  να συσχετιστεί  με χαρακτηριστικά  από το χώρο του  αθλητισμού, όπως είναι η πρόκληση, ο συναγωνισμός, το απρόβλεπτο αποτέλεσμα, η έντονη  παραγωγή, η εναλλαγή  συναισθημάτων κ.ά.

                    Τη στιγμή αυτή επιβάλλεται πέρα όλων των άλλων να αναγνωρίσουμε και τη σημασία του αθλητισμού και  της άσκησης  παράλληλα με  τις αρνητικές επιπτώσεις που φέρνει η απουσία της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Είναι δεδομένο ότι  η έλλειψη της αθλητικής δραστηριότητας συνεπάγεται εκτός των άλλων, μειωμένη φυσική κατάσταση και αδύναμο ανοσοποιητικό, έλλειψη κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας. Πάρα πολλές και σπουδαίες μελέτες έχουν δείξει ότι η συστηματική και ικανοποιητική σε διάρκεια φυσική άσκηση μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο για καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια. Η σπουδαιότητα μάλιστα της άσκησης στη μείωση των καρδιαγγειακών επεισοδίων είναι τόσο μεγάλη ,ώστε να μπορεί να συγκριθεί με αυτή της διακοπής του καπνίσματος ή της μείωσης της αυξημένης αρτηριακής πίεσης ή της μείωσης της χοληστερίνης του αίματος.  Η τακτική φυσική άσκηση μειώνει τόσο τη μεγάλη (συστολική) όσο και τη μικρή (διαστολική) πίεση του αίματος. Η μείωση αυτή που μπορεί να φτάσει τα 10 χιλιοστά ή ακόμα και περισσότερο, θεωρείται θεραπευτικά σπουδαία, ιδιαίτερα στα άτομα που πάσχουν από ήπια έως μέτρια υπέρταση, στα οποία μπορεί να επαναφέρει την πίεσή τους ακόμα και στα φυσιολογικά επίπεδα.  Κατά την άσκηση, ενεργοποιούνται δύο από τα πιο σημαντικά όργανα του σώματος: η καρδιά και οι πνεύμονες. Η κυκλοφορία του αίματος επιταχύνεται και αυτή για να μεταφέρει το οξυγόνο στους μύες, ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν να κινούνται. Όταν οι πνεύμονές σας είναι υγιείς, διατηρείτε μεγάλο αναπνευστικό απόθεμα.

                     Έχοντας υπόψη τα παραπάνω επιστημονικά δεδομένα, επιβάλλεται  η ανάλογη προσαρμογή στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης με γνώμονα της ενίσχυση τη θωράκιση της υγείας του μαθητικού πληθυσμού. Η  ενίσχυση των προγραμμάτων άσκησης στο σχολείο μπορεί να συμβάλλει  στην  προώθηση ενός δραστήριου τρόπου ζωής, μια κοινωνική αναγκαιότητα και μία υγειονομική επιταγή  ιδιαίτερα σημαντική  για τη σημερινή συγκυρία. Είναι αναμφισβήτητο ότι το σχολείο αποτελεί το βασικό άξονα στην προώθηση θετικών αξιών και στάσεων προς τον δραστήριο και υγιεινό τρόπο ζωής και αποτελεί το ιδανικό περιβάλλον για την προώθηση ενός τρόπου ζωής με υψηλές αξίες προς την υγεία, διότι στην πιο καθοριστική ηλικία μπορεί να επηρεάσει μαζικά τη συμπεριφορά των νέων, μέσα από ένα θεσμοθετημένο και καλά οργανωμένο πλαίσιο λειτουργίας, χωρίς να απαιτείται σημαντικό επιπλέον κόστος. Τα τελευταία χρόνια διεθνώς υλοποιήθηκαν στο περιβάλλον του σχολείου ένα πλήθος από διαφορετικές παρεμβάσεις για συγκεκριμένες συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία και έχει αποκομιστεί σημαντική εμπειρία.  Η Φυσική Αγωγή σε ένα σχεδιασμένο πλαίσιο  μαθημάτων που σχετίζονται με την «Άσκηση για Υγεία» μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές προσφέροντας βιωματικές εμπειρίες για τη λειτουργία του σώματός τους και το ρόλο της άσκησης και να τους καταστήσεις ικανούς να αντιμετωπίσουν τις σημερινές προκλήσεις  θωρακίζοντας την υγεία τους.  Είναι η στιγμή  η πολιτεία να εκτιμήσει  τη βιολογική κυρίως αξία της Φυσικής Αγωγής στη θωράκιση της υγείας και στην εν γένει ανύψωση της βιολογικής στάθμης του ανθρώπινου δυναμικού. Πλήθος επιστημονικών μελετών έχουν δείξει ότι αύξηση της «δόσης» της σωματικής δραστηριότητας που πραγματοποιούν οι μαθητές στο σχολείο (είτε αυξάνοντας τις ώρες του μαθήματος ή τη συχνότητα, είτε προσθέτοντας το πρωί λίγα λεπτά άσκησης ή το απόγευμα) οδηγούν σε βελτίωση πολλών παραμέτρων της υγείας τους σε σχέση με το συμβατικό πρόγραμμα φυσικής αγωγής (https://blogs.sch.gr/nikitpapa/201)

     Ένταξη  του  μαθήματος  Αγωγής Υγείας στα σχολεία

                        Η Αγωγή Υγείας, σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, είναι μια διαδικασία που στηρίζεται σε επιστημονικές αρχές και χρησιμοποιεί προγραμματισμένες ευκαιρίες μάθησης που δίνουν την ευκαιρία στους ανθρώπους όταν λειτουργούν ως άτομα ή ως σύνολο, να αποφασίζουν και να ενεργούν συνειδητά για θέματα που επηρεάζουν την υγεία τους. Η  υγεία  -σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας -  είναι τρισδιάστατη έννοια και ορίζεται ως η κατάσταση της πλήρους σωματικής ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία νόσου ή αναπηρίας, Το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια, μπορεί να προάγει τη σωστή αντίληψη περί υγείας και φροντίδας εαυτού και να συμβάλει στην πρόληψη και βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.

                     Δυστυχώς  τα τελευταία χρόνια τα προγράμματα αγωγής υγείας έχουν   υποβαθμιστεί σημαντικά στο χώρο του σχολείου και ειδικότερα στην Δευτεροβάθμια Εκπ/ση (ανεπαρκής   επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθυστερημένη έναρξη  του προγράμματος  από την έναρξη του σχολικού έτους, υποχρηματοδότηση). Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής  είναι η  κατακόρυφη  μείωση του ενδιαφέροντος  για την ανάληψη  τέτοιων  προγραμμάτων από τις σχολικές μονάδες.

                 Είναι επιτακτική ανάγκη σήμερα  στη δυσμενή συγκυρία που ζούμε τα προγράμματα  αγωγής  υγείας  να αναβαθμιστούν  και   ειδικότερα μέσω αυτών το σχολείο :

  •  να προάγει την υγεία.
  •  να ενισχύει  συνεχώς ένα υγιές περιβάλλον για τη ζωή, τη μάθηση και την εργασία με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή του.
  • να ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των στελεχών του, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, των φορέων παροχής υγείας και των ηγετών της κοινότητας στο πλαίσιο των προσπαθειών να γίνει το σχολείο ένας υγιής χώρος.
  •  να προσπαθεί να παρέχει προγράμματα αγωγής υγείας, προγράμματα διατροφής, προγράμματα ασφάλειας των τροφίμων, ευκαιρίες για σωματική άσκηση , ευεξία και ψυχαγωγία, καθώς και προγράμματα συμβουλευτικής για την κοινωνική υποστήριξη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.
  • να εφαρμόζει  πολιτικές και πρακτικές που σέβονται την ατομική ευημερία και την αξιοπρέπεια, παρέχει πολλαπλές ευκαιρίες για επιτυχία και αναγνωρίζει τις καλές προσπάθειες και προθέσεις, καθώς και τα προσωπικά επιτεύγματα.
  •  να συνεργάζεται με τους ηγέτες της κοινότητας -κυρίως τους επιστημονικούς και υγειονομικούς φορείς- με στόχο την  βελτίωση της παρεχόμενης  υγείας και εκπαίδευσης.

                          Η αγωγή υγείας θα πρέπει να  συνδεθεί ουσιαστικά  με τη ζωή του σχολείου σε καθημερινή βάση – ως βασικό μάθημα πλέον στο πρόγραμμα σπουδών της Α/θμιας και  Β/θμιας Εκπ/σης -  και να προάγει την υγεία σε όλα τα επίπεδα ξεκινώντας από την υγιεινή διαβίωση των μαθητών και την ασφάλεια των σχολικών κτιρίων                                                       

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πιερρακάκης-Μητσοτάκης
Τα σημερινά θέματα της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου - Παρουσίαση από τον Υπουργό Παιδείας ερανιστικού νομοσχεδίου
Πρόγραμμα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για σήμερα Δευτέρα, 29 Απριλίου 2024
Τα σημερινά θέματα της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου - Παρουσίαση από τον Υπουργό Παιδείας ερανιστικού νομοσχεδίου
mitsotakis_pierrakakis
Υπουργικό Συμβούλιο: Νομοσχέδιο θα παρουσιάσει σήμερα ο Πιερρακάκης - Προ των πυλών μπόνους παραγωγικότητας
Επέκταση του μπόνους στο Δημόσιο - σύνδεση της αξιολόγησης με τα κίνητρα αποδοτικότητας 
Υπουργικό Συμβούλιο: Νομοσχέδιο θα παρουσιάσει σήμερα ο Πιερρακάκης - Προ των πυλών μπόνους παραγωγικότητας
αξιολόγηση-εκπαιδευτικών
Αξιολόγηση στο Δημόσιο 15.000-20.000 ατόμων με ΑΙ και λεξικό στόχων
Αφορά περίπου 250.000 υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ εξαιρούνται οι εκπαιδευτικοί, οι δικαστικοί, οι νοσηλευτές και οι γιατροί, οι...
Αξιολόγηση στο Δημόσιο 15.000-20.000 ατόμων με ΑΙ και λεξικό στόχων