Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που σχετίζεται με την αξιολόγηση, τη διάγνωση, τη θεραπεία, την επιστημονική μελετη και πρόληψη των διαταραχών λόγου, επικοινωνίας, ομιλίας, φωνής και κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες

Λόγος

O λόγος αφορά την ικανότητα αναγνώρισης λέξεων και εννοιών καθώς και να μπορεί το άτομο να επικοινωνεί μέσω ενός κωδικοποιημένου συστήματος σε όλες του τις μορφές, δηλαδή την προφορική και την γραπτή.

Επικοινωνία

Η επικοινώνια αποτελεί μια δυναμική διεργασία ανταλλαγής ιδεών και πληροφοριών. Αυτή η δυναμική διαδικασία περιλαμβάνει την κωδικοποίηση, τη μετάδοση και αποκωδικοποίηση των επιδιωκόμενων μυνημάτων.

Ομιλία

Η ομιλία είναι ένα λεκτικό μέσο επικοίνωνιας ή μεταβίβασης του νοήματος. Για να πραγματοποιηθεί, απαιτείται ακριβής νευρομυικός συντονισμός και είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων κινητικών συμπεριφορών. Επίσης, η ομιλία αποτελείται από συνδυασμούς ομηλητικών ήχων,  την ποιότητα φωνής, τον επιτονισμό και τον ρυθμό. Κάθε ένα από αυτά τα συστατικά μέρη χρησιμοποείται με στόχο να τροποποιηθεί το ομιλητικό μύνημα.

Ποιες διαταραχές χρειάζονται λογοθεραπεία;

Οι κλινικές εξειδικευμένες υπηρεσίες που παρέχουν οι λογοθεραπευτές αφορούν τις παρακάτω διαταραχές :

  • Καθυστέρηση ομιλίας και λόγου
  • Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχέςΜαθησιακές διαταραχές
  • Αρθρωτικές διαταραχέςΕιδική γλωσσική διαταραχή (Specific Language Impairement : SLI)
  • Αναπτυξιακή δυσαρθρίαΑυτισμόςΕπίκτητη παδική αφασία
  • Καθυστέρηση της ανάπτυξης ομιλίας και λόγου
  • ΔυσφωνίεςΔιαταράχη της ροής της ομιλίας (τραυλισμός)Διαταραχές φωνής, ομιλίας, λόγου λογω βαρηκοιας και ακουστικής επεξεργασίας κατοπιν κοχλιακής εμφύτευσης
  • Νευρογενείς κινητικές διαταραχές της ομιλίας (δυσαρθρίες και επίκτητη απραξία)
  • Νευρολογικές διαταραχές και συνδρομα
  • Νοητική καθυστέρηση
  • Διαταραχές κατάποσης (δυσφαγία)
  • Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίεςΒαρηκοια/ κώφωση/ κοχλιακή εμφύτευση
  • Εγκεφαλικά επεισόδια/ αφασίες
  • Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)

Πότε πρέπει να αναζητήσω λογοθεραπευτή;

Η ανάπτυξη των παιδιών αποτελεί μία διεργασία φυσιολογικής προόδου από ένα πρώιμο και χαμηλότερο επίπεδο λειτουργικότητας σε ένα πιο πολύπλοκο, όπως είναι αυτό των ενηλίκων. Αν και το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης υπαρχούν κάποια γλωσσίκα ορόσημα, δηλαδή “δείκτες” οι οποίοι χρησιμεύουν στην ανάδειξη του επιπέδου της λειτουργίας του παιδιόυ σε σχέση με τα αναμενόμενα επίπεδα βάσει της ηλικίας σε διαφόρους τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου. Για παράδειγμα, ενώ ένα παιδί αναμένεται να βαβίσει στην ηλικία των 6 μηνών, το βάβισμα του ξεκινάει στους 3 μήνες. Ετσι ,έχουμε ένα δείκτη σχετικά με την λειτουργία του βαβίσματος και το πότε έγινε η εκκίνηση σε σχέση με τα αναπτυξιακά ορόσημα. Η αποκλιση από αυτά τα ορόσημα μπορέι να αποτελεί μία ένδειξη ότι θα πρέπει να επισκεφτούμε ένα λογοθεραπευτή για να γίνει μια αξιόλογηση και εάν απαιτείται να προχωρήσει στην παρέμβαση. Γενικότερα, εάν παρατηρήσουμε κάποιες από τις παρακάτω ενδείξεις στο παιδί, καλό θα είναι να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτη.

Ομιλία

Όταν το παιδί δεν παράγει καθόλου ομιλία ενώ αναμενόταν να έχει ήδη μιλήσει σύμφωνα με την ηλικία του ή παράγει λόγο αλλά δεν είναι κατανοητή στα πλαίσια του σχολικού του περιβάλλον ή γενικότερα δεν μοιάζει με την ομιλία παιδιών μικρότερης ηλικίας πρέπει να πραγματοποιήσει μία πρώτη επίσκεψη με ένα λογοθεραπευτή για να εκτιμήσει την κατάσταση. Επίσης, απαραίτητο είναι και σε περιπτώσεις όπου το παιδί δεν παράγει καθόλου κάποιους ήχους της ομιλίας, όπως π.χ θ, σ, ρ και τους αντικαθιστά με άλλους ήχους (π.χ τέλω αντί του θέλω) ή κατα τη διάρκεια της ομιλίας του φαίνεται να μπλοκάρει και να τραυλίζει, είτε επαναλαμβάνοντας τον πρώτο ήχο της λέξης τ..τ...τι θελεις;, είτε την πρώτη συλλαβή της λέξης π.χ μα..μα..μαμά. Τέλος, αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας όταν μιλά κάνει συντακτικά ή γραμματικά λάθη, όπως λάθος χρήση των άρθρων ή των καταληξεων κάντε μία επίσκεψη στον λογοθεραπευτή για να σας βοηθήσει.

Επικοινωνία

Επίσης, στην περίπτωση που δεν επικοινωνεί καθόλου μαζί μας και αδιαφορεί για τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις ή δεν καταλαβαίνει αυτά που του λέμε είναι δείγμα ότι χρειάζεται να επισκεφτείτε ένα λογοθεραπευτή. Ακόμη και αν δείχνει να κατανοεί τα πάντα και να ακολουθεί εντολές αλλά δε μπορεί να επικοινωνήσει και να χρησιμοποιεί νοήματα τότε πρέπει επίσης να μην παραλείψετε την επίσκεψη.

Πηγή: mednutrition.gr/Μάγδα Τσούτη, Λογοθεραπεύτρια

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Φορολοταρία Σεπτεμβρίου: Έγινε η κλήρωση - Δείτε αν κερδίσατε 50.000€

Ανακοινώθηκε για Μάρτιο ο Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ - Αιτήσεις εδώ για προετοιμασία

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

sxoleio
Λάρισα: Καθηγήτρια παίρνει ταξί για να κάνει μάθημα - Σε τρία «κομμάτια» το σχολείο
Τραγικές καταστάσεις σε Λύκειο της Λάρισας - «Αίθουσες» διδασκαλίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και σε γυμναστήριο Γυμνασίου - Καθηγήτρια πληρώνει από...
Λάρισα: Καθηγήτρια παίρνει ταξί για να κάνει μάθημα - Σε τρία «κομμάτια» το σχολείο
ekpaideutikoi kinitopoiisi
Παρεμβάσεις ΔΕ: Κατώτερο των αναγκών της περιόδου το πρόγραμμα δράσης της ΟΛΜΕ
«Επιδιώκουμε ο Οκτώβρης να είναι μήνας κινητοποιήσεων και κλιμάκωσής τους μέχρι την απεργία της 9ης Νοέμβρη και δημιουργίας των προϋποθέσεων της και...
Παρεμβάσεις ΔΕ: Κατώτερο των αναγκών της περιόδου το πρόγραμμα δράσης της ΟΛΜΕ
sxoleia-ekpaideusi-memaska
Γονείς στην Κρήτη λένε ένα ηχηρό «όχι» στην υποβάθμιση των σχολείων
«Να μην υποβαθμιστούν τα σχολεία μας» ζητούν οι γονείς στην Κρήτη - Μαθητές διαφορετικών τάξεων στριμώχνονται στα ίδια τμήματα
Γονείς στην Κρήτη λένε ένα ηχηρό «όχι» στην υποβάθμιση των σχολείων